Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda en Boomer
Konijn heb ik nog niet. Ik zal kijken wat ik met de eerste week aan afwisseling kan doen. Maar als ik pens weg laat wordt de afwisseling wel minder. Dus weet nu niet wat de voorkeur heeft.
Meer afwisseling, wel pens. Minder pens, minder afwisseling.
Als ik aan konijn kan komen zal dat niet vaak zijn. Wat voor een advies geef jij mij nog aan bron. Paard misschien? Meer wild??
Ik lees begin met kippennekken een hele week lang. Ik kan niet aan kippennekken komen dus kan ik ook nog niet beginnen. :'(

Linda

Laatst gewijzigd door Linda en Boomer op za 07 apr 2007, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nonique
Mogelijk nog aardig om te weten

Pens bevat geen calorie waarde en of toegevoede energie waarde.
In princiepe hoef je pens in gewicht niet mee te rekenen aan de voedinghoeveelheid daar het geen enkele voedingsbijdrage leverd in dat opzicht.

Pens is onmisbaar bij:
het op peil (gezond) brengen en houden van de darmflora en voorziet onze honden van zeer veel onmisbare bacterieen.
Een gezonde darmflora is onmisbaar bij moeilijk verteerbare voeding zoals groenten/groen alsook het totale verteringsproces welke de hond in top conditie houden etc..
Door judith1967
Paard,lamsvlees,kalfskopvlees,struis,schapevlees

kijk even bij de vleesvonds,daar staan ook mss wat adressen bij jouw in de buurt,waar je kan afhalen of mss wel laten thuisbezorgen ;)
weet niet waar je woont,maar in R'dam-Zuid zit een hele goeie islamiet ;)
Door 202Spots
[quote="Nonique"]
Pens bevat geen calorie waarde en of toegevoede energie waarde.In princiepe hoef je pens in gewicht niet mee te rekenen aan de voedinghoeveelheid daar het geen enkele voedingsbijdrage leverd in dat opzicht.
[[/quote]

Oh?? Over welke pens heb je het dan?
Hier onder gaat het over 100 gram gewassen runder pens wat voor menselijke consumptie is
Afbeelding
Door Nonique
Zeker t.a.v. pens en groen mocht ik volgende meekrijgen van mijn Dierenarts:

Vers voor honden:
Voedingsvezels zitten in groenten (sla, andijvie, spinazie, worteltjes, boontjes en fruit). Groenten hebben een geringe voedingswaarde. Gekookt worden ze beter, maar toch nog matig verteerd. Pens kent nagenoeg 'geen' voedingswaarde.
Ze zijn echter noodzakelijk voor een goede darmwerking.

Als dit advies van de dierenarts betwist is met waardes welke afgestemd zijn op voer 'voor onze honden', dan sta ik natuurlijk altijd open om eens met haar in discussie te gaan.

- - - -

De menselijke voedingswaarden welke gelden bij groenten, zijn totaal niet toe te passen op onze honden - carnivoren.
Laatst gewijzigd door Nonique op za 07 apr 2007, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="Nonique"]

Vers voor honden:
Voedingsvezels zitten in groenten (sla, andijvie, spinazie, worteltjes, boontjes en fruit). Groenten hebben een geringe voedingswaarde. Gekookt worden ze beter, maar toch nog matig verteerd. Pens kent nagenoeg 'geen' voedingswaarde.

Als dit advies van de dierenarts betwist is met waardes welke afgestemd zijn op voer 'voor onze honden', dan sta ik natuurlijk altijd open om eens met haar in discussie te gaan.
- - - -

De menselijke voedingswaarden welke gelden bij groenten, zijn totaal niet toe te passen op onze honden - carnivoren.

[/quote]

Ik ben het met de opmerking dat de voedingswaarde van groente niet toe te passen is op de mens absoluut niet eens. Als je je bedenkt dat een hond 27 jaar (guinessbook-of-records-record-houder) kan worden op louter plantaardige voeding, dan zegt me dat meer dan genoeg (sowieso worden er vele honden in leven gehouden op plantaardige voeding. Sommige zelfs 100% plantaardige voeding. Andere, middels brokken, met een groot aandeel plantaardige voeding - niet dat ik daar voorstander van ben, begrijp me goed). En te meer daar ik duidelijk verschil merk, of ik wel of geen groen voer. Niet bij 1 hond, maar bij 4. En niet alleen ik merk deze verschillen. En te meer gewoon bewezen is dat een hond bijv. uit beta-caroteen (uit planten) zelf vitamine A kan maken. En bewezen is dat een hond sporen-elementen op kan nemen uit algen maar ook uit bijv. waterkers.

En ik begrijp overigens niet wat de groen discussie te maken heeft met de "pens kent nagenoeg geen voedingswaarde"? Ik denk dat pens wel degelijk voedingswaarde heeft. Dat kun je zien in het schema van 202spots en http://www.greentripe.com/. Dat de voedingswaarde overdreven wordt: ja, daar ben ik het wel mee eens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 07 apr 2007, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nonique
[quote="Nonique"]

Pens bevat geen calorie waarde en of toegevoede energie waarde.
In princiepe hoef je pens in gewicht niet mee te rekenen aan de voedinghoeveelheid daar het geen enkele voedingsbijdrage leverd in dat opzicht.

Pens is onmisbaar bij:
het op peil (gezond) brengen en houden van de darmflora en voorziet onze honden van zeer veel onmisbare bacterieen.
Een gezonde darmflora is onmisbaar bij moeilijk verteerbare voeding zoals groenten/groen alsook het totale verteringsproces welke de hond in top conditie houden etc..

[/quote]

Ik schrijf niet dat het geen voedingswaarde heeft
Ik schrijf dat het geen calorie en 'energiewaarde voor onze honden' zou hebben, toch de voedingwaarde voornamelijk bestaat uit 'het gezond houden van de darmflora'.

Voor wat het te maken zou hebben met groen....
Pens - paarden, koeien etc. zijn vegetariers  ;) - groen (en dus geen carnivoren)!
Toch een ieder zijn of haar informatie.

wijzelf voeren pens enkel om de darmflora op peil te houden en niet als meerwaarde in hoeveelheden/calorie/energie voeding. Hier is het dus een Extra!
Door 202Spots

Vers voor honden:

- - - -

Tja...Dan weet je dierenarts waarschijnlijk ook niet dat de gepureerde groentes WEL volledig verteerbaar voor de hond is?En dat de hond in staat is om er de vitaminen en andere voedingsgehaltes uit op te nemem?
Door Nonique
Mogelijk ben ik persoonlijk daarom van mening dat pens een goede samenstelling bevat aan bacterien om de darmflora op peil te houden en daarnaast ook nog 'voorverteerd groen' waar onze viervoeters de voor hun voldoende groen voorziening mee binnen krijgen.
Wij voeren om deze reden dus ook maar zeer bescheiden extra 'groenten'. A onze honden hebben een hekel aan groenten en B hun ontlasting doet het er meestal ook niet goed op (dun tot diarree).

In dat opzicht ben ik zeer gericht op deze graadmeter (de ontlasting van onze honden), alsook hun eigen neus. Ik denk dat ze hiermee zelf zeer veel informatie afgeven.
Mogelijk heb ik doorgewinterde carnivoren welke groen ook niet zo bekomt.
Naar mijn weten is ook algemeen bekend dat wij als mens capriolen uit moeten halen om onze viervoeter groenten te laten eten, want zo zijn groenten gewoon al slecht verteerbaar voor onze dieren.
Hier vreten ze gras als ze zelf kotsen willen verspoedigen en zich dus onwel voelen. Letterlijk kotsen ze er dus van.

Hopelijk mogen meningen ook wat verschillen en krijg ik nu niet een heel vuurwerk peleton voor wat groen over me heen hahahahha  :D  ;)
Door Lizzy
[quote="Nonique"]
Ik schrijf niet dat het geen voedingswaarde heeft
Ik schrijf dat het geen calorie en 'energiewaarde voor onze honden' zou hebben, toch de voedingwaarde voornamelijk bestaat uit 'het gezond houden van de darmflora'.

Voor wat het te maken zou hebben met groen....
Pens - paarden, koeien etc. zijn vegetariers  ;) - groen (en dus geen carnivoren)!
Toch een ieder zijn of haar informatie.

wijzelf voeren pens enkel om de darmflora op peil te houden en niet als meerwaarde in hoeveelheden/calorie/energie voeding. Hier is het dus een Extra!
[/quote]

Maar hoewel pens minder eiwit bevat dan bijvoorbeeld rundvlees en hoewel pens minder kcal bevat dan rundvlees en hoewel het minder vet bevat dan rundvlees: het bevat wel eiwit en het bevat wel vet en dus kcal.

Rundvlees, 100 gram bevat:                  Runderpens, 100 gram bevat:
21,3 gram eiwit                                      12,07 gram eiwit
4,09 gram vet                                         3,69 gram eiwit
128 kcal                                                  85 kcal
Door Nonique
Lizzy,

ik ben de laatste welke zich op wil gaan werpen als expert in dat opzicht.... daar zelfs die nog niet op 1 lijn liggen t.a.v. voedingswaarden en of wat wel en niet goed voor onze maatjes is. Ik ken dierenartsen welke zweren dat rauw vervlees niet goed is voor je hond en zelfs dodelijk zou kunnen zijn.
Een weinig ben ik natuurlijk wel al bekend met de diversiteit aan meningen in dat opzicht.

Ik lees liever mijn honden en zij vertellen me dan ook wat hun wel en niet bekomt.
ik geloof in het princiepe: wat niet verteerd, leverd ook NUL aan voedingswaarde al zit het nog zo vol met voedingwaarden volgens menselijke tabellen.

Als mijn honden willen kotsen, vreten ze groen (uit zichzelf).
Wanneer voer ik groen:
Meestal vlak voor een vasten dag (groen is moeilijk verteerbaar, houd de darmen druk bezig, voegen echter weinig toe omdat ze niet tot moeilijk verteerbaar zijn en onze honden reageren er vaak ook nog op met dunnere ontlasting - al bij al: schonen van de darmen).
En juist voor het moeilijk te verteren deel bij honden zijn bacterieen nodig welke helpen om de darmen gezond te houden en optimaal te laten functioneren en geloof ik het princiepe dat een deel van deze nodige bacterieen aanwezig zijn in 'pens' van de vegetarier (voorverteerd groen/groetenmix - inhoud van pens).

Toch het klopt natuurlijk dat er meerdere gedachtengangen zijn en of bevindingen t.a.v. groenten en het voeren van pens.

Boven alles staat natuurlijk: doet je hond het er goed op 'is het voer goed  ;)'

ps: Edit type fouten   :-X
Laatst gewijzigd door Nonique op zo 08 apr 2007, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
[quote="Nonique"]
Mogelijk ben ik persoonlijk daarom van mening dat pens een goede samenstelling bevat aan bacterien om de darmflora op peil te houden en daarnaast ook nog 'voorverteerd groen' waar onze viervoeters de voor hun voldoende groen voorziening mee binnen krijgen.
Wij voeren om deze reden dus ook maar zeer bescheiden extra 'groenten'. A onze honden hebben een hekel aan groenten en B hun ontlasting doet het er meestal ook niet goed op (dun tot diarree).

In dat opzicht ben ik zeer gericht op deze graadmeter (de ontlasting van onze honden), alsook hun eigen neus. Ik denk dat ze hiermee zelf zeer veel informatie afgeven.
Mogelijk heb ik doorgewinterde carnivoren welke groen ook niet zo bekomt.
Naar mijn weten is ook algemeen bekend dat wij als mens capriolen uit moeten halen om onze viervoeter groenten te laten eten, want zo zijn groenten gewoon al slecht verteerbaar voor onze dieren.
Hier vreten ze gras als ze zelf kotsen willen verspoedigen en zich dus onwel voelen. Letterlijk kotsen ze er dus van.

Hopelijk mogen meningen ook wat verschillen en krijg ik nu niet een heel vuurwerk peleton voor wat groen over me heen hahahahha  :D  ;)

[/quote]

Als ik naar mijn eigen honden kijk, dan zijn het ook geen 'groenteneters' van nature.
En ik ben het wel met je eens dat er vaak veel capriolen uitgehaald worden om een hond de groente te laten eten.
Hüttenkäse, blikjes sardien, gesneden vlees enzovoorts erdoor...om de groentehap maar aantrekkelijk te maken.
Dat maakt m.i. in ieder geval duidelijk, dat lang niet elke hond 'zo maar' graag groente eet.

Persoonlijk denk ik wél dat groente iets toevoegt, wat wellicht aan veel tegenwoordig vlees (uit de bio-industrie) ontbreekt.
En feitelijk denk ik ook dat aan 'pens' ontbreekt, wat er wellicht vroeger WEL inzat.
Koetjes zijn immers ook niet meer zo biologisch, grazen niet meer, worden 'brok gevoerd'.

Dusss...voor mezelf heb ik besloten...de honden krijgen pens (gewoon, met mate) en ze krijgen ook wat groenvoer (desnoods opgeleukt  ;)).
Maar ik merk bij MIJN honden ook, dat een teveel aan groen niet geweldig werkt.
Ik denk dat je dit per hond moet bekijken.
En tja...soms hebben ze misschien iets wat minder graag...en kan het toch 'goed' zijn.
Dus ik blijf 'gemiddeld' hierin  ;) :D
Laatst gewijzigd door roefus op zo 08 apr 2007, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nonique
roefus, mooie denkwijze...
je noemt wel iets waar ik nog niet zo over nagedacht heb - dat rund van tegenwoordig graast niet meer zo als vroeger; goeie 'die hou ik is even in mijn achterhoofd om mijn eigen koppie is over te laten breken'  ;)
Door roefus
[quote="Nonique"]
roefus, mooie denkwijze...
je noemt wel iets waar ik nog niet zo over nagedacht heb - dat rund van tegenwoordig graast niet meer zo als vroeger; goeie 'die hou ik is even in mijn achterhoofd om mijn eigen koppie is over te laten breken'   ;)
[/quote]

;D ;D ;D  breek maar lekker je koppie, dat doe ik ook geregeld  ;)
Door judith1967
Als ik Cairo helemaal geen groentes geef(heb ik een tijdje gedaan)dan eet ie echt veel meer gras.
Als ik groentes in zijn menu verwerk,dan is het gras eten stukken minder 8)

Dus ik ben van menig dat mijn hond het dus wel nodig heeft.
Of mss heeft het wel te maken met het feit dat ik niet aan echt vuile pens kan komen,dan kan natuurlijk ook.

Dit is mijn gedachte erover ;) :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door