Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door @nouk
#3200643
Beste forummers,

Sinds een jaar nu ongeveer geef ik mijn kater Carnibest (hij is nu bijna 2).
Eind vorig jaar zag ik wormen bij hem en heb ik hem ontwormd met Mibemax. Ik heb dit netjes na 2 weken herhaald, dit was op 13 januari jl.

Nu zag ik vanochtend weer wormen uit zijn anus komen!
Ik vraag me af hoe dat kan! Heeft dit met de Carnibest te maken? Hij komt wel buiten dus het kan ook dat hij buiten muizen enzo vangt, maar ik vind iedere maand ontwormen wel wat vaak! Zeker nu ze gewoon zijn anus uitkomen, lijkt mij dat hij echt al weer helemaal vol zit ermee...!

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Enzo ja, hoe kan ik met deze hardnekkige infectie afrekenen? Ik dacht dat Milbemax een goed middel was.

Ik ga sowieso morgen de da eens bellen, maar ik ben ook wel erg benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips!

Alvast bedankt,

Anouk
Door Too
#3200651
Om maar met het laatste te beginnen.. vers voeren levert geen wormbesmetting op, daar is dus geen verband.
Hij moet ze dus ergens anders hebben opgelopen..
het wormenonderzoek van de universiteit Utrecht heeft aangetoond , bij honden, dat er eigenlijk geen peil op te trekken is welk individu een besmetting op loopt.

Ik denk dat je botte pech hebt dat de eerste pil niet werkte.
Het mooiste is natuurlijk exact weten met welke worm je te maken hebt zodat je heel gericht een middel in zet.
Lijkt mij inderdaad verstandig maandag even naar de da te gaan.
Succes

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door @nouk
#3200655
Dank je Too :)

Ik kan me ook niet voorstellen dat het door de Carnibest komt, maar aangezien ik daar ook vaak witte stukjes in zie zitten, is dat nu ook ineens verdacht ;)

Ik denk inmiddels wel zeker te weten dat het om een lintworm gaat, gezien de dingen die ik daar inmiddels over gelezen (en gezien :/ ) heb. Het komt allemaal wel overeen... het actief uit de anus kruipen en de stukjes in de vacht rond de anus.
Ik lees alleen ook dat de kat dan eigenlijk altijd ook vlooien moet hebben, en die heeft ie volgens mij niet.

Nu heb ik wel nog een pipet Stronghold liggen, maar ik vraag me af of ik die nu ook nog mag geven, aangezien ik hem net ook al die Milbemax gegeven heb...
Door Too
#3200666
Hmm driedubbel vermoorden zou ook mijn eerste reactie zijn.. 8-)
Waarschijnlijk kan het wel maar even bellen lijkt me de verstandigste weg

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door Too
#3200668
En die witte stukjes: gemalen peesjes, kraakbeen, zeentjes ?

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3200684
Lintworm komt in segmenten naar buiten inderdaad, en als ze doodgaan en opdrogen, lijken het net korreltjes rijst. Ik zou de oorzaak ook in de muizen zoeken. Ik heb één hond die graag muizen vangt en opeet, en die hond heeft af en toe ook lintworm daardoor (al is de laatste keer al jaren geleden).
Ik meende (klok en klepel) dat er een verband is met de vlooien die op muizen zitten, dat daardoor de lintworm in de hond of kat komt. Misschien helpt het als je je kat iedere maand een Comfortis-pilletje geeft? Dat gaat vlooien tegen.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3200741
Toen Pung van de zomer bij mij kwam aanlopen zat ie onder de wormen en vlooien.
Ik heb hem direct een totaalbehandeling gegeven (Milbemax en Advantage) tegen al dat parasitair geboefte. Dat ging prima. Voor de zekerheid even de bijsluiter checken :)
En natuurlijk gewoon langs de dierenarts als je niet zeker weet hoe en wat.
Door @nouk
#3200755
Het gekke is dat je op internet zowel dingen leest als dat dieren die vers vlees eten juist vaker wormen hebben, als ook het tegenovergestelde.
En inderdaad, Too, ik denk dat ik het kraakbeen bedoel ;)

Ik ga morgen de dierenarts bellen, waarschijnlijk is het in dit geval toch beter als ik -preventief- met Stronghold aan de slag ga, ipv achteraf met Milbemax.

In ieder geval, bedankt voor jullie reacties! (Ik raak altijd lichtelijk in paniek van die gore, gore wormen....)
Door enya13
#3200846
ik had dat probleem ook steeds met mijn zwarte kater. daar zie je de lintwormen erg goed op natuurlijk. niks hielp. toen profender gekocht. dit is een -dure- pipet die 1 maand blijft doorwerken en nu eindelijk al maanden geen lintworm meer gezien. hij komt ook buiten, dus vangt ook wel het een en ander.
Door frodo quin
#3201307
Vergeet niet dat stronghold niet tegen lintworm werkt. als het idd lintworm is ben je niets met stronghold. Ik vind het dus wel vreemd, zeker voor een kat op rauw dat hij zo kort op elkaar weer besmet is. Het lijkt mij een goed idee om eerst te laten onderzoeken wat het precies is en dan te behandelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3201975
Ik heb jaren geleden toen Sien een kittentje was van mn toen alige DA te horen gekregen dat Stronghold officieus wel tegen lintworm werkt. Officieel niet, want geen licentie voor wat het middel nog duurder zou maken. Ik heb het nooit in de praktijk getest, want hier hebben ze nog nooit lintworm gehad.
Door @nouk
#3205344
enya13 schreef:ik had dat probleem ook steeds met mijn zwarte kater. daar zie je de lintwormen erg goed op natuurlijk. niks hielp. toen profender gekocht. dit is een -dure- pipet die 1 maand blijft doorwerken en nu eindelijk al maanden geen lintworm meer gezien. hij komt ook buiten, dus vangt ook wel het een en ander.

-update-

Ik ben bij de dierenarts geweest en heb haar verteld dat ik al Milbemax gegeven had. Zij vond het ook erg snel maar zei dat dat wel ns vaker gebeurde. Ze adviseerde me even af te wachten maar mocht het nou weer snel terugkomen, dan had ze een pipet voor me... ik neem aan dat ze dezelfde bedoelde als die jij hier beschrijft. Ik ga deze dan ook zeker nemen, mocht het nu weer terug komen!

Bedankt!
Door enya13
#3205422
ja, ik ben erg tevreden over die profender pipet. eindelijk van die lintworm af. pillen schoten idd. ook niet op.
denk er ook aan om goed te ontvlooien. succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door