[quote="Kooiker"]
. De pest is dat ik over de voeding nog altijd wat onzeker ben en ik bang ben dat mijn hond tekorten op gaat lopen. Om volledig zelf samen te gaan stellen zie ik deels om deze reden (nog) niet echt zitten.
[/quote]
Vind je het heel erg als ik zeg dat ik dit een klassieke denkfout vind?
Je voert nu Carnibest, daar zit rijst in, niet goed. Bovendien is nergens de exacte samenstelling van het voer te vinden qua percentages.
Er is over dit gebrek aan info al eens een draadje geweest:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8
Bij iedere kvv, moet je eigenlijk maar vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de fabrikant.
Dat wil niet zeggen dat er geen hele goede kvv's zijn, zoals bv Alaska of Naturis, waarbij exact via de website terug te vinden is wat er in zit.
En er zullen vast nog wel meer hele goede zijn, maar de vraag blijft "zit er ook echt in wat er op staat dát er in zit?".
Als je zelf samenstelt weet je dus wél precies wat je hond eet.
En daar zit wat mij betreft de "denkfout" in.
Mits je gevarieerd genoeg voert (minstens 5 verschillende prooidieren per 4 weken) voer je gewoon goed.
Zelf voer ik overigens ongeveer 14 prooidieren per maand, omdat de verhouding fosfor (kraakbeen) en calcium (bot) heel belangrijk is, vandaar dus dat ik bv. maar 2 x in de week gevogelte voer, daar zit percentueel gezien meer kraakbeen aan.
Zelf vind ik groente heel essentieel, ook omdat er sporenelementen en vetzuren zijn die wél in groente voorkomen en niet in vlees.
Maar hoe kan je dan niet goed voeren? Je hond vertelt het jezelf wel, door hoe hij er uit ziet.
Om het maar niet te hebben over het plezier wat een hond beleeft aan "echt" eten, ipv de hap naar binnen slobberen.
En dan heb je hier ook nog genoeg mensen die je met vragen of twijfels kunnen ondersteunen.