Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door peanut
Bedankt Rosalie.
Weet dat ik m iets meer voer dan de 600 gram waar ik naartoe wil. Dat is omdat Peanut nu 8 maanden is en nog in de groei. Ik heb hier en daar geïnformeerd en mij is verteld dat je rond deze tijd de hoeveelheid voer wel kunt afbouwen naar wat n volwassen hond eet.
Hij groeit nog steeds, dus ik heb niet de indruk dat ik m te weinig voer. Hij eet zn eten ook niet meer in één keer op. Hij doet het lekker op zn gemakkie, in etappes.
Hij weegt nu ruim 28 kilo en zwaarder dan 30 kilo wordt ie denk ik niet. Vandaar dat ik naar de 600gr per dag wil. Maar nu vind ik dat nog iets te weinig.
Maar als ik hem dus één keer per week 150gr lever voer, is het goed?
Ik moet het zelf nog ondervinden, maar welke vleesbotten zijn momenteel geschikt voor hem? Waar zit minstens 50% vlees aan? Ik heb al ervaring met kippen en eendennekken. En ook wel kippenruggen.
Die gaan erin als koek!

Bedankt voor t advies!!
[quote="peanut"]
Hij groeit nog steeds, dus ik heb niet de indruk dat ik m te weinig voer. [/quote]

Hij houdt echt niet op met groeien als je hem te weinig geeft hoor. ;) Dat is geen maatstaf. Wel als hij veel te mager wordt. Je moet hem dan ook op het oog voeren. Wordt-ie te dik dan minderen, te mager dan meer geven.

[quote="peanut"]
Hij eet zn eten ook niet meer in één keer op. Hij doet het lekker op zn gemakkie, in etappes.
[/quote]

Dit zou (ik zeg uitdrukkelijk zou) er op kunnen duiden dat hij meer dan genoeg krijgt.

[quote="peanut"]
Maar als ik hem dus één keer per week 150gr lever voer, is het goed?
[/quote]

Ja hoor, dat is goed.

[quote="peanut"]
Ik moet het zelf nog ondervinden, maar welke vleesbotten zijn momenteel geschikt voor hem? Waar zit minstens 50% vlees aan? Ik heb al ervaring met kippen en eendennekken. En ook wel kippenruggen.

[/quote]

Parelhoenkarkas, konijnkarkas, eendenruggen.
Dan als dit goed gaat kippenbouten, 1/2 kip, eendenkarkas, konijnenbout, hazenbout en karkas.
Dan lamsribben en reeenribben (zijn wat malser dan de hertenribben maar daar is nu het seizoen niet voor.)
Er zal niet overal voor 50% vlees aanzitten dat ga je gewoon niet redden.
Als de verhouding niet goed is kan je meer vlees toevoegen.

Owh, dat vergeet ik: 2 x per week een rauw eitje. Dat er ook bijgeven.
Grappig, je had al hetzelfde idee als mij.
Botmix van herby is ongeveer naar verhouding 30%spiervlees en 70% vleesbot, dus zou in totaal je botpercentage niet te hoog maken, zo rond de 40-45% lijkt me prima. Ws zoals je nu ookal hebt.
Verder ziet je menu er goed afwisselend uit!
Of vleesbot 50-50 is ongeveer zul je vooral moeten kijken en inschatten.
Een eendennek is bv ongeveer 70% spiervlees en 30% bot, kippennek idem.
kipkarkas van herby vindt ik vaak wat kaler. konijnkarkas wel weer goed bevleesd en parelhoen en eendenrug.
Maarja partijen verschillen soms nog wel eens, dus kijken is weten.
Zo nauw komt het allemaal niet  ;)

In begin zou ik, zoals Rosalie al zegt, de zachtere varianten geven. Is wat meer gewent (ook 'inwendig'), kun je eens lamsribben ofzo uitproberen.
Om te testen of deze zacht genoeg zijn kun je proberen het te knippen met een snoeischaar, alles wat je daarmee niet doorgeknipt krijgt is te hard.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door