Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tine
#928503
Ik denk dat je er gewoon vanuit moet gaan dat witte katten "vatbaarder"( met name de oren)zijn voor huidkanker dan andere katten..... Ik heb vier spierwitte katten gehad. Drie daarvan hebben nooit huidkanker ontwikkeld ondanks dat ze veel in de zon waren. De vierde dus helaas wel.......
Door YaYa
#928515
Kijk alweer een stukje duidelijkheid. Zon/UV-licht heeft dus wel degelijk invloed. Van katten achter het raam zou ik, net zoals bij mensen, denken dat dat minder/geen invloed heeft omdat ze er niet van kunnen verbranden. Maar ben daar natuurlijk ook niet zeker van.
Op zich zijn de tijden dat mijn twee turkjes buitenlopen, gezien de hoeveelheid zonlicht dus best wel gunstig.
Alleen in de weekenden met prachtig weer dus niet. Maar ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik het niet zie zitten om hun oortjes in te smeren. Ze zijn nogal temperamentvol dus volgens mij wordt ik dan opgevreten door beide dames  ;)
Door Mevroi Kruim
#928692
UV komt niet door glas heen dus van achter het raam liggen zullen ze het niet krijgen.

Tjee, dat heb ik nooit geweten, van die witte oren. Knor heeft wel geen helemaal witte oren maar wel wit aan zijn oren. En hij komt al 12 jaar buiten en is dol op zonnen .... tot nu toe mazzelg ehad dus.
Door flin
#928714
...dan vraag 'k me nog af of 't verschil maakt of er haar op de oortjes zit?
ongeacht of ze dan een roze huid hebben of een donkere ?
'k kan me zo voorstellen dat 'haar' schaduw (bescherming) geeft?

hier 3 katten die wat donsjes hebben op die veels te grote oren....

en zijn er ook witte katten met een donkere huid, of zijn er alleen witte katten met een roze huid?
Door *Robin*
#929343
flin schreef: ...dan vraag 'k me nog af of 't verschil maakt of er haar op de oortjes zit?
ongeacht of ze dan een roze huid hebben of een donkere ?
'k kan me zo voorstellen dat 'haar' schaduw (bescherming) geeft?

hier 3 katten die wat donsjes hebben op die veels te grote oren....

en zijn er ook witte katten met een donkere huid, of zijn er alleen witte katten met een roze huid?
Je hebt siamezen die een goed pigment hebben maar wel wit haar "lijken" te hebben, hoe dat precies heet weet ik niet. het is hetzelfde principe als een witte herder... die hebben ook gewoon pigment.

Hier overigens hoe het er uit kan zien:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door koekje
#931459
ik heb de vraag ook gesteld aan mn DA in BoZ, en er antwoord opgehad, wat enigszins afwijkend is van de antwoorden hier.
Ik weet trouwens niet of een DA me heeft beantwoord, of gewoon een assistente of administratief medewerker.


Beste dierenkliniek,

Ik las dat katten met witte oortjes bijna altijd huidkanker ontwikkelen, en dat de remedie hiertegen ooramputatie betekent (als de kanker zich heeft ontwikkeld).

Ik heb 2 katten; Ot en Sien. Ot is een driekleurpoes en Sien is een rode poes. Bij Ot zijn haar oortjes wit behaard.
Mijn katten vinden het fijn om 's middags even buiten te spelen en te rennen, en ik wil ze dat ook niet ontnemen. Het is goed voor hun conditie en hun weerstand en volgens mij ook voor hun geestelijk welzijn. In de zomer is de zonkracht natuurlijk een stuk hoger, en zou het risico op huidkanker groter zijn (das volgens mij ook het geval bij mensen).
Ik heb natuurlijk geen zin in dat mn katten (en dan vooral Ot met haar witte oortjes) huidkanker ontwikkelen, maar ze vertellen dat ze wel buiten mogen maar niet in de zon, heeft niet echt z'n effect.

Kan ik er vanuit gaan dat mijn katten, en dan in ieder geval Ot, ook huidkanker ontwikkelen?
Kan ik dit tegen gaan door hun oortjes in te smeren met sunblock oid? En zoja, welke merken kan ik dan beter wel of niet gebruiken?

Met vriendelijk groet,
koekje




en dit is het antwoord:

De kans dat ze huidkankerontwikkelen aan hun oren is erg klein. Bovendien zie je het vooral bij helemaal witte katten.
Ik zou ze dus maar rustig naar buiten laten gaan.
m.vr.gr.

Dierenkliniek de Zoom


ik krijg er gelijk weer andere vragen van.
Ot zou dus minder snel huidkanker ontwikkelen omdat ze op haar staart rood en zwart haar heeft?
En huidkanker aan de oren is zowiezo erg zeldzaam?
Door YaYa
#931491
Het is natuurlijk dat Ot wel pigment heeft omdat ze kleur op de kop en in de staart heeft, net als mijn Zazou die een rood vlekje op haar kop heeft en een zwart/rode staart. Maar haar oortjes zijn net als bij jouw Ot volledig wit.
Maar of dat er dan voor zorgt dat hun oortjes geen kanker ontwikkelen? Hier dezelfde vragen als bij jou. En of het veel voorkomt, weet ik eigenlijk ook niet.
Door *Robin*
#931730
ik zou voor de zekerheid gewoon een heel klein beetje zwitsal zonnebrandcreme gebruiken (hoge factor) op de achterkant van de oren zeker tussen 12 en 3 uur is de zon veel te sterk. Zo zou ik het zelf iig doen ;)
Ze kunnen natuurlijk ook verbranden in de zon. Stel je voor dat je eigen oren zouden verbranden..... ben je niet blij mee denk ik... :-\
Door Too
#971201
Kom hier voor t eerst officieel vandaar dat ik deze even ophaal.
Bij mijn da gaf mij bij Omo [volledig wit] het advies om zeker op zonnige dagen [kinder]zonnebrandcreme op haar neus en oortjes te smeren. Ze kon vrijwel onbeperkt naar buiten en was een echte zonaanbidster.
Helaas kwam dit advies een beetje laat ,ze was toen al 17, en onstond er toen ze 20 was een tumor op haar 'wang'
dat is uiteindelijk toch met succes verwijderd [ze heeft ondanks nierproblemen en hoge leeftijd de narcose overleefd]
Op haar oortjes had ze de laatste paar jaren ook wel eens wat  kleine 'zweertjes' waar we nooit veel mee hebben gedaan vnl vanwege haar leeftijd en gezondheid.
Met de 'nieuwe' meiden maak ik me iets minder zorgen ze hebben veel wit maar ook kleur [dus pigment] maar wanneer ze echt onbeperkt naar buiten zouden kunnen ... ik denk dat Catoo dan toch een veeg op d'r neus zou krijgen voor de zekerheid [Of ben ik dan een bangebroek]
Door millyckk
#1028667
Ook wij hebben met dit probleem te maken..... :( Onze Thor is een rode(!) kater van 5 jaar. In ons oude huis hadden we een kattenren die deels in de schaduw maar 's zomers ook een klein deel in de zon lag. Ik ontdekte dat hij allemaal korstjes aan de binnenkant van zijn oorschelp kreeg als hij buiten was geweest. In eerste instantie dacht ik dat het krabeffecten waren maar toen het de zomer erop weer gebeurde, ging er een lichtje branden: het bleek zonnebrand te zijn. Heb toen van allelerlei zonnebrandmiddeltjes geprobeerd maar het lukte  niet echt om in de buurt van zijn oren te komen, de keren dat het met veel gedoe wel goed ging hadden uiteindelijk ook weinig effect omdat hij het er heel verontwaardigd af zat te poetsen. Uiteindelijk heb ik toen wel een oplossing gevonden: bij Xenos verkopen ze goedkope witte rolgordijntjes en die heb ik aan de buitenzijde van de ren gemonteerd zodat ik ze op zonnige dagen kon laten zakken. Geen porum maar wel effectief!

Ik kom hier nu op dit forum terecht omdat we, na onze recente verhuizing, opnieuw met dit probleem worden geconfronteerd.We zijn een nieuwe kattenren aan het bouwen, helaas ligt onze tuin op het zuiden, ik zou dus aan alle zijden gordijnen moeten gaan maken maar dat zou betekenen dat ze ( heb nog 2 lappen) helemaal niets meer kunnen zien.... Heb nog geen oplossing kunnen vinden voor dit probleem.

Misschien wel als tip voor diegenen met witte of rode kittens: wen ze er van jongs af aan dat je af en toe de binnenkant van hun oorschelpen masseert. Volgens mij hebben ze er dan op den duur ook minder moeite mee  als je er dan wat, niet vette, zonnebrandcreme opsmeert!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door