Normaal gezien ben ik het daarmee eens, dat preventief ontvlooien niet aan te raden is, want vergif en dergelijke.
Maar bij een kat met vlooienallergie is het wel van het grootste belang om niet te wachten tot de kat vlooien heeft, en is het onontbeerlijk om grondig preventief te ontvlooien. Zeker tot hij een hele tijd klachtenvrij is!
Of het nodig is je andere dieren dan mee te doen, is een vraag. Maar 1 beet kan al bergen ellende geven en inderdaad voor een hele tijd, dus is het echt nodig die beet niet af te wachten.
Er zijn wel mensen die de ervaring hebben dat katten op vers veel minder snel vlooien krijgen. Dus als je kat een hele tijd zuiver op vers staat en al een tijd klachtenvrij is, zou je kunnen kijken of hij ook klachtenvrij blijft zonder ontvlooien. De eerste maanden tot een jaar zou ik dat risico echter nog even niet nemen en echt stipt preventief ontvlooien.
Deze info over vlooienallergie, preventief ontvlooien en dergelijke waar jij nu allemaal zo verwonderd over bent, staat trouwens wel in tal van topics in deze board. Ik wil er toch wel op wijzen dat het altijd aan te raden is zelf eens goed rond te kijken en je in te lezen ipv van anderen te verwachten dat ze het je wel vanzelf komen vertellen.
Er zijn gelukkig altijd mensen die zo gek zijn om keer op keer hetzelfde te blijven vertellen.