Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3226277
Wat ik ervan gezien heb, drukt hij zijn kopje erg naar beneden terwijl hij 'hoest', echt met de keel bijna tegen de grond. Ik zal de buuf zeggen dat ze haarbalpasta moet halen, misschien zit hem echt iets dwars in z'n keel, met die lange vacht van 'm. Ik kan me trouwens nog herinneren dat hij de avond na de castratie er geen last van had, toen kon ik hem gewoon de hele avond aaien (had hem in de garage opgesloten) zonder dat hij hoestte. Misschien waren de spieren nog ontspannen van de narcose?

Zijn hart klonk inderdaad goed. De buuf had nog met de da gebeld, en die bevestigde dat nog eens.
#3226279
Ja,dat klinkt wel als hoesten. Vreemd dat het enkel als je hem aait is...
Bij een haarbal of dergelijk zou je verwachten dat hij buiten zelf wel wat gras zou eten om het los te laten komen. Dat zijn instincten.

Ik zou ook zijn luchtwegen eens laten checken. Misschien een grasspriet of dergelijk dat hem prikkelt als hij gaat spinnen. Tijdens het spinnen gaat de lucht iets anders lopen dan bij normale ademhaling, vandaar ook dat je het gespin hoort. Het zou kunnen dat het op dat moment langs die spriet of wat anders loopt.
Een grasspriet is redelijk onschuldig als die op tijd verwijderd wordt maar het kan ook vies gaan doen als ze blijft zitten. En het kan natuurlijk ook altijd iets engers zijn... :( Maar daarvoor moet je er de DA maar eens laten naar kijken.;)
#3226301
pearlsofpassion schreef:Ja,dat klinkt wel als hoesten. Vreemd dat het enkel als je hem aait is...
Bij een haarbal of dergelijk zou je verwachten dat hij buiten zelf wel wat gras zou eten om het los te laten komen. Dat zijn instincten.

Ik zou ook zijn luchtwegen eens laten checken. Misschien een grasspriet of dergelijk dat hem prikkelt als hij gaat spinnen. Tijdens het spinnen gaat de lucht iets anders lopen dan bij normale ademhaling, vandaar ook dat je het gespin hoort. Het zou kunnen dat het op dat moment langs die spriet of wat anders loopt.
Een grasspriet is redelijk onschuldig als die op tijd verwijderd wordt maar het kan ook vies gaan doen als ze blijft zitten. En het kan natuurlijk ook altijd iets engers zijn... :( Maar daarvoor moet je er de DA maar eens laten naar kijken.;)
Ja, wanneer ik weer terug ben, ga ik zeker even met hem naar de da. De buuf ziet het echt niet zitten om met hem te gaan; da's nog een ergere sok dan ik. ;D Ik ga haar achter haarbalpasta aan sturen, en dan kijken we weer verder.

Dank voor het meedenken weer, allemaal! :-*
#3226396
Martine-Tom schreef:Ik herken het wel, van Doki, bij hem was het een longinfectie en dit gedrag bleef en dat bleek later astma te zijn.
Maar zou dat bij het da-bezoek niet herkend moeten zijn dan? En waarom heeft hij het alleen als hij spint? Had Doki dat ook? Veroorzaakt het spinnen een kriebelreflex of zo?

Ik hou het in ieder geval in gedachten bij het volgende da-bezoek. Hoe komen ze erachter of het een longinfectie is? Helpt antibiotica daar niet tegen?
#3230516
Hope schreef:Is er nog nieuws van Sven?
Een week geleden heb ik nog van de buuf gehoord. Ze is met Sven naar de da geweest omdat hij de irritatie in de keel bleef houden. Hij is met een roesje onderzocht, en er zat geen grasaar oid in de keel, maar wel een klein zwellinkje. Daar moest ze hem ab voor toedienen, een week lang. Heb nog niet gehoord of dat geholpen heeft.

De buuf heeft Sven zelfs een keertje mee naar huis genomen, waar hij beide verdiepingen heeft afgesnuffeld, om vervolgens lekker overzichtelijk op de trap te gaan liggen. Hij is nergens bang voor qua keuken- en andere huisgeluiden, schreef ze. Na een uur of vier werd hij onrustig en begon hij overal bovenop te springen, en toen heeft ze hem terug naar ons huis gebracht (zijzelf woont aan een drukke (voor lokale begrippen :biggrin2: ) weg, dus ze durft hem niet bij haar om het huis te laten lopen.

Hij is dol op brokjes en eet goed, alleen komt hij niet aan. Bij de da woog hij 2,8 kilo (het is ook een kleintje, hoor). Ontwormd is hij, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Buuf vraagt zich nu af of er misschien nog andere dieren komen eten van het voer dat zij neerzet, omdat hij niet aankomt. Ik zal eens vragen hoe het nu met hem gaat.

Hij is wel superlief en opgewekt en nieuwsgierig. Als hij er nog is wanneer wij terugkeren in september, komt ie maar gezellig bij ons wonen!
#3230524
Oooh wat leuk! Het klinkt ook echt als een leukerd.
Het is de vraag of hij in september nog niet bij de buuf is ingetrokken :biggrin2:

Dat er andere dieren mee-eten uit zijn bakje zou zomaar kunnen. Wel jammer dat hij niet aankomt.
Wat een lieve buuf hem je trouwens, dat ze zo goed voor hem zorgt en hem mee naar de da neemt!
#3230527
Hope schreef:Oooh wat leuk! Het klinkt ook echt als een leukerd.
Het is de vraag of hij in september nog niet bij de buuf is ingetrokken :biggrin2:

Dat er andere dieren mee-eten uit zijn bakje zou zomaar kunnen. Wel jammer dat hij niet aankomt.
Wat een lieve buuf hem je trouwens, dat ze zo goed voor hem zorgt en hem mee naar de da neemt!

Ha, de buuf zou hem graag nemen, maar ze zit met die drukke weg in haar maag. Maar inderdaad superlief dat ze zoveel voor hem doet. Ze durfde eigenlijk niet naar de da, is zelfs met haar eigen kat destijds nooit geweest, maar ze begon er echt onder te lijden dat hij zo hoestte. De anderen buren waren laatste hier in Duitsland op bezoek (waren op vakantie geweest in Oostenrijk), en die zeiden dat het eigenlijk wel goed was voor haar, dat ze eens uit haar dagelijkse ritme komt en iets moet doen waarvan ze denkt dat ze het niet kan. Goed voor haar zelfvertrouwen. Arm mens, ben je gemoedelijk 71 geworden in je leven, moet je ineens nog allerlei enge dingen leren doen! ;D
#3237346
Update: de buuf is weer bij de da geweest, en ze hebben Sven geröntgend, omdat het hoesten steeds erger wordt. Nou toont de foto allemaal lichte vlekken op zijn longen, daar waar de foto eigenlijk zwart moet zijn. Wat kan dat zijn? De buuf schreef niet wat de da zei, alleen dat het een luchtwegprobleem was. Ze wil Sven het liefst laten inslapen, omdat hij zo verschrikkelijk hoest en niets lijkt te helpen (penicilline, antibiotica, haarbalpasta, ontwormen).
Ik heb het smoordruk met werk en kan echt niet naar Zweden nu om zelf te gaan kijken. Heb wel toestemming gegeven om hem in te laten slapen als de da denkt dat dat het beste is. Dilemma is ook dat de buuf er helemaal onderdoor gaat zo, die maakt zich zo'n zorgen om Sven. Verder heb ik gevraagd of het hartworm kan zijn wat er op de foto te zien is. Heb nog geen reactie van de da daarop.

Iemand ervaring met witte vlekken op een longfoto?
#3237353
Witte vlekken....
Is lucht niet wit? En vocht donker?
Ik weet het niet zeker...

Misschien tumoren? Bot is alleszinds wit en gezwellen kunnen verbenen...

Heb je geen mogelijkheid om de DA daar te bellen? Of vragen of ze de foto's via mail doorsturen en ze aan je eigen DA laten zien? Een second opinion lijkt me niet erg overbodig...

Penicilline is natuurlijk een antibiotica en een heel basic. Als er kans is dat het gewoon ontstekingen zijn, hebben ze dan ook een zwaarder iets ingezet? Azitromycine vb?
Enrofloxacine?
#3237361
pearlsofpassion schreef:Witte vlekken....
Is lucht niet wit? En vocht donker?
Ik weet het niet zeker...

Misschien tumoren? Bot is alleszinds wit en gezwellen kunnen verbenen...

Heb je geen mogelijkheid om de DA daar te bellen? Of vragen of ze de foto's via mail doorsturen en ze aan je eigen DA laten zien? Een second opinion lijkt me niet erg overbodig...

Penicilline is natuurlijk een antibiotica en een heel basic. Als er kans is dat het gewoon ontstekingen zijn, hebben ze dan ook een zwaarder iets ingezet? Azitromycine vb?
Enrofloxacine?
Ze hebben metacam en vetrimoxin geprobeerd. De da zal nog contact met mij opnemen, schreef buuf net. Ook wil de da even met haar man overleggen, of zij Sven een tijdje in huis kunnen opnemen. Als het daardoor beter gaat met hem, wil ze hem ook voorgoed bij zich houden. De da is nogal gesteld geraakt op Sven, geloof ik. ;D Ik vind het prima, het belangrijkste is dat buuf er niet onderdoor gaat. Als de da Sven thuis kan houden totdat ik er weer ben, zijn we al goed geholpen vooreerst.

De da wilde zich ook nog in long/hartworm verdiepen. Ze dacht niet dat het longworm was, maar nogmaals, daar wilde ze nog even verder naar kijken. Ik heb in ieder geval gevraagd om de longfoto's.
#3237365
Tja, moeilijk. De bronchitis van Nelson, dat waren licht witte vlekken.
Maar op papier is het moeilijk te beschrijven. Heb je de foto's gezien? Kunnen ze de foto's aan je mailen zodat je ze hier kan laten beoordelen?

Bronchitis geeft wel hoestklachten en onbehandeld wordt dat steeds erger. Prednison en luchtwegverwijders is alles wat je dan kan doen.
Bij Nelson waren we er supervroeg bij. Hij krijgt luchtwegkruiden extra forte van Groene Os, voor hem werkt dat top. Maar ja... Ik durf je natuurlijk niet te garanderen dat het bronchitis is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door