Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door *Dorothea*
[quote="Lizzy"]
En zijn dit inderdaad nierwaardes waarvan je zegt "naaaah, daar kun je geen narcose meer bij geven?". Want in alle eerlijkheid? Heb ik daar mijn twijfels over. Een DA die goede narcose apparatuur heeft en de hond aan de monitor kan leggen, kan volgens mij ook een 15 jaar oude hond met deze nierwaardes door dit probleem heen trekken. OK OK, natuurlijk altijd met een risico. Je hond is serieus al behoorlijk op leeftijd.....
[/quote]

Sita van 14 is laatst voor haar gebit onder narcose gegaan. Ik meet haar nierwaardes niet meer, maar 2 jaar geleden had ze een ureum van 34 en een kreat van 220. Narcose is prima gegaan, ze heeft een extra infuus gekregen en een aangepaste narcose. Het hangt gewoon heel erg van de dierenarts af of een oude hond een narcose aankan. Gebruik je altijd standaard domitor en ketamine, heb je geen gasnarcose, geen bewaking, leg je geen braunule aan, ja dan is het een groot risico.
Het wordt trouwens wel aangeraden om altijd het gebit te doen bij een nierpatient, ze knappen er namelijk ontzettend van op.
Door pearlsofpassion
Dat vind ik dus ook, dat het gebit iets is dat je zou moeten laten doen van zodra het mogelijk wordt. Net om die druk van de nieren af te halen.
En ik vind die waarden ook doenbaar.
Gewoon gasnarcose vragen, hartbewaking (voor de leeftijd) en een extra infuus om de nieren te ondersteunen tijdens en na de narcose. 
Ik vind het echt heel erg vreemd dat je DA het allemaal maar voor bekeken houdt... Zo slecht klinkt het allemaal niet. 
Door *Dorothea*
[quote="pearlsofpassion"]
Dat vind ik dus ook, dat het gebit iets is dat je zou moeten laten doen van zodra het mogelijk wordt. Net om die druk van de nieren af te halen.
Gewoon gasnarcose vragen, hartbewaking (voor de leeftijd) en een extra infuus om de nieren te ondersteunen tijdens en na de narcose. 
Ik vind het echt heel erg vreemd dat je DA het allemaal maar voor bekeken houdt... Zo slecht klinkt het allemaal niet.
[/quote]

je wilt niet weten hoeveel oudere dieren er met pijn in hun bek rondlopen omdat de dierenarts zegt dat ze niet meer onder narcose kunnen...
Door pearlsofpassion
[quote="*Dorothea*"]
je wilt niet weten hoeveel oudere dieren er met pijn in hun bek rondlopen omdat de dierenarts zegt dat ze niet meer onder narcose kunnen...
[/quote] :-\
Door Al Hoogendam
Lizzy schreef: Dat is verhoogd ja. Maar niet schrikbarend verhoogd. Nu vind ik het met dit soort dingen altijd erg moeilijk. Want wat heeft de DA gedaan om te achterhalen wat de oorzaak van dit probleem is? Wat was er inderdaad eerder, het kip of het ei, komen deze slechte nierwaardes van het slechte gebit of komen deze nierwaardes doordat ze bijv. oud is of misschien niet goed te eten heeft gekregen? Of draagt ze een ziekte onder de leden die dit veroorzaakt?

En zijn dit inderdaad nierwaardes waarvan je zegt "naaaah, daar kun je geen narcose meer bij geven?". Want in alle eerlijkheid? Heb ik daar mijn twijfels over. Een DA die goede narcose apparatuur heeft en de hond aan de monitor kan leggen, kan volgens mij ook een 15 jaar oude hond met deze nierwaardes door dit probleem heen trekken. OK OK, natuurlijk altijd met een risico. Je hond is serieus al behoorlijk op leeftijd.....

Dus dan krijg je inderdaad de afweging of het schoonmaken van de tanden nog zinvol is.... En at ze zo slecht door de toestand van het gebit? Of at ze zo slecht omdat ze misschien last heeft van haar nieren? (ik zou zelf trouwens denken dat je hond met deze nierwaardes niet dermate ziek is dat het niet meer wil eten). Aangezien ze nu weer eet, zou je denken dat het aan haar nieren lag. Maar, de nierwaardes passen daar eigenlijk niet bij. Wat kreeg ze hiervoor te eten? Vond ze dat wel eten?

Maar goed, dit (gebit, algemene conditie hond) zijn allemaal dingen die ik zo door de computer niet kan beoordelen. Ik weet niet wat de toestand van het gebit is, ik weet niet wat de conditie van je hond is en ik weet niet waar je goed aan doet. Ik weet niet in welk deel van Nederland je woont? Want ik zou je het liefst verwijzen naar een dierenarts waarvan ik weet dat ze 1)heel goed kan beoordelen wat er met het gebit moet gebeuren en 2)alles weet over nierfalen bij honden en 3)dan ook nog eens verstand heeft van rauwe voeding. Maar zij zit in Noord Holland.....
Wat heeft de DA gedaan om de oorzaak te achterhalen:

niks,
komen deze slechte nierwaardes van het slechte gebit
geen idee, we hebben het al eerder laten reinigen , toen het weer te erg werd ben ik naar de DA gegaan.
misschien niet goed te eten heeft gekregen
ze kreeg gewoon brokken voor de oudere hond.
Of draagt ze een ziekte onder de leden die dit veroorzaakt?
Geen idee ik liet haar ieder jaar inenten en volledig onderzoeken.
En at ze zo slecht door de toestand van het gebit
Ze heeft nooit slecht gegeten!!! ook nu eet ze met het slechte gebid goed.
Het enige wat ze niet eet is dat dieetvoer van de DA (specific hart & kidney)

Pasja mankeerde nooit wat, alleen het laatste 1 1/2 jaar plaste ze heel veel en kon dat soms niet ophouden.
Ook viel ze af,,,niks aan de hand zei de DA , is gewoon de ouderdom.
Het enige wat ze mist is de baarmoeder!!! toen was ze 3 jaar.
  Ik weet niet in welk deel van Nederland je woon

ik woon in Beilen Drenthe
Ik weet niet wat de toestand van het gebit is, ik weet niet wat de conditie van je hond is
Gebit is slecht ,veel tandsteen, er is al een tand uit gevallen. Ze laat niet toe dat ik er naar kijk. Ze bijt niet maar draaid alle kanten op en houdt haar bek stijf dicht. Ze stinkt ook heel erg uit haar bek.

Over haar conditie kan ik niet oordelen , ben geen arts , ik weet alleen dat ze altijd tierig en vrolijk is.
Ik heb nog meer waardes staan op dat rapportje van CRE/BUN

Ik rijd 80000km per jaar dus afstand is geen punt en ben best bereid om een stuk te rijden als je een goede DA weet.
Door Al Hoogendam
[/quote]

De Da vond dat eerst ze zwaarder moest worden en dan die waardes omlaag met een dieet..
Maar dat kon alleen met dat dieet voer van de DA... Pasja eet dat niet....De DA heeft geen alternatief voer...

Vandaar dat ik de vraag hier stelde.
Door pearlsofpassion
Oh ja, ik snap het.
Het gaat hem om haar gewicht.

Wel, ik het nierdieet van hier op BP aan gaan houden, of, als je het niet ziet zitten om zelf samen te gaan stellen, Bandit nierdieet gaan geven. Dat is voor jou samengesteld en kan je gewoon geven zoals je vroeger brok gaf: zonder nadenken. ;)
Dan heb je ook tijd om je rustig in te lezen in barf, want dat vraagt wel wat inlezen.

Is haar bloed volledig gecontroleerd? Ook schildklier?
Weet je waardoor ze afviel als ze nog goed at? Ze at echt evenveel als voorheen? Braakte niet merkbaar meer?
Nierpatienten vallen meestal af omdat ze misselijk worden en ofwel niet meer willen eten, ofwel het er terug uit gooien. 
Als ze echter nog steeds evenveel at, lag het niet aan haar nieren, dat afvallen, en zou het dieet ook niet daarin helpen. 
Nu kan vers ook wel wat meer aanzetten hoor, dus dat is geen probleem. Maar als ze dan nog niet aankomt, is het wel iets om te onthouden. Er zit misschien een andere reden achter. 
Met het dieet dat je nu gaf, kan ze geen spieren kweken (te weinig eiwitten) en enkel maar vet bijkomen (koolhydraten worden omgezet in vet als ze over zijn). Dat is niet de manier die je DA bedoelt, veronderstel ik. Daarvan verbeterd haar toestand niet, maar verslechtert hij.  Een hond hoort vol en gespiert te zijn, niet papperig en vet. ;)

Verder wil ik nog aanvullen dat het vooral de koolhydraten in de voeding zijn die voor een slecht gebit zorgen. In seniorbrok zit meestal nog meer koolhydraten dan in gewone adult, dus dat werkt daar allemaal niet echt in mee.
Spijtig dat ze er niet naar laat kijken, maar het klinkt wel alsof haar gebit een ramp is. Sorry hoor...  :-[

Ik zou persoonlijk haar eens door een andere DA laten beoordelen. Of die het wel ziet zitten om haar onder narcose te brengen, op dit gewicht.  Ik blijf bij mijn mening dat die tanden voor mij prioriteit zouden zijn.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 09 jan 2012, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Al Hoogendam
pearlsofpassion schreef: Oh ja, ik snap het.
Het gaat hem om haar gewicht.

Wel, ik het nierdieet van hier op BP aan gaan houden, of, als je het niet ziet zitten om zelf samen te gaan stellen, Bandit nierdieet gaan geven. Dat is voor jou samengesteld en kan je gewoon geven zoals je vroeger brok gaf: zonder nadenken. ;)
Dan heb je ook tijd om je rustig in te lezen in barf, want dat vraagt wel wat inlezen.

Weet je waardoor ze afviel als ze nog goed at? Ze at echt evenveel als voorheen? Braakte niet merkbaar meer?
Nierpatienten vallen meestal af omdat ze misselijk worden en ofwel niet meer willen eten, ofwel het er terug uit gooien. 
Als ze echter nog steeds evenveel at, lag het niet aan haar nieren, dat afvallen, en zou het dieet ook niet daarin helpen. 
Nu kan vers ook wel wat meer aanzetten hoor, dus dat is geen probleem. Maar als ze dan nog niet aankomt, is het wel iets om te onthouden. Er zit misschien een andere reden achter. 
Met het dieet dat je nu gaf, kan ze geen spieren kweken (te weinig eiwitten) en enkel maar vet bijkomen (koolhydraten worden omgezet in vet als ze over zijn). Dat is niet de manier die je DA bedoelt, veronderstel ik. Daarvan verbeterd haar toestand niet, maar verslechtert hij.  Een hond hoort vol en gespiert te zijn, niet papperig en vet. ;)

Verder wil ik nog aanvullen dat het vooral de koolhydraten in de voeding zijn die voor een slecht gebit zorgen. In seniorbrok zit meestal nog meer koolhydraten dan in gewone adult, dus dat werkt daar allemaal niet echt in mee.
Spijtig dat ze er niet naar laat kijken, maar het klinkt wel alsof haar gebit een ramp is. Sorry hoor...  :-[

Ik zou persoonlijk haar eens door een andere DA laten beoordelen. Of die het wel ziet zitten om haar onder narcose te brengen, op dit gewicht.  Ik blijf bij mijn mening dat die tanden voor mij prioriteit zouden zijn.
Weet ik niet??? ik kan dat rapport niet lezen omdat ik niet weet wat al die waardes inhouden.
Ik weet niet waarom ze ineens afviel , ze ging steeds meer plassen/drinken en vaker braken ,maar at altijd hetzelfde.
Uit de meetwaarde blijkt toch wel dat de nieren niet goed meer functioneren.
Bandit nierdieet gaan geven. Dat is voor jou samengesteld en kan je gewoon geven zoals je vroeger brok gaf: zonder nadenken. ;)
Dat ga ik zeker doen , eerst een goed alternatief zoeken , dan haar gewicht weer opbouwen , als ze13kg is ga ik terug naar DA en vraag weer om bloed onderzoek. Als alles ok /redelijk is dan gebid reinigen...

Ik weet alleen niet hoeveel tijd ik heb?...ze is al 15!

Bedankt iedereen voor de reacties en meeleven
Door pearlsofpassion
Hmmm ja, dan zal het wel aan de nieren gelegen hebben als ze meer ging braken.
Ze at het daarna niet weer op?

Ik zou er een maximumtermijn op zetten, op haar terug bijkomen.  Zoals gezegd kunnen de tanden de nieren gaan belasten en dan wordt haar nierproblematiek steeds groter en wordt het steeds moeilijker om nog bij te komen. En nieren genezen niet meer, je kan ze enkel proberen ontlasten.
Maar goed, haar tanden zullen door het rauwe dieet ook al veel minder te verduren krijgen.  Spijtig dat ze niet kan kauwen, anders zou ik aanraden ook wat kippennekjes of eendennekjes te voeren. Een goed vleesbotje helpt ook haar tanden sterk vooruit.  Maar als ze niet knaagt niet natuurlijk...  :-\
Maar rauw vlees zal het alleszinds al niet erger maken aan haar gebit, en dan hoop ik met je mee dat ze snel aankomt.

Enne, Dorothea is te ver voor je, om eens langs te gaan? Of heb ik dat gemist?
Je kan dat bloedrapport meenemen, zij kan het vast wel lezen ;)
Door pearlsofpassion
[quote="Limpy"]
Dorothea is dierenarts bij anyanimal in Heilo en weet wel t een en ander van rammelende nieren...
[/quote]

Ze heeft hierboven gereageert (met de mooie dalmaten). ;)
Door Limpy
Ze heeft hierboven gereageert (met de mooie dalmaten). ;)
[/quote]
Maar dat kan hij toch niet aan dr posting zien dat ze DA is?  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door