Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
IK zie nu ook je verhaal pas(lees nu veel meer bp nu ik een laptop heb :D). Ik snap nu ook je vraag over die Taurine. Waarom denk je dat het daar aan ligt?

Neem me niet kwalijk dat ik misschien een hele domme/foute opmerking maak, maar is het niet zo dat rexen altijd wat kalig kunnen zijn? Jaren geleden zag ik die ook op shows en ik kan me zo goed herinneren dat er katten waren met gegolfd haar en een deel kalig. Of zijn dit de voorlopers van de Spinxen geweest? Tegenwoordig ga ik zelf naar shows, maar let eigenlijk nooit op de Rexen  :-[ Misschien is het een idee om eens bij een rasclub te informeren naar rasgebonden kwalen/afwijkingen?

Knuffels voor je poezels en sterkte ermee!
Door flin
  waar laptops al niet handig voor zijn... :D

wat ik van reksen (nog steeds een steigerend toetsenbord) weet, is dat een bepaalde kaalheid (oa achter de oren richting schoft zeg maar)...als een 'fout' wordt gezien
nu weet 'k niet wat die fout genereert: voeding? of generaties lang peuteren? leeftijd?

't schijnt ook zo te zijn dat ze kalig geboren kùnnen worden,
  en in de loop van 't volwassen worden de komplete vacht pas ten toon spreiden

onze vorige cornish (een brokjesman) van 't oude type reks, had een pracht krulvachtje zonder kale plekken
(zoals ons mannetje nu, voor z'n probleempje....)

nu wil 'k de katzels zo graag op versvlees in goede conditie hebben en houwen,
maar aan't vachtje is de meerwaarde nu niet af te lezen...
eigenlijk ben 'k krampachtig op zoek om de reden te vinden wat er mankeert, of wat ik niet goed doe...

om niet alles tegelijk in de strijd te gooien, probeer 'k  zo maar wat bij te dragen, in de hoop dat....
en dan blijft 't natuurlijk bij dingen die in elk geval geen (blijvende) schadelijke gevolgen kunnen geven

'k ken verder geen versvoerders hier in de buurt (behalve miss 1 of 2 honden) en al zeker geen (vers gevoerde) reksen..,
wat 'k idd wel wil doen is de fokker vragen of ze hier ervaring of meer info over heeft,
  op 't net ken 'k 't niet vinduh....

vandaar dat 'k uitkwam op de taurine;
Taurine is een van de  minder bekende zwavelhoudende aminozuren . Het kent een grote verscheidenheid aan functies, waaronder die van krachtige anti-oksidant,
natuurlijke bronnen: vlees, vis, eieren, melk  (maar dat wisten we al)

'k heb ook zeker niet de indruk dat katzel 'niet lekker' of ongelukkig is, en van daaruit dus geen reden om naar m'n brok-DA te gaan,

maar als iemand 't snapt?

Door Loeka
flin schreef: niet om m'n katten af te branden;
maar 't zijn natuurlijk wèl kneusjes, met zo'n halve vacht, en flink doorgefokt, dus miss hebben ze dan baat bij die ekstra vitamine?
Is wel off topic, maar toch.

Ik snap dit niet helemaal. Hoezo zouden ze kneusjes zijn? Ik heb zelf raskatten, sterker nog heb gefokt(nu even pauze). Ik beschouw mijn katten niet als doorgefokt. Ik weiger aan lijnteelt te doen, want in mijn ogen is het gewoon inteelt. Dan maar wat minder succes op show. Ik blijf gaan voor de outcross en joh ik heb prachtige lieve gezonde katten gefokt. Ik probeer de nadruk te leggen op gedrag en karakter naast gezondheid. In de jongste telg zie ik karaktertrekken terug van de oudere katten die ik heb. Van alles een beetje heeft ze, het wilde van de 1, de manier van knuffelen van de ander. Wonderbaarlijk dat ze best nog normaal kan functioneren!  ;D

Oja, mijn HTK is altijd de grootste kwakkel geweest van allemaal. Is vaak angstig en heeft last van stress, dit is altijd al zo geweest. We hebben er mee leren leven. Ze is wel al 14 en speelt nog elke ochtend en avond een half uurtje met haar stramme pootjes ;)
Door flin
off-topic of nie..'t gaat mij om de info...

...kneusjes in die zin,  dat katzel links in m'n onderschrift echt een eigenaardige rij tandjes heeft,
en zo zijn er nog wel meer tekortkominkjes bij onze Devons, dat de vacht niet kompleet is, is natuurlijk bewust,
maar de ekstra gevoeligheid (of zoiets) dat direct de vacht beïnvloed....hmmm
en nee, 'k weet niet wat de fokker voor ogen had, want 'k ken deze fokker niet...

de fokker van de Cornish , fokt al ruim 20 jaar reksen, en 'k ga er vanuit dat ze weet wat ze doet...
en daarom zou 't me verbazen dat een 'kale' Cornish 'normaal' zou zijn, dat wil er bij mij niet in....daarnaast zou 'k verwachten dat met 'vers' de vacht beter wordt?
de rasstandaards van Devons en Cornish zie 'k wel veranderen, (alles moet ekstremer, en dan vooral uiterlijk; Devons ronder koppie, Cornish spichtiger verschijninkje) en ja 'k weet dat de vacht altijd een issue is....
  zeker nu de sphinks zo leuk meedoet ... ::)

desalniettemin blijf 'k 't geweldige dieren met een vreselijk leuk karakter vinden...
  en de tip om fokker/rasvereniging te benaderen, ga'k zeker doen!

maar, dan is't idd een stuk mooier om katten te fokken die niet aan een ekstreem/ekstremer/nòg ekstremer beeld hoeven te voldoen?
wat dat betreft  is Somali miss wel 'n heel mooi voorbeeld...prachtige dieren heb je trouwens!
Door Loeka
Helaas is het ook bij de Somali en de Abessijn ook zo dat het steeds extremer moet/wordt. Maar "wij" hebben het geluk dat het ras als gematigd wordt beschreven in zijn uiterlijkheden. Niet in karaker! :) Het lijkt het tot nu toe gelukkig op dat het vergeleken met sommige rassen nog meevalt.
update 19 december:

Afbeelding

Afbeelding

'k hoop dat de foto's duidelijk zijn..helaas in niet zo'n elegante positie, ( hij stond gewoonweg te bibberen...aaahhh..)
er lijkt weer meer haar door te komen op z'n flank, in z'n hals zijn 't nog steeds milimetertjes, evenals bovenop z'n rug,
z'n bakkebaarden istie bijna kwijt

de Cornish-fokker die al zo'n 20 jaar rexen fokt een mailtje gedaan,
met de vraag of dit 'probleem' vaker voorkomt..

wat op zich wel aardig is om te vermelden, :
3 katten, (een volle zus van d'n onze, en nog een kat hier op BP)  afkomstig van haar en uit dezelfde 'lijnen' staan alledrie op verschillend voer:
1 brok,(= nu ook op cb) 1 carnibest en 1 Barf
vertonen allemaal 's winters eenzelfde matige vacht

als antwoord v/d fokker kreeg 'k terug:
   't is geen allergie, waarschijnlijk toch een soort rui in de wintermaanden, en matig door de verwarming
    in februari zou de vacht weer vol zijn...zelf ging ze 's winters niet naar shows met de katten, omdat de vacht dan zo matig was

zou zoiets dan gewoon in de genen zitten? onze vorige cornish had altijd een redelijke vacht (op brok, danwel), en de Devons laten ook minder problemen/lege plekken zien
Laatst gewijzigd door flin op vr 19 dec 2008, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
als andere katten in dezelfde lijn (familie dus) ditzelfde zo met de vacht hebben in de winter, lijkt het me een genetisch iets te zijn. wellicht verbonden aan het ras.

zet hem maar weer snel binnen, met zn half kale blote kont  :D

je hoeft je dus geen zorgen te maken over een voedselgebrek (voor zover je dat nog deed).
jamajamaar    hoe 'hoort' zo'n cornish eruit te zien dwz in volle jas en in een rui-pak?

Ik kan me niet voorstellen dat je je echte zorgen hebt gemaakt over z'n voeding, wel over t effect van  evt supplementen, maar de dagelijkse hap zit volgens mij erg goed bij jullie.
Too schreef:
jamajamaar    hoe 'hoort' zo'n cornish eruit te zien dwz in volle jas en in een rui-pak?
Ik kan me niet voorstellen dat je je echte zorgen hebt gemaakt over z'n voeding, wel over t effect van  evt supplementen, maar de dagelijkse hap zit volgens mij erg goed bij jullie.
  pa-pa-pagina 2  ;)

en hij hoort bij m'n weten niet echt te ruien...maar dat doettie dus toch, en dan gewoon ruim 3 maanden in de winter, en dan issie voor de rest van't jaar weer klaar...ofzo...in elk geval zoals z'n familie 't dus ook doet...

en ja, natuurlijk maakte 'k me wel zorgen om de voeding en wel/niet supplementen....
de grap is wel 'n beetje dat de andere katten allemaal ander voer krijgen, en in dit geval dus kwa vacht niet uit maakt...
koekje schreef: als andere katten in dezelfde lijn (familie dus) ditzelfde zo met de vacht hebben in de winter, lijkt het me een genetisch iets te zijn. wellicht verbonden aan het ras.

zet hem maar weer snel binnen, met zn half kale blote kont  :D

je hoeft je dus geen zorgen te maken over een voedselgebrek (voor zover je dat nog deed).
daar ga'k dus maar vanuit, ja

en hij ligt alweer in z'n wiegje....onder z'n dekentje... ::) totdat z'n klokje zegt: ping...0:00 uur...playtime! ;D ;D
Surrie, was ik alweer vergeten en ja dan ziet ie er idd wel anders uit, ben zooo van de htk's dat ik vergeet dat er ook ander opties zijn.

Hmmm , geeft t je rust dat de rest van de famille ook zo 'anders' is qua jas? Ik heb geen referentiekader [want asiel-baby's] maar mij zou t enigszins geruststellen.
Ikzelf zou ook, ondanks m'n overtuiging [vers is goed] toch gaan twijfelen bij afwijkende vachtjes.
Maar zo op afstand heb ik steeds de indruk gehad dat jouw happies erg gevarieerd en compleet zijn [incl. de sprinkies]
Laten we hopen dat hij nu een normaal jasje ontwikkelt en dat zal blijken dat hij z'n eigen logica volgt.
Gelukkig maar dat zn vachtje er weer doorkomt!!!!
Wat ik zo gek vind is dat ie in de koudste periode van het jaar zn vachtje verliest. Dat komt op mij niet logisch over.. :-\
Ik weet niks van rexen (sterker nog, heb er nog nooit een in zn echie gezien, waar woon je, dan kom ik eens spieken  ;D )
dus ik heb ook geeen idee of dit een genetische "fout" zou zijn.
Ik zou mezelf troosten met de gedachte dat er meerdere poezen zijn van die fokker die dit hebben en dat het niks te maken heeft met jou manier van voeren  (juist niet!)
Het feit dat een fokker al 20 jaar rexen fokt zegt mij niet zo heel veel. 20 jaar is lang en dat heeft uiteraard zn voordelen, je leert het klappen van de zweep kennen,
maar aan de andere kant, ben je er dan nog wel zo intensief mee bezig als iemand die net komt kijken en alles nog goed uitpluist en uitzoekt?

Misschien dat je eens contact op kan nemen met meerdere fokkers om hierover te praten.
Too schreef: Hmmm , geeft t je rust dat de rest van de famille ook zo 'anders' is qua jas? Ik heb geen referentiekader [want asiel-baby's] maar mij zou t enigszins geruststellen.
Nee, nog niet helemaal, maar;
da's t mooie van 'n stamboom...kom je ineens over heel de world...met vraag en miss antwoord
http://www.pawpeds.com/
  (onze katten zijn  allemaal herplaatsers , en van deze  Knurft heb 'k wel de stamboom..die van de  anderen zouden ze opsturen...(not, dus)  maar heb 'k ook nog wel wat kunnen uitvissen)
    er zijn diverse (vriendelijke) mails onderweg....
Too schreef: Ikzelf zou ook, ondanks m'n overtuiging [vers is goed] toch gaan twijfelen bij afwijkende vachtjes.
Maar zo op afstand heb ik steeds de indruk gehad dat jouw happies erg gevarieerd en compleet zijn [incl. de sprinkies]
Laten we hopen dat hij nu een normaal jasje ontwikkelt en dat zal blijken dat hij z'n eigen logica volgt.
'k twijfel idd niet over vers; wèl over bepaalde extra's die miss kunnen helpen bij zo'n geval; en die kan 'k nog even niet benoemen...

en die sprinkies, zou 'k iedere kat(houder) aanraden... :D
brie schreef: Wat ik zo gek vind is dat ie in de koudste periode van het jaar zn vachtje verliest. Dat komt op mij niet logisch over.. :-\
hmm..ja, idd,. een Cornish heeft alleen onderhaar, miss dat dit met cv-verwarming meespeelt?

Ik weet niks van rexen (sterker nog, heb er nog nooit een in zn echie gezien, waar woon je, dan kom ik eens spieken  ;D )
kom maar testen!
Ik zou mezelf troosten met de gedachte dat er meerdere poezen zijn van die fokker die dit hebben en dat het niks te maken heeft met jou manier van voeren  (juist niet!)
daar ben 'k nog niet uit....in zoverre: alle katten in die lijn lijken dit verschijnsel te hebben; poes, kater/al dan niet gecastreerd, al dan niet op vers of brok.....
Het feit dat een fokker al 20 jaar rexen fokt zegt mij niet zo heel veel. 20 jaar is lang en dat heeft uiteraard zn voordelen, je leert het klappen van de zweep kennen,
maar aan de andere kant, ben je er dan nog wel zo intensief mee bezig als iemand die net komt kijken en alles nog goed uitpluist en uitzoekt?
ja, dat geloof 'k zeker van haar wel; veel contact met fokkers oa ook in andere landen, en onderhoud van alle lijnen....volgens mij helemaal goed!
misschien dat je eens contact op kan nemen met meerdere fokkers om hierover te praten.
jaaah, daar ben 'k druk mee bezig
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door