Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Charlie Angel
Doordat Mike een tijd behoorlijk misselijk werd, een beetje de aanvallen ala Sofie van Geer, maar dan minder heftig maar dagelijks, kreeg hij na een onderzoek ook maagzuurremmers. Hierdoor ben ik tijdelijk op cb terug gegaan, want ik durfde hier geen botten bij te geven. Na een kuurtje ging het eigenlijk weer goed, geen aanvallen meer, alleen af en toe wat smekken na het eten, dat deed hij voorheen op cb op.
Toen kwamen we met zijn wang te zitten en is er ook nog voor de zekerheid een echo van zijn buikholte gemaakt (hier kwam niets uit (zie medisch). Nu gaat zijn wang goed (vrijdag nog een keer controle)en qua misselijkheid gaat het ook goed, terwijl hij nog op ab zit.
Merk wel dat ik Mike niet teveel op wisselende tijden moet geven (deed ik altijd wel), want dan "smekt" hij toch meer, dus voor nu even een redelijk ritme aanhouden.
Nu wil ik ze dus toch weer graag barf gaan geven, want dat beviel ze prima.
Maar ik wil dus wel rustig aan beginnen, dus wil eerst 's ochtends CB blijven geven en dan elke avond Barf.
Dit komt dat voor Jane op 50% barf en voor Mike op iets meer dan 50%, want die krijgt 's ochtends iets minder dan Jane.
's avonds krijgen ze dan allebei ongeveer 350 gram.
350gr x7 dagen = 2450 gram totaal per week aan Barf

vleesbotten    50,00% 1225
spiervlees       25,00% 613 afgerond 620gr
groente        15,00% 368 afgerond 375gr
orgaan        10,00% 245 afgerond 247,5gr

Het orgaan % wilde ik lager houden omdat dat in Cb ook al genoeg zit, Is dat dan goed?

Kom ik op een menu van:

maandag 82,5 lever (lam/konijn/kip)
125 groente
155 spiervlees hert

dinsdag 350 parelhoen

woensdag 82,5 nier/maag/pens (rund/kip)
125 groente
155 spiervlees haas of paard

donderdag 350 konijnkarkas of kipkarkas

vrijdag 82,5 hart (lam/kip/eend)
125 groente
155 spiervlees rund of geit

Zaterdag 350 eend (rug of nek)

Zondag 155 spiervlees kalkoen of lam
175 zalmbotmix

De eerste paar keren wil ik alleen nog kipkarkas geven, om te kijken hou Mike het verteerd, gaat dat goed dan ga ik over tot bovenstaande botdingen.

Verder krijgen ze natuurlijk ook nog 2 eitjes en wat kwark erbij.
Notenmixen zit door de groente heen.

Sorry voor het wat lange verhaal, maar ik hoop dat jullie toch even willen kijken of ik het zo goed doe.
Alvast bedankt!

Blijft dit helemaal goed gaan, dan maak ik weer een menu voor volledig Barf.
Door Lizzy
Ziet er kek uit :D! Prachtige afwisseling! Je mag de hoeveelheden overigens wel afronden hoor (maar ik denk dat je dat al weet, alleen komt dit zo uit je berekening?). Mag ik vragen waarom je zalmbotmix geeft in plaats van bijv. een hele zalmkop?
Door Charlie Angel
Bedankt voor je antwoordt Lizzy, voor mijn onzekerheid is het fijn als er iemand een kritisch oog kan werpen op het menu.
En ja, ik weet dat je wat kan afronden, zal dat ook zeker doen.

En die koppen, tja, ben zo bang dat het te hard is voor mijn gulzige mannetje.
Wil wel sardines geven, maar daar kom ik nogal moeilijk aan.

Die 10% orgaan is genoeg zo?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op do 29 jan 2009, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="Bernie"]
Bedankt voor je antwoordt Lizzy, voor mijn onzekerheid is het fijn als er iemand een kritisch oog kan werpen op het menu.
En ja, ik weet dat je wat kan afronden, zal dat ook zeker doen.

En die koppen, tja, ben zo bang dat het te hard is voor mijn gulzige mannetje.
Wil wel sardines geven, maar daar kom ik nogal moeilijk aan.

Die 10% orgaan is genoeg zo?
[/quote]

Ja, ik vind die 10% prima. Je mag zelfs nog iets minder geven hoor. Ik gok dat er zo'n 30% a 35% orgaanvlees in Carnibest zit. Aangezien je de helft Carnibest voert, voer je al zo'n 15% orgaanvlees in totaal (dus met je zelf samengestelde deel erbij). Met die 10% van jou erbij, voer je dus ongeveer 20% a 25% orgaanvlees. Hetgeen net wat rijkelijk is. Het kan wel hoor, zo is het niet. Maar ben je niet tevreden over de ontlasting, is deze dun: dan raad ik je aan wat te minderen in orgaanvlees.

Die zalmkoppen zijn vrij groot en kunnen niet zomaar opgeslokt worden. Ze hebben daar serieus een hele kluif aan. Ik zweer je dat zalmkop echt een van de minst enge dingen is om te geven. Aangezien die dingen nogal glibberig zijn, is het handig om ze of op een grasveldje te geven of (zoals ik dat deed) op een rubbere kleedje of grote handdoek. Anders glibbert zo'n kop alle kanten op. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind zo'n mix weinig echt toevoegen aan een zelf samengesteld menu. Het is en blijft gemalen en het sjeest zo door het spijsverteringskanaal....

Sardientjes zijn vaak wel te koop bij een viswinkel (ingevroren). En als ze het niet hebben: kunnen ze het zeker wel bestellen.
Door Charlie Angel
Bedankt weer voor je duidelijke antwoordt Lizzy.

Dan geef ik gewoon nog iets minder orgaan en dan kijk ik hoe ze het er op doen.

Ik zou dan natuurlijk maar een halve kop geven, want ze krijgen 350gr. per keer.
Ben gewoon ook nog een beetje mutseriger, denk wel eens dat een botje een wondje in zijn wang (aan de binnenkant) zou kunnen hebben veroorzaakt, waardoor die bult in ontstaan, maar als ik dan even goednadenk lijkt me dat ook wel weer sterk.
Ga gewoon weer rustig aan beginnen en dan weer wat vertrouwen opkweken, want dat het super voor ze is, daar ben ik wel van overtuigd.

Ohja, hij krijgt nu nog ab, maar dat kan geen kwaad toch?
En als ik hem ga ontgiften, dan kan ik ook gewoon barf geven?

Wat die sardines betreft, die heb ik hier bij de viswinkel alleen voor 7 euro de kilo gezien en dat vond ik best duur eigenlijk. :-X
Door kira
Ja die sardines kosten hier inderdaad 7 euro de kilo. Op de markt zag ik ze laatst voor 4,95 de kilo, maar dat vind ik ook wat te duur.

Hoop dat de berners weer gaan smullen, maar dat doen ze van de CB natuurlijk ook wel.
Door Lizzy
[quote="Bernie"]
Bedankt weer voor je duidelijke antwoordt Lizzy.

Dan geef ik gewoon nog iets minder orgaan en dan kijk ik hoe ze het er op doen.

Ik zou dan natuurlijk maar een halve kop geven, want ze krijgen 350gr. per keer.
Ben gewoon ook nog een beetje mutseriger, denk wel eens dat een botje een wondje in zijn wang (aan de binnenkant) zou kunnen hebben veroorzaakt, waardoor die bult in ontstaan, maar als ik dan even goednadenk lijkt me dat ook wel weer sterk.
Ga gewoon weer rustig aan beginnen en dan weer wat vertrouwen opkweken, want dat het super voor ze is, daar ben ik wel van overtuigd.

Ohja, hij krijgt nu nog ab, maar dat kan geen kwaad toch?
En als ik hem ga ontgiften, dan kan ik ook gewoon barf geven?

Wat die sardines betreft, die heb ik hier bij de viswinkel alleen voor 7 euro de kilo gezien en dat vond ik best duur eigenlijk. :-X
[/quote]

Zo! Ze weten wel wat ze moeten vragen! Ik betaal 2 euro-nog-wat voor sardientjes bij het Islam Centrum en bij de VEN/Sligro!

Als Mike last heeft van de AB (op zijn spijsvertering), dan zou ik zeker rustig aan doen met vleesbotten. En ik denk niet dat zijn wang van vleesbot was. Honden zijn gebouwd om vleesbot te eten en in al die jaren heb ik zoiets nog nooit gezien/gehoord. Dus ik acht het echt onwaarschijnlijk. Maar, jij moet vooral in jouw tempo werken!!!

Als je ontgift, kijk dan ook even hoe het gaat. Ik heb 1 keer met Linga een kuur gedaan met klei (na de castratie) en toen werd ze me een partij ziek! Ze wilde niet meer eten, ze was misselijk, ze had diarree. Ik had haar gewoon teveel klei ineens gegeven.... :-[. In ieder geval, ik ben toen langzaam op gaan bouwen en heb de vleesbotten de eerste paar dagen een beetje aangepast aan haar situatie. Oftewel: zachte vleesbotjes van kleine dieren.
Door Marcel en Iva
Best allemaal,

Wij hebben drie Rhodesian Ridgeback. 2 volwassenen en 1 pup van 10 weken. Op dit moment wisselen wij Smuldier compleet af met Cavom. Wij willen graag overstappen op barf. Op internet lees je zo veel en ik heb zelf geen idee hoe ik een menu samen zou kunnen stellen.

Is er iemand die mij hierin kan adviseren?

Ik hoop het.

Groeten,
Iva
Yara, Ferro & Xola
Door Charlie Angel
[quote="Lizzy"]
Zo! Ze weten wel wat ze moeten vragen! Ik betaal 2 euro-nog-wat voor sardientjes bij het Islam Centrum en bij de VEN/Sligro!

Als Mike last heeft van de AB (op zijn spijsvertering), dan zou ik zeker rustig aan doen met vleesbotten. En ik denk niet dat zijn wang van vleesbot was. Honden zijn gebouwd om vleesbot te eten en in al die jaren heb ik zoiets nog nooit gezien/gehoord. Dus ik acht het echt onwaarschijnlijk. Maar, jij moet vooral in jouw tempo werken!!!

Als je ontgift, kijk dan ook even hoe het gaat. Ik heb 1 keer met Linga een kuur gedaan met klei (na de castratie) en toen werd ze me een partij ziek! Ze wilde niet meer eten, ze was misselijk, ze had diarree. Ik had haar gewoon teveel klei ineens gegeven.... :-[. In ieder geval, ik ben toen langzaam op gaan bouwen en heb de vleesbotten de eerste paar dagen een beetje aangepast aan haar situatie. Oftewel: zachte vleesbotjes van kleine dieren.
[/quote]

Als ik logisch nadenk dan denk ik ook niet dat die wang door botjes komt hoor, maar je gedachten gaan nog wel eens met me op de loop.
Ik ga het gewoon heel rustig aan doen en begin met een kipkarkasje.
Mike heeft gelukkig overigens geen last van de ab.
Met ontgiften zullen we het zeker rustig aan doen, Jane heb ik toen met chlorella gedaan en darna die shindlers mineralen. Voor Mike had ik nu drainage, maar ik begin heel rustig en natuurlijk pas als de ab afgelopen is.
Die sardines moet ik maar verder voor zoeken, want ze vinden dat hier wel erg lekker.
Door Mevroi Kruim
[quote="Marcel en Iva"]
Best allemaal,

Wij hebben drie Rhodesian Ridgeback. 2 volwassenen en 1 pup van 10 weken. Op dit moment wisselen wij Smuldier compleet af met Cavom. Wij willen graag overstappen op barf. Op internet lees je zo veel en ik heb zelf geen idee hoe ik een menu samen zou kunnen stellen.

Is er iemand die mij hierin kan adviseren?

Ik hoop het.

Groeten,
Iva
Yara, Ferro & Xola
[/quote]

Volgens mij is het je inmiddels prima gelukt  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door