Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
Ik ken eerlijk gezegd geen enkele hondengedragstherapeut die gelijk 150 of 200 euro vraagt. Als er meerdere consulten nodig zijn kan het uiteindelijk daarop uitdraaien maar ook mij bekende hele goeie en ervaren gedragstherapeuten vragen 70 of 80 euro voor een consult en met een beetje mazzel blijft het daar ook bij. Lijkt me sterk dat alle kattentherapeuten zoveel vragen.

Ik zou iig meer kattenbakken neerzetten, een op de plek van de hondenmand, en de mand voorlopig even weghalen. Ik neem aan dat de hond ook elders kan slapen, op een deken oid. En ik zou idd de kat weren uit ruimtes als slaapkamers enzo.
Wat kan werken bij in het rond plassende katten is een redelijk ruime bench met een kattenbak. Daar gaat de kat in wanneer er geen toezicht is. De meeste katten plassen dan niet op hun slaapplek maar in de bak. Gaat dat een tijdlang goed dan kan de kat in een kleine ruimte met bak, de badkamer bv, iig iets dat onaangenaam is om op te plassen zoals tegels of glad zeil. Gaat dat goed dan kun je hem weer meer ruimte geven. Het gaat erom om het wildplassen onaantrekkelijk te maken en daarmee de gewoonte te doorbreken.

Plast de kat toch nog naast de bak als hij in de bench zit dan ging ik terug naar de da voor een zeer grondig onderzoek. Dat is nl echt niet normaal.
Door Wendi
Nog wat belangrijke vragen: Plast ze alleen op plekken waar je niet wilt of ook nog op de bak? Kan het zijn dat ze op de bak alleen poept en elders plast? Waar staan de etensbakken, in de buurt van de kattenbakken?
Als je het wilt vertellen; wat is precies je medisch probleem mbt kattenbakken? Kun je ook niet in de keuken komen? Is het alleen voor ontlasting? Of heb je nu ook een probleem als er in de mand/je bed is geplast?

Mijn vriend en ik zitten met een probleem  We hebben twee schatten van poezen van bijna 1 jaar. Ze zijn geholpen, een aantal maanden geleden. Voordat ze geholpen werden, plasten ze op verschillende plekken, maar dat was uiteraard over toen ze geholpen waren. en Nu hebben we sinds een aantal maanden een hond (teefje, ook geholpen). Tussen de hond en de katjes gaat het goed, maar een van de katjes begon enkele weken geleden ineens met het plassen in de hondenmand.

Ik lees hieruit een aantal dingen, corrigeer me maar als ik het niet goed heb: Eerst plasten ze allebei overal, nadat ze geholpen waren was dat meteen over. Je hebt het over sproeien? Heb je katertjes of poesjes? Dat lees ik namelijk nergens expliciet terug. Weet je het verschil tussen sproeien en plassen en is het zo dat ze dus als kitten zindelijk waren, toen begonnen met sproeien, ze toen geholpen werden, het toen even goed ging en dat er nu 1 van de 2 onzindelijk dmv plassen is? Weet je zeker dat het er 1 is en niet alletwee? Hoe reageer je als je het ziet gebeuren?
En je hebt de hond al langer, maar de onzindelijkheid/sproeien is sinds een aantal weken. Wat maakt -buiten de plek, namelijk de hondenmand- dat je denkt aan de hond als oorzaak? Zou het inderdaad niet meer met het materiaal te maken kunnen hebben?
Verder lees ik ook uit je verhaal dat je kat behoorlijk kritisch is op het type grit, en ik vraag mij af hoe de zindelijkheidstraining van jongs af aan is verlopen en of en hoe lang ze 100% zindelijk zijn geweest.
Kunnen ze eigenlijk naar buiten? Hebben ze een kattenluik? Hoe is de relatie tussen de katten onderling?!?
En tot slot: denk eens heel goed na of er echt niets veranderd is rondom de kattenbakken en ik zou ook graag willen weten of het elders plassen heel plotseling is begonnen en meteen volop zeg maar of allereerst eens heel af en toe en dat het langzaamaan erger wordt. En of de bak dus uberhaupt wel gebruikt wordt.
Laatst gewijzigd door Wendi op zo 15 aug 2010, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
SCA schreef: Voor de kat kwam ik op 150-200 euro. Ik roep niet zomaar dingen, ik ben daar al een tijd geleden achteraan gegaan. Dat moet ik echt even kwijt, sorry. Ik weet wat het kost, ik heb het niet verzonnen.

Er is maar 1 GT in Nederland die 200 euro vraagt. Als je naar de site gaat die ik eerder noemde (http://www.kattengedragstherapeuten.nl) zal niemand meer dan ong. 135 euro vragen. Er zijn daaronder ook een aantal therapeuten waarvan de consulten vergoed worden door een verzekeraar (op doorverwijzing van een da), dus dan kost het je nog minder.
Door SCA
Ik heb een gedragstherapeut uit Belgie gebeld en die kwam op 200 euro voor een consult van 2 uurtjes.

Over de badkamer of iets om te plassen, dat is een probleem. Het zou onaantrekkelijk voor katten moeten zijn om op gladde vloeren te plassen, maar zij plast daar juist wel graag. Ze heeft al eerder in de badkamer geplast, op de gladde vloer, boven het putje van de douche :-\

En over de plekken waar ze plast, ze plast op bed en in de hondenmand. Het grootste deel van de tijd plast ze wel gewoon in de kattenbak.
Moeten we dan 3 grote kattenbakken neerzetten? Ze hebben nu 2 grote bakken, die we dagelijks schoonmaken.
Ik vind 3 wel veel, maar we willen het wel proberen. Als 3e willen we dan een hoekkattenbak, dat past beter met de plek waar die moet komen. Heeft iemand ervaringen met hoekkattenbakken? Vinden ze dat niet te klein? Ze zijn zijn niet groot, ongeveer 3,5 kilo nu.

En nog even een vraagje over kattenbakgrit, we hebben nu grit van BioCat's, dat vinden ze wel fijn. Maar nu had ik van die silicaatkorrels gezien van Tigeriono, blauwige zakken van 5 liter, bij Zooplus. Heeft iemand daar ervaring mee? Dat leek ons wel wat, fijne korrels, bijna stofvrij en ze zijn zuiniger in gebruik. Ik hoor het wel :) In ieder geval bedankt voor alle reacties :)
Door SCA
Mijn vriend en ik zitten met een probleem  We hebben twee schatten van poezen van bijna 1 jaar.

We hebben dus poezen, anders had ik katers gezegd ;) Ze zijn vanaf begin af aan erg goed zindelijk geweest en altijd gebleven. Ik ben niet kritisch met het kattengrit, maar dat zijn de katten. Als we ander grit gebruiken, plassen ze daar niet op. We hebben meerdere soorten gehad en alleen deze vinden ze fijn eigenlijk.

We weten heel zeker dat het maar 1 van de twee is, we zien het haar doen. Als we het haar zien doen, jagen we haar weg. We wrijven haar absoluut niet met de neus door de urineplek of dat soort dingen, want dat is natuurlijk schadelijk.
We denken eigenlijk dat het meer materiaal is, want ze plast gewoon keurig in de bak en als ze ergens anders plast, is het op zachte dingen. De hondenmand laat haar ook helemaal koud als het kussen er niet ligt. Zo ook het bed, als we het hebben afgehaald.

De relatie tussen de katten onderling is enorm goed. Ze zijn gek op elkaar, ze stoeien met elkaar, ze slapen en spelen samen. Ze hebben met eten een eigen bakje en laten elkaar ook met rust.
Ze gaan absoluut niet naar buiten! Ze zijn van jongs af aan gewend om binnen te leven. We hebben erg veel ruimte voor ze en we wonen op een druk stuk, met veel auto's en drukte. Ze gaan dus niet naar buiten, want we zijn veel te bang dat ze aangereden worden. We laten ze wel regelmatig hier op hun eten jagen, door het te verstoppen, door het huis te rollen e.d.

We hebben dus ook nergens een kattenluikje. Ook niet naar bepaalde ruimtes waar alleen zij dan kunnen komen. Dit is omdat we een huurhuis hebben en we kunnen dus niet zomaar in deuren gaan zagen :-\

Er is ook echt helemaal niets veranderd bij de kattenbakken. Zelfde plaats, zelfde grit, zelfde dingen eromheen. Het enige wat een verandering zou kunnen zijn is dat ik de kattenbakken niet meer schoon mag maken e.d. Dat doet mijn vriend nu. Daarvoor was het een beetje om en om, dus dat is het denk ik niet.

Ze zijn extra aanvullend verzekerd en als het goed is, zit gedragstherapie erbij, een aantal consulten. Dan moeten we 19% zelf betalen. We moeten het aleen wel eerst zelf voorschieten. Maar ik zal nog eens kijken.
Ik heb er in ieder geval wel een aantal gevonden die zo duur zijn, maar aan jullie reacties te merken, is dat dus heel duur.... Dan kijk ik eens op de links die ik van jullie heb gekregen. Bedankt in ieder geval ;)
Door Limpy
Waar de kattenbakken nu staan, kan daisy daarbij?
Zorg dat ze rustig zonder haar bemoeienis naar de bak kunnen, zal ook schelen...

Het doet me toch wel aan blixa dr frodo-haat-periode denken, hoop dat je wat hebt aan de telefoon-helpdesk dinsdag!
Bel ze plat meid!

Mocht het niet helpen en je wilt uitrazen weet je me te vinden voor een strandwandeling... aan jouw kant of aan mijn kant  ;D
Door SCA
Daisy kan er wel bij, maar die is daar nooit. Alleen als wij ook daar zijn :P
De katjes gaan verder rustig naar de kattenbak.

Ja, bedankt voor het nummer. We gaan zeker bellen :biggrin2:

Dat is lief van je, dankje :) Kan je daisy ook gelijk zien. Je bent hier ook van harte welkom voor een kopje koffie, thee, fris :P

Ik zal laten weten wat het geworden is dinsdag!  :biggrin2:
Door Wendi
We hebben dus poezen, anders had ik katers gezegd
natuurlijk...maar ik ken je (nog) niet. Je zou ze de kost moeten geven die hun katers poezen en "zij" noemen, daarom wilde ik het even verifieren.
Vooral ook omdat je vertelde dat ze overal plasten maar dat dat nadat ze geholpen waren over was. Ik weet niet hoe lang dat plassen geduurd heeft, en hoe je hebt bemerkt dat ze maar 1 type grit konden waarderen plus het nu inmiddels al anderhalve maand plas-probleem, maar ik vind dat voor zulke jonge katten eigenlijk niet "vanaf het begin af aan erg goed zindelijk geweest en altijd gebleven"...

Als het specifiek om zachte materialen gaat kun je overwegen dat in de kattenbak te doen en dan heeeeeeeeel langzaam over te gaan op het grit dmv mengen (stof zal je dus eerst in grote stukken moeten knippen, dan in kleinere en dan een spatje grit erbij etc) en voorkomen dat het op andere zachte materialen gedaan kan worden.
Maar een GT lijkt ook mij de beste oplossing. Vraag je hierbij wel af of je bereid bent dat wat de GT adviseert, dus wat de kat nodig heeft, op te volgen ook al zal het (een tijdje?) misschien lastig of minder gewenst zijn. Anders heeft het ook geen zin een GT te raadplegen en wordt eveneens je probleem niet opgelost. Het is heel waarschijnlijk dat er, zoals velen hier ook al suggereerden, meer met kattenbakken gedaan moet worden.

succes
Door Limpy
Ik denk dat het niet zal liggen aan de kattenbakvulling.

Hier ook 3 bakken met 2 soorten vulling met verschillende meningen van mijn katsels, ik ververs het ook heel veel naar wens van mijn dame/heren.

En TS geeft ook aan dat haar katten het goed doen op die ene grit...
Door SCA
Ja, dat is waar. Er zijn ook genoeg mensen die honden standaard 'hij' noemen. Typisch :P

We zaten nu dus te kijken naar silicaat kattenbakvulling, dat leek ons wel wat. Is wel zacht en t schijnt prettig voor katten te zijn. We zagen van Tigerino de Crystals. Maargoed, we gaan dinsdag een GT bellen, tijdens het spreekuur voor telefonisch consult :)

We zullen kijken of die een idee hebben en of we anders een afspraak moeten maken. Het isgewoon vreemd allemaal. Ze zijn nu bijna een jaar, maar ze hebben nog nooit plasproblemen gehad verder. Daarom vind ik dat ze altijd zindelijk zijn geweest en nog steeds zijn. Kyra doet het verder ook gewoon op de kattenbak. Dat weet ik 100% zeker.  Dusja :-\
We zullen zien wat eruit komt, wat het plan gaat worden om tot een oplossing te komen :)
Door SCA
Limpy´s aai-assistente schreef: Ik denk dat het niet zal liggen aan de kattenbakvulling.

Hier ook 3 bakken met 2 soorten vulling met verschillende meningen van mijn katsels, ik ververs het ook heel veel naar wens van mijn dame/heren.

En TS geeft ook aan dat haar katten het goed doen op die ene grit...
Hoeveel katten heb jij dan eigenlijk? Wij hebben er 2 en daarvoor waren 2 kattenbakken altijd genoeg. We willen wel een derde erbij zetten, maar we moeten even kijken waar. Verder ligt overal tapijt en we hebben wel van die uitloopmatten, maar dat werkt niet altijd geweldig met fijn grit :P
Door Wendi
nog even een tip: ga niet al die andere korrels bestellen, 't zou zomaar kunnen dat de GT dinsdag adviseert om juist NIET van grit te veranderen en dat zou zonde van je geld zijn!
Door koekje
over jaloezie, ik denk niet dat een kat dergelijke emoties op die manier heeft.
ik heb ook lang een piesprobleem gehad en heel soms steekt het nog even de kop op. ik ken mijn katten door en door en denk dat ik aardig hun gedrag kan lezen ook goed kan observeren.

mijn piesprobleem is voortgekomen uit basis van 1 die gedragsgestoord is. dat gaf een territoriumconflict bij de ander.
wildplassen is altijd een signaal. en meestal is dat wel op basis van blaasproblemen. om er toch zeker van de zijn heb ik het eea toch medisch laten onderzoeken (plasje doormeten op gruiskristallen en ph-waarde meten en proberen blaas te laten voelen, bij beiden; echo waren geen aanwijzingen voor, aangezien ik zelf al een vermoeden van gedragsmatige aard had).
de oplossing bij mij was op het hoogtepunt een hele verandering van omgeving (op vakantie en de katten gingen mee), beiden niet meer naar buiten (stress-reductie bij de gestoorde), extra 3e kattenbak erbij (grote bak zonder kap), feliwaystekker ophangen (minder markeringsdrang en meer gevoel van eigen territorium), bakken vaker schoonmaken. ik heb in de kritieke weken ook vaak met een watje onder haar kin gezeten en dat dan op de ingang van de bakken uitgesmeerd. en ik heb haar voortaan aan de stoel laten nagelen (is ook een vorm van markeren, maar dan zonder te piesen).
mijn pieskat is gewoon heel erg schoon. die wil niet op een bak waar de ander net een stevige bolus heeft zitten draaien. dus een extra bak. en ik laat haar nagelen aan de stoel. dat is helemaal haar stoel; dikke sien ligt er amper tot nooit. ik heb liever haaltjes in de stof dan weer pies op bed.

ot wilde overigens ook niet in eerste instantie op de 3e bak. ik heb haar eerst een kittenbakje gegeven met zand uit de tuin er in. daar wilde ze wel op zitten, want Sien wil dat absoluut niet en het was voor haar toch dan een vorm van buiten plassen. toen zand vermengt met grit en toen de grotere bak.
Door SCA
Bij ons hebben ze niet echt de neiging aan de meubels te nagelen. Ze hebben een grote krabpaal en een kleinere. We hebben ook een game-room, voor mijn vriend :P Daar staat de oude bank in en daar nagelt een van de twee weleens aan, ook aan een tijdschriftenmand die ernaast staat. Zij ligt daar ook altijd, de andere niet. Wij kennen de katjes ook door en door, we hebben ze ook al van begin af aan. Ze zijn natuurlijk nog jong, maar we zijn veel met ze bezig en kennen ze aardig. We denken dat een van de twee ook zo schoon is als jij omschrijft (degene die dus plast),maar er staan nu 2 bakken. We scheppen dagelijks en maken het een keer in de week helemaal schoon. Het is echter wel zo dat degene die plast vaak naar dezelfde bak gaat en de ander gaat bijna altijd naar dezelfde bak. We gaan een derde bak toch maar proberen,we zien wel of het werkt.

Onze katjes gaan niet naar buiten, dus zand uit de tuin werkt dan niet. Als ze er niet op wilt, kunnen we het wel met catnip of valeriaan proberen. Of is dat dan niet handig?  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door