Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Truus
Het gaat in ieder geval NIET slechter he Ine. Blijf hopen he en we duimen stug door.!
Door Francisca
[quote="Truus"]
Geen bericht....goed bericht zullen we maar zeggen he?
[/quote]

Ik hoop het wel!! :D
Door ine
Hoi lieve allemaal, Oxo eet kleine beetjes tegelijk, maar hij blijft het doen. Hij kijkt ook iets beter uit z'n ogen. Morgen ga ik weer even naar Carlo met hem. Misschien, dat we dan toch bloed af kunnen nemen, of misschien nog een paar dagen wachten!
Maar hij blijft wel eten, al is het weinig! 8)
Door gonny
positief denken!!! fijn hoor!!! ik ga nog wel ff doorduimen!!! :-*
Door ine
[quote="Lizzy"]
Hoe is het nou Ine?
[/quote]

We zien hem heel voorzichtig toch wat beter worden. Z'n ogen staan steeds beter. Vanmiddag gaan we even praten met Carlo. Voor hem zal de verbetering hopelijk duidelijker zijn, want hij heeft hem vrijdag voor het laatst gezien.
De prednison gaat er elke avond netjes in, dus ......!
Zodra hij goed genoeg is, kunnen we kijken, hoe de lever er aan toe is. :-\ (hoop ik)
Door ine
[quote="Truus"]
EN? Hoe was het gesprek met Carlo?.........................
[/quote]

Oef, sorry, even een update!
Carlo vond Oxo er naar omstandigheden goed uitzien en was echt verbaasd! 8)
Voorlopg laten we hem even aansterken en als hij weer wat op gewicht is, gaan we weer proberen bloed af te nemen voor onderzoek.
We zijn voorzichtig positief!
Als ik morgen tijd heb, zal ik weer eens wat foto's op m'n site zetten van Oxo voor en tijdens zijn ziekzijn.
We blijven duimen voor een goede afloop! 8)
We houden wel in ons achterhoofd, dat de lever een flinke optater heeft gehad.
Oxo is een zakjes, blikjes en brokjeskat :-\, iemand een idee, wat ik hem extra zou kunnen geven?
Door Lizzy
Nou Ine, wat zou het heerlijk zijn als hij er weer bovenop komt! Heb je An trouwens nog gesproken?

Die blikjes vis die Geer ook aan haar katten geeft misschien (Snoezepoes)?
Door Truus
Wat fijn Ine :D, het maakt niet uit wat ze eet...als ze maar eet nu!
Iets Exstra's...buiten de liefde die jij geeft ::) Mmmmm,ik zou het zo niet weten, misschien wat exstra vitamietjes?
En we duimen door!
Door zurca
Hier duimen we ook nog voor Oxo :-*
De "brokkenkat" hier is verzot op sardientjes, gekookte witvis, gerookte zalm ( ::)) Ik zou niet zo gauw iets lekkers en voedzaams kunnen bedenken maarre als ik wat weet dan hoor je het gelijk ;) Ohh wacht..Toen ik Tobias en Noa in huis nam heb ik die een tijdje bijgevoerd met melk voor kittens. Van dat poeder dat je op kan lossen van het merk Bogena. Op de verpakking staat ook dat je dit aan volwassen katten kan geven die wat "extra's" nodig hebben..Ik heb het toen ook aan Meid gegeven omdat die toen zo mager was, zij vond het erg lekker...Wie weet is dat wat :)
Door chooky
Ik ben maar weer even in Juul's boekje gedoken.
Voor ziektes aan de lever:
Infusion of dandelion leaves and root, the two infusions to be given mixed together in equal parts; for preparation of the root, see preparation of couch grass (zet ik er wel bij), also toad-flax orblue pimpernel in infusion. An infusion of rhubarb stemsis also very effective: two ounces of stem toone half pint of water cooked into a thick syrup, with honey added. And pomegranate juice when in season, en average dose being two desertspoons morning and night (zij spreekt altijd voor de gemiddelde hond, maatje cocker spaniel. Voor katten kun je dezelfde recepten en kruiden aanhouden alleen moet je dan een kleinere dosis geven, afhankelijk van het gewicht.), or St. John's wort. Externally, a paste of common mustard can be made into a poultice and applied hot to the region of the liver.

Dan schrijft ze over het inwendig schoonmaken, maar bij haar houdt dat vaak veel vasten en knoflook in. Allebei vaak niet echt aan te raden voor poesjes of in ieder geval dubieus...
We waarschuwt ze voor teveel vet of suiker (ook koolhydraatachtige producten):
The liver is the organ of the body most concerned in fats and sugar digestion and storage. Therefor strictly limit the intake of fats of any kind.

Make use also of the 'bitters' in herbs especially blue gentian, the root, finely grated, a half teaspoon twice daily, centaury, whole herb, as a brew, and wormwood and southernwood, in powderform, as pills.

Voor de kruiden geldt (tgenzij anders vermeld) 1 theelepel kruiden op 2 eetlepels water.

Couchgrass preparation:
This infusion is prepared differently from the standard method, the herb having to be simmered a full quarter-hour in the water. First well bruise the root, then take two ounces of the root, over which our three-quarters of a pint of booiling water, simmer gently until only a half pint of the liquid remains; then brew and prepare in the usual way; couch grass root possesses remarkable stone-dissolving properties.

Voor de standaard 'infusion' neem je de aangegeven hoeveelheid kruiden en water (als het niet staat aangegeven neem je een handvol verse kruiden of twee eetlepels gedroogde op een 'pint' koud water.
Bedek het goed, en dan laten 'sudderen' tot bijna aan het kookpunt, maar niet (door) laten koken. Dan haal je het van het vuur en laat je het nog 4 uur 'broeien' Niet zeven. Doe het in een schone pot en bedek die met een katoenen doek tegen stof ed. Elke twee dagen een nieuwe maken.
Standaard dosis is twee eetlepels 's morgens en 's avonds, en altijd minstens 30 minuten voor het eten

Ze zegt dat er geen risico op overdosering is, aangezien zij in haar boek geen gevaarlijke kruiden aanraadt.

De kruiden op een rijtje:
dandelion - paardebloem (zag ik ook bij de drogist staan als 'leverkruid') - Taraxacum officinalis
toad-flax - vlasbekje of gewone vlasleeuwebek - Linaria vulgaris
blue pimpernel - glidkruid - Scutellaria laterifolia
rhubarb - rabarber
pomegranate - granaatappel
St John's worth - Sint Janskruid - Hypericum perforatum
blue gentian - Gentiaan - Gentiana officinalis
centaury - Duizendguldenblad - Erythraea centauri
wormwood - alsem / absinth - Artemisia absinthium
southernwood - Citroenkruid - Artemisia aboratum
Door ine
Eva, jij bent toch echt goud waard! :-*
Dank je wel!

En nee Lizzy, ik heb vrijdag meermalen met de telefoon in m'n handen gezeten, maar heb niet gebeld :-[ Ik heb al een hekel aan bellen, laat staan met zo'n bericht.
Gelukkig gaat het nu wat beter en wacht ik wel op reactie op m'n mail.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door