Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kaar
Ik doe een poging tot het proberen het in te richten naar Ian Billinghurst.
(is moeilijker dan ik dacht )
Vandaar ook dat ik in de eerste instantie ben uitgegaan van 60% waarvan 50 botten en 50 vlees.
Maar dat is dan niet helemaal goed gelukt en ook erg veel wat ik begrijp.
BARF is zo makkelijk nog niet.

[quote="Lizzy"]
Ik denk wel dat je je af moet vragen hoeveel % bot je wilt geven (welke methode je aanhangt). Want je hebt een jonge hond. Ian B. beveelt 60% vleesbotten aan voor een hond en ook voor een pup. Dat is wel veel maar wanneer je weer veel meer vlees als bot geeft, dan geef je misschien voor een opgroeiende hond weer een beetje teveel vlees en dus eiwit?

[/quote]
Door Lizzy
Nou, ik ben even opnieuw aan het rekenen geslagen.

Wanneer ik alle karkassen en nekken en botten bij elkaar optel, kom ik uit op 3100 gram vleesbot per week.

Groente en fruit: 1400 gram per week

Orgaanvlees: 250 gram per week

Vlees: 150 gram per week

Vis: 600 gram per week. Dit zou je wat mij betreft bij vlees op mogen tellen dus dat wordt 750 gram per week aan vlees.

OK, in totaal voer je 5500 gram per week. Dus 1% = 55. Dus, 3100 (vleesbotten) : 55 (1%) = 56% vleesbotten

OK, zo voer je 25,4% groentes en
4,5% orgaanvlees en
13,6% vlees (met vis)

Ik kan vanaf hier niet bepalen of je vleesbotten ongeveer 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan... Maar als ze uit meer bot als vlees bestaan, dan zou je dus best wat minder bot en meer vlees mogen voeren. Wil je de Ian Billinghurst methode handteren, dan is 60% rauwevleesbotten goed en geef je dus niet teveel bot (mits ze ook echt uit 50% vlees bestaan). Het is maar net wat jij wilt. Je doet het niet fout, zeg maar, met dit percentage bot. Als jouw hond moeilijk gaat poepen of echt alsmaar krijtwitte poep heeft (echt elke dag) dan kun je wat minder bot en wat meer vlees gaan geven.

Het percentage groente mag iets om laag (met 5%) en het percentge orgaanvlees mag weer iets omhoog(met 5%). Maar waar praten we over! Je kunt ook de week erop gewoon wat minder groenvoer en meer orgaanvlees geven hoor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 nov 2004, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Overigens, is het niet veel gemakkelijker om de andere kant op te rekenen? Jouw hond is xx maanden oud (6 he?) en heeft xx hoeveelheid voer per dag nodig. Zeg even dat hij ongeveer 750 gram per dag moet eten.

OK, neem je 750 gram per dag maal 7 (7 dagen per week) = 5250 gram per week in totaal aan voer. OK, stel je wil 60% rauwe vleesbotten gaan voeren, dan neem je 1% van 5250 = 52,50. Dus, als je 60% vleesbotten wil geven, dan doen je 60 x 52,50 = 3150 gram vleesbotten die hij per week nodig heeft (die weer voor 50% uit vlees en 50% uit botten bestaan). Wil je iedere dag vleesbotten geven, dan doe je dus 3150 : 7 = 450 gram vleesbotten per dag.

OK, als je 20% groente zou willen geven, dan doe je dus 20 x 52,50 = 1050 gram groentes. Wil je iedere dag groente geven, dan doe je dus 1050 : 7 = 150 gram groente per dag.

OK, als je 10% orgaanvlees zou willen geven, dan doe je dus 10 x 52,50 = 525 gram orgaanvlees. Wil je 3 keer per week orgaanvlees geven, dan doe je 3 : 175 gram per keer.

OK, als je 5% vlees zou willgen geven, dan doe je dus 5 x 52,50 = 262 gram vlees. Stel dat je 2 maal per week wat extra vlees wil geven, dan doe je dus weer 262 : 2 = 131 gram (je begrijpt natuurlijk dat het ZO krap allemaal niet komt! Maar goed, het gaat even om de berekeningen).

OK, als je dan 5% diverse zou willen geven, dan doe je dus 5 x 52,50 = 262 gram diverse (ei, zuivel, etc).

Dit is in totaal 100% en dus is dat 5250 gram voer per week.

Goed, stel je wil dus nu meer of minder gaan voeren, dan maak je het rekensommetje eenvoudigweg opnieuw maar dan met bijv 6000 gram voer in totaal per week.

1% van 6000 = 60 dus als je 60% rauwe vleesbotten wil voeren, dan doe je 60 x 60 = 3600 gram vleesbotten. Wil je elke dag vleesbotten voeren, dan doe je 3600 gram : 7 = 514 gram vleesbotten.

En zo verder.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 nov 2004, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaar
Inmiddels is Abbaio wel uit de grootste groei hihi en hebben we hem met veel pijn en moeite stabiel dus langzaam wordt het tijd om over te gaan naar 2% van zijn lichaamsgewicht.
Hij begint na al die tijd nu pas een beetje aan te komen (30 kilo) op de verkeerde manier.
Dus hij heeft het al die tijd nodig gehad, denk vanwege zijn P.I.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door