Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Bedankt alvast voor het lezen en de mogelijke tips/aanpassingen ed

Ik heb een mopshond reu die onlangs geopereerd is aan blaasstenen (calciumoxalaat). Hij krijgt al vanaf pup af aan kvv, carnibest natuurvoer, af en toe vuile pens, een kippennek en een enkele keer een ander merk kvv (korte periode, bv een week tussendoor). Nu heb ik al een aantal jaar het idee om over te stappen op barf (evt met wat enkelvoudig gemalen vlees/bot/orgaan), maar heb ik dit nooit gedaan. Hij mag circa 200 gram per dag en uiteraard hou ik in de gaten of hij misschien iets meer of minder krijgt in de loop van de weken ...

Ik heb nu een bestelling gedaan om het eindelijk toch te gaan doen en heb mbv deze website (en de voerwijzer van een andere) een menu samengesteld (obv deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html en http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2704882 vanwege de stenen).

Ik hoor heel graag van ervaren "barfers" waar zwaktes liggen en wat ik evt kan veranderen, nu of in de toekomst.

Maandag:  kippennek  100 gram + 35 gram hart/lever/nier/long konijn + 40 gram groentenmix* + ei en yoghurt
Dinsdag:  120 gram spiervlees paard + 80 gram groenten
Woensdag: eendennek 100 gram + 100 gram pens lam
Donderdag:  35 gram hart/lever/nier/long konijn + 30 gram pens lam + 100 gram spiervlees rund + 40 gram groentenmix*
Vrijdag:  eendennek 100 gram + 60 gram spiervlees rund + 40 gram groenten
Zaterdag:  120 gram spiervlees paard + 80 gram groenten
Zondag:  50 gram sardien of haring + 150 gram pens rund

Groentenmix (bestaat uit 2 of meerdere groentes): spercibonen, brocolli, andijvie, boerenkool, witlof, spinazie

Nogmaals bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen/willen jullie me helpen (indien nodig) te verbeteren ....
Qua percentages kom ik uit op: 22% vleesbot, 30% spiervlees, 26% orgaanvlees en 21% groenten. Van het orgaanvlees is het grootste deel (21%) pens. Kom jij daar ook op uit? Ik denk dat het dit prima is om mee te beginnen. Je ziet snel genoeg of je het naar binnen krijgt. Het aandeel groenten is natuurlijk behoorlijk hoog. Als je hondje het niet rauw lust, kun je het altijd nog gekookt proberen.

Verder tel ik 7 diersoorten. Dat is ook super! Qua groenten kun je nog wel wat afwisselen. Ik denk dat courgette een hele goede toevoeging is. En de spinazie (dat zich bindt met calcium) afwisselen met waterkers bijv. En de sperzieboontjes kun je misschien weer afwisselen met snijboontjes.
Bedankt voor je reactie! Stel het super op prijs ...

De % die ik gebruikt heb zijn
25% vleesbot van 1400 gram voer in totaal = 350 gram vleesbotten
20% groente van 1400 gram voer in totaal = 280 gram groentemix
5% orgaanvlees van 1400 gram voer in totaal = 70 gram orgaanvlees
20% pens van 1400 gram voer in totaal = 280 gram pens
30% spiervlees van 1400 gram voer in totaal = 420 gram spiervlees

Maar ik had 50 gram vleesbot vervangen voor de vis op zondag .. dus dat klopt dat het dan wat minder is geworden ...

Mag ik vragen wat je precies bedoeld met: "Je ziet snel genoeg of je het naar binnen krijgt", bedoel je juist omdat het aandeel groenten hoog is? Ik heb dit juist gedaan omdat ik had gevonden (in een eerdere post ik geloof ook van jou) Quote: Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is.
Ik kan natuurlijk minder groenten doen, maar ik dacht juist dat dit de juiste manier was ...

Ik voeg aan de groentenmix toe de courgette en zal de andere groentes wat meer afwisselen zoals je aangeeft.

En je schrijft: ik denk dat het prima is om mee te beginnen Betekend dit dat ik in de toekomst echt nog wat moet veranderen om het te verbeteren zoals bv evt andere vleesbotten (zoals parenhoen/konijn) of bedoel je dat ik kan kijken hoe mijn hond het erop doet en adh daarvan aanpassingen kan doen?

Nogmaals dank!
[quote="uhibukki"]
Bedankt voor je reactie! Stel het super op prijs ...

De % die ik gebruikt heb zijn
25% vleesbot van 1400 gram voer in totaal = 350 gram vleesbotten
20% groente van 1400 gram voer in totaal = 280 gram groentemix
5% orgaanvlees van 1400 gram voer in totaal = 70 gram orgaanvlees
20% pens van 1400 gram voer in totaal = 280 gram pens
30% spiervlees van 1400 gram voer in totaal = 420 gram spiervlees

Maar ik had 50 gram vleesbot vervangen voor de vis op zondag .. dus dat klopt dat het dan wat minder is geworden ...

Mag ik vragen wat je precies bedoeld met: "Je ziet snel genoeg of je het naar binnen krijgt", bedoel je juist omdat het aandeel groenten hoog is? Ik heb dit juist gedaan omdat ik had gevonden (in een eerdere post ik geloof ook van jou) Quote: Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is.
Ik kan natuurlijk minder groenten doen, maar ik dacht juist dat dit de juiste manier was ...

Ik voeg aan de groentenmix toe de courgette en zal de andere groentes wat meer afwisselen zoals je aangeeft.

En je schrijft: ik denk dat het prima is om mee te beginnen Betekend dit dat ik in de toekomst echt nog wat moet veranderen om het te verbeteren zoals bv evt andere vleesbotten (zoals parenhoen/konijn) of bedoel je dat ik kan kijken hoe mijn hond het erop doet en adh daarvan aanpassingen kan doen?

Nogmaals dank!
[/quote]
Die groentes zijn perfect. Maar de vraag is of jouw hond zo'n hoog percentage gaat eten.... Zo dol zijn de meeste honden nou ook weer niet op groenten :biggrin2:

En verder moet je kijken hoe het gaat. Dat is wat ik bedoel met "prima om mee te beginnen". Het kan bijv. zijn dat je hond teveel afvalt. In groenten zit geen energie en je hond krijgt dus toch minder kcal binnen met deze voeding. Het zou dus kunnen dat je ipv 200 gram per dag iets van 250 of 300 gram per dag moet gaan voeren. En wat ook kan is dat je hond slappe ontlasting krijgt. Omdat het aandeel bot zo laag is. Dat soort dingen. Die moet je dus aan gaan kijken. En je menu aanpassen waar nodig.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door