Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3222611
koekje schreef:Eraan trekken zou ik niet doen, je kan makkelijk z'n vel beschadigen.
Drogeren en zelf trimmen kan je overwegen. Overleg met de DA voor geschikte en snelwerkende pilletjes met een korte halfwaardetijd. Dan een kam plat tegen z'n lijf zetten tussen vilt en huid. Boven de kam knippen met schaar met afgeronde punten. De kam is erg belangrijk omdat je zo een gapend gat in een kattenvelletje knipt. Katten hebben een hele aparte elastische snelwijkende huid.
Ik heb ook niet lang en hard getrokken hoor, meer een beetje kijken hoe het voelt. Het feit dat de kat er niet op reageerde, zegt wel genoeg, denk ik. Ik heb wat organisaties gevonden in de buurt en verder weg die misschien iets kunnen doen als het mij niet lukt voordat we vertrekken. Als ik beloof alles te betalen en dat de kat weer gewoon teruggeplaatst mag worden en gevoerd zal worden nadat hij is opgeknapt, willen ze misschien wel meewerken. Morgen maar eens kijken. En anders zelf maar met de grasmaaier erover. :biggrin2: De tip met de kam is een goeie, dank je!
Door hamada
#3222614
Anne in Duitsland schreef:Ongeveer 140 km schuin omhoog landinwaarts vanaf Sundsval

Als ik geen vangkooi kan lenen, wat voor opties zijn er dan nog? Zou ik om slaappilletjes kunnen vragen en die in het eten verstoppen, en als hij dan onder zeil is de vervilte vacht voorzichtig verwijderen? Een dierenorganisatie weet ik zo snel niet, maar daar zou ik naar kunnen vragen bij de da.
O, dat is wat ver weg van Ransäter.
Anders had ik tegen die tijd wel iets willen betekenen. Hopelijk lukt het met hulp van buurvrouw en anderen in de buurt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222622
Als je hem/haar aan de vacht kan komen, heb je toch geen vangkooi nodig? Of is hij weg zodra je hem wil pakken?

Maar ik zou hem proberen te drogeren en zelf doen. Rest kan als je terug bent maar die vacht is wel gevaarlijk :-\
Door Anne in Zweden
#3222636
Hope schreef:Als je hem/haar aan de vacht kan komen, heb je toch geen vangkooi nodig? Of is hij weg zodra je hem wil pakken?

Maar ik zou hem proberen te drogeren en zelf doen. Rest kan als je terug bent maar die vacht is wel gevaarlijk :-\
Ik heb nog niet geprobeerd hem op te pakken, wilde eerst zijn vertrouwen winnen. In het begin schoot hij de schuur al uit wanneer ik binnenkwam, toen begon hij voorzichtigjes dichterbij te komen, en nu zijn we dus zo ver dat ik hem mag aaien. Vandaar ook dat ik er nu pas achterkom dat hij dit viltplek heeft.

Ik ga het met drogeren proberen. Heeft zo'n slaappil ook een merknaam, weet iemand toevallig een betrouwbaar middeltje?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3222645
let wel op dat hij niet weg kan nadat hij de pil heeft gehad. Anders zal je zien dat hij het bos in gaat en daar ergens in slaap valt door de betreffende pil....
Gebruikersavatar
Door koekje
#3222650
Anne in Duitsland schreef:
Ik ga het met drogeren proberen. Heeft zo'n slaappil ook een merknaam, weet iemand toevallig een betrouwbaar middeltje?

Daarom even daarover met DA overleggen. Die weet vast een geschikt middel wat snel in- en weer uitwerkt. En kan ook de geschikte dosering bepalen (of gokken).
Door Anne in Zweden
#3222684
dinky89 schreef:let wel op dat hij niet weg kan nadat hij de pil heeft gehad. Anders zal je zien dat hij het bos in gaat en daar ergens in slaap valt door de betreffende pil....
Ja, dat is nog een klein pijnpuntje. Ik geef hem altijd 's avonds voer, maar hij is niet altijd 'thuis' wanneer ik het eten neerzet. En als hij er niet is, durf ik ook die pil niet door zijn voer te doen, want dan heb ik er geen zicht op wanneer hij de pil binnenkrijgt (en ik voel er weinig voor om 3 uur 's nachts nog aan het scheren te moeten :D ). Ik kan er wel bij blijven wanneer hij eet, hopelijk werken die pillen een beetje snel?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222759
Hahaha, ik zie je al om drie uur 's nachts met een zaklamp door het bos lopen, op zoek naar een kat die zijn roes ligt uit te slapen
;D
Door eelke
#3222761
Tsja ik zou het niet zo maar zelf doen. Er zal vast een reden zijn waarom het zo vervilt is, en misschien ben je nu symptoom bestrijding aan het doen, en is het over 3 maanden, als je er niet bent, weer net zo erg... :-\
Door Anne in Zweden
#3222765
eelke schreef:Tsja ik zou het niet zo maar zelf doen. Er zal vast een reden zijn waarom het zo vervilt is, en misschien ben je nu symptoom bestrijding aan het doen, en is het over 3 maanden, als je er niet bent, weer net zo erg... :-\
Het is een langharige zwerfkat, er wordt gewoon nooit iets aan zijn vacht gedaan. Kon ook niet, hij had geen thuis. En ik ben nog niet zodanig vertrouwd voor hem dat ik die vacht zo maar even voor hem kan bijhouden. Ik hoop wel dat dat ooit zover komt, maar ik zal toch echt eerst terug moeten naar Dld voor een paar maanden. En als het over 3 maanden weer zo is, dan is het niet anders. Als ik nu met hem naar de da zou gaan, zou hij daarna ook gewoon weer vrij rondlopen hier, zonder iemand die zijn vacht verzorgt. Dus of ik het nou doe of de da, maakt momenteel niet zoveel uit. Pas vanaf september kan ik structureel iets voor hem doen.
Weet je, als hij hier niet een soort van onderdak had gevonden, zou hij nu ook zonder verzorging vrij door de bossen struinen met die vacht. En er lopen er in Zweden wel meer zo rond in de bossen. Het is even zoals het is nu.
Door Anne in Zweden
#3222766
Hope schreef:Hahaha, ik zie je al om drie uur 's nachts met een zaklamp door het bos lopen, op zoek naar een kat die zijn roes ligt uit te slapen
;D
Zaklamp niet nodig hier, om drie uur 's nachts is het helemaal licht hier! :D
Door Anne in Zweden
#3222780
eelke schreef:Ja nou ik dacht meer een asiel ofzo...maar wellicht werkt het daar ook allemaal anders dan hier.

O, zo bedoel je. Mwah, vind ik ook weer zo sneu. Het beestje is nauwelijks mensen gewend, heeft zo te zien altijd vrij rondgelopen. Hij heeft nu onderdak en krijgt iedere dag lekker en genoeg te eten. En mag daarnaast gewoon vrij blijven rondlopen. Het enige probleem is momenteel die vacht, maar daar wordt aan gewerkt. Ik hoop toch dat hij gewoon hier kan blijven - nog even afgezien van het feit dat ik geen flauw idee heb of er hier een asiel in de buurt is.
We salle sien. :)
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3222787
Anne in Duitsland schreef:Het is een langharige zwerfkat, er wordt gewoon nooit iets aan zijn vacht gedaan. Kon ook niet, hij had geen thuis. En ik ben nog niet zodanig vertrouwd voor hem dat ik die vacht zo maar even voor hem kan bijhouden. Ik hoop wel dat dat ooit zover komt, maar ik zal toch echt eerst terug moeten naar Dld voor een paar maanden. En als het over 3 maanden weer zo is, dan is het niet anders. Als ik nu met hem naar de da zou gaan, zou hij daarna ook gewoon weer vrij rondlopen hier, zonder iemand die zijn vacht verzorgt. Dus of ik het nou doe of de da, maakt momenteel niet zoveel uit. Pas vanaf september kan ik structureel iets voor hem doen.
Weet je, als hij hier niet een soort van onderdak had gevonden, zou hij nu ook zonder verzorging vrij door de bossen struinen met die vacht. En er lopen er in Zweden wel meer zo rond in de bossen. Het is even zoals het is nu.
Je bent als snel 5 tot 6 maanden verder voor je weer een beetje een vacht hebt. Dus als je het nu laat doen en je komt over 3 maanden weer dan is er in principe geen vervilte vacht.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222789
De grote vraag is: wat zou een da of een asiel doen met deze vacht? En ik denk dat scheren nu de enige optie is. Dan zie je ook beter wat er aan de hand zou zijn als er iets geks onder vandaan komt.

Ik zou, als je dit gaat proberen, meteen iets van ontworming geven en ook iets in huis hebben tegen vlooien. Want straks zit er een leger vlooien in die vacht en als poes dan weer wakker is kan je dat wellicht weer minder fijn behandelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Frontline spray.

Zoveel gif ineens erin is niet ideaal, weet ik, maar dan kan jij de komende maanden fijn van huis en heeft poes de hele mikmak gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door