Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
Mixxy schreef: Het dieet zou dus aangepast moeten worden of de kat zou op een industrieel bereid nierdieet gezet moeten worden. Aanpassing van het dieet betekent dat het bot eruit moet en dat er een koolhydraatbron (bijvoorbeeld gekookte rijst) in moet om het eiwitgehalte te verlagen. Dit vereist enig rekenwerk om tot een goede samenstelling te komen.
Dit klinkt als een oplossing voor honden... die eten wel gekookte rijst (even los van de vraag of dat zinvol is)

Ooit geprobeerd een kat gekookte rijst te geven - ik wel...  >:(
8 jaar geleden toen onze poes Franny nierdieet moest eten en ik al wist dat ze allergisch was voor graan, dus nierbrokjes van de DA geen oplossing waren. Die moest dan rijst en spinazie eten (met vlees), 3x raden wat ze at, alleen het vlees.
Die rijst wordt dus niet gegeten, of je moet het misschien tot pap koken en met de blender door gehakt heen mengen...
Door Mixxy
Geen idee of ze rijst lust. Nog niet geprobeerd, ik vind rijst toch al geen optie ter vervanging van bot. Ze krijgt een aangepast dieet en tot heden doet ze het daar heel goed op. Ik geef wel 1.5 ml visolie per dag en haar vacht is nog nooit zo goed geweest als nu.  ;D ;D Ze is levendig en voelt zich duidelijk goed hierop. Ga eind van de maand wel weer eens het bloed na laten kijken op ureum en creatinine gehalte.
De dierenarts wil graag fortekor geven, maar moet dan niet eerst de bloeddruk gemeten worden? En wat is daar dan het voordeel van t.o.v. de bijwerkingen?
Als er echt teveel fosfor in bot zit, kan je toch nog beter eischaal als calciumbron geven? Dat is gewoon calciumcarbonaat.
Het is niet ideaal, maar toch beter dan rijst?
Dus moest het echt nodig zijn...

Goed dat ze het zo goed doet!  :biggrin2:
Fijn!

Als fortekor bloeddrukverhogend werkt, zou ik daar maar mee opletten.  Dat is erg belastend voor de nieren en een te hoge bloeddruk kan plots erg veel schade aanrichten.  Of het dat waard is, moet je zelf afwegen...
Door Mixxy
Fortekor is bloeddrukverlagend volgens de bijsluiter. Maar voordat je een bloeddrukverlagend medicijn geeft, moet je toch eerst weten of ie wel te hoog is!

Het valt me trouwens op dat ze de laatste dagen minder drinkt en minder plast. Zouden de medicijnen (rhemannia, solidago en catoil) en aangepast dieet aanslaan?  :yes: :yes:
Dat zou fantastisch zijn, maar ik juich niet te vroeg.
Door Mixxy
Zo, vandaag weer bloed laten prikken.
Ureum 17.8
Creatinine 298

Soortelijk gewicht urine 1.017. Dat is wel een ondergrens.

De waardes zijn ongeveer gelijk gebleven. Nu ook de bloeddruk laten meten (meerdere malen). Deze was prima in orde. Dat wordt geen fortekor.
Ze was zelfs aangekomen in gewicht. Het wordt een dikkertje van al die visolie en extra vet door haar eten. Ik ga iets minder eten geven, want te dik is ook niet gezond.
Ik blijf voorlopig maar doorgaan met dit dieet.
Door *Flip*
Mixxy schreef: Zo, vandaag weer bloed laten prikken.
Ureum 17.8
Creatinine 298

Soortelijk gewicht urine 1.017. Dat is wel een ondergrens.

De waardes zijn ongeveer gelijk gebleven. Nu ook de bloeddruk laten meten (meerdere malen). Deze was prima in orde. Dat wordt geen fortekor.
Ze was zelfs aangekomen in gewicht. Het wordt een dikkertje van al die visolie en extra vet door haar eten. Ik ga iets minder eten geven, want te dik is ook niet gezond.
Ik blijf voorlopig maar doorgaan met dit dieet.
fijn dat ze niet aan de fortekor hoeft!

Zou je je menu willen plaatsen? Kan handig zijn voor mensen met katten met hetzelfde probleem.
Door Mixxy
*Flip* schreef: fijn dat ze niet aan de fortekor hoeft!

Zou je je menu willen plaatsen? Kan handig zijn voor mensen met katten met hetzelfde probleem.

Natuurlijk, maar dat staat al in het begin van het topic.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door