Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
Nochtans kon een vriendin van me geen paprika's en nog een paar dingen eten als ze borstvoeding gaf omdat haar zoontje anders maagkrampen kreeg. Ze loste dit dan op door op andere dagen wat af te kolven en dan fles te geven op die dagen zodat ze die dingen toch nog af en toe kon eten. De moedermelk verandert dus wel degelijk naar gelang wat je eet, bij mensen in ieder geval toch.

Nu denk ik niet dat het kwaad kan als mama ook blik eet, al zou ik zelf voor vers kiezen aangezien ze zelf ook moet aansterken en vers meer voedingsstoffen bevat.
Door Pauline
Zo bij gelezen over Mies, geweldig wat je allemaal doet Marloes!  :-*

Succes met de a.s. bevalling en ik heb ook weer genoten van je blog!
Door Irta
koekje schreef: Ik denk dat het iets genuanceerder is. Allerlei troep is natuurlijk een vaag begrip  ;)
Blik is meestal een mengeling vlees en orgaan (al dan niet van dubieuze kwaliteit, maar iig een dierlijke bron), gekookt. Dat wordt dan gesupplementeerd met een vitaminepreparaat waaraan oa taurine, een essentieel aminozuur voor katten, is toegevoegd. In sommige blikken wordt aan de gekookte vleesbrei iets van koolhydraten (groente, granen/rijst of een suikerdinges) toegevoegd.
Tot slot smaak- en geurstoffen (aroma's) om de kat meer te verleiden tot het opeten ervan.
Er zijn wel bepaalde wettelijke standaarden waar een (verhit) commercieel diervoeder aan moet voldoen. Die zullen vast wel te googelen zijn voor de liefhebbers.

Moedermelk wordt gemaakt uit het bloed van de moeder. Er zit geen direct luikje van de maag naar de tiet.
Dit geeft een buffer. Als ik bijvoorbeeld eens losga met bonen en andere peulvruchten, ben ik degene die een scheetzak nadoet, mn dochter heeft daar dan geen last van, als ze exclusief gezoogd zou worden.
(Inmiddels eet zij ook al een tijdje met de pot mee, dus kunnen we samen ruften  :biggrin2: )
Uiteraard ligt het genuanceerder dan "allerlei troep". Toch weet ik dat bij mensen de voeding wel degelijk invloed heeft op de kwaliteit van de moedermelk. In feite hangt de kwaliteit vd moedermelk af vd kwaliteit van het voedsel van de moeder (als we het hebben over een gezonde moeder onder verdere vergelijkbare omstandigheden, uiteraard).

Maar goed, het staat natuurlijk iedereen vrij te doen wat ze zelf het beste achten, alleen even om even een kanttekening te plaatsen ;)
Door koekje
Ja, het is wel zo dat als de voeding deficient is en de moeder uiteindelijk tekorten heeft, de melk ook niet meer optimaal is.
Dat is de reden waarom je normaliter in je zwangerschap aanzet, te beginnen op kont en bovenbenen. Dit is om een extra voorraad aan te leggen voor als je bevallen bent. Dat je melk voldoende vetten bevat voor je baby. Daarom is lijnen tijdens de zwangerschap en zoogperiode niet goed.
Door Rianne145
Weer helemaal bij met de Mies perikelen. Hopelijk gaat ze je snel vertrouwen en zullen de kitten redelijk sociaal opgroeien.
Door Hope
Het gaat heel goed met Mies. Ach wat is het toch een lieve meid.

Ze doet, sinds de tip van zand in de bak, al haar behoeften keurig op de kattenbak. Ze eet voor 3 en begint echt minder mager te worden, al steekt de ruggengraad nog flink af. Ik vraag me af hoe dik een poes kan worden van de dracht, want ze lijkt echt compleet uit elkaar te barsten.

Telkens als ik de paarden voer, geef ik Mies ook wat te eten. Hierdoor krijgt ze mooi drie maaltijden per dag. En zo schattig, want als ze de voerwagen hoort, gaat ze al mooi bij haar bakje zitten. Ik denk dat ik haar nog wel eens uit mijn hand kan laten eten. Alles op zijn tijd, maar het gaat echt steeds beter.
Door pluk
Had ik al gezegd dat ik je een topper vind  O0

fijn dat het zo goed gaat met Mies
Door Hope
pluk schreef: Had ik al gezegd dat ik je een topper vind  O0

fijn dat het zo goed gaat met Mies
Stiekem,  heel stiekem, begin ik echt gek te worden op die poes. Hoe weinig je er ook mee kan, want aaien bijvoorbeeld zit er echt niet in. Maar als ze dan lekker ligt te slapen, opgerold (voor zover als dat gaat met die buik) op haar dekentje... Heerlijk vind ik dat.
Door koekje
Toen Poet zaliger zwanger was, zag het er echt uit alsof ze een bal had ingeslikt.
Mies mag trouwens ook wel 6x op een dag eten. Zeker nu haar buik zo groot wordt, drukt dat op haar eigen organen. Door vaker porties aan te bieden, is dat minder belastend voor haar maag. En ze kan daardoor ook nog eens meer en beter voedingsstoffen opnemen.

Ik weet nog van mezelf dat ik op het laatst ook niet meer in maaltijden kon eten. Ik moest echt meerdere hapjes verdeeld over de dag naar binnen werken en dan had ik er nog last van.
En ik was vooral niet ondervoed en hoefde niet meer aan te komen.
Door Neally
Nog even en je kunt haar ook aaien. Ze voelt zich, zo te lezen, al heel veilig.
Braaf en zo zindelijk. Echt een dametje. Slapen en eten, slapen en eten.
Nog eventjes, en dan wordt je verliefd op de balletjes die uit die dikke buik komen.  :smitten:
Door Anne in Zweden
Hope schreef: Het gaat heel goed met Mies. Ach wat is het toch een lieve meid.

Ze doet, sinds de tip van zand in de bak, al haar behoeften keurig op de kattenbak. Ze eet voor 3 en begint echt minder mager te worden, al steekt de ruggengraad nog flink af. Ik vraag me af hoe dik een poes kan worden van de dracht, want ze lijkt echt compleet uit elkaar te barsten.

Telkens als ik de paarden voer, geef ik Mies ook wat te eten. Hierdoor krijgt ze mooi drie maaltijden per dag. En zo schattig, want als ze de voerwagen hoort, gaat ze al mooi bij haar bakje zitten. Ik denk dat ik haar nog wel eens uit mijn hand kan laten eten. Alles op zijn tijd, maar het gaat echt steeds beter.
:smitten: :smitten: :smitten: :smitten:

Poezen (en katers) zijn zooooo leuk! En ik denk dat je nog weleens verbaasd kunt staan, als ze op een dag spontaan kopjes komt geven en op schoot springt!
Door Too
Anne in Duitsland schreef: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:

Poezen (en katers) zijn zooooo leuk! En ik denk dat je nog weleens verbaasd kunt staan, als ze op een dag spontaan kopjes komt geven en op schoot springt!
Zelfs al durven ze nooit op schoot... liefdevolle beuken zijn ook heerlijk

Marloes, ik vind t zo leuk te lezen dat Mies-pas-op-je-vingers van een sneu project langzaamaan ''onder je huid kruipt'' Ze heeft echt t juiste adres gekozen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door