Voor de operatie van eergisteren beluisterde de da haar hartje, en daar hoorde hij iets. Echo gemaakt: HCM.

Maar nu weten we het dus wel, en dus is de vraag of ik iets aan de HCM kan doen. Heeft het zin om meer hart te voeren ivm de taurine? Wij malen zelf het voer voor de katten, in de verhouding 30% vleesbot, 50% spiervlees en 20% orgaan (= 10% hart, 5% nier en 5% lever). Het vleesbot bestaat uit fazantenboutjes (zonder vet of huid), kwartelkarkassen, kippennekken, konijn-, eend- en kalkoenbot. Het spiervlees is kip, kalkoen, hert/wild, fazant, gans, guanaco als ik dat nog heb. Orgaan afhankelijk van wat ik kon bestellen, meestal is het hart van kalkoen, eend of lam, de nier rund en de lever lam. Ook mixen we iedere dag een beetje tonijn uit blik van Applaws door het voer, omdat de katten geen rauwe vis blieven.
Het konijn-, eend- en kalkoenbot koop ik kant-en-klaar gemalen (enkelvoudige mixen) bij Tierhotel in Duitsland. Konijnbot = koppen en karkassen, gemengd met een deel hart en longen en spiervlees. Eend is gemalen karkas en nek, kalkoen is gemalen nekken. De katten krijgen dus ook via de kant-en-klare mixen nog wat hart en spiervlees binnen.
Vaya is tien jaar oud (jong), geen raskat, en heeft dus tot op heden geen symptomen getoond. Ik heb begrepen dat bloedverdunners op enig moment nodig kunnen zijn, maar vooralsnog lijken me die niet nodig - of is het goed die preventief te geven?
Als iemand tips heeft, dan hoor ik ze graag!