Ik ben niet zo van schrijven op forums (vooral wegens tijdgebrek) maar heb me aangemeld omdat ik ook erg zoekende ben geweest naar ervaringen met de behandeling met radioactieve jodium. Er is veel info over wat ze doen maar weinig over de ervaringen van eigenaren.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn bijna 10 jarige Noorse boskat Madelief opgehaald na haar behandeling met radioactief jodium. Ik heb haar laten behandelen bij de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke (Gent, België). Maandag gebracht en dus vrijdag opgehaald. Wel een stukje rijden maar Gent kost de helft van wat ze in Lienden vragen. En onwijs lieve mensen daar (in Lienden ongetwijfeld ook). Qua kosten heb ik € 726,- af moeten rekenen (behandeling is nagenoeg hetzelfde gebleven zoals in de link die Dinky89 noemde, alleen prijzen zijn hoger geworden). Daarvoor had ik bij mijn eigen dierenarts al een uitgebreid bloedonderzoek laten doen a € 130,- (en gelukkig goede nierwaarden). En er volgen nog bloedonderzoeken één maand na de behandeling, 3 maanden en 6 maanden na de behandeling (maar hierin is ook enige flexibiliteit, hangt erg af van resultaten 1e bloedonderzoek).
Ik heb de poes vooraf nog in laten enten tegen rabiës, dat is verplicht als je met een kat de grens over gaat. Die inenting moet minimaal 3 weken oud zijn wil je met de kat reizen. Maar in Gent kijken ze daar niet naar, voor hen zijn alleen de bloedonderzoeken van belang.
Vooraf heb ik contact gehad met de desbetreffende dierenarts aldaar. Was fijn contact.
Maandag de poes gebracht (met dekentje met onze geur, speeltjes en eigen voer. Overgebleven voer krijg je eind van die week mee terug, rest spullen wordt vernietigd vanwege mogelijke reststraling). s'Middags hebben ze de scan gemaakt (kreeg ze infuus met contrast en later via datzelfde infuus de Jodium 131) en behandeling gedaan. Je bent daar als eigenaar niet bij. Als je kat niet zo makkelijk is geven ze een roesje (Madelief is heel lief en zachtaardig dus was bij haar niet nodig). Die scan duurt geloof ik maximaal 2 minuten. Na de behandeling is ze terug naar de speciale afdeling voor radio actief behandelde katten gegaan (met airco) waar ze haar eigen hok had.
Afbeelding van de scan kreeg ik vrijdag mee (en zo'n zelfde van een gezonde kat zodat je goed het verschil kon zien).
Verder kreeg ik 's avonds een mailtje met hoe de behandeling gegaan was en vervolgens iedere dag een kort mailtje met hoe het met Madelief ging (het ging heel goed

). De katten passen zich vrij snel aan, het is moeilijker voor de eigenaren, is wat zij zelf ook zeggen.
Ik heb nog gevraagd over de kans op een te langzaam werkende schildklier na behandeling maar zij hadden dit nog nooit meegemaakt (kan uiteraard wel gebeuren, maar kans is dus minimaal). En het duurt ook even voordat je merkt of de behandeling aangeslagen is (vandaar die bloedonderzoeken op 1, 3 en 6 maanden). Het is niet zo dat je kat na die week ineens beter is.
En nu is Madelief gelukkig weer thuis. Ze slaapt veel (meer dan ervoor) maar het is ook wel een avontuur geweest en haar lijf is nu volop aan het werk denk ik. Ze komt geregeld haar aaitjes en kroeltjes halen en volgens Gent is dit ook geen probleem (ze adviseren maximaal een half uur per dag totaal). Ze geven alleen aan dat je niet een halfuur met haar in je armen moet gaan zitten en ze mag bijv. niet bij je op bed slapen. Ze geeft nog een minimale straling af. Dit zit echt in haar en blijft bijv. niet hangen op de bank op andere plekken. Maar je moet dus voorkomen dat ze te lang te dicht bij je is (afstand van 1 meter is oké). Dit voor gedurende 2 weken, daarna is de reststraling weg / niet meer schadelijk.
Ik heb ook nog een 11 jarige dochter rondlopen en contact met jonge kinderen mag ook niet. Dus als kind naar school is loopt ze los door het huis. Als kind er is zit of kind of kat apart en als kind naar bed is mag ze gewoon weer overal lopen. Ze slaapt normaal altijd bij mijn dochter op bed en dat kan nu dus even niet, dus 's nacht gaan de slaapkamerdeuren dicht (tot groot ongenoegen van ook mijn andere 2 katten).
Maar het is goed te doen zo, al telt kind de dagen af dat ze weer met haar mag kroelen
Qua kattenbak moet ik het vuile grit van de komende 2 weken apart opslaan. Deze mag ik dan pas over 3 maanden weggooien (de meeste straling verlaat het lichaam via de urine, vandaar deze maatregel). Na die 2 weken mag het vuile grit gewoon gelijk weggegooid worden. En handschoenen aan bij verschonen.
En let ook op met speeksel (dus opruimen van kots en afwassen van eetbakje met handschoenen aan).
Ik hoop dat je wat aan de info hebt en dat Koetje haar nierwaarden snel weer goed genoeg zijn (om haar eventueel te laten behandelen).