Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mimi
#717078
Gisteren heb ik hem hart gegeven en hij heeft alles opgegeten :)Zelfs de portie van mijn andere kat ;D Hij is het rauwe voedsel dus nog niet ontwend.

Wat een interessant artikel over die Cystease.Mijn kater plast ook altijd over de rand.Heel vervelend,vooral voor hem want het geeft aan dat hij moet persen.Als ik dat met een middeltje zou kunnen oplossen zou dat geweldig zijn.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat de naam is van die langwerkende antibiotica-injectie.Het is een heel gedoe om telkens met een spuitje de medicijnen z'n keeltje in te schieten.Hij gaat ook steeds meer tegenstribbelen.
Eerst kon ik z'n medicijnen nog gewoon door z'n voer doen.Tot hij het doorhad.Ik heb nog allerlei lekkere hapjes geprobeerd maar hij rook het er telkens doorheen ;)Zelfs de 'handdoekmethode' geprobeerd maar dat vond ik veel te stressvol.Voor hem maar ook voor mij ;D

De pHwaarde is gelukkig nog steeds laag want ik zie geen rode korrels meer.Nu maar kijken wat er vrijdag uit het urineonderzoek komt.
Door Rosita
#717584
Mimi schreef: Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat de naam is van die langwerkende antibiotica-injectie.Het is een heel gedoe om telkens met een spuitje de medicijnen z'n keeltje in te schieten.Hij gaat ook steeds meer tegenstribbelen.
Eerst kon ik z'n medicijnen nog gewoon door z'n voer doen.Tot hij het doorhad.Ik heb nog allerlei lekkere hapjes geprobeerd maar hij rook het er telkens doorheen ;)Zelfs de 'handdoekmethode' geprobeerd maar dat vond ik veel te stressvol.Voor hem maar ook voor mij ;D
Mijn kat Dayna heeft heel toevallig 2x zo'n langwerkende injectie gekregen voor haar oorontsteking. Ze is ontzettend moeilijk met het geven van pillen en druppels dus kwam de DA met een injectie die 2 weken zou werken. Vond het een hele uitkomst.
Door Rosita
#717599
Denk eigenlijk dat Dante ook een milde vorm van idiopathische cystitis heeft. Een paar jaar geleden had hij dus een plasprobleem in die zin dat hij opeens veel vaker dan anders naar zijn bak ging met soms alleen een paar druppeltjes. Natuurlijk gelijk naar de DA maar geen verstopping en ook geen gruis en een mooie ph. Voor de zekerheid antibiotica meegekregen. Binnen 2 dagen was het over, maar 3 weken later weer hetzelfde verhaal. Toen een uitgebreid urine onderzoek en een blaasfoto. Niets bijzonders gevonden. Gelukkig heeft hij het sinds niet meer zo extreem gehad, maar vanaf kitten zit Dante dus ook nooit heel goed met plassen (zijn plas zit dus regelmatig aan de binnenkant van de kap) en zijn de plasjes ook niet altijd even groot. Na het slapen (of dat nu 's nachts of overdags is) doet hij zittend een grote plas, maar eenmaal wakker plast hij dus soms wat vaker kleinere plasjes (gelukkig niet elke dag, maar vooral als hij wat gestresst is, wat ook weer te merken is aan het lichte ijsberen wat hij dan doet). Als hij dan geplast heeft is hij duidelijk opgelucht. Ook is zijn straaltje soms wat haperig (vooral bij de kleinere plasjes, hij heeft wel continu een straal, maar soms wat harder en dan weer zachter). Dante is een echte stress kip en dan denk ik dat CYSTEASE niet veel zal helpen. Wellicht als er ook bloed in de urine had gezeten en de blaaswand ontstoken was, maar de stress moet dus ook aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door Rosita op do 01 mar 2007, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mimi
#718099
Mijn kater is ook heel snel gestresst.Hij kreeg ook meestal weer last wanneer er iets nieuws gebeurde.Toen ik een kitten erbij haalde om als maatje voor hem  te dienen had hij binnen de kortste keren weer last van z'n blaas.

Vandaag weer naar de dierenarts geweest.De toestand was eigenlijk nog hetzelfde;pH waarde van 7.5 , veel ontstekingscellen maar absoluut geen gruis.Maandag wordt er een foto gemaakt.Ben benieuwd wat daar uitkomt.
De dierenarts had het ook nog over Cystease.Mocht er op de foto van as maandag niets te zien zijn,kan ik dat dus ook nog proberen.

Vanavond arriveert de Carnibest!Ben benieuwd hoe hij zich daarop zal gaan voelen.Mocht hij een blaassteen hebben,heeft het dan zin om appelazijn/cranberry over het voer te doen om de pH naar beneden te krijgen?
Door Mevroi Kruim
#718159
Het heeft sowieso zin om de pH naar beneden te krijgen, want bij een hoge pH heeft hij zo weer een steen. Maar als hij idd een steen heeft dan moet hij toch haast ook wel gruis hebben (gehad), want een steen is samengesteld uit gruis, die komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Overigens, toevallig onlangs het meest recente barf-boekje van Billinghurst gekocht (je moet je vakliteratuur toch een beetje bijhouden  ;D) en naast de nodige onzin trof ik ook een interessante opmerking over blaasontsteking bij katten. Volgens IB kan dat ook een gevolg van ontgiften zijn. Hij meent dat ontgiften via alle uitscheidingsorganen gaat en dus ook via de blaas, en de afvalstoffen kunnen de blaaswand irriteren en ontstekingen veroorzaken zonder gruis.
Zou dat een mogelijkheid zijn?
Door *Inge*
#718724
Kruimel schreef: Hij meent dat ontgiften via alle uitscheidingsorganen gaat en dus ook via de blaas, en de afvalstoffen kunnen de blaaswand irriteren en ontstekingen veroorzaken zonder gruis.
Zou dat een mogelijkheid zijn?
Als je daar even over nadenkt, lijkt dat in mijn ogen best mogelijk.
Als ze tijdens dat ontgiftingsproces dan ook nog weinig drinken (zoals bij meerdere katten het geval is), is het volgens mij idd mogelijk dat die afvalstoffen meer kans hebben om de blaas te irriteren.
Daarom vind ik de tips die ik in het topic over Garfield zijn blaasontsteking heb gekregen om hem meer vocht te doen binnen krijgen, super  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door