Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door *Charlotte
Hoi,

Een hele tijd terug heb ik mij al eens aangemeld, maar toen de stap van KVV naar barf nog niet durven zetten. Inmiddels heb ik een Welsh Corgi Cardigan reu van 2 jaar en wil ik de overstap wel gaan maken. James heeft vanaf dat hij bij mij kwam Carnibest gegeten, met af en toe een penslap, kippennekken, vis en een eitje. Op dit moment eet hij Tinlo, maar ik denk dat hij het nog beter kan doen op zelf samengesteld. Na veel lezen en puzzelen heb ik een menu gemaakt voor hem en ik zou graag horen wat jullie daarvan vinden :) Ik wil voorzichtig beginnen met alleen kip en eend als bot. James is een heel actieve hond en eet 500 gram KVV met zijn 16 kilo (op minder wordt hij echt te dun) en dus wilde ik dat ook aanhouden voor nu en dan zien we vanzelf wel of hij later minder nodig heeft.

16 kg: 3500 gram per week, ongeveer:
50% vleesbot = 1750 gram
10% groente = 350 gram
20% orgaan waarvan 10% pens = 700 gram
20% spiervlees = 700 gram

Dag 1:
300 gram kippennekken
110 gram spiervlees
50 gram groentenmix
40 gram konijnennier

Dag 2:
250 gram eendennekken
135 gram kippenmaagjes
65 gram spiervlees
50 gram groentenmix

Dag 3:
350 gram runderpens
100 gram groentenmix
50 gram spiervlees

Dag 4:
300 gram kippenruggen
200 gram spiervlees

Dag 5:
250 gram eendennekken
100 gram spiervlees
100 gram lamshart
50 gram groentenmix

Dag 6:
375 gram kippennekken
75 gram konijnenlever
50 gram groentenmix

Dag 7:
325 gram vis
125 gram spiervlees
50 gram groentenmix

Als extraatje wil ik dan per week een rauw eitje geven en wat yoghurt. Ik heb bij het samenstellen van het menu rekening gehouden met waar ik wil bestellen en het gemakkelijkst voor mij is bij Caroba. Ik weet alleen niet goed wat voor spiervlees ik zal bestellen... Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!
Laatst gewijzigd door *Charlotte op ma 31 okt 2011, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thea
Ik bestel ook bij Caroba. Ik bestel dan van Kiezebrink.
Als spiervlees hebben ze paard en rund kan je gemalen en ook aan stukken krijgen.
Hertevlees en hazevlees is er alleen gemalen.
De mixen daar zit ook bot en organen in.
Maar zo kan je aan een heel gevarieerd menu komen.
Door pearlsofpassion
Je kan het in het oog houden, maar je hebt 2 dagen waarop je geen bot voert.  Het zou kunnen dat hij daarvan aan de dunne gaat...
Maar je kan het dus bekijken.

Verder vind ik dat je erg veel kippenmaagjes voert tov ander orgaan, maar dat brengt niet echt iets bij.  Persoonlijk zou ik ze achterwege laten en de portie invullen met je andere organen, of eens af en toe bij geven, maar zeker niet in zo'n grote portie.  Nu geef je maar dik 200gr orgaan (hart, lever en nier) terwijl dat toch minstens 300 van de 350gr die je voorzien hebt zou moeten zijn. 
Dat zijn de 3 belangrijkste organen (naast pens), en de rest is meer bijkomstig.

Ik zie dat je heel erg vasthoudt aan zijn 500gr per dag, maar het komt niet zo nauw hoor. De ene dag wat meer, de andere dag wat minder is heel natuurlijk en ook goed voor zijn spijsvertering.  Ik zeg niet dat je meteen moet gaan vasten, maar zo tot op de 5gr afmeten is ook niet nodig. ;)
Door *Charlotte
Oke, heel erg bedankt voor het bekijken van het menu! Ik heb weer even zitten puzzelen en denk dat het gemakkelijker is als ik de orgaanmix van Kiezebrink bestel in plaats van alle losse organen, aangezien ik niet zoveel plaats heb in de vriezer en die kiloverpakkingen nemen meteen wel heel veel ruimte in (en hij eet er dan maar zo weinig van per week). Is dat ook goed? Qua vaste hoeveelheid per dag blijf ik nu even bij iedere dag even veel, anders zie ik door de bomen het bos niet meer  :) Bij deze het vernieuwde menu:

Dag 1:
300 gram kippennekken
165 gram spiervlees
65 gram orgaanmix

Dag 2:
275 gram eendennekken
100 gram spiervlees
65 gram orgaanmix
55 gram groentenmix

Dag 3:
325 gram runderpens
100 gram kippennekken
75 gram groentenmix

Dag 4:
275 gram kippenruggen
125 gram spiervlees
65 gram orgaanmix
30 gram groentenmix

Dag 5:
275 gram eendennekken
125 gram spiervlees
65 gram orgaanmix
30 gram groentenmix

Dag 6:
275 gram kippennekken
125 gram spiervlees
65 gram orgaanmix
30 gram groentenmix

Dag 7:
300 gram vis
100 gram eendennekken
100 gram groentenmix
Laatst gewijzigd door *Charlotte op ma 31 okt 2011, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thea
[quote="Evy_JD"]
ik bestel ook bij caroba, maar..... ik zou toch proberen ook nog ergens anders te bestellen zodat je bijv. lam/geit/kalkoen spiervlees oid kan toevoegen..
[/quote]

Dat ik bij Caroba bestel wil niet zeggen dat ik niets anders ergens koop. Caroba heeft heel veel verschillende diersoorten. Lam heeft caroba ook, maar koop hier bv bij de turk lamspens. En heb bij Sarah gisteren ook kalkoen en patrijs gehaald.
In totaal heb ik nu al 14 verschillende diersoorten gehad. Dus denk dat het gevarieerd genoeg is.
Door Evy_JD
[quote="Thea"]
Dat ik bij Caroba bestel wil niet zeggen dat ik niets anders ergens koop. Caroba heeft heel veel verschillende diersoorten. Lam heeft caroba ook, maar koop hier bv bij de turk lamspens. En heb bij Sarah gisteren ook kalkoen en patrijs gehaald.
In totaal heb ik nu al 14 verschillende diersoorten gehad. Dus denk dat het gevarieerd genoeg is.
[/quote]

was ook niet voor jou bedoeld, was voor charlotte  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door