Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Bedankt voor de berichtjes allemaal..

Tja, een nieuw kattenvriendje.. sowieso ben ik daar dus, zoals je zelf al zegt, helemaal niet aan toe.. moet er niet aan denken om nu een nieuwe kat te nemen, want ik zou er niks mee kunnen hebben geloof ik op dit moment.. en heb begrepen dat het sowieso niet slim is om binnen een half jaar een nieuwe kat te nemen voor de andere kat, omdat die nog zo lang zou kunnen rouwen.. en een nieuwe kat dan alleen maar voor meer stress zorgt..

Op den duur zou het dan misschien wel kunnen, maar ik zit dan wel met het 'probleem' dat Tess natuurlijk ook niet meer helemaal gezond is, en ik niet weet hoe lang zij het nog vol gaat houden.. dan heb ik straks net weer 2 katten die aan elkaar gewend zijn, en dan gaat zij misschien dood.. dan zou ik er wel weer een voor die ander bij kunnen nemen, dat is wel zo.. maar toch ga ik daar nog heel even over nadenken.. er is namelijk nog iets wat me tegen houdt om een nieuwe kat te nemen, en dat is het feit dat ik vanwege me katten eigenlijk al 4 jaar niet op vakantie ben geweest.. niet dat dat me nu zoveel boeit hoor, maar ik heb een tante in Italie wonen, die ook een dagje ouder word.. en die ik eigenlijk zoveel mogelijk wil gaan opzoeken zodra dat weer kan als ik geen dieren heb.. want ook zij heeft niet het eeuwige leven natuurlijk.. heb haar nu bijv al 4 jaar niet gezien (maar ze komt nu over 2 weken hierheen!).. maar dus zit ik te denken om, als Tess er niet meer is, heel even geen dieren te nemen en dan zo vaak mogelijk naar me tante te gaan.. en als die er dan niet meer is, om dan pas weer dieren te nemen..

Dat klinkt vast erg vooruitdenkend, en ik hoop heel erg dat ze er allebei nog jaren zullen zijn.. maar dit is dus wel hetgene waarom ik nog niet zeker weet of ik op korte termijn weer een nieuwe kat (of misschien wel een hond) zou nemen.. we zien wel.. ben er dus voorlopig iid nog helemaal niet mee bezig eigenlijk.. mis me meissie veel te veel....
Nou, ik wilde je ook niet pushen of zo hoor.
Neem gerust je tijd en doe waar jij je het beste bij voelt!  ;)
Als je liever even geen katten meer bij neemt, is dat jouw goede recht. Zolang Tess het goed blijft doen, is er helemaal niets aan de hand.
Je merkt echter vaak dat katten heel snel erg depressief kunnen worden bij het verlies van een vriendje. Dat is dan zowel dat ene vriendje missen als het feit van geen andere kat om zich heen te hebben.
Dat gaat dan over van het moment er een andere kat in huis komt. Dan fleuren ze weer op, ookal zoeken ze ook wel vaak nog steeds het baasje meer op dan voorheen.  Het is ook niet dat de ander dan meteen vergeten is en vervangbaar is. Zo werkt het ook weer niet. Maar het verzet de gedachten en verdrijft een deel van de eenzaamheid. Maar katten kunnen er nog steeds erg van in de war en zelfs ziek van zijn als een vriendje komt te overlijden, zelfs al blijven ze niet alleen achter. Zeker als deze kat een belangrijke rol in een groep speelt, heeft het wegvallen een enorme impact. Daar kan je niet omheen.
Maar als ze alleen vallen, merk je dat ze het nog veel erger hebben, en dat deel verdwijnt nadat er nieuw kattenleven in huis is.
Dat katten dan ook een half jaar rouw nodig hebben, is niet wat mijn ervaring (via een kattenforum) is.  Integendeel. 
Maar nogmaals, dat wil niet zeggen dat jouw eigen gevoelens en wensen niet belangrijker zijn!

Ik wilde gewoon even aangeven dat Tess het waarschijnlijk leuker zou vinden, en dat je het voor haar niet moet laten. Maar je moet wel naar jezelf luisteren!
Ik snap dat je me niet wilde pushen hoor.. dat is ook oke verder..

Ik vraag me echter af, of Tess het wel echt prettig zou vinden met een nieuwe kat erbij.. ze is niet zo dol op nieuwe dingen, en schiet nogal snel in de stress.. wat dat betreft had ze daarin altijd wel steun aan Gizmo, en dat zal ze dan wel weer missen.. tja, het is moeilijk.. wist ik maar wat er in dat kattenkopje om ging..

Overigens heb ik er de afgelopen dagen nog wat meer over na lopen denken, maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik niet eens een andere kat erbij kán nemen.. ik kan het financieel niet meer opbrengen, om meer als 1 huisdier te hebben.. Tess heeft natuurlijk ook al haar gezondheidsproblemen, en stel dat er een nieuwe kat bij zou komen die ook weer iets krijgt, dan zit ik weer met dubbele dierenartskosten wat ik niet kan betalen.. ik heb voor me meisjes de afgelopen jaren enorm moeten bikkelen om te zorgen dat ze steeds naar de dierenarts konden als dat nodig was, en soms zelfs moeten puzzelen om voer en medicijnen te kunnen kopen.. ik heb nu eenmaal een hele lage wia uitkering en moet op elke cent die ik uitgeef letten..
De kans dat een nieuw, jong katje ook iets zal mankeren is natuurlijk wel klein, maar ik weet niet of ik Tess wel een plezier zou doen met een jong katje erbij.. ik zou dan liever een wat oudere kat nemen, die wat rustiger is omdat Tess ook al op leeftijd is.. maar daar zit dus het risico aan vast dat ze op korte termijn ook weer wat gaan mankeren, of dat ze al wat sluimerends hebben op het moment dat ik ze haal..

Dus nee, ik ben bang dat dit helaas niet haalbaar is.. Tess zal het echt even met mij moeten doen.. op zich eet ze gelukkig wel weer gewoon goed... en het zoeken is ook wat minder aan het worden.. de trieste blikken zijn er op sommige momenten nog wel, maar ze ligt nu ook wel weer gewoon af en toe te slapen op de bank.. wat ze de eerste dagen niet deed, want dan was het meer staren in de leegte...

We komen er wel denk ik.. ik en me kleine pluizige knuffelbeertje...
Het is wel stil in huis, zonder me lieve kletskousje...
katten hebben ook tijd nodig om te rouwen. Het verschilt per kat, maar als ze een sterke band hadden, dan zou het averechts kunnen werken om er te snel een nieuwe kat bij te zetten.

Als Tess enkel binnen is, dan ontneem je haar wel contact met soort genoten. MAAR als je nu al weet dat je dat niet kan betalen, dan is het geen optie. Als je de DA niet kan betalen voor verrichtingen die wel echt nodig zijn voor de gezondheid, dan wordt niemand daar gelukkiger van.

Houdt Tess wel in de gaten, wilde katten jagen min 6u per dag en zijn ongeveer dezelfde tijd druk met wassen. Als Tess enkel nog slaapt, dan zit ze niet goed in haar vel.
Ik neem aan dat als je een WIA uitkering hebt, je best veel thuis bent en je Tess ook wel kan vermaken, dus dat zal wel goed komen. Het hoeft niet perse interactief met jou te zijn, maar bv gedroogde snoepjes verstoppen in huis of in gehalveerde WC-rolletjes die op een kartonnenplaat geplakt zitten, hengelen vinden meeste katten erg leuk.

Veel sterkte met het verlies, voor jullie beiden!!
*Flip* schreef: katten hebben ook tijd nodig om te rouwen. Het verschilt per kat, maar als ze een sterke band hadden, dan zou het averechts kunnen werken om er te snel een nieuwe kat bij te zetten.
Klopt, dat is ook wat ik op internet lees.. ze hadden op zich geen sterke band in die zin dat ze veel samen kroelden ofzo.. dat deden ze nooit, want dat wilde Gizmo niet.. ze lagen dan ook eigenlijk nooit bij elkaar ofzo.. ik denk dat Tess haar alleen mist met haar aanwezigheid, en het feit dat als er iets 'engs' was, dat Gizmo altijd wel op onderzoek uit ging en dan Tess kon geruststellen.. dat is denk ik hetgene wat ze het meeste mist.. af en toe gaven ze elkaar wel eens een likje op de kop, maar meestal ontaarde dat in een klap van Gizmo naar Tess toe.. Gizzie was niet zo kroelerig, niet met katten en ook niet met mij (al liet ze het vaak van mij wel toe, soms kort soms wat langer, lelijk deed ze tegen mij nooit.. maar bij Tess wel).. maar ik heb begrepen dat ook katten die alleen maar ruzie hadden met elkaar, elkaar heel erg kunnen missen als er eentje weg valt.. en dat  doet Tess dus ook, vooral omdat Gizmo de dominante en stabiele factor was voor haar..
Bij Gizmo wist ze wat ze aan haar had, en bij een nieuwe kat weet ze dat niet dus ik heb ook geen idee hoe dat zou gaan lopen..
Als Tess enkel binnen is, dan ontneem je haar wel contact met soort genoten. MAAR als je nu al weet dat je dat niet kan betalen, dan is het geen optie. Als je de DA niet kan betalen voor verrichtingen die wel echt nodig zijn voor de gezondheid, dan wordt niemand daar gelukkiger van.
Tess is heel soms wel even in de tuin, dus misschien kan ze een keer kennis maken met de katten van de buurvrouw.. die heeft er 5, en die komen altijd erg graag (poepen en plassen) bij mij in de tuin.. Gizmo joeg ze er altijd uit, dan mepte ze ze zo de tuin uit.. ik weet niet wat Tess zou doen, maar je hebt kans dat ze vandaag of morgen een keer met een van de katten kennis maakt, en misschien klikt dat dan wel.. Tess komt alleen niet buiten de tuin, maar dat zou ze ook niet willen want daar is ze veel en veel te bang voor.. bovendien heeft ze ooit een gebroken heupkopje gehad, en kan ze dus ook niet hoog genoeg springen om bijv over een schutting heen te kunnen.. maar haar angst maakt haar echt totaal geschikt als buitenkat.. en het feit dat ze al bijna 15 jaar een binnenkat is helpt daar ook niet aan mee denk ik..
Ik weet idd nu al dat ik dat niet kan betalen.. of nou ja, ik zou me allerlaatste euro nog geven hoor, als het zou moeten.. maar toch is dat geen ideale situatie natuurlijk, want als die laatste euro niet genoeg is om een operatie of behandeling te kunnen betalen, dan houdt het ook op...
Houdt Tess wel in de gaten, wilde katten jagen min 6u per dag en zijn ongeveer dezelfde tijd druk met wassen. Als Tess enkel nog slaapt, dan zit ze niet goed in haar vel.
Haha, ik ben juist blij dat ze weer slaapt!
Tess is namelijk geen wilde kat, of iets wat daarop lijkt.. Tess is al haar hele leven me eeuwig luie pluizebolletje, die het liefste lekker op de bank of in een mandje ligt te slapen.. ze is nooit echt heel actief geweest eigenlijk.. misschien ligt dat ook aan het feit dat ze dus altijd een binnenkat is geweest, en ook aan het feit dat ze al op jonge leeftijd die heupkop gebroken heeft.. ze loopt altijd wat moeilijker als dat Gizmo deed.. soms speelt ze wel eens met een muisje, of met een balletje, of met een kattenbaksteentje.. dat laatste vind ze eigenlijk nog het leukste om mee te spelen.. maar dat doet ze dan een minuut of 5, hooguit 10.. en dan gaat ze nog even lekker liggen rollebollen op de grond, en dat was het dan wel weer eigenlijk.. dan heeft ze haar speelminuutje weer gehad, en gaat ze weer lekker opgekruld liggen slapen.. ik maak me dus geen zorgen als ze veel slaapt, want dat is voor haar normaal.. de afgelopen dagen sliep ze echter juist niet.. ze lag meer heel triest in de leegte te staren, en dat was wel iets wat niet normaal voor haar was.. nu gaat dat echter inmiddels weer een stuk beter...
Ik neem aan dat als je een WIA uitkering hebt, je best veel thuis bent en je Tess ook wel kan vermaken, dus dat zal wel goed komen. Het hoeft niet perse interactief met jou te zijn, maar bv gedroogde snoepjes verstoppen in huis of in gehalveerde WC-rolletjes die op een kartonnenplaat geplakt zitten, hengelen vinden meeste katten erg leuk.
Ik ben idd veel thuis, dus ik kan Tess voldoende aandacht geven.. en zal ook wel eens kijken naar zo'n speel iets als wat jij nu zegt want das voor haar, die niet goed kan rennen enzo, eigenlijk ook wel erg leuk..
Verder is ze een echte kroeldoos, dus ik ben ook van plan om op zoek te gaan naar een pluche diertje.. dat klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb het idee dat zoiets Tess misschien ook gezelschap zou kunnen houden.. ze kroelt op zich al graag met balletjes, muisjes, en dat soort dingen.. en met mij natuurlijk.. maar misschien vind ze het ook wel lekker om tegen iets groters aan te kroelen als ik er even niet ben.. dat ze daar misschien wat steun uit kan halen.. ik wil dan dat pluche beestje in eerste instantie in het slaaphuisje van Gizmo leggen, zodat Gizmo's geur eraan komt te zitten.. en dan eens kijken wat ze daarmee doet...
Snoepjes verstoppen kan ook, want Tess vind alles wat eetbaar is.. dus ook dat is nog wel een leuk idee! Moet ik alleen even iets vinden wat ze mag hebben natuurlijk, vanwege die suiker en nieren.. ik zag laatst van die gedroogde visjes in de dierenwinkel.. zou zoiets iets voor haar zijn..?
Veel sterkte met het verlies, voor jullie beiden!!
Dank je wel.. het komt wel goed met ons.. we missen haar allebei heel erg, maar we komen er uiteindelijk overheen...
Oh, ik wist niet dat ze misschien contact kon zoeken met buurtkatten.
Das wel best.
Dan ziet ze toch nog andere katten om zich heen, dat is al veel. :)

En je stukje over je pluchen beestje, deed er mij aan denken: heb je ooit getest of ze op valeriaan reageert?
Vele katten vinden dit een heerlijke geur en gaan daar dan mee knuffelen, stoeien (afhankelijk van de speelsheid), en gek mee doen.  Ze vergeten dan hun zorgen wat en ontspannen in die zin (niet lichamelijk rustig worden, wel geestelijk). Kunnen er heel erg van genieten...
Als ze dat leuk vind, zou dat erg kunnen helpen. Sommige katten hebben daar echt veel aan.
Hier hielp het ook bij de introductie toen Kleintje het heel lastig had. Nu doe ik het nog af en toe omdat ze het zo fijn vinden.

Valeriaan kan je in druppelvorm krijgen bij de drogist of apotheek, of je kan ook een gehele valeriaanwortel vragen. Het voordeel van de druppels is dat je ze ergens op kan druppelen, vb een knuffeldier, speeltje, kussentje of gewoon een zakdoek.  Wel rekening mee houden dat er dus aan gesabbelt zal worden en nagels in terechtkomen. Ook kan het vlekken maken.
De geur houdt zo'n 3 a 4 dagen aan.
De wortel is iets sterker van geur (en als mens vind je die niet zo aangenaam) en kan je ergens in doen (vb trappelzakje), maar het blijft ook geuren. De mogelijkheden van toedienen zijn iets beperkter.  De wortel zo aanbieden resulteert meestal in nogal wat rommel, maar dat kan natuurlijk ook wel...

Misschien is dat wel wat voor Tess...
pearlsofpassion schreef: Oh, ik wist niet dat ze misschien contact kon zoeken met buurtkatten.
Das wel best.
Dan ziet ze toch nog andere katten om zich heen, dat is al veel. :)
Ja, ze heeft op zich nog nooit geprobeerd contact te zoeken, maar dat kwam dan ook meer doordat Gizmo ze alweer uit de tuin gemept had voordat zij er uberhaupt in was  :biggrin2: dus je hebt best kans dat ze nu wel contact kan proberen te zoeken met ze, omdat Tess niet zo is.. maar het is ook goed denkbaar dat ze andere katten maar eng vind, en snel weer naar binnen wil als ze er 1 ziet.. ze ziet ze iig ook als ze uit het raam kijkt beneden, en ze in de tuin zitten.. dus wie weet, kan ze bij de buurvrouw wel een kattenvriendje uitzoeken.. de tijd zal het leren, en nu in de winter zit ik niet echt in de tuin natuurlijk, maar ik probeer wel elke dag of Tess even naar buiten wil als ze beneden is.. ze is gisteren even geweest, maar echt een minuutje en toen wilde ze weer naar binnen.. ze heeft toen geen andere katten gezien, maar dat kan een volgende keer weer anders zijn...
En je stukje over je pluchen beestje, deed er mij aan denken: heb je ooit getest of ze op valeriaan reageert?
Vele katten vinden dit een heerlijke geur en gaan daar dan mee knuffelen, stoeien (afhankelijk van de speelsheid), en gek mee doen.  Ze vergeten dan hun zorgen wat en ontspannen in die zin (niet lichamelijk rustig worden, wel geestelijk). Kunnen er heel erg van genieten...
Als ze dat leuk vind, zou dat erg kunnen helpen. Sommige katten hebben daar echt veel aan.
Hier hielp het ook bij de introductie toen Kleintje het heel lastig had. Nu doe ik het nog af en toe omdat ze het zo fijn vinden.

Valeriaan kan je in druppelvorm krijgen bij de drogist of apotheek, of je kan ook een gehele valeriaanwortel vragen. Het voordeel van de druppels is dat je ze ergens op kan druppelen, vb een knuffeldier, speeltje, kussentje of gewoon een zakdoek.  Wel rekening mee houden dat er dus aan gesabbelt zal worden en nagels in terechtkomen. Ook kan het vlekken maken.
De geur houdt zo'n 3 a 4 dagen aan.
De wortel is iets sterker van geur (en als mens vind je die niet zo aangenaam) en kan je ergens in doen (vb trappelzakje), maar het blijft ook geuren. De mogelijkheden van toedienen zijn iets beperkter.  De wortel zo aanbieden resulteert meestal in nogal wat rommel, maar dat kan natuurlijk ook wel...

Misschien is dat wel wat voor Tess...
Ja, goeie tip! Want ja, ik weet dat Tess dat heerlijk vind!
Ik heb het vroeger gebruikt (de druppels), om ze naar de krabpalen toe te lokken.. en Tess vond dat altijd heerlijk ruiken, en ging dan ook echt met die krabpaal kroelen enzo.. ze reageert daar dus idd goed op, dus dat is wel iets wat ik even kan gaan halen voor haar.. dat, en het pluche beestje.. waar ik het dan misschien ook op kan druppelen (kan het geen kwaad als ze dan zou gaan sabbelen erop en iets van de valeriaan binnen krijgt..?)..

Ga ik gelijk even halen vanmiddag, bedankt!

Verder is het gemis nog altijd even groot hier.. er is eigenlijk nog geen dag voorbij gegaan dat ik niet gehuild heb.. maar het verscheurde gevoel van binnen wat ik de eerste dagen heel erg had, is gelukkig wel veel minder.. maar ik mis me meisje ontzettend, en Tess ook dus ik hoop dat ik haar met deze tips er een beetje doorheen kan helpen....
Ja klopt, er zit idd (behoorlijk veel) alcohol in, vandaar dat ik me afvroeg of dat erg is.. maar je hebt idd gelijk dat dat ook heel snel vervliegt, en dus kan dat wel dan..

Dan ga ik dat zo even halen voor haar.. denk dat ze daardoor misschien ook wel weer even gemotiveerd word om ietsje actiever te worden.. das dan maar voor even hoor, haha.. maar wel goed als ze even haar zinnen kan verzetten.. en zal dan de druppels op een krabpaal doen, en op een knuffel die ik zo ga halen...

Ik laat nog wel weten hoe dat gegaan is, met de valeriaan en me Tessje..
Cindy77 schreef:
Ja, goeie tip! Want ja, ik weet dat Tess dat heerlijk vind!
Ik heb het vroeger gebruikt (de druppels), om ze naar de krabpalen toe te lokken.. en Tess vond dat altijd heerlijk ruiken, en ging dan ook echt met die krabpaal kroelen enzo.. ze reageert daar dus idd goed op, dus dat is wel iets wat ik even kan gaan halen voor haar.. dat, en het pluche beestje.. waar ik het dan misschien ook op kan druppelen (kan het geen kwaad als ze dan zou gaan sabbelen erop en iets van de valeriaan binnen krijgt..?)..
je kan bij de DSZ ook gedroogd kattenkruid krijgen, daar zit ook valeriaan in. Dit wordt in kleine beetjes in kattenspeeltjes gestopt. Je kan die ook een lepel van in een pluche beest doen. Je moet die dan wel even opereren ;)
Ik heb een eenzame sok gevuld met gedroogd kattenkruid en wat watten, belletje er aan en het is hier helemaal het einde. Nu moet ik zeggen dat dat ook max 5min duurt. Katten schijnen ook maar een interesse tijd te hebben van 10min, dus dat is wel normaal.
Propjes aluminiumfolie doet het hier ook altijd goed, rol goed over de vloer, maakt een leuk geluid en kan geapporteerd worden :D
Ja, maar er zijn katten die meer op het kattenkruid of catnip (gedroogde valeriaan) reageren en anderen meer op verse valeriaan. Sommigen op allebei natuurlijk, maar niet allemaal...
Hier zijn hervulbare catnip speeltjes ook leuk, maar druppelen is inderdaad wel iets eenvoudiger dan steeds eropvullen. Of dat vind ik dan toch, maar dat is wel persoonlijk.
Bedankt voor de tips!

Ik hou het echter bij de druppels want... dat was een groot succes!

Ik had wat druppels op haar krabpaal gedaan, en ze ging er direct op af.. ik probeerde haar nog een beetje tegen te houden, omdat ik eerst de alcohol wilde laten vervliegen maar misschien ging ze daar wel voor haha want er was geen houden aan! Ze heeft het eraf gelikt, er kopjes tegen gegeven, de paal gekrabd, en ze ging helemaal los.. daarna ook nog op een van de balletjes een druppel gedaan, en die werd toen ook ineens errig interessant! Ze heeft dus even zitten spelen met het balletje..

Maar die interesse van 10 minuten zou wel ongeveer kunnen kloppen, want na een minuut of 10 was ze er klaar mee en kwam ze naar beneden.. heb het beneden ook op de krabpaal gedaan, maar dat heeft ze nog niet geroken..

Het pluche beestje is gehaald.. het is een tijger geworden  :biggrin2: welke vanavond eerst even met mij mee naar bed gaat.. niet omdat ik op me 34ste ineens de behoefte heb om weer met een knuffel te slapen.. nee, om mijn geur er goed aan te krijgen voor haar.. zodat ie naar mij ruikt, want het gaat me er natuurlijk om dat ze mijn geur bij zich heeft en daar tegen kan kroelen als ik er even niet ben..
Om hem dan interessanter te maken, zal ik er morgen ook wat valeriaan op druppelen...
Op zich vond ze hem al leuk toen ik hem liet zien.. het ding heeft snorharen, en daar werd uitvoerig aan gesnuffeld, en daarna kreeg ie een kopje van haar.. ik heb hem vanavond bij ons samen op de bank laten liggen, toen heeft ze er even niet meer naar om gekeken maar als ie morgen in haar eigen kamer ligt, waar ze meestal zit als ik er niet ben, heb je kans dat ze er dan wel mee wil kroelen...

Niks kan onze Gizmo vervangen natuurlijk, en al helemaal geen pluche knuffel.. maar ik hoop toch dat het een beetje een steun kan zijn voor haar bij afwezigheid van het vrouwtje.. op zich ben ik natuurlijk niet vaak weg, omdat ik niet werk.. dus ik ben er vaak wel voor haar.. maar hopelijk is het tijgertje dan een troost voor als ik even wel een dagje weg ben....
Het is een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben, maar ik heb dit bericht net ookal op het suikerkattenforum geplaatst, en wilde graag hier ook even overleggen met de barfkenners ;-)

Op 25-08-2012 heb ik Tess weer eens geprikt en ook deze keer was haar suikerwaarde netjes, namelijk een 3.6! (voor de mensen van het barfforum; de suikerwaardes zijn de afgelopen maanden constant stabiel geweest, tussen de 3 en de 5).

Das dus hartstikke goed, alleen zit ik toch met een dilemma waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen.
Vandaag ben ik namelijk met Tess naar de dierenarts geweest, sowieso om bloed te prikken, maar ook om te kijken waar dat af en toe gekke gedrag vandaan komt. Ik zal het eerst over dat gedrag hebben. Sowieso heeft Tess aan dr linkerachterkant geen heupkop meer, omdat die vroeger operatief is verwijderd. Ze heeft daar wel wat last van, maar omdat ik aangaf dat ze vooral gek gaat doen en zielig gaat miauwen als ze bijv van de bank af moet springen, heeft de da ook even naar haar ellebogen vooraan gekeken en gevoeld. Ze voelde bij de linkerelleboog een verdikking, en die kon ze ook niet goed buigen. Waarschijnlijk zit daar dus artrose in, maar om dat zeker te weten zou er een foto gemaakt moeten worden. Dat is duur, en ik vind het niet prettig om Tess op deze leeftijd onder narcose te brengen dus ik doe dat liever niet. We gaan nu een kuurtje doen met een voedingssupplement doen, dat heet Fortiflex. Is een kuurtje van een maand, en moet om de 3 maanden herhaald worden. Verder kan ik zo nog even pijnstillers en ontstekingsremmers ophalen, om te kijken of we ook daar wat succes mee kunnen boeken.

Maar dan nu mijn dilemma, en dat heeft met de nieren te maken. Ik vind de uitslag zelf een beetje vreemd, het is namelijk zo dat de ene waarde stijgt, en de andere juist daalt. Om het stijgen maken ze zich zorgen, en ze zouden me het liefste weer op nierdieet zien met haar. Ik ben echter bang dat ze daarvan haar suikerprobleem weer terug krijgt. En dus hou ik haar het liefste op de barf, wat ik nu al enige tijd geef.
Maar de nierwaardes zijn als volgt;
Kreatinine: (normale waardes zijn tussen de 80-164) vorige keer had Tess een waarde van 182, en nu deze keer is de waarde 207.
Ureum: (normaal is tussen de 4,9-11,9). Dat was vorige keer 14,5. En nu is ie 11,5. Wat op zich goed is, want die is dus nu eigenlijk weer normaal!

Mijn vraag is nu of er hier iemand is die hier meer verstand van heeft, en die bijv weet of die verhoogde krea kan komen door de barf? En of dat veel kwaad kan want op zich zijn de waardes natuurlijk nog niet echt schrikbarend hoog.
En zou het toch een optie zijn om weer te proberen op nierdieet te gaan? Op zich weet ik natuurlijk niet zeker of die suikertoestand destijds echt kwam door dat nierdieet, of dat er iets anders aan de hand was. Het kan natuurlijk zijn dat de alvleesklier zich inmiddels weer hersteld heeft, en dat ze nu wel een nierdieet aan zou kunnen. Aan de andere kant neem ik dan wel een risico want de suiker is nu stabiel. En in het voedingssupplement wat ik ga geven voor haar elleboog en heup, bevat ook wat suikers. Ik wil natuurlijk niet dat die suiker ineens weer terug komt.

Kortom, heel graag jullie advies of gedachten hierover.. alvast bedankt weer!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door