Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door PaulineCosmic
Ik ben weer eens aan het puzzelen geweest.. Over een week of drie zit mijn nieuwe aanwinst, Wispa, acht weken op KVV. Ik vind het dan ook tijd dat ze met mijn andere hond, Cosmic, mee gaat BARFen! Wispa heeft al wat kleine dingetjes geprobeerd en ze is een erg goede eter, ze lust alles, kauwt zorgvuldig, etc.

Ik heb een menu gemaakt op basis van twee weken. Een even week, en een oneven week. Die herhaling zichzelf. Althans, qua hoeveelheden en percentages. De diersoorten worden afgewisseld aan de hand van het seizoen (wild?) of wat mijn afhaalpunt op voorraad heeft.

Allereerst het menu van Cosmic. Cosmic heeft in het verleden last gehad van calciumoxalaatkristallen in haar urine. Ze heeft een gevoelige blaas en het is daarom belangrijk dat ze veel drinkt, maar ook dat de calcium en fosfor waardes in haar dieet niet zo hoog zijn. Ik hou normaal 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% pens/orgaan en 10% vis/groente aan, maar in Cosmic's geval bestaat het menu uit 45% vleesbot, en 25% spiervlees. De rest blijft gelijk. Ook ben ik voorzichtig met bepaalde diersoorten (bio-industrie kip, lam, geit),met extraatjes (zuivel, ei, etc.) en met (groene) groentes. Cosmic weegt ongeveer 11 kg, is van nature behoorlijk slank (Podenco), ze is momenteel mooi op gewicht. Kreeg voorheen 250 gram per dag maar ik merkte dat ze daar iets te schraal van werd. Dus zie hier, het menu van even en oneven weken!

Afbeelding

En dan Wispa's menu. Wispa kwam ietswat te dik bij mij in huis. Ze maakte de overstap van brok naar KVV, en kreeg een stuk meer beweging dan voorheen, waardoor ze snel weer wat slonk. Alleen mag ze nu wel weer stoppen met afvallen, ze is iets te mager voor het mooie. Voor Wispa hou ik mijn normale percentages aan, en ze krijgt als extraatje eens in de week zuivel (yoghurt of karnemelk) en eens in de maand een rauw eitje. Verder krijgen ze beide af en toe een schapenvet bonbonnetje met knoflook, afhankelijk van het seizoen. Wispa eet nu nog 333 gr. KVV per dag (soms met wat extra spiervlees als het over is van Cosmic) maar mag naar de 400 gram per dag. Hier Wispa's menu;

Afbeelding

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie hints/tips/suggesties voor me hebben!

Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door PaulineCosmic op za 26 apr 2014, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ziet er goed uit, mooie afwisseling in diersoorten, alles dat ze nodig hebben zit er in. Prima dus. Ik houd zelf niet zo van gemalen spullen/kvv maar je hebt misschien een reden om dit nog te geven?

Barfplaats wordt gesponsord door