Klinkt een beetje als een domme vraag als ik het zo neerzet… Maar bij de second opinie kregen we wat vragen en adviezen waar ik eigenlijk geen goed antwoord op heb.
Dus is botmix een noodzakelijk onderdeel van een menu? De DA gaf aan dat het voeren van botmix echt overbodig is. Het is een afvalproduct wat dieren niet nodig hebben. Een hond in het wild eet de lekkere dingen van een karkas (spiervlees en de lekkere organen) en een beetje bot maar laat het meeste als afval liggen. Hij gaf aan dat een hond maar 1,3% calcium nodig heeft. Hij noemde een bepaalde rekenmethode die mij niets zei en ingewikkeld in de oren klonk ik moest het maar eens narekenen. Ik geloof en vertrouw op het menu wat we voeren en heb niet de indruk dat hij erg bekend was met zelf samenstellen maar stel de vraag toch hier omdat hij aangaf dat de botmix effect kan hebben op het maagzuur en de darmflora. En dat dat weer een reden kan zijn voor het afweersysteem die een reactie geeft in onrust in de voeten.
Hoe vaak voeren per dag? We voeren nu 1x voor het gemak maar ook met het idee dat ze dan een goed gevulde maag hebben. We kregen het advies om 2x per dag te gaan voeren. Of om ‘s avonds een bakje (geiten)joghurt te geven ook weer voor een betere balans in het maagzuur.
Gras eten onschuldig of niet? Zomers eten zowel Rana als Dex graag gras. Dat kan volgens hem (ook) een teken zijn dat het maagzuur en de darmflora uit balans zijn. In de winter eten ze nauwelijks gras en we hebben bij Dex geen verschil in de klachten van zijn voeten gemerkt.
Ik hanteer al een aantal jaar dezelfde percentages in het menu voor Rana en Dex en dat gaat in mijn beleving goed. Ontlasting is goed, honden zien er goed uit en doen het verder goed. Maar als er mogelijk een oorzaak in onze manier van voeren ligt dan pas ik het graag aan. Kan bovenstaande een dusdanige invloed op het maagzuur en de darmflora hebben dat dit het afweersysteem verzwakt/ontregeld - ik weet niet of ik dit zo goed zeg.
We laten trouwens, ook op advies van de DA, nog wel een ontlastingonderzoek doen op een bepaalde gist. Daarvoor moet ik volgende week even een poepje langsbrengen.
25 % botmix (gemalen eend of kip niet ideaal maar karkas is geen optie ivm niet af te leren schrokken)
45% spiervlees
20% orgaan (pens/orgaan)
10% groente
Hoe denken jullie hierover?