Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door pluk
[quote="BelleFae"]
Dat is al heel wat, haha.

40-50 % rauwvleesbot zoals BARF rekenhulp dat aangeeft.
20% orgaan waarvan 10% pens
20-30% spiervlees

Teefje weegt 2465 gram (bijna 5, gesteriliseerd en aanleg om dik te worden). Reutje weegt 1920 gram (9 maanden oud).
Ze krijgen nu ongeveer 30-35 gram brokken per dag en dat gaat goed. Dus ik denk da tik met 45-60 gram vers wel aardig goed moet zitten, toch?
Ik heb de eendennek nog vervangen door konijnkarkas en runderstoofvlees door hertenvlees of fazantvlees.

Ik ga eerst kijken hoe dit gaat, qua BARF. Dan wil ik inderdaad nog wel kip gaan vervangen, als het goed gaat.

Oh, dat moet ik dus nog uitzoeken, of daar organen in zitten.. Bij Naturis.nu?
[/quote]

45-60 gram lijkt wel voldoende om te beginnen, maar kijk vooral goed hoe je hondjes het erop doen. Misschien moet je nog wat meer of minder gaan geven.
Als je 100% barf gaat geven, dan zou ik die eendennek lekker geven en 1x kipkarkas of nek vervangen door het konijnkarkas. Ipv eendennek kun je ook eendenvleugel nemen omdat dit voor chi's wellicht makkelijker te eten is.

Waarom het runderstoofvlees vervangen? Daar is niets mis mee. Mijn punt was de rundernier in je menu. Hertenvlees of fazant is ook een goede aanvulling. Niet alle honden lusten fazant, dus dat is een kwestie van uitproberen.

De orgaanpercentages zijn terug te vinden op naturis.nu. Ik zag al dat ze verschillende kvv hebben. Ik zou degene nemen met een mooie verhouding vlees/bot/orgaan en niet de compleet mix met toegevoegde vitamine. De eerdere opmerkingen over incomplete kvv zijn misschien wel wat verwarrend. Die eerdere kvv waren incompleet in de zin dat ze niet het gehele dier bevatten. Als je enkelvoudige kvv bij gaat geven, bijv http://www.naturis.nu/index.php?main_page=product_info&cPath=44_47&products_id=424, dan zit je naar mijn mening goed.

Je 100% barf menu is op een paar puntjes na bijna klaar. Ik denk dat het goed is als je eerst besluit of je 100% barf of combi barf/kvv wil geven. Als je wil combineren dan moet je even goed kijken naar de verhoudingen van je kvv, omdat je hier dan je barf gedeelte op moet aanpassen.
Door pluk
[quote="pluk"]
45-60 gram lijkt wel voldoende om te beginnen, maar kijk vooral goed hoe je hondjes het erop doen. Misschien moet je nog wat meer of minder gaan geven.
Als je 100% barf gaat geven, dan zou ik die eendennek lekker geven en 1x kipkarkas of nek vervangen door het konijnkarkas. Ipv eendennek kun je ook eendenvleugel nemen omdat dit voor chi's wellicht makkelijker te eten is.

Waarom het runderstoofvlees vervangen? Daar is niets mis mee. Mijn punt was de rundernier in je menu. Hertenvlees of fazant is ook een goede aanvulling. Niet alle honden lusten fazant, dus dat is een kwestie van uitproberen. [/quote]
Door jasmijn
Heel eerlijk lijkt het me heel erg weinig vooral voor je reutje, die is nog in de groei en zou ik toch wel wat meer geven.

Brokken is echt niet te vergelijken met vers, bij brokken heb je namelijk geen vocht er in zitten en het zwelt op in de maag waardoor het zwaarder word.
Daarbij is er bij hoor je vaak dat honden die over gaan op barf vaak af vallen, waarschijnlijk door de zetmeel die weg valt.
Geldt ook voor KVV's waar rijst of zo in zit, of helen vette KVV's.

Ik heb uit gerekend dat als je dit aan houd voor je reu dan hou je voor een groeiende hond dus 2% a 3% aan, voor een kleinen hond is dat in mijn ogen erg weinig.

Mijn volle reu die is nu 1 jaar en 2 maanden en die krijgt 5% wat eigenlijk net te weinig is, hij heeft tot 1 jaar 7% gehad en dat ben ik pas gaan minderen toen hij het niet meer goed op at.

Veder zou ik niet 1 dag zalm doen, zeer goeden kans dat ze daar van aan de dunnen gaan.
Zalm is erg vet waardoor het dus echt best laxerend werkt.
Misschien kan je beter kleiner visjes gebruiken zo als sprot, spiering of Capelin nemen.
Handig om te voeren  ;) je hoeft er waarschijnlijke maar 1 of 2 per hond te voeren

Ook zou ik echt pens maar in 1 keer voeren, geloof me dat wil je niet in zulke kleinen stukjes hakken en 3 keer per week onder je neus hebben  :-X
1 keer is al erg genoeg en hoe sneller je er klaar mee bent hoe beter ;)

Groeten moet je even kijken wat je honden daar van denken, die van mij denkt dat hij een konijn is dus is gek op groenten  ::)
Als ik salades sta te maken staat hij altijd strak naar mijn voeten te kijken in de hoop dat daar iets valt  ::)
Hem geef ik dus 1 keer per week een beetje gekookte groenten en wat hij nog meer door de week jat of vind  ;)
Mijn vorige hond vond het verschrikkelijke vies en wou alleen groeten eten als ik het gemalen onder iets lekkers had verstopt  ::) voor haar maakten ik altijd groenten mixen die ik 3 keer per week in helen kleinen beetjes door yoghurt, pens of iets anders lekkers mengende.

Ik vind het altijd makkelijk om alles uit te rekenden dus verdeel ik alles in percentages.
Dit is wat hij nu krijgt:

Per dag
45% vlees bot = 60gr
25% spier vlees = 34gr
10% orgaan = 13,5gr
10% pens = 13,5gr
10% groenen en extra = 13,5gr

Extra is bij mij vis en ei ( haku eet geen ei dus krijgt veredeld ei, eendagskuiken ::) )

Zo heb ik het verdeeld over de week:

Ma: 60gr vleesbot + 32gr organen + 32gr eendagskuiken = 124gr
Di: 60gr vleesbot + 80gr spiervlees = 140gr
Wo: 60gr vleesbot +95gr pens = 155gr
Do: 60gr vleesbot + 80gr spiervlees = 140gr
Vr: 60gr vleesbot + 32gr organen  + 32gr vis = 124gr
za: 60gr vleesbot + 80gr spiervlees = 140gr
Zo: 60gr vleesbot + 32gr organen+ 32gr groenten = 124gr
Totaal: 947gr

Ik verpak alles per dag behalve de groenten die maak ik op de dag zelf, zou ik ei voeren zou ik die ook op de dag zelf er bij doen.

Dus alles zit bij elkaar, ik haal 3 porties per keer er uit en zet in de koelkast om te ontdooien.
Ik geef 2 keer per dag dus haal dan een deel 'S ochtend er uit en zet de rest weer terug in de koelkast voor de avond.

Nog een paar tips voor een makkelijke start: verpak in het begin 1 week per keer, zo kan je makkelijke kijken of de hoeveelheden goed zijn en of je hondjes alles wel lekker vinden.
Is veel makkelijker dan voor 1 maand verwerken en dan er achter komen dat ze 1 of 2 dingen niet lekker vinden waardoor je veel moeiten moet doen om het te veranderen.
Hou het simpel en ga uit van diersoorten waarvan je al een beetje weet dat ze die lusten, niet te veel in 1 keer doen ook voor je zelf.
Kies 1 vleesbot soort per dier soort, dus alleen kippen karkas en dan niet nog kippen nek er bij maakt het allen maar ingewikkelder.
Pak wel minimaal 5 diersoorten zo dat je wel "veilig" zit voor de eerste maanden.

Als je dit 1 a 2 maanden doet heb je als het goed is een mooi basis menu waar op je kan gaan uit breiden, bijvoorbeeld door 1 dag van de week de mogelijke heid te hebben om die te vervangen voor iets waarvan je niet weet of ze het lusten. 
Wel zo van dat het niet hoeft als het niet uit komt maar wil je het dan kan het heel makkelijke.
Ook moeten sommige honden iets leren eten en mijn ervaring met kleinen hondjes is dat het makkelijke gaat al je het langzaam doet, aangezien je ze niet kan laten vasten.

Als je gaat verpakken geeft je zelf ook wat speling kwa gewicht, ook al zijn het kleinen hondjes 1 week 5 gram meer en de anderen week 5 gram minder loopt echt wel los.
Ik mag van me zelf er dus 5 Gr. boven of 5 Gr. Onder zitten, bij mijn vorige hond was dat 10Gr. A 20 Gr. Maar dit at ook veel meer  ;)
Doe je dit niet dan word je echt gek van je zelf, zitten pielen om 1 Gr maakt echt niks uit  :)

Ik hoop dat ik je hier wat aan hebt en dat ik het niet moeilijker voor je hebt gemaakt
Door BelleFae
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Ik weet 't niet meer.
Ze zouden dan al het dubbele krijgen van wat ze nu qua brok krijgen, ik denk dat het genoeg is. Ze hebben ook al eens eerder carnibest gehad. Kregen ze minder dan dit en toen was Isa te dik, haha.

Ik denk niet dat ze zoveel als die van jou moeten hebben. Sammy is maar heel klein en krijgt nu voldoende. Isa komt echt precies, die wordt heel makkelijk dik. Wat jij geeft hoef ik echt niet te proberen bij Isa, die is meteen vierkant dan.
Door Martine-Tom
[quote="BelleFae"]
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Ik weet 't niet meer.
Ze zouden dan al het dubbele krijgen van wat ze nu qua brok krijgen, ik denk dat het genoeg is. Ze hebben ook al eens eerder carnibest gehad. Kregen ze minder dan dit en toen was Isa te dik, haha.

Ik denk niet dat ze zoveel als die van jou moeten hebben. Sammy is maar heel klein en krijgt nu voldoende. Isa komt echt precies, die wordt heel makkelijk dik. Wat jij geeft hoef ik echt niet te proberen bij Isa, die is meteen vierkant dan.
[/quote]Dan is het toch goed, elke hond is anders hoor, als ze goed op gewicht zijn krijgen ze genoeg eten  :)
Door pluk
Je moet gewoon rustig zelf uitvinden wat voor jouw hondjes werkt. Scott weegt 7 kilo en krijgt 160 gram, dus 2,3%.
Vaak eet ie 's ochtends niet eens al zijn eten op dus honger lijden doet ie niet ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door