Irta schreef:
Maar blikvoer zit weer allerlei troep in, wat vervolgens ook weer in de moedermelk komt, lijkt me dan...
Ik denk dat het iets genuanceerder is. Allerlei troep is natuurlijk een vaag begrip

Blik is meestal een mengeling vlees en orgaan (al dan niet van dubieuze kwaliteit, maar iig een dierlijke bron), gekookt. Dat wordt dan gesupplementeerd met een vitaminepreparaat waaraan oa taurine, een essentieel aminozuur voor katten, is toegevoegd. In sommige blikken wordt aan de gekookte vleesbrei iets van koolhydraten (groente, granen/rijst of een suikerdinges) toegevoegd.
Tot slot smaak- en geurstoffen (aroma's) om de kat meer te verleiden tot het opeten ervan.
Er zijn wel bepaalde wettelijke standaarden waar een (verhit) commercieel diervoeder aan moet voldoen. Die zullen vast wel te googelen zijn voor de liefhebbers.
Moedermelk wordt gemaakt uit het bloed van de moeder. Er zit geen direct luikje van de maag naar de tiet.
Dit geeft een buffer. Als ik bijvoorbeeld eens losga met bonen en andere peulvruchten, ben ik degene die een scheetzak nadoet, mn dochter heeft daar dan geen last van, als ze exclusief gezoogd zou worden.
(Inmiddels eet zij ook al een tijdje met de pot mee, dus kunnen we samen ruften

)