Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cheryl
#3461492
In bloedonderzoek van mijn ragdoll van bijna 8 jaar oud kwam beginnend nierfalen naar voren. volgens de dierenarts nog wel echt in een begin stadia waarbij hij advies gaf nu al met een nierdieet te beginnen om er vroeg bij te zijn.

De waarden die wat verhoogd zijn zijn de SDMA (waar ik wisselende info over lees op forums) en ook de Urea, milde stijging noemt hij maar vaak wel een begin van nierfalen.

de dierenarts geeft natuurlijk alleen advies over brok maar ik voer haar altijd al KVV dus ben ik eigenlijk opzoek naar een alternatief. maar ik ben ontzettend onzeker in keuzes maken en wil het allerbeste voor haar.

Ik vind zelf alleen maar KVV van het merk BAndit maar ik moet bekennen dat dit wat buiten mijn budget valt. (maar ik overweeg zeker wel om toch voor bandit te gaan maar het is financieel wel wat lastiger voor mij)
Ik voer op dit moment 2 katten en 3 kleine honden Kvv van buddys en naturis.
Ik kwam ook het suplement Ipaktine tegen, maar wil daar eigenlijk meer informatie over. is dit echt een goed genoeg alternatief? of is de beste keuze toch voor Bandit te gaan?

Ik heb ook overwogen om deels op een graanvrije Renal brok te gaan om een middenweg in al mijn twijfel te kiezen, ik weet dat ik hier geen mede/voorstanders ga vinden. maar er is zoveel te vinden over katten voeding en de nieren dat ik nog onzekerder raak. ik zou het verschrikkelijk vinden als ze door minder goed voer eerder slechte nieren zal krijgen.

Ik hoop op oordeelvrije tips en adviezen. en ben erg benieuwd of bijvoorbeeld Ipaktine een goede optie is?
#3461493
Vocht is belangrijk om de nieren door te blijven spoelen dus in dat opzicht zijn brokken eigenlijk nooit een goede keuze bij nierproblemen ;)

Ik heb wel goede ervaringen gelezen over ipakitine als alternatief voor speciale niervoeding. Heb er zelf alleen geen ervaring mee.
#3461594
Geen nierbrokken met rauw combineren!
Nierbrokken vertrekken van een tegengesteld principe om de nieren te sparen. En je middenweg is daardoor het slechtste wat je Kan doen. Ze werken elkaar tegen. Je moet kiezen.
En idd dan blijkt de levensverwachting voor een kat met nierfalen die rauw krijgt een heel pak hoger te liggen dan bij brok.
Er is trouwens nooit bewezen dat nierbrok het leven verlengt tov van gewone brok.

Buddy's heeft ook een nierdieet kvv. Ik zou die af en toe geven. En ja, niet altijd. Niet omwille van een SDMA. Licht verhoogde ureum is normaal bij rauw voer. En was ze nuchter geprikt?
Hoe hoog was de SDMA?

Ikipakine is enkel nuttig bij symptomatisch nierfalen meen ik. Toch zeker niet in dit stadium.

Ik zou zeker volgend jaar opnieuw prikken. Het opvolgen. Maar voor nu, niet overreageren.
En die brokken dus buiten. Echt waar, niet doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door