Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#701435
Hier dus een kat die blaasstenen gehad heeft, haar hele leventje al vers krijgt (op af en toe een vakantie na) en met meerdere katten samenwoont...

Ik heb me eerlijk gezegt ook suf gepiekert hoe het toch kan dat een kat die vers eet toch zo'n groot blaasprobleem ontwikkelt heeft....
Bij Noa zou het kunnen meespelen dat ze anderhalf jaar geleden (ongeveer) een zeer zware ontsteking heeft gehad, na 2 weken IC en een aantal operaties mocht ze weer naar huis. Die periode heeft ze weinig gegeten en gedronken. Thuis heeft ze nog een maand of 4 een flinke abkuur moeten slikken. Dit alles zou bij Noa ook mee hebben kunnen spelen ....

Ik geef Noa momenteel appelazijn door haar bibi. Binnenkort haal ik even teststrips om haar PH te testen. Verder krijgt zij, en de andere katten ook, een flinke scheut water door de Bibi....
Door Kefraya
#701466
Lizzy schreef: Interessant! We zouden eigenlijk een polletje moeten doen met de vraag of de katten (met de problemen) in 1 of multikat-huishoudens wonen!
Leuk idee! Doen?
Door bluenimbus
#703273
Hallo,

Ik heb (samen met mijn moeder) meer dan 30 katten, 2 honden en 6 konijnen.
Met zoveel beestjes heb/ krijg je natuurlijk ook te maken met veel kwaaltjes.
Dit jaar begon voor ons niet zo geweldig, aangezien we 2 katten hadden met blaasproblemen.
Onze Binky (gecastreerde kater)heeft 3 dagen in de kliniek gelegen (catheter) omdat zijn blaas (én urineweg)verstopt zat vanwege de struviet.
Morris, ook een gecastreerde kater, had meer last van een blaasontsteking. Hij heeft er dan ook vaker last van.
Beide katten zitten op een struvietdieet. Binky is een brokken kat en eet geen natvoer (op Shiny cat na). We geven hem Urinary van Royal Canin, maar daar gaf hij vaak van over. Nu we hem ASD brokken van Trofet geven, gaat het beter! Morris krijgt ook deze brokken met af en toe een zakje natvoer (Urinary s/o van Royal C.)
Sinds kort geven we ze UROLOGIST tabletten die verkrijgbaar zijn bij de huisdierendokter.
Beide katten hebben nergens meer last van!!!
Binky zijn pH-waarde was 7,5 en is nu weer minder dan 7!
Onze dierenarts hoorde ook alleen maar goede verhalen over deze Chinese kruiden tabletten.
Op www.huisdierendokter.nl kun je alles lezen over deze tabletten.
Wij zijn zéér tevreden en hopen dat andere katten ook baat hebben bij dit produkt. Het is niet alleen voor struviet, maar ook voor kleine blaasstenen en nog veel meer!
Onze Binky & Morris zijn weer vrolijk en rennen door de kamer  ;D

Groetjes Amber en co.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#703434
Mijn persoonlijke ervaring is dat katten met stress wel blaasproblemen hebben maar geen struviet.
Als een kat kleine plasjes doet en er bloed bij de urine zit ga ik ervanuit dat het puur stress is. Als er gruis bij zit is de pH te hoog en ligt het aan de voeding.
Dat is mijn persoonlijke theorie en ik moet zeggen dat het in de praktijk niet altijd klopt. Dat wil zeggen dat het niet altijd lukt om de pH te laten dalen met behulp van voeding.

Ik ben wel katten tegengekomen die zonder andere huisdieren gehouden worden en toch blaasproblemen hebben. Dus dat verhaal klopt ook niet 100%.

Cystease bevat glucosamine. Dat zorgt ervoor dat de slijmlaag op de blaaswand beter blijft en gruis minder gauw voor ontstekingen zorgt. Kan zeker functioneel zijn maar doet, volgens mij, niet echt iets met de pH.

Het verhaal van de cranberry klopt niet helemaal. Cranberry zorgt ervoor dat bacterien zich niet aan de blaaswand vast kunnen hechten. Dat vasthechten aan de blaaswand is de oorzaak ervan dat blaasinfecties vaak zo moeilijk overgaan.
Bij katten zit er vaak geen bacterie bij en dus zou cranberry niet echt goed helpen. Cranberry helpt echter wel weer mee met het verzuren van de urine, dus in dat opzicht kan het wel bijdragen aan oplossing van het probleem.
Door Kipsel
#704059
Als dierenartsasstente heb ik ook het nodige aan lezingen over kattengedrag bijgewoond en is de opmerking dat in multi-cat huishoudens vaak katten met blaasproblemen voorkomen vaker ter sprake gekomen, maar toch heb ik mijn vraagtekens bij deze opmerking.
Als ik naar mijn eigen groep kijk van 4 katten, dan vertoont geen van allen ook maar een teken van stress. Alle vier slapen ze bij elkaar op een grote hoop, wassen ze elkaar en spelen ze met elkaar. Een gevecht heb ik nooit meegemaakt. Het poesje waar ik in geval van de blaasproblemen over heb is bij mij in huis geboren, en ze kent niets anders dan het leven wat ze nu lijdt. Ik vraag me af hoe zij ergens zo gestresst van zou moeten zijn...

Als ik vanuit mijn eigen situatie naar de opmerking over de multi-cat huishoudens kijk ben ik geneigd om te zeggen: logisch dat je in multi-cat huishoudens meer blaasproblemen tegen komt. Als ergens meer katten zijn kom je ook vaker een probleem tegen, omdat je simpelweg meer katten beoordeelt...

Verder heb ik gisteren een nieuw urine monster van mijn poes onderzocht.
Er zit verbetering in, maar het laat zeker niet te wensen over.
Nog steeds zitten er leuco's in (meer dan de vorige keer), de PH was 7, geen eiwit meer, en geen bloed meer. Wel nog steeds struviet.

Ik vraag me af of deze kleine verbetering met de cystease te maken heeft. Ik blijf het nog wel even door geven, voor het geval het verder goed effct heeft op de blaas. Ook ga ik door met verzuren.

Nu wil alleen het toeval dat de uro-pet pasta waarmee ik verzuur op is, en tot april niet leverbaar door de leverancier. Ik ben bezig om praktijken af te bellen om alsnog aan een tube te komen, maar dat valt niet mee.
Volgens de leverancier is er een alternatief verzurend middel: urical. Morgen zal ik meer info inwinnen om te vragen wat dit is en hoe dit toegediend moet worden. Totdat ik iets heb gevonden ga ik maar weer verzuren met vitamine C.

Mijn poes houdt niet van smaakjes toegevoegd aan haar carnibest, dus wil ik haar tot die tijd losse vitamine C tabletjes ingeven om te verzuren. Hebben er mensen hier ervaring mee om dus niks door het voer te doen maar "los" de urine te verzuren? Dan hoor ik dat graag!
Door Mevroi Kruim
#705979
Leuk onderwerp!

Kijk, als je meer katten hebt en die kunnen het allemaal puik met elkaar vinden, dan heb je geen stress, en dus geen stress als oorzaak voor plasproblemen. Heb je daarentegen een kattenpopulatie met onderlinge relatieproblemen dan heb je wel stress. Enz.
Katten zijn door de bank genomen geen echte groepsdieren, dus lijkt het mij logisch dat je bij meer/veel katten in een beperkte ruimte (= een mensenhuis) vaker en sneller stress hebt dan bij een/weinig katten die elkaar makkelijk kunnen ontlopen.
Ik heb 5 katten die elkaar niet allemaal goed kunnen lijden, en bij de komst van nieuwe aanwinsten kon ik vaak blijven dweilen. Daarnaast heb ik ook nog honden, wat een aantal van mijn katten niet kunnen waarderen, dus weer extra stressfaktoren.

Nu is het al weer 4 jaar rustig wat betreft veranderingen in de populaties. En met het wildplassen geen problemen meer. Maar .... ik ben 5 jaar geleden, wegens ernstige blaas-nierproblemen van de katten overgegaan op vers. Dus wat is nu oorzaak en gevolg? Het wildplassen heeft nog wel een tijd geduurd na de overgang op vers, maar toen kwam er ook een pup bij dus tja ....

En dan nog iets. Jonge katten hebben nog wel eens een blaasontsteking. Stel nou dat zo'n enkele ontsteking al schade aanricht aan blaas/nieren waardoor sneller nieuwe ontstekingen en/of gruis ontstaan. Dan los je dat niet meer op met vers voeren, je maakt het alleen minder waarschijnlijk.
Een van mijn katten had zodanige nierproblemen voordat ik overging op vers dat daardoor zijn nieren beschadigd zijn en hij een schrompelnier heeft. Hij heeft het bijna 5 jaar op vers prima gedaan maar inmiddels is hij toch aan de Fortekor. Overigens zonder nog verdere wildplas-incidenten, dat wel gelukkig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door