Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
Goede morgen

M’n bejaarde kat van (volgende maand 18) heeft na (dat is mijn interpretatie) een heftig Ab kuur en metacam voor een anaalklierontsteking nierfalen ontwikkeld.

Ik heb uitgebreid lab laten doen, en indd ureum (26,42) verhoogt, elektrolyten in de war, sdma verhoogt (18) keratine 495.

Spunk heeft echt enorm slechte darmen dus hij at een combi van Hills biome brokken (onbeperkt) en KVV 6x daags.
Elk ander voer zelfs het biome natvoer resulteert in zachte ontlasting.
Omdat ik in paniek raakte van het afvallen en slechte eten ben ik allerlei natvoer gaan kopen en gaan verstrekken (liever iets dan niets eten zeg maar dan maar zachte ontlasting en naast de bak poepen) maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

De da stelt onderhuids vocht toediening voor en semintra en natuurlijk nier dieet brokken.

Nou las ik al dat semintra pas gegeven moet worden als er eiwit in de urine zit dus hij zit nu apart om urine op te vangen.
Qua KVV vind hij darf wel redelijk en ik zag dat deze laag was in fosfor en wel kon. Die heb ik ook in huis dus zou ik gelijk mee kunnen starten.
Fosfaat is overigs prima blijkt uit het bloedbeeld.

Ipv uit paniek allerlei dingen gaan geven wil ik graag een goed behandelplan opstellen.
Dus wat nu?
Ik heb sowieso gevraagd om een bloeddruk meting, ik vang dan urine op. De brokken z’n geheel weg.

Hoe kan ik m’n bejaarde man het beste ondersteunen?

M’n andere bejaarde van bijna 20 die ook broodmager is en veel plast heeft overigs super goede bloeduitslagen. Hoe dan vraag ik me af, wel heel fijn natuurlijk.

Ik heb al jaren geprobeerd ze geheel over te zetten op vers. Dat is echter nooit gelukt. Het resulteerde bij een van m’n katten zelfs in een leververvetting waaraan hij bijna overleed vandaar m’n angst voor niet eten.

De kittens van net een jaar heb ik geen bloedonderzoek laten doen en z’n bewust opgegroeid met KVV. Dus dat is gelukkig makkelijk.
Maar voor Spunk is het wel een uitdaging en ik denk dat ik wel moet mengen met blikvoer om hem voldoende binnen te laten krijgen.

Beetje warrig berichtje maar het is warm hahaha.

Iemand tips :-)

Barfplaats wordt gesponsord door