*Flip* schreef:
katten hebben ook tijd nodig om te rouwen. Het verschilt per kat, maar als ze een sterke band hadden, dan zou het averechts kunnen werken om er te snel een nieuwe kat bij te zetten.
Klopt, dat is ook wat ik op internet lees.. ze hadden op zich geen sterke band in die zin dat ze veel samen kroelden ofzo.. dat deden ze nooit, want dat wilde Gizmo niet.. ze lagen dan ook eigenlijk nooit bij elkaar ofzo.. ik denk dat Tess haar alleen mist met haar aanwezigheid, en het feit dat als er iets 'engs' was, dat Gizmo altijd wel op onderzoek uit ging en dan Tess kon geruststellen.. dat is denk ik hetgene wat ze het meeste mist.. af en toe gaven ze elkaar wel eens een likje op de kop, maar meestal ontaarde dat in een klap van Gizmo naar Tess toe.. Gizzie was niet zo kroelerig, niet met katten en ook niet met mij (al liet ze het vaak van mij wel toe, soms kort soms wat langer, lelijk deed ze tegen mij nooit.. maar bij Tess wel).. maar ik heb begrepen dat ook katten die alleen maar ruzie hadden met elkaar, elkaar heel erg kunnen missen als er eentje weg valt.. en dat doet Tess dus ook, vooral omdat Gizmo de dominante en stabiele factor was voor haar..
Bij Gizmo wist ze wat ze aan haar had, en bij een nieuwe kat weet ze dat niet dus ik heb ook geen idee hoe dat zou gaan lopen..
Als Tess enkel binnen is, dan ontneem je haar wel contact met soort genoten. MAAR als je nu al weet dat je dat niet kan betalen, dan is het geen optie. Als je de DA niet kan betalen voor verrichtingen die wel echt nodig zijn voor de gezondheid, dan wordt niemand daar gelukkiger van.
Tess is heel soms wel even in de tuin, dus misschien kan ze een keer kennis maken met de katten van de buurvrouw.. die heeft er 5, en die komen altijd erg graag (poepen en plassen) bij mij in de tuin.. Gizmo joeg ze er altijd uit, dan mepte ze ze zo de tuin uit.. ik weet niet wat Tess zou doen, maar je hebt kans dat ze vandaag of morgen een keer met een van de katten kennis maakt, en misschien klikt dat dan wel.. Tess komt alleen niet buiten de tuin, maar dat zou ze ook niet willen want daar is ze veel en veel te bang voor.. bovendien heeft ze ooit een gebroken heupkopje gehad, en kan ze dus ook niet hoog genoeg springen om bijv over een schutting heen te kunnen.. maar haar angst maakt haar echt totaal geschikt als buitenkat.. en het feit dat ze al bijna 15 jaar een binnenkat is helpt daar ook niet aan mee denk ik..
Ik weet idd nu al dat ik dat niet kan betalen.. of nou ja, ik zou me allerlaatste euro nog geven hoor, als het zou moeten.. maar toch is dat geen ideale situatie natuurlijk, want als die laatste euro niet genoeg is om een operatie of behandeling te kunnen betalen, dan houdt het ook op...
Houdt Tess wel in de gaten, wilde katten jagen min 6u per dag en zijn ongeveer dezelfde tijd druk met wassen. Als Tess enkel nog slaapt, dan zit ze niet goed in haar vel.
Haha, ik ben juist blij dat ze weer slaapt!
Tess is namelijk geen wilde kat, of iets wat daarop lijkt.. Tess is al haar hele leven me eeuwig luie pluizebolletje, die het liefste lekker op de bank of in een mandje ligt te slapen.. ze is nooit echt heel actief geweest eigenlijk.. misschien ligt dat ook aan het feit dat ze dus altijd een binnenkat is geweest, en ook aan het feit dat ze al op jonge leeftijd die heupkop gebroken heeft.. ze loopt altijd wat moeilijker als dat Gizmo deed.. soms speelt ze wel eens met een muisje, of met een balletje, of met een kattenbaksteentje.. dat laatste vind ze eigenlijk nog het leukste om mee te spelen.. maar dat doet ze dan een minuut of 5, hooguit 10.. en dan gaat ze nog even lekker liggen rollebollen op de grond, en dat was het dan wel weer eigenlijk.. dan heeft ze haar speelminuutje weer gehad, en gaat ze weer lekker opgekruld liggen slapen.. ik maak me dus geen zorgen als ze veel slaapt, want dat is voor haar normaal.. de afgelopen dagen sliep ze echter juist niet.. ze lag meer heel triest in de leegte te staren, en dat was wel iets wat niet normaal voor haar was.. nu gaat dat echter inmiddels weer een stuk beter...
Ik neem aan dat als je een WIA uitkering hebt, je best veel thuis bent en je Tess ook wel kan vermaken, dus dat zal wel goed komen. Het hoeft niet perse interactief met jou te zijn, maar bv gedroogde snoepjes verstoppen in huis of in gehalveerde WC-rolletjes die op een kartonnenplaat geplakt zitten, hengelen vinden meeste katten erg leuk.
Ik ben idd veel thuis, dus ik kan Tess voldoende aandacht geven.. en zal ook wel eens kijken naar zo'n speel iets als wat jij nu zegt want das voor haar, die niet goed kan rennen enzo, eigenlijk ook wel erg leuk..
Verder is ze een echte kroeldoos, dus ik ben ook van plan om op zoek te gaan naar een pluche diertje.. dat klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb het idee dat zoiets Tess misschien ook gezelschap zou kunnen houden.. ze kroelt op zich al graag met balletjes, muisjes, en dat soort dingen.. en met mij natuurlijk.. maar misschien vind ze het ook wel lekker om tegen iets groters aan te kroelen als ik er even niet ben.. dat ze daar misschien wat steun uit kan halen.. ik wil dan dat pluche beestje in eerste instantie in het slaaphuisje van Gizmo leggen, zodat Gizmo's geur eraan komt te zitten.. en dan eens kijken wat ze daarmee doet...
Snoepjes verstoppen kan ook, want Tess vind alles wat eetbaar is.. dus ook dat is nog wel een leuk idee! Moet ik alleen even iets vinden wat ze mag hebben natuurlijk, vanwege die suiker en nieren.. ik zag laatst van die gedroogde visjes in de dierenwinkel.. zou zoiets iets voor haar zijn..?
Veel sterkte met het verlies, voor jullie beiden!!
Dank je wel.. het komt wel goed met ons.. we missen haar allebei heel erg, maar we komen er uiteindelijk overheen...