Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sam28
#3455848
Het is een scheetje hoor maar ik word soms krankjorem van iets dat ze doet.

Ze gaat tegen (vul zelf in) ramen, deuren, muurtje aan staan, rechtop. Het kan ook in de wastafel. Als het maar glad is. En dan gaat ze staan graven. Fanatiek. Ze krabt daarbij de verf van de deuren en maakt (stukken minder erg) de ramen vies. Deur naar de voordeur is niet interessant want het gangetje is steenkoud waardoor die deur eigenlijk nooit open is maar de inbouwkastdeur moet er aan geloven. Ook een kastje dat in de inbouwkast zit. Bij de ramen sloopt ze de planten/luxaflex/gordijnen.
Volgens mij is het als kitten begonnen omdat de regen leuk naar beneden kriebelde maar nu doet ze het dus tegen alles.
Soms is het om me iets duidelijk te maken, eten bv. Madam eet niet in 1x alles als ze het niet zo lekker vindt, maar in stukjes. Soms omdat de deur dan leuk zwaait, open, dicht, open, dicht. Maar veelal is het gegraaf gewoon omdat..

ze is ook nog eens te slim. Ik ben begonnen met roepen, Cato! En bij komen een koekje. Maarrr, dat had ze in 2x door dus werd het een spelletje; Cato! Koekje. Terugrennen naar de deur. Graaf, graaf. Cato! Koekje. Enz enz.

Ik word er stapeldol van! Zonder geluid is het namelijk ook niet. Ik heb ergens gelezen dat de plantenspuit niet mag, geen idee meer waarom, maar ik gebruik m toch soms. Het is even vervelend maar daarna gaat het gewoon door. Werkt dus ook niet.

Ik heb soms het idee dat ze zich verveelt en dan speel ik met haar, wat laten apporteren, ik een snuffelkleed wat ze leuk vind of iets anders. Maar ik wil soms ook gewoon even op de bank hangen en dat kan dus slecht want als ik ga hangen gaat zij klieren.

Kan iemand verklaren waarom ze het echt doet? En vooral tips om het af te leren? Ik wil ook gewoon soms even niks en dus ook geen Cato die kliert waardoor ik stikchagrijnig word
Ik kom namelijk nu uit mijn werk, moe en wil even liggen. Dat is dus echt onmogelijk want graven op raam, plant, deur, andere deur, muurtje, raam, plant, muurtje, deur.......
(en dan heb ik al gespeeld en dan hebben ze al eten gehad.)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3455852
plantenspuit wordt afgeraden omdat je daardoor angstige katten kan krijgen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ook hier de plantenspuit er al wel aan te pas is gekomen wanneer ze weer in de gordijnen hingen omdat bij het er uit pakken en ergens anders neerzetten ze twee keer zo hard weer richting de gordijnen renden om er in te springen ::) Hier werkt plantenspuit met een duidelijke 'uh' wel. Bang zijn ze zeker niet aangezien ze ook enorm veel knuffels komen halen en dus daarnaast genoeg positieve prikkels krijgen.

Bij een deur zou je nog iets als een krabplank kunnen plaatsen maar verder zou ik zo niet weten waarom ze het daadwerkelijk overal doet :???:
Gebruikersavatar
Door sam28
#3455856
Angst speelt hier geen rol ;D Cato is een vrije en blije poes en komt na een nat pak ook gerust een dikke knuffel halen.

Vanavond werkte wel haar roepen, dan wil ze een koekje halen maar dan kan ik opstaan en haar eten geven. Maar goed, het eten is deze dagen ook maar zozo. Kalkoen is vies ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3455873
Ze zeggen ook dat plantenspuit niet werkt omdat het idee daarbij is dat ze de link leggen tussen iets onaangenaam (nat worden) en het gedrag dat ze vertonen, en niet met jou. Dus dat dat nat gewoon uit de lucht komt vallen zonder dat jij hen straft. En dat ze dus niet bang van je zouden worden (wat bij straffen wel kan).
Dat dacht men vroeger.
Maar ondertussen is wel duidelijk dat een kat heel goed weet dat jij die plantenspuit bedient. En dat ze dus idd ofwel bang van je worden ofwel het als je niet kijkt toch weer doen. (hoewel ik dat hierbij zou betwijfelen want ik vermoed dat ze het doet om aandacht te trekken)

Een kat is geen hond.. Daarom dat de snoepjes niet werken. Ze hebben dat idd te snel door.
Als je een kat open en bloot iets wil afleren doet ze het alleen anders voor jou, en niet als je er niet bij bent.
Een kat moet je conditioneren. Dat wil zeggen, opvoeden zonder dat ze het doorhebben. Ze zo manoeuvreren dat ze op een bepaalde situatie op de gewenste manier reageren (en evt belonen) en dat zo vaak tot ze het gewend zijn en vanzelf gaan doen.

Maar wat dat in jouw geval wil zeggen.... :-\
Alleszinds geen aandacht geven. Maar ja, dat alleen zal niet voldoende zijn en ondertussen breekt ze je huis af...
Lastig...
Als me iets te binnen schiet, laat ik het zeker weten.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3455879
Ze weet inderdaad dondersgoed dat ik die spuit bedien en kent ook feilloos het geluid als ik m pak. Zelf heb ik ook het idee dat ze het doet om aandacht te krijgen maar negeren is erg ingewikkeld als ze ondertussen dingen stuk maakt.
Haar positieve aandacht geven op moment dat ze sloopt lijkt ook niet echt te werken, ze lijkt niet echt moe te worden en als ik dan na 10-20 min stop met spelen dan gaat ze zo door met waar ze daarvoor mee bezig was.
Ik heb ook niet het idee dat ze dit doet als ik niet thuis ben. Behalve als het regent tegen de ramen op staan, want de regen kriebelt zo leuk naar beneden. ::)

Ze is overigens dol op kattensnoepjes. Zou ik haar het commando Nee kunnen aanleren met een koekje en dan daarna de Nee gebruiken als ze krabt? Hoe wel je dan misschien hetzelfde gaat krijgen als met roepen ::)
Door Too
#3455880
Kennelijk ben jij voor haar de allerleukste en is aandacht van/ spelen met jou het fijnste dat ze zich kan voorstellen
Maar ik kan me voorstellen dat je deze eer graag op een wat andere manier mocht ontvangen ::)

Mijn Catoo doet ook zoiets maar dat is, over het algemeen, meer tijd en plaats gebonden.

Ooit lang geleden ben ik nl opgestaan en heb gelijk gevoerd toen zij vreselijk irritant aan een plastic zak stond te krabbenkraken ...
Ik noem haar altijd wat minder slim maar deze link zat er onmiddellijk ingebeiteld.

Als ze vindt dat er te lang in bed gelummeld wordt gaat ze op zoek, bij gebrek aan plastic volstaat een paar schoenen of een (dure) tas ook of een doos maar die beschadigt ze dan weer niet >:(

Ik heb het er nog altijd niet uit gekregen, ik probeer het wat te verleggen : roep haar bij me (en nog een x en nog s etc) en rek wat tijd in de hoop dat ze geen link ziet tussen krabben en opstaan (en dus eten)

Maar een echte oplossing of een idee om het om te buigen ..
Ik denk wel dat héél consequent zijn in je reactie en stug volhouden van belang is als je er iets aan hoopt te veranderen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3455884
Je mag idd niet net positieve aandacht geven of beginnen spelen. Want daar doet ze't voor.
Ze heeft goed geleerd dat dat gedrag die reactie van jou oplevert en dat moet je er idd uit proberen krijgen. Maar ik begrijp dat je't al even doet, er op deze manier op reageren.. Dus dan krijg je't er des te moeilijker terug uit...

Ik denk dat ik zou proberen de kamer te verlaten als ze begint. En haar daarbij geen blik waardig gunnen. Gewoon van haar weg gaan.
Als ze stopt kan je terug gaan. Als ze je volgt, kan je haar op dat moment (het moment dat ze op een normale manier aandacht komt vragen), positieve aandacht geven.
Maar dat wordt een werk van lange adem... :-\

En probeer het voor te zijn he. Dus spelen en knuffelen voordat ze begint...
Maar ja, ik begrijp heel erg dat dat zwaar voor je is. Dat je eigenlijk rust wil. :(
Gebruikersavatar
Door sam28
#3455887
Het is idd zwaar want weinig energie. Even rustig liggen en bijkomen kan dan niet.

Uit de ruimte lopen kan wel, ik kan ook boven even in bed liggen, ze heeft boven niet echt van die plekken om tegen aan te krabbelen. En soms is het ook wel sneu voor siepie. Die komt dan op schoot liggen terwijl Cato wil stuiteren of loopt te krabbelen. En dan ben ik dus steeds aan het bewegen en gaat siep weer weg. Gelukkig komt Cato ook gewoon rustig bij me liggen knuffelen en dan liggen beide dames op of tegen me aan.
Door Too
#3455892
Is er iets wat ze waanzinnig leuk vindt en in dr eentje op los kan gaan :een speelgoedje, een voerbal, een vreselijk ding op batterij?
Dat je die alleen maar geeft wanneer jij even een time-out hebt dan weet je iig dat ze niet sloopt

Vogelfilmpjes of de rode draad op youtube kan ook nog ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#3455893
Ze is gek op de dop van de lensvloeistof, schone tampons en van die lipjes van plastic. Alle drie worden vakkundig gejat om vervolgens door het huis te worden getennist. Bijkomend is dan dat ik moet gooien want apporteren is het leukst. Ik kan kijken of ik een bal met voertjes kan kopen, dat eens proberen. :)
Door Too
#3455894
En wat betreft clicker ik denk wel dat dat kan maar waarschijnlijk net wat anders dan je nu schrijft. Vermoedelijk ga je het dan stimuleren
Ik weet te weinig van training om er zo iets nuttigs over te zeggen , zal s diep en lang prakkezeren

Overigens denk ik wel dat ze clickerkunstjes heel leuk zal vinden.

En nog 1 : is naar buiten een optie? Evt met een tuigje?
Door Too
#3455895
sam28 schreef: wo 18 jan 2023, 12:28 Ze is gek op de dop van de lensvloeistof, schone tampons en van die lipjes van plastic. Alle drie worden vakkundig gejat om vervolgens door het huis te worden getennist. Bijkomend is dan dat ik moet gooien want apporteren is het leukst. Ik kan kijken of ik een bal met voertjes kan kopen, dat eens proberen. :)

:D
De leukste voerballen zijn vaak van hard plastic ik werd daar nogal gestoord van , wij hebben een simpel rubber ding
Gebruikersavatar
Door sam28
#3455897
Hahaha ja. Ik heb een tegelvloer. Hard is niet handig.
Ik zal eens kijken of ik haar genoeg kan afleiden als ze weer zo doet zodat ze de link niet legt: krabbelen is de snoepjesbal. Voor ik zon ding aanschaf ;D


Daarnaast voel ik me wel erg vereerd dat ik blijkbaar het meest fantastische ben en dat ze dus met mij wil spelen.
Overigens denk ik ook, nu ik er zo over nadenk, dat siepie minder speelt. Siepie heeft altijd even tijd nodig en nieuw huis met andere gewoontes betekent de kat uit de boom kijken terwijl Cato al wel klaar is en de draad wil oppakken
Door Too
#3455899
Je mantra op dat soort momenten: ik ben de leukste en de beste, oooohmmm etc

Wat hier heel lang een grote hit was: de cat dancer, het simpelste ding dat ik ooit gekocht heb
Een boog van ijzerdraad met 3 rolletjes karton aan het uiteinde .. je kunt m in je hand houden maar er bestaat ook een wandhoudertje voor en hij kon hier ook door het gat van een kastsleutel
Die liet ik nit dagenlang hangen of rondslingeren maar haalde m met veel poeha te voorschijn :biggrin2:

Hier vonden ze zo'n ballenbak niks aan maar veel katten kunnen zich daar ook prima mee vermaken , die staan ook nogal eens op mp.

Overigens vinden ze vaak dingen nog veel leuker als ik in de buurt ben dus zo'n irritant draaiding (bv zo'n staartje onder een doek) is leuk maar als ik elders ga zitten omdat t geluid me irriteert komen ze gezellig naast me zitten kijken naar t ding 'in de verte'
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3455903
Als je wil belonen. Hoe dan ook, moet het op het moment dat ze stopt.
Wegloopt of gewoon even ophoudt. Nooit belonen tijdens het gedrag!
En oppassen want afleiden wordt dus ook als beloning gezien als het iets leuk is of met aandacht gepaard gaat.
Vandaar dat haar negeren en ostentatief weggaan anders is. Dan krijgt ze geen beloning. Integendeel. En waarschijnlijk doet ze't niet als je er niet bent.

Bij clickeren kan je duidelijk aangeven dat het stoppen een beloning oplevert als je clickt als ze even stopt.
Hopelijk kan je dan zo opbouwen en het stopmoment steeds langer maken tot ze er volledig mee ophoudt.

Daarnaast zou je ook moeten proberen haar aandacht te geven als ze wel op een gewenste manier aandacht vraagt. Of dat nu dmv naar je toe komen is, of desnoods door miauwen (als je dat minder erg vind). Of op de krabpaal gaan zitten vb,... Als jij dat vb handig vind. Want ze moet natuurlijk wel een alternatief hebben om je aandacht te trekken. Dus als ze iets doet wat jij leuk gedrag vind kan je dat er zo in trainen, door haar als ze het doet aandacht te geven. Al dan niet met snoepjes.. Op de krabpaal (of stoel of bank, maakt niet uit maar kies 1 bepaalde plaats ) kan je haar trouwens ook lokken met voertjes en er zo actief op trainen. Met of zonder clicker.

Ik probeer Luis ook zo te leren dat hij best bij de achterdeur gaat zitten als hij naar buiten wil ipv de boel bij elkaar te lopen schreeuwen. Maar Luis is onzeker, loopt weg als ik richting de deur kom en schiet in de stress als ik iets van hem wil (zoals naar de deur lokken met lekkers vb). Belonen word zo erg lastig en de link tussen goed gedrag en beloning leggen al helemaal. Dus dat lukt nog maar half. Wel al enigzinds hoor, maar het duurt zijn tijd.

Maar als ik het zo lees staat Cato best wel open voor training. Dan zou dat wel eens erg vlot kunnen gaan eens ze door heeft wat jij graag wil.
Nogmaals, het is eigenlijk belangrijker om haar te leren wat je wél wil, dan te focussen op het slechte gedrag eruit te krijgen. Dat laatste volgt meestal vanzelf uit het eerste. Als er een degelijk alternatief is dat wel het voor haar gewenste gevolg heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door