Jezus, wat een verschrikkelijke stress.
Vraag: zijn de eosinofielen wel eens nagekeken? Er bestaat een aandoening: eosinofiele gastro-enteritis, die bij zowel mensen als dieren voorkomt. In 99,5% van de gevallen wordt dit ziektebeeld geïnduceerd door een allergie voor voedingsmiddelen.
Bij mensen bestaat de behandeling uit toediening van prednison en de laatste jaren is een behandeling met bepaalde interleukines beschikbaar gekomen voor mensen die niet op prednison reageren of die een steeds terugkerend beeld van hypereosinofielie vertonen.
Endoscopisch valt bij mensen een beeld van een verdikt slijmvlies van de maag en darmen op, met name bij de overgang van maag naar 12-vingerige darm. Daarnaast lokale ontstekingshaarden en zweertjes. Biopten laten een ophoping van eosinfoielen zien. Vaak is de spierlaag eronder ook verdikt, wat een beeld laat zien van ernstige passage stoornissen, misselijkheid en braken en als gevolg daarvan i n hoog tempo afvallen.
Ik kan alleen het trage hartritme niet zo goed verklaren, tenzij daaraan een ontregeling van de electrolyten ten grondslag ligt, of er eosinofielen in de hartspier zitten.
Het is een complex en zeldzaam ziektebeeld en wordt vaak over het hoofd gezien, zeker bij dieren.
Er bestaat natuurlijk een dikke kans dat dit allemaal al onderzocht is, maar ik dacht dat ik het je toch even moest laten weten. Het beeld dat je schetst in combinatie met zijn allergieën doet dit belletje bij me rinkelen...
Heel veel sterkte met Nelson!