Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dinnee
Ik ben ook van plan om grotere hoeveelheden groente en restjes mix te maken, omdat je dan lekker veel verschillende dingetjes er in kan verwerken.

Spirulina en chlorella zijn microalgen, die gewoon heel veel goede eigenschappen hebben. Meestal zijn ze te krijgen in tablet of poedervorm. Je moet het maar eens google-en. :) Het werk zuiverend (verbeterd darmflora, zuivert lever), het werkt ontstekingsremmend en het werk vernieuwend (opbouw van bloed en weefsel, verbeterd leverfunctie en helpt bij de activering van vitamine E, A en K). De poedervorm wel vrij prijzig, maar daar staat tegenover dat je ook niet heel veel nodig hebt. Hier op het forum zijn verschillende mensen die het hun honden geven.

Wel grappig, het pupje waar ik op zit te wachten word de 30ste geboren en in de zelfde week gaan jullie je pupje ophalen. :)
Door Butch
klinkt als een goede aanvulling die Spirulina en chlorella.  Ik heb het idd gegoogled: op http://www.groenedag.org/R1/NL/Prod/Chlo/fmChlorel.html krijg je een aardig artikel over beide, waarbij chlorella nog meer aangeprezen wordt. Je hoeft het dus niet allebei te geven en volgens dit artikel kun je beter chlorella nemen.
Met name als de weerstand laag is of als er sprake is van wonden, bijv. na operaties of periodes van stress of zo kan het schelen. Ik denk als je hond gezond is en nergens last van heeft dat het niet noodzakelijk is, maar ook zeker niet verkeerd.
Misschien zijn er nog anderen die het geven of juist niet?
O, ik zie dat deze link al eerder door Lizzy is gegeven, dus ik herhaal hem alleen even, het is kennelijk een oude discussie... :doh:
Door Butch
Vandaag heb ik een hoop voorbereidingen gedaan. Verse schapenpens gehaald bij de marokkaanse slager (wat een lucht zeg!), in kleine porties gesneden en ingevroren. Ook heb ik bij de reformwinkel chlorella en zeewier en omega 3 gehaald.
Verder ben ik heel lang bezig geweest om groente te mixen. Ik heb er wortel, paksoi, komkommer, broccoli, rode bietjes, spercieboontjes(beetje gekookt), witlof, andijvie, tijm en peterselie in gedaan. Wat is dat een klus zeg, gelukkig heb ik nu een voorraadje in de vriezer.
Ik heb ook maar even een nieuwe vriezer besteld, want binnenkort komt de bestelling van Shaweca en daar heb ik geen ruimte meer voor. Lekker snugger... ???
Zondag gaan we weer kijken bij het nestje en dan gaan we hem definitief uitzoeken.  :D
Door Lizzy
Oh spannend, kiezen! Laat je ons weten welke het geworden is?

Ja, groentemix maken... Ik vind het zelf dus een leuk klusje. Heb ook de goede apparatuur ervoor en ben er na al die jaren zo aan gewend en goed op in gespeeld. Wat voor apparaat heb je gebruikt? Voor hoeveel dagen heb je nu mix? Misschien hebben we nog handige tips voor je :D

Succes ook met de nieuwe vriezer ;D!
Door pike
[quote="Butch"]

Dinsdag:    1.  120 gram spiervlees: paardensnijlingen
                 2.    65 gram orgaan: mix van pens/kopvlees/hart
                 3.  125 gram vleesbot: kipkarkas
                 4.    65 gram orgaan: lamslever
[/quote]

mag ik nog één opmerking maken?: kopvlees behoort tot spiervlees  ;)

veel plezier met pup uitzoeken  :D
Door Butch
[quote="Lizzy"]
Oh spannend, kiezen! Laat je ons weten welke het geworden is?

Ja, groentemix maken... Ik vind het zelf dus een leuk klusje. Heb ook de goede apparatuur ervoor en ben er na al die jaren zo aan gewend en goed op in gespeeld. Wat voor apparaat heb je gebruikt? Voor hoeveel dagen heb je nu mix? Misschien hebben we nog handige tips voor je :D

Succes ook met de nieuwe vriezer ;D!
[/quote]
Ja zeker spannend! Er zijn 6 reutjes in het nest en we mogen als derde kiezen. Ik had de vorige keer al een paar hele leuke gezien, maar eigenlijk zijn ze allemaal onwijs leuk.
Die groentemix: ik vond het dus niet echt leuk, zeker de rode bietjes niet. :P Die zaten echt overal. Maar ik heb het met een gewone staafmixer moeten doen, ondanks de goede beker die daarbij zit, toch een hele klus. Ik heb bijna 3 kg gemaakt, hij eet (nu) ongeveer een klein pondje per week, dus voor zo'n 6 weken. Iets minder natuurlijk omdat hij steeds meer gaat eten.
Jij hebt een goede sap machine of zo hè? Ik las dat ergens, maar ik denk dat na een immense bench, vloerbedekking over het parket, een nieuwe vriezer en een heleboel boekjes voor de kinderen en de puppycursus die al betaald is, denk ik dat mijn man het wel fijn vind als ik even stop met kopen! We hebben nog geeneens een hond! ;D ;D

[quote="pike"]
mag ik nog één opmerking maken?: kopvlees behoort tot spiervlees  ;)

veel plezier met pup uitzoeken  :D
[/quote]
Yep: ik heb die mix twee keer in het weekmenu gezet en 1 keer heb ik het bij orgaan gerekend en 1 keer bij spiervlees. Ik weet natuurlijk niet wat de verhoudingen zijn die er in zitten (ik heb de bestelling nog niet in huis) maar ik denk dat dit wel zal kloppen zo.
Als de vriezer er is ga ik ook nog even naar de slager kijken of ik nog geiten of wild-onderdelen kan krijgen, want die heb ik nog niet durven bestellen: ik dacht dat ik precies genoeg besteld had, zodat het in mijn vriezertje zou passen. Bij nader inzien en na wat rekenwerk echt niet dus... Vandaar die nieuwe vriezer :confused1:
Mijn man houdt er gelukkig rekening mee dat ik blond ben. ;D ;D
Door dinnee
Hahahaha!

Ik heb vandaag ook maar eens voorzichtig laten vallen dat we 'misschien' een vrieskist nodig hebben. Ik was voer voor de fret aan het maken, voor 2 maanden, en nu zit ons kleine vriesvakje al half vol. Mijn vader vroeg zich toen toch wel af hoe dat dan met de hond zou moeten.  ::) ;D
Door Butch
gisteren is de bestelling binnengekomen en ik was blij dat ik idd een vriezer heb gekocht: hij zit al bijna helemaal vol! Ik heb alleen nog wat moeite met de portionering: alles is in ponden en kilo's verpakt, dus ik moet het eerst in de koelkast een beetje zacht laten worden om het in stukjes te kunnen hakken. Daar ben ik wel even zoet mee. Misschien wel handig om zoveel mogelijk vers te kopen... :-\

Zondag hebben we de pup uitgezocht, we hebben de pup genomen die meteen vrolijk op mijn dochter af kwam lopen en haar 'ingepakt' heeft. Dus eigenlijk heeft de pup ons uitgezocht.. ;D 
Normaal heeft een berner witte sokjes of teentjes, de onze heeft kleine witte teentjes, met een randje zwarte haartjes. Iemand vertelde dat het 'geroeste voetjes' heet, het zag er schattig uit. Zaterdag gaan we hem halen!! :groupwave2:
Door voske
nou wendy jij bent al lekker druk, ik ben sinds gisteren druk met alles over barf weer te lezen maar ben niet zo snel van begrip dus ik doe er wat langer over. Voor de rest ik ken wendy van de fokker waar zij de  butch vandaan komt en onze pup komt daar ook vandaan maar wij hebben een teefje die of merle of mirthe gaat heten en is 2 weken jonger dan butch en ik ken wendy van de berner forum

Doei wendy :wavetowel2: :wavetowel2:

ingeborg
Door Butch
Hoi Ingeborg, wat leuk dat je nu hier ook lid bent. Leuke namen, Merle of Mirthe! Ik vind ze allebei leuk, maar jij krijgt toch een pup van Hesta en die heeft toch het L-nest? Grappig dat je twee namen hebt die beginnen met een m: het nestje van Danté.  Het maakt natuurlijk niet uit, want de roepnaam van onze pup is Butch en op zijn stamboom heet hij Kismo!
Lijkt niet eens op elkaar. ;D ;D

Spannend hè, voor ons nog een paar dagen, maar die weekjes van jou vliegen ook snel om hoor.

Groetjes, Wendy
Door cathrien
Het leuke is nu dat ik ik nu namen doorelkaar aan het gooien ben. Wendy en Ingenborg krijgen jullie alle twee een bernersennen pup? Hardstikke goed dat jullie gaan barfen. :mbounce: :mbounce:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door