[quote="Nonique"]
Mogelijk ben ik persoonlijk daarom van mening dat pens een goede samenstelling bevat aan bacterien om de darmflora op peil te houden en daarnaast ook nog 'voorverteerd groen' waar onze viervoeters de voor hun voldoende groen voorziening mee binnen krijgen.
Wij voeren om deze reden dus ook maar zeer bescheiden extra 'groenten'. A onze honden hebben een hekel aan groenten en B hun ontlasting doet het er meestal ook niet goed op (dun tot diarree).
In dat opzicht ben ik zeer gericht op deze graadmeter (de ontlasting van onze honden), alsook hun eigen neus. Ik denk dat ze hiermee zelf zeer veel informatie afgeven.
Mogelijk heb ik doorgewinterde carnivoren welke groen ook niet zo bekomt.
Naar mijn weten is ook algemeen bekend dat wij als mens capriolen uit moeten halen om onze viervoeter groenten te laten eten, want zo zijn groenten gewoon al slecht verteerbaar voor onze dieren.
Hier vreten ze gras als ze zelf kotsen willen verspoedigen en zich dus onwel voelen. Letterlijk kotsen ze er dus van.
Hopelijk mogen meningen ook wat verschillen en krijg ik nu niet een heel vuurwerk peleton voor wat groen over me heen hahahahha
[/quote]
Als ik naar mijn eigen honden kijk, dan zijn het ook geen 'groenteneters' van nature.
En ik ben het wel met je eens dat er vaak veel capriolen uitgehaald worden om een hond de groente te laten eten.
Hüttenkäse, blikjes sardien, gesneden vlees enzovoorts erdoor...om de groentehap maar aantrekkelijk te maken.
Dat maakt m.i. in ieder geval duidelijk, dat lang niet elke hond 'zo maar' graag groente eet.
Persoonlijk denk ik wél dat groente iets toevoegt, wat wellicht aan veel tegenwoordig vlees (uit de bio-industrie) ontbreekt.
En feitelijk denk ik ook dat aan 'pens' ontbreekt, wat er wellicht vroeger WEL inzat.
Koetjes zijn immers ook niet meer zo biologisch, grazen niet meer, worden 'brok gevoerd'.
Dusss...voor mezelf heb ik besloten...de honden krijgen pens (gewoon, met mate) en ze krijgen ook wat groenvoer (desnoods opgeleukt ;)).
Maar ik merk bij MIJN honden ook, dat een teveel aan groen niet geweldig werkt.
Ik denk dat je dit per hond moet bekijken.
En tja...soms hebben ze misschien iets wat minder graag...en kan het toch 'goed' zijn.
Dus ik blijf 'gemiddeld' hierin ;)