ik ben Nele en heb sinds 2 weken een nieuwe pup in huis. Ace is een American bully (pocket) van 13 weken oud. Hij is niet mijn eerste hond, maar wel de eerste waarmee ik wil gaan barfen.
Ik ben me ondertussen al een week aan het inlezen (elke avond het internet aan het rondstruinen, tot ergernis van mijn vriend

Ace weeg 8kg, we zouden starten met 5% van zijn lichaamsgewicht en verdeling 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan de helft pens), 25% spiervlees en 10% groenten. Donderdag krijg ik volgende binnen (besteld bij floris vlees): lamspens, konijnnenniertjes, kippenhartjes, rundsvlees, kipkarkassen, eendenkarkas, paardenvlees, hertenvlees.
Ons menu zou er als volgt uitzien:
maandag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
dinsdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (kippenhartjes), 100 gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
woensdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (rund), 45 gr groentenmix
donderdag: 180 gr botvlees (eendenkarkas), 100gr spiervlees (hert), 145gr vis (haring) 45gr groenten
vrijdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (konijnenniertjes), 100gr spiervlees (rund), 45gr groentenmix
zaterdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groenten
zondag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamslever), 100gr spiervlees (hert), een rauw eitje
mijn vraagjes:
- is mijn menu oké? Ik heb op donderdag geen orgaanvlees omdat ik ergens gelezen had dat de combo orgaan met vis niet ideaal is. Qua botvlees kom ik met de eend en kippenkarkassen wel al aan mijn 45%, geef ik de vis dan best zonder graten? Met graten wordt het botaandeel dan misschien te hoog?
- ik vind het heel spannend om karkassen te gaan geven, ook al lees ik dat kip en eendenkarkas geschikt zijn voor beginners. Iemand nog tips?
- is 5% van zijn lichaamsgewicht voldoende, of starten we beter met een hoger percentage? Natuurlijk gaan we ook op termijn kijken hoe zijn gewicht evolueert.
- hoe doen we de overgang van brok naar barf best? Ik heb de artikels hier op het forum wel gelezen en dat ik best geen brok en bot tegelijk geef, maar kunnen we bijvoorbeeld zondag nog brokken geven en maandagochtend starten met spiervlees en in de avond dan al karkas (dan zit er 24u tussen de laatste brokkenmaaltijd en het eerste botvlees), of doen we er best een paar dagen over? (bijvoorbeeld dag 1 ochtend brok en avond spiervlees en orgaan, dag 3 volledig spiervlees en orgaan en geen brokken meer, en pas op dag 5 met karkas beginnen?)
Sorry voor de lange uitleg, maar alvast bedankt voor jullie tips