Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Zo te zien pak je met name de productenlijst van Slagerij West. Kijk ook eens op www.degomeat.nl die bezorgd door het hele land.

Hier kan je ook je spiervlees uitbreiden. Zelf zal ik niet wekelijks geit voeren aan een pup, geit is vrij vet namelijk. Bij degomeat hebben ze ook guanaco (lama) en wilde ganzenvlees. Ook je vleesbotten kan je via hem wat uitbreiden.

Verder ga ik met mijn voorgangers mee.

Wat je zou kunnen overwegen is het kvv gedeelte bij je ouders te vervangen door een 100% spiervlees maaltijd (geen geklieder) en je vleesbot + orgaan dan verspreiden over de overige 2 maaltijden.
[quote="Wodansavonturen"]
Hoe ik het begrijp is dat die percentages van het totaal is. 10% hart, lever, nier in totaal en 10% pens. Dus in jouw geval 75gr van beide per dag. Hoe je dat doet als je andere organen zou willen geven (maagjes, long) durf ik niet te zeggen.

Heb je al nagedacht over hoe je dit op de dag zelf gaat verdelen? Dit vind ik zelf nog lastig. Pups tot 6 maanden kunnen het beste 3x per dag gevoerd worden, of als dit niet kan toch minstens 2x.
[/quote]

Je hoeft niet per dag compleet te voeren, het erover dat je over een week (of 2) compleet voert. Zelf houdt ik aan;
maandagochend spiervlees maandagavond vleesbot
Dinsdagochtend spiervlees dinsdagavond vis
woensdagochtend vleesbot + orgaan woensdagavond vleesbot (weinig bevleesd zoals haaskk) + pens
donderdagochtend spiervlees donderdagavond vleesbot+hart
vrijdagochtend vleesbot, vrijdagavond vleesbot +pens
zaterdagochtend spiervlees zaterdagavond vleesbot+lever
zondagochtend spiervlees zondagavond vleesbot+nier
[quote="Wodansavonturen"]
Hoe ik het begrijp is dat die percentages van het totaal is. 10% hart, lever, nier in totaal en 10% pens. Dus in jouw geval 75gr van beide per dag. Hoe je dat doet als je andere organen zou willen geven (maagjes, long) durf ik niet te zeggen.

Heb je al nagedacht over hoe je dit op de dag zelf gaat verdelen? Dit vind ik zelf nog lastig. Pups tot 6 maanden kunnen het beste 3x per dag gevoerd worden, of als dit niet kan toch minstens 2x.
[/quote]

Het verdelen hoeft niet moeilijk te zijn, gewoon alles gelijk verdelen in 2 porties is beetje geknoei, maar dat is gelukig maar tijdelijk.
3x per dag voeren hoeft niet.
Je zou eventueel tussen de 2 porties als tussendoortje een gedroogde snack kunnen geven.

Je basis voor orgaan is indd de ene helft pens en de andere helf hart-lever-nier.
De ene geeft 15% orgaan de andere 20, dus de hoeveelheid is afhankelijk van je percentage.
Je zou eventueel een mix kunnen maken als volgt.

2.5kg hart
1.5kg lever
1kg nier

Hier zou je eventueel 500gr ander orgaan bij kunnen voegen bv maagjes.

Gooit dit in een grote pot en maak hiervan je porties.

Je zou ook 1/4 hart 1/4 lever 1/4 nier en 1/4 andere orgaan mixen.

Hoe je dit voert, daar zijn de meningen over gedeeld, kijk waar jou hond het beste op doet en uiteraard waar jijzelf het beste bij voelt.
[quote="MarkK"]
Geen punt, hoe meer feedback hoe beter :) ik heb nog eea aangepast en alles van jullie zeggen geprobeerd te maken en dan ziet het menu er zo uit;

Verhoudingen   Dag Week Maand
        750 gram 5250 gram 21000 gram

Rauw vleesbot (50%) 375 gram         2625 gram 10500 gram
Orgaanvlees (15%) 112,5 gram 787,5 gram 3150 gram
Spiervlees (25%) 187.5 gram 1312,5 gram 5250 gram
Groentes (10%) 75 gram         525 gram         2100 gram

Maandag            Vleesbot + Spiervlees + Groente
Dinsdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Woensdag          Vleesbot + Spiervlees + Groente
Donderdag        Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Vrijdag              Vleesbot + Spiervlees + Groente +
Zaterdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Zondag              Vleesbot + Spiervlees + Groente

Maandag:
Parelhoenkarkas (375 gram)
kipdijenvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitensnippers (328 gram)
groentemix (75 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (375 gram)
Kiporganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Mager rundsnijlingen (328 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Geitorganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Soepkwartel (375 gram)
Kalkoendijvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Extra;
2 maal weeks een hele sardien
2 maal weeks een heel eitje

Nu kloppen alleen de dagporties van 750 gram niet meer, geen idee waar dat mis gaat :P dan heb ik nog wat vragen over het voeren van de organen, las toevallig ergens de percentages van hart 5%, nier en lever beide 3%. Neem je de percentages van je te voeren organen of van het totale menu? Dus of van de 262,5 gram (portie organen per dag) of van de 750 gram (dagportie totaal (klopt nu alleen niet meer geheel)).

Nu is pens ook van het menu af maar dit moet wel gevoerd gaan worden, is hiervoor een bepaald percentage? En waar neem ik dit percentage van? :)
[/quote]

Qua afwisseling in diersoorten ziet je menu er top uit!

En dat het niet meer lekker klopt qua hoeveelheden, dat zit 'm in de hoeveelheden (percentages) die je voert. Ik voer ook zo (4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees) maar ik voer andere percentages, namelijk : 45% vleesbot, 10% pens, 10% organen zoals nier, lever en hart, 10% groenten en 25% spiervlees. En dan komt de verdeling wel goed uit. Ik voer overigens die 10% orgaanvlees zoals hart, nier en lever op het oog. Ik weeg dat allemaal niet af, ik verdeel dat ook nog niet eens onder, dat is gewoon echt niet nodig.
[quote="Lizzy"]
Qua afwisseling in diersoorten ziet je menu er top uit!

En dat het niet meer lekker klopt qua hoeveelheden, dat zit 'm in de hoeveelheden (percentages) die je voert. Ik voer ook zo (4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees) maar ik voer andere percentages, namelijk : 45% vleesbot, 10% pens, 10% organen zoals nier, lever en hart, 10% groenten en 25% spiervlees. En dan komt de verdeling wel goed uit. Ik voer overigens die 10% orgaanvlees zoals hart, nier en lever op het oog. Ik weeg dat allemaal niet af, ik verdeel dat ook nog niet eens onder, dat is gewoon echt niet nodig.
[/quote]

Lizzy, de kennis die jij hebt om op het oog te voeren, bezitten wij jammer genoeg nog niet :P
[quote="Inouchka"]
Lizzy, de kennis die jij hebt om op het oog te voeren, bezitten wij jammer genoeg nog niet :P
[/quote]

Je hoeft daar toch niet zoveel kennis voor te hebben? Je neemt een stuk lever, een stuk nier en een stuk hart van ongeveer alle 3 dezelfde grootte of gewicht en dat gooi je in de bak :P :biggrin2:
[quote="Lizzy"]
Je hoeft daar toch niet zoveel kennis voor te hebben? Je neemt een stuk lever, een stuk nier en een stuk hart van ongeveer alle 3 dezelfde grootte of gewicht en dat gooi je in de bak :P :biggrin2:
[/quote]
Ow hahaha, ja zo kan je het ook zien  ::) ;D
Ik voer nu inderdaad 3x daags, heb het KVV gedeelte maar achterwege gelaten. Ze moeten maar gewoon voeren wat ik op dat moment mee breng in een zakje :P

Denk dat ik de porties als volgt verdeel;

1e portie; Vleesbot + groente 2e portie; spiervlees 3e portie; overige vleesbot
1e portie; Vleesbot + groente 2e portie; orgaanvlees 3e portie; overige vleesbot + pens

Hangt er dus een beetje vanaf wat er die dag gevoerd moet worden, orgaanvlees en pens of spiervlees :)

De tip van het orgaanvlees is wel makkelijk, gewoon een grote bak door elkaar mixen en dan verdelen in kant en klare porties :) wel 1 vraag hierover aangezien ik orgaanvlees heb van rund, kip en geit. Kan ik de organen van de verschillende diersoorten ook bij elkaar in 1 bak gooien en alsnog mengen of moet dit liever gescheiden gevoerd worden? Ik voer 15% orgaan dus zal het 7,5% pens worden en 7,5% orgaan :)

Denk dat Degomeat in verhouding duurder is om in te gaan kopen dan wanneer je lijntjes hier gebruikt? Al moet ik dat nog een beetje uitvogelen maar volgens mij is die SW in Hardenberg een voorbeeld van zo'n lijntje?

Hopelijk de laatste post voor het menu voor het definitief is dan;
Verhoudingen                Dag            Week              Maand
                                      750 gram      5250 gram      21000 gram 

Rauw vleesbot (50%)  375 gram      2625 gram      10500 gram
Orgaanvlees (7,5%)      56.25 gram  393.75 gram    1575 gram
Pens (7,5%)                  56,25 gram  393,75 gram    1575 gram
Spiervlees (25%)          187.5 gram  1312,5 gram    5250 gram
Groentes (10%)            75 gram        525 gram        2100 gram

Maandag:
kipdijenvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Lamspens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Woensdag:
groentemix (75 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (375 gram)
Kiporganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Lamspens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Geitorganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Geitenpens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Soepkwartel (375 gram)
groentemix (75 gram)

Extra;

Denk dat ik nu iedereen zijn opmerkingen wel redelijk heb verwoord in dit menu? :) voor hoeveel slaan jullie meestal in (1 maand?)? Weet niet hoe vaak zulke lijntjes terug keren, wekelijks, maandelijks of misschien nog langer?
MarkK schreef: Ik voer nu inderdaad 3x daags, heb het KVV gedeelte maar achterwege gelaten. Ze moeten maar gewoon voeren wat ik op dat moment mee breng in een zakje :P

Denk dat ik de porties als volgt verdeel;

1e portie; Vleesbot + groente 2e portie; spiervlees 3e portie; overige vleesbot
1e portie; Vleesbot + groente 2e portie; orgaanvlees 3e portie; overige vleesbot + pens

Hangt er dus een beetje vanaf wat er die dag gevoerd moet worden, orgaanvlees en pens of spiervlees :)

De tip van het orgaanvlees is wel makkelijk, gewoon een grote bak door elkaar mixen en dan verdelen in kant en klare porties :) wel 1 vraag hierover aangezien ik orgaanvlees heb van rund, kip en geit. Kan ik de organen van de verschillende diersoorten ook bij elkaar in 1 bak gooien en alsnog mengen of moet dit liever gescheiden gevoerd worden? Ik voer 15% orgaan dus zal het 7,5% pens worden en 7,5% orgaan :)
Nee hoor, je kunt het allemaal door elkaar mengen. Je hebt een pup he? Ik zou 20% orgaan gaan voeren.
Denk dat Degomeat in verhouding duurder is om in te gaan kopen dan wanneer je lijntjes hier gebruikt? Al moet ik dat nog een beetje uitvogelen maar volgens mij is die SW in Hardenberg een voorbeeld van zo'n lijntje?
Ik zou het niet weten, ik maak van beide weinig/geen gebruik.
Hopelijk de laatste post voor het menu voor het definitief is dan;
Verhoudingen                Dag            Week              Maand
                                      750 gram      5250 gram      21000 gram 

Rauw vleesbot (50%)  375 gram      2625 gram      10500 gram
Orgaanvlees (7,5%)      56.25 gram  393.75 gram    1575 gram
Pens (7,5%)                  56,25 gram  393,75 gram    1575 gram
Spiervlees (25%)          187.5 gram  1312,5 gram    5250 gram
Groentes (10%)            75 gram        525 gram        2100 gram
Als je een pup hebt: ik zou naar 10% orgaanvlees gaan :biggrin2:
Maandag:
kipdijenvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Lamspens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Woensdag:
groentemix (75 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (375 gram)
Kiporganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Lamspens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Geitorganen (nier, lever en hart) (131,25 gram)
Geitenpens (131,25 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Soepkwartel (375 gram)
groentemix (75 gram)

Extra;

Denk dat ik nu iedereen zijn opmerkingen wel redelijk heb verwoord in dit menu? :) voor hoeveel slaan jullie meestal in (1 maand?)? Weet niet hoe vaak zulke lijntjes terug keren, wekelijks, maandelijks of misschien nog langer?
Subliem! Ik vind het er helemaal goed uit zien!
Ik durf die vraag niet te beantwoorden. Ik heb zelf 4 honden en 5 vriezers. En het is bij mij niet te zeggen hoe vaak ik dingen ik kan/moet slaan... En qua adresjes en lijntjes, ja, je hebt zelfs lijntjes die maar 1 keer per jaar langs komen... Dus als er zo een voorbij komt en ik wil het graag hebben en ik kan het kwijt in de vriezer, koop ik gerust 100 kg en doe ik daar een paar maanden mee. Misschien dat een ander je daar beter in kan adviseren.
Met portioneren kom je nog aardig aan het stoeien met bepaalde gewichten etc. Zo ben ik op het volgende voerschema gekomen;

Dinsdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Groente
Donderdag        Vleesbot + Pens + Groente
Vrijdag              Vleesbot + Spiervlees + Groente
Zaterdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Groente

1e portie; Spiervlees + groente 2e portie; Vleesbot
1e portie; Orgaanvlees + groente 2e portie; Vleesbot
1e portie; Vleesbot + groente 2e portie; pens

Een 3e portie is weg gelaten en we voeren straks 2x daags, dit is gewoon veel makkelijker om te doen :) ook lassen we 1x pens voeren in :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door