Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3461471
Hoi hoi,
Ik heb 2 kittens van 18 weken die erg ziek zijn. Het begon bij de ene met braken en niet eten, een dag later stopte de andere ook met eten.
Beide geur- en kleurloze diarree.
Hoge koorts 39 en 40 graden.
Volgens de dierenarts hebben ze dit opgelopen door een bacterie in het vlees wat ze eten.
Er is verder geen onderzoek gedaan naar de bacterie. Ze krijgen Amoxy en de koorts daalt gelukkig.
Mijn grote katten hebben nergens last van.
Ik ben natuurlijk als de dood dat het weer gebeurt. Hoeveel zorgen moet ik me maken? Ik wil ze straks als ze helemaal beter zijn alleen even Carnibest diabetes gaan geven. Zou dit veiliger zijn?
Kan de bacteriële infectie ook eventueel door iets anders kunnen komen?
#3461537
Sinds vandaag eten ze allebei weer goed.
Eigenlijk wil ik ze een dezer dagen weer vlees gaan geven van carnibest en kbraw.
Ik vind het aan de ene kant wel eng maar andere kant kan ik me niet voorstellen dat er teveel slechte bacteriën in producten zitten van zulke grote bedrijven..
hebben jullie advies voor mij? Ze eten nu RC kittenbrokjes wat ze bij de fokker ook kregen. Verder probeer ik ze blikvoer te geven.




hannabelgje schreef: wo 19 jul 2023, 22:34 Ze kunnen natuurlijk overal ziek van worden. Maar als je voorzichtig wil zijn voor nu dan zou je ze op natvoer kunnen zetten zolang.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
#3461560
Ik heb het hier zelf ook twee keer gehad met mijn katten (allebei tegelijk maar dan zonder diarree, wel complete eetstaking, naar bakje lopen en dan kokhalzen). Gelukkig heb ik een dierenarts die niet alles op rauw gooit. Het kan door van alles komen. Virus of bacterie infectie. En volgens mij stonden ze nota bene een van de keren op een 'blikweekje'.

En zelfs als het door het rauw zou komen... de voordelen daarvan wegen vele malen meer op tegen brokken of blikvoer. Dat zegt de dierenarts er niet bij (maar ja, de meeste dierenartsen hebben eigenlijk geen verstand van voedsel, dat leren ze ook niet op de opleiding).

En je andere katten hadden er geen last van. Dus of hadden die een sterker gestel (om het virusje of bacterie te bestrijden) of het had een andere oorzaak.

In ieder geval fijn dat ze weer eten :)
#3461623
Rik01 schreef: vr 21 jul 2023, 22:11 Ik heb het hier zelf ook twee keer gehad met mijn katten (allebei tegelijk maar dan zonder diarree, wel complete eetstaking, naar bakje lopen en dan kokhalzen). Gelukkig heb ik een dierenarts die niet alles op rauw gooit. Het kan door van alles komen. Virus of bacterie infectie. En volgens mij stonden ze nota bene een van de keren op een 'blikweekje'.

En zelfs als het door het rauw zou komen... de voordelen daarvan wegen vele malen meer op tegen brokken of blikvoer. Dat zegt de dierenarts er niet bij (maar ja, de meeste dierenartsen hebben eigenlijk geen verstand van voedsel, dat leren ze ook niet op de opleiding).

En je andere katten hadden er geen last van. Dus of hadden die een sterker gestel (om het virusje of bacterie te bestrijden) of het had een andere oorzaak.

In ieder geval fijn dat ze weer eten :)
Sinds vandaag heb ik ze wee rauw gegeven met pre- en probiotica voor de weerstand.
Ze vielen er echt op aan :D
Een van de grote katten heeft gister ochtend niet gegeten (wel snoepjes ;) ) en had diarree maar ‘S avonds ging ze weer eten en nu is alles weer over!
Ik moet er maar niet teveel over na denken ;D
#3461625
-sanne schreef: Een van de grote katten heeft gister ochtend niet gegeten (wel snoepjes ;) ) en had diarree maar ‘S avonds ging ze weer eten en nu is alles weer over!
Kan best zijn dat die nu ook te maken heeft met hetzelfde virusje of bacterie (maar iets sterker is om het zelf te bestrijden).

Ik moet zeggen dat ik bij de tweede keer ook niet zo erg meer schrok ;) Bij de eerste keer had ik nog visioenen van eetstakingen door mijn vorige poes die nierfalen had, maar inmiddels heb ik ook zoiets van... ze zijn gezond, dus het komt wel goed met cerenia en een eetlustopwekker.

#3461628
Rik01 schreef: zo 23 jul 2023, 15:30 Kan best zijn dat die nu ook te maken heeft met hetzelfde virusje of bacterie (maar iets sterker is om het zelf te bestrijden).

Ik moet zeggen dat ik bij de tweede keer ook niet zo erg meer schrok ;) Bij de eerste keer had ik nog visioenen van eetstakingen door mijn vorige poes die nierfalen had, maar inmiddels heb ik ook zoiets van... ze zijn gezond, dus het komt wel goed met cerenia en een eetlustopwekker.
M’n kittens zijn pas 19 weken en hebben extra vocht nodig gehad. Ze dronken ook niet. Ze stonden op het punt om opgenomen te worden om aan het infuus te gaan dus ik was enorm bezorgd. Ze hebben idd ook cerenia en eetlustopwekker voor in de oren gehad :)
Maar ook antibiotica omdat ze hoge koorts hadden.
Volwassen katten zijn idd sterker qua weerstand.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door