Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nyncke
Nogmaals:
Als je kanker hebt, gaat er gif in je donder.
Als het helpt dan helpt het.
Kiezen tussen deze 2 kwaden.

Als je het topic goed had gelezen, had je inmiddels begrepen dat er situaties zijn dat het kiezen uit 2 kwaden.

Blaasgruis is soms een kwestie van kiezen uit 2 kwaden, je kat kan er aan dood gaan, dat is niet alleen maar denkbeeldig.
Dus als ik in geval van ERNSTIGE/ LEVENSBEDREIGENDE blaasgruis moet kiezen wat ik doe, kies ik voor de struvitbrokjes van Prins.

By the way:
Die staan niet zo rigide tegenover vers, integendeel ze promoten het zo dat ik door hen bij versvoeren uit ben gekomen.

Ik persoonlijk:
Vind het van de zotte om deze discussie hier te voeren, dit gaat nergens over.
Dit gewoon stijfkoppigheid: wij voeren vers, wij zijn een versforum. Als er geen ruimte is voor een uitzondering zoals dit geval dan ben je in mijn ogen triest bezig.
Laatst gewijzigd door Nyncke op wo 08 sep 2010, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het ook roerend met mevr. Kruim en flin eens.
We zijn een versvoerforum en daar voeren we vers.

En wat denk je dat het verschil is tussen een gewone brok en een struviet-brok? Dat aan de struvietbrok een verzuurder is toegevoegd. Die kan je ook zelf toevoegen aan de verse prak en de verse prak bestaat ook nog eens uit veel meer vocht, wat zeker in het geval van gruis essentieel is.
Dus is er niet eens een noodzaak voor een dergelijke brok, zoals jij stelt.
Je kunt dat rigide noemen, ik noem het principieel. En het staat je uiteraard vrij een eigen forum te starten waar je uigebreid brokken kunt bespreken. Maar als je ergens te gast bent gelden de huisregels van de gastvrouw en -heer en daar houd je je dan aan. Staan die regels je niet aan staat het je ook vrij om niet op bezoek te gaan, even goede vrienden. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij moet oprotten hoor, begrijp me ajb niet verkeerd! Ik vind je een prima persoon en ik ben blij met (bijna) al je bijdragen  ;) dus blijven svp  :D

In mijn huis wordt niet gerookt. Er zijn soms bezoekers die dat flauw, kinderachtig, ongastvrij of idd rigide vinden. Mogen ze gerust vinden, maar mijn regel blijft staan. Het is mijn huis en ik bepaal wat wel en niet mag, om mij moverende redenen. Die wil ik best uitleggen als iemand geinteresseerd is in mijn motivatie maar ze staan niet open voor discussie. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden.

Op een vegetariersforum worden recepten voor biefstuk en sudderlappen niet gewaardeerd, evenals reklameboodschappen voor slagers of jubelverhalen over de geweldige eigenschappen van lamskoteletjes. Daarvoor kun je terecht op slagersfora, vleesreceptenfora e.d.

Nogmaals, het is jouw keus om voor de brokken te gaan. In dezelfde situatie heb ik voor barf gekozen en dat heeft het leven van mijn katten gered. Het is beslist niet zo dat er geen andere keus is dan struvietbrokken in levensbedreigende situaties, wat hoe werkt is sterk afhankelijk van de kat en van de situatie. In jouw situatie heb jij geconcludeerd dat brokken 'de enige' remedie waren en jouw keus heeft gewerkt voor jouw kat. Daaruit te concluderen dat die brokken 'dus' voor elke kat met gruis de enige oplossing vormen is nergens op gebaseerd, er zijn zat mensen met andere ervaringen. Dat je melding maakt van het feit dat voor jouw kat in jouw situatie bepaalde brokken gewerkt hebben is OK, te beweren dat dat dus de enige juiste oplossing is niet.
Nyncke schreef:
By the way:
Die staan niet zo rigide tegenover vers, integendeel ze promoten het zo dat ik door hen bij versvoeren uit ben gekomen.

Ik persoonlijk:
Vind het van de zotte om deze discussie hier te voeren, dit gaat nergens over.
Dit gewoon stijfkoppigheid: wij voeren vers, wij zijn een versforum. Als er geen ruimte is voor een uitzondering zoals dit geval dan ben je in mijn ogen triest bezig.
Jij mag vinden dat je op andermans forum alles moet kunnen zeggen wat bij je opkomt. Lizzy en Leo, en wij moderatoren, denken daar wat anders over. Maar het staat je uiteraard ook vrij om hierover je beklag bij Lizzy en Leo te doen.
Nyncke schreef: Kiezen tussen een dooie kat of een levende, dat is het verschil, net als bij chemo.
Klets. Zoals ik al schreef, er zijn zat katten waarvoor vers prima werkt en brokken van wie dan ook totaal niet. Datzelfd geldt voor chemo: ook daar heb je een keus en ook daar kan wat voor de een werkt voor de ander geen enkel effect hebben. Ook mensen en dieren die chemo/bestraling krijgen gaan dood aan de kanker, ook mensen/dieren die alternatief behandeld worden overleven.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 08 sep 2010, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nyncke
Er werd gevraagd naar ervaringen:
Dat wat ik heb opgeschreven is mijn ervaring.

Vers heeft de blaasgruis verbeterd maar als het terug kwam en doorzette moest ik weer terug naar die brokjes.

Thats it, niet meer, niet minder.
Door Lizzy
Als ik TS was, zou ik een andere KVV proberen. Dat eerst, voor naar brokken terug te grijpen. Met Carnibest gebeurd het namelijk vaker, dat struviet niet verdwijnt en de urine niet verzuurt, ook al doe je er appelazijn bij. Mijn ervaring is dat in veel gevallen de struviet wel verdwijnt met Bibi + extra verzuren. Hoe dat komt, weet ik niet. Misschien bij het gebrek aan granen in Bibi en de hoge concentratie organen (die in mijn ogen altijd nog harder verzuren dan spiervlees) en misschien omdat er weinig gemalen bot in zit (alleen van eendagskuikens). Geen idee wat precies de reden is maar ik weet dat waar Carnibest soms niet werkt, andere merken KVV dat wel doen.
Mijn kater heeft ook struviet ontwikkeld terwijl hij alleen carnibest kreeg. Met Bandit blaasdieet is het toen overgegaan. Nu zit hij op zelf samengesteld en 1x per week Bibi en is al ruim 2 jaar gruisvrij. De zak brokken heb ik teruggebracht naar de dierenarts  :biggrin2:
Lizzy schreef: Als ik TS was, zou ik een andere KVV proberen. Dat eerst, voor naar brokken terug te grijpen. Met Carnibest gebeurd het namelijk vaker, dat struviet niet verdwijnt en de urine niet verzuurt, ook al doe je er appelazijn bij. Mijn ervaring is dat in veel gevallen de struviet wel verdwijnt met Bibi + extra verzuren. Hoe dat komt, weet ik niet. Misschien bij het gebrek aan granen in Bibi en de hoge concentratie organen (die in mijn ogen altijd nog harder verzuren dan spiervlees) en misschien omdat er weinig gemalen bot in zit (alleen van eendagskuikens). Geen idee wat precies de reden is maar ik weet dat waar Carnibest soms niet werkt, andere merken KVV dat wel doen.
Bij mijn katten is het juist overgegaan met Carnibest,dat is mijn ervaring!
Door Lizzy
boskat schreef: Bij mijn katten is het juist overgegaan met Carnibest,dat is mijn ervaring!
Er staat ook:

Als ik TS was, zou ik een andere KVV proberen. Dat eerst, voor naar brokken terug te grijpen. Met Carnibest gebeurd het namelijk vaker, dat struviet niet verdwijnt en de urine niet verzuurt, ook al doe je er appelazijn bij. Mijn ervaring is dat in veel gevallen de struviet wel verdwijnt met Bibi + extra verzuren. Hoe dat komt, weet ik niet. Misschien bij het gebrek aan granen in Bibi en de hoge concentratie organen (die in mijn ogen altijd nog harder verzuren dan spiervlees) en misschien omdat er weinig gemalen bot in zit (alleen van eendagskuikens). Geen idee wat precies de reden is maar ik weet dat waar Carnibest soms niet werkt, andere merken KVV dat wel doen.
Jeaninet schreef: Ik heb ook een kater gehad die al op jonge leeftijd last had van blaasgruis. In deze situatie was het wel stress gerelateerd want hij had 'oorlog' met een van mijn andere katten. Katten uit huis doen is voor mij eigenlijk geen optie, dus ik zat met een probleem. Kater moest doorgeprikt worden. Allereerst heb ik hem een tijd op Hills blaasgruisvoer gehad, op advies van de DA. Barf kende ik toen nog niet. Eerst kreeg hij SD om het gruis op te lossen (struviet) en daarna CD. Van CD was er zowel nat als droog voer in de handel. Ik gaf het allebei, zodat hij wat afwisseling had. Gaf ook Royal Canin urinary, ook nat en droog. Omdat de blaasontsteking een paar keer achter elkaar hevig terugkwam, met enkele weken er tussen, ben ik direct nadat hij van de allopatische medicijnen af was homeopatische druppels gaan gegeven die goed helpen tegen blaasontsteking: koemis koetjing of orthosiphon. Ik heb dit een paar jaar volgehouden. In het begin een wat hogere dosering en later een 'onderhoudsdosering'.
Op een gegeven moment (na 3 1/2 jaar) had mijn kater het helemaal gehad met het dieetvoer en dat kon ik me zo voorstellen. Ik kwam toen in aanraking met deze site en heb de stap gewaagd om over te stappen op KVV. Ik geef ze Haaks. Ik meen dat daar geen granen in zitten en hij vond dat ook het lekkerst. Langzaam overgestapt op Haaks met appelazijn. Strips erbij om de zuurgraad van de urine in de gaten te houden en ik had daarnaast ook een kleine zak SD brokken (die dus oplossen) achter de hand voor nood. Af en toe gaf ik hem een handje SD. Of als ik een paar dagen wegging liet ik de oppas naast KVV ook wat SD geven om te voorkomen dat hij verstopt zou raken en niemand het zou merken tijdens mijn afwezigheid. Altijd daarnaast door blijven gaan met het geven van homeopatische druppels. Nadat ik met de homeopatische druppels ben begonnen heeft hij slechts één keer een blaasontsteking gehad, jaren later, terwijl in de stresssituatie geen oplossing kwam omdat de oorlog met de andere kat bleef voortduren min of meer tot haar overlijden.

Ik zou je dus adviseren om eerst ervoor te zorgen dat je kater inderdaad geen last meer heeft van dat gruis en ook van eventuele medicijnen af is, dan een weekje wachten en hem koemis koetjing of orthosiphon druppels geven. Twee keer daags, eerst in een wat hogere dosering en dan overschakelen op een lagere dosering. Of je hem nog even op blaasgruisdieet moet houden of dat je meteen weer teruggaat naar KVV dat durf ik niet te zeggen. Als eea erg heftig is geweest, is het misschien goed om hem een paar maanden op blaasgruisdieet te laten en dan langzaam weer over te stappen op vers als alles goed gaat. Maar door blijven gaan met de homeopatische druppels. Hopelijk heb je hier wat aan. De druppels zijn te krijgen bij vd Pigge in Haarlem.
Nu moet mij toch even iets van t hart...iets wat ik op BP wel vaker tegen aan loop, dus het is niet alleen tegen jou gericht, maar meer in zijn algemeenheid!!
Wij, als baasjes van onze lieve huisdieren, hebben de plicht om goed voor ze te zorgen en ze te bieden wat ze nodig hebben.
Soms kan dat betekenen dat je moet kiezen om er geen dieren meer bij te nemen, omdat dat balansverstorend werkt. Soms kan dat ook betekenen, dat het beter is om een dier ergens anders te plaatsen, of de situatie zodanig te maken dat er geen stress meer is. Als dat intern niet mogelijk is, dan zal dat dus extern moeten.
Ik vind het namelijk ongelooflijk zielig als een dier ziek wordt van de stress,die gecreeerd is door onze keuzes (uit liefde voor de dieren in het algemeen, maar uiteindelijk dus niet uit liefde voor dit individu!).
Als het niet past, dan past het niet....en dan mag je, m.i. niet zo egocentrisch zijn en koste wat kost het dier zelf willen houden.
Tuurlijk kun je eerst alles zelf onderzoeken, eventueel een gedragstherapeut inschakelen etc. Uit huis plaatsen zou een laatste redmiddel moeten zijn, maar wel eentje die als optie open zou moeten blijven, denk ik.

Wij kunnen wel willen dat hond en kat samen moeten gaan, of dat 4 katten samen door 1 deur moeten passen, of 8 of hoeveel ik hier dan ook wel eens lees...maar zo werkt dat nou eenmaal lang niet altijd. En om een dier levenslang aan stress bloot te stellen, OMDAT wij ze niet kwijt willen??

Zo vind ik het dus ook absoluut katonwaardig om, zoals TS beschijft, haar probleemkat dan maar buiten te laten s nachts, ivm plassen. Het probleem is feitelijk een gevolg van keuzes van de eigenaar, niet van de kat...die heeft niks te kiezen  :'(

Geloof me, ik weet hoe moeilijk het is. Heb dus wel 1 van mijn katten herplaatst, omdat hij hier niet op zn plekkie was. En hij is echt ongelooflijk opgebloeid en heeft nog een heel mooi, gelukkig leven gehad, in een omgeving die beter bij hem aansloot!!! 1 van mijn katten heeft ooit zelf besloten om na een logeerpartijtje bij mijn ouders niet meer mee terug te willen (normaal liep hij altijd zo zijn reismandje in, en dit keer keerde hij zich om en nestelde zich op de bank bij mijn ouders. Bij de 2e logeerpartij gebeurde dit weer en is hij daar gebleven..ja, er was iets veranderd bij ons. Ik was namelijk verhuisd en Sjimmie kon zich niet aarden op de nieuwe plek...gelukkig zit hij dus nu wel weer op de goeie plek).

Dus mensen, wees alsjeblieft niet egocentrisch over de ruggetjes van onze lieve kattenvriendjes. Zij kunnen niet kiezen, maar verdienen uitsluitend het beste!! En het is onze verantwoording om daarvoor te zorgen, linksom, rechtsom of andersweegs  :)
Dag Yuki12,

Ik ben het met je eens hoor en vind mijn mailtje op dat punt ongelukkig geformuleerd. Had beter kunnen zeggen dat het voor mij niet de eerste optie is, maar echt de allerlaatste, maw dat ik eerst probeer zelf veel aan het probleem te doen.
Maar loop zelf ook niet te hard van stapel. Je kent het hele verhaal niet. Een dierenarts die samenwerkt met een kattengedragsdeskundige is ook bij de zaak betrokken geweest.
Ik heb, zoals zoveel anderen hier op dit forum en elders, het beste met mijn katten voor en probeer ze dat ook te geven. En daar leer ik, en ik geloof bijna iedereen, nog iedere dag in. Uit huis plaatsen was, afgezien van mijn eigen bezwaren, geen optie om verschillende andere redenen waar ik hier verder niet op in wil gaan. Heb die mogelijkheid wel overwogen en als de mogelijkheid zich voor had gedaan en het was werkelijk een oplossing geweest, dan had ik het zo gedaan.

Hartelijke groet, Jeanine
Door Nyncke
Dit is zo'n "de schellen vallen van mijn ogen moment" ...ik deed Binkie ook echt geen plezier met het binnen halen van allerlei "ongedierte" wat andere katten in zijn ogen ook idd waren ...
Ik zal een volgende keer beter opletten en een keuze maken die katwaardig is!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door