Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lil
zo na een heleboel discussies over afvallen en minder eten etc. even ter controle:
Boris weegt dus 26.5 kilo en wil hem terug naar 26 (ja, is al ongeveer 500 gram afgevallen) maar kan gezien zijn gezondheid niet meer gaan bewegen om af te vallen, hij is op "rust" ten opzichte van vroeger.

Eigenlijk wilde ik 1 keer per week 1 pakje smuldier compleet per dag, 1 dag pens en 1 dag strot of long of luchtpijp of slokdarm. Maar dat laatste duurt waarschijnlijk nog een maand voordat ik dat weer kan krijgen. Dan blijven nog vier dagen met barf, elke dag groenteprut (sorry, weiger het om mix te noemen, want het ziet er echt niet uit) en wat gekookte groente. Heb elke dag als supplement: zalmolie (henne 1 pompslag), groene lipmossel, glucosamine, wilde beginnen met teunisbloemolie maar weet nog niet of ik dit dagelijks ga doen of 1 dag zalm en 1 dag teunisbloem (afwisselend nog), drie keer per week knoflookgranulaat (vers eet hij niet en poeder al helemaal niet). Ook heb ik nog een pot hokamix, dus die gaat mee en mee ook op. En indien hij last van de darmen heeft probiotica, maar sinds er pompoenen zijn heb ik geen probiotica meer gebruikt.

Groentemix verschilt per week/2 weken. Gebruik ook vaker bleekselderij, venkel, auberginne. Alle kolen en broccoli en spinazie alleen maar gekookt ivm de verdraagzaamheid van dit rauw. En dan uiteraard af en toe gekookte bonen.

maandagochtend:
50 gram groentemix (wortel, courgette, komkommer, pompoenpitten,)
50 gram gekookte groente (bloemkool, broccoli en pompoen)

maandagavond
100 gram kipkarkas
40 of 50 gram kippelever

dinsdagochtend:
groentes alleen beetje gekookt ongeveer 50 gram

dinsdagavond:
200 gram pens (rodi, moest wachten op nieuwe verse pens, normaal dus 200 gram vers, nu 200 gram rodi).

woensdagochtend:
groentes zie maandag (geldt voor de rest van de week)

woensdagavond:
50 gram lamsvlees is mager, maar lam blijft vet...
50 gram parelhoenkarkas

donderdagochtend:
groentes

donderdagavond:
100 gram eendkarkas
40 gram runderhart

vrijdagochtend:
groentes

vrijdagavond:
kalkoennek geloof dat dit 175 gram was...

zaterdagochtend:
groentes

zaterdagavond
gedroogde luchtpijp, maar liefst 250 gram!!!

zondagochtend:
groentes

zondagavond:
geitensnippers en kipkarkas bij elkaar ongeveer 150 gram

maandagochtend:
100 gram smuldier compleet

maandagavond:
de andere 300 gram smuldier compleet

Heb nu nog liggen:
geitensnippers en ribben
geiten of lamspens (weet niet wat het is maar een van die twee)
parelhoenkarkas
eendenkarkas
kipkarkas, is bijna op en dan weer nekken, daar zit meer vlees aan
lamssnippers
rundersnippers
lamslever
kalfskopvlees
hazenkarkas
kippenlever
kippenmaag
kippenhart
smuldier compleet
een of twee ruderstrotten
zalm van de aldi, dat zal niet de beste zijn, want hij is bijna wit...

jaja weet dat het veel is maar omdat ik binnenkort moet bezuinigen heb ik maar even ingelagen, dadelijk hoop ik weer dat de gans, de runderluchtpijp en runderslokdarm en de runderstrot weer in de aanbieding is. Enne een tot twee keer per week smuldier, dat is lekker goedkoop. Nu heb ik grote keuze, over twee maanden weer ander assoritment (veel kleiner). Maar als je over een heel jaar kijkt heb ik normale afwisseling, iedere keer als ik iets niet meer kan krijgen krijg ik weer wat nieuws. Soms is het twee maanden mager en dan weer heel erg vet.
Laatst gewijzigd door Lil op ma 25 sep 2006, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Dus in feite krijgt Boris naast vrij weinig te eten ook nog erg veel groente te eten? Want ik kom uit op 43% groente, 33% vleesbot, 19% orgaanvlees, 8% vlees.

Tja, moet ik er van zeggen? Ik vind de hoeveelheid groente echt erg hoog.... Ik zou me bijna zorgen gaan maken over de hoeveelheid voedingsstoffen die hij nog binnen krijgt (want gedroogde luchtpijp bijv, daar hoef je je ook geen illusies over te maken, qua voedingsstoffen. Dat is gewoon nihil).

Kun je hem niet wat meer mager vlees en minder groentes geven?

Overigens denk ik dat je inderdaad af en toe best lam kunt voeren. Hij heeft iets van vet nodig. Maar, gans is misschien wel weer teveel van het goede. Ik geloof dat ik geen vetter vlees ken als gans. Dat zou ik dan liever niet geven en in de plaats daarvan 2 keer lam of eend ofzo. 
Door Lil
Toch maar goed dat ik het hier geplaatst heb, ik maakte me ook zorgen en dan zegt iedereen. Joh voer gewoon 1% maar dat een hond (net zo'n formaat als die stippels van jou) honger heeft hoef ik niet te zeggen  ;)
Vandaar eigenlijk de groentes, een deel dus gekookt, maar het blijft veel. Ik ga het gekookte eens weglaten, of 1 dag mix en andere dag gekookt, dan heb ik al de helft minder. Ik zit nu bijna op 1x per dag voeren, helemaal goed gaat het dus nog niet, vandaar nog 2x per dag. Tja, die luchtpijp en dergelijke doe ik inderdaad doelbewust omdat vasten nog niet goed gaat.

Nou, is wel makkelijk dat ik dan geen gans meer hoef te zoeken, want op dit moment kan ik het even niet krijgen. Wist niet dat het zo vet was, hier eigenlijk alleen maar vleugels, karkas en nek, zit in zo'n pakje.

Je, wilt dus meer vlees zien, kopvlees is dat mager? Dan ga ik daarvan elke dag wat voeren of anders mager rundvlees of kalkoen?
Strot is dus geen goede vervanger?

O,ja er gaat verdeeld over twee dagen ook nog 1 rodiworst per week op als ik ga speuren.

Enne misschien moet ik toch maar eens terug naar de da of naar Wim in Valkenburg, want ik ga langzaam denken dat er iets mis is met hem gezien het gewicht.... als het niet de schildklier is dan misschien wat anders.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 27 sep 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
Hoe lang wil je dit menu gaan geven aan Boris? Is er een reden dat Boris zo weinig eten krijgt, hoe snel moet hij die 500 gram kwijt die hij nu dus nog te zwaar is? Da's toch niet zo vreselijk veel te zwaar, ik begrijp dat hij niet helemaal fit is en dat je het er wel graag af wil hebben.
Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar runderlappen bij de supermarkt zijn niet heel vet, of paardevlees kun je daaraan komen?
Laatst gewijzigd door bas rouge op wo 27 sep 2006, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Nou, toen Boris nog trainde kreeg hij maar 50 tot 75 gram meer per dag.... nu valt dus die beweging weg. Hij is die 1.5 kilo in vijf weken tijd aangekomen!!! Het is pas mis gegegaan 7 maanden na de castratie, sindsdien dijt hij echt heel erg uit. Ik zweer het als ik hem gewoon te eten geef en daarnaast in een week drie runderoren, dan komt hij bij, dus trek ik zijn lekkers maar weer van zijn eten af. Het is een werkhond en ik moet iets met hem doen, dus bij speuren en dingen zoals deur dicht, krant zelfstandig naar buren brengen e.d. daar zal ik hem toch voor moeten belonen (clickeren), dit gaat met gedroogd vlees en zalmkoekjes e.d.

Volgens de rekenhulp moet hij aan rmb's 1075 gram krijgen (1% van zijn gewicht). Ik kom uit op 1225, aangezien aan de meeste karkassen erg veel vlees zit, behalve aan de kip, maar dan krijgt hij dan orgaan of snippers bij.

Ja, daarom vraag ik dat al van die runderlappen. Voor paardenvlees is Boris heel erg allergisch, ook voor ree en hert (dit was meestal ook mager). Ik kan ook makkelijk aan kalkoen en kip komen, ik geloof dat hiervan alleen het vel vet is of vergis ik me dan?
Laatst gewijzigd door Lil op wo 27 sep 2006, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
[quote="Lil"]
Toch maar goed dat ik het hier geplaatst heb, ik maakte me ook zorgen en dan zegt iedereen. Joh voer gewoon 1% maar dat een hond (net zo'n formaat als die stippels van jou) honger heeft hoef ik niet te zeggen  ;)
[/quote]

Ik voer mijn dikkertjedap ook ong. 1 tot 1,5 % maar dan krijgt ze de groente nog daarnaast om wat extra vulling te geven. Maar de 1% is dan wel gewoon vlees/vis/bot enz.
Door Lil
Ok: ik wil het volgende gaan doen:

groentes de helft minder, daarvoor in de plaats krijgt hij elke dag 50 tot 75 gram mager vlees erbij, rund, kip e.d.
Op dagen dat ik luchtpijp of strot of iets dergelijks voer geef ik hem nog 100 gram vleesbot erbij (als er dan toch geen voedingswaarde inzit, mag hij dan wat meer hebben en is zijn maag op zo'n dag vol). Verder ga ik uitbreiden zodat ik nog maar op 1 maaltijd per dag uitkom, gisteren ging het goed met 's ochtends maar de helft van de groente, hij heeft niet gespuwd.

Lizzy zijn de percentages zo beter?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door