nu zat 'k nog 's naar de AAFCO-standaard te gluren...:
daar geven ze aan:
lysine: 0,83 % - 1,20 % van 'dry matter'
arginine: 1,25 % - 1,04 % van 'dry matter'
'n extra reden om geen crock te voeren?
Moderators: koekje, pearlsofpassion
flin schreef: ja, precies! bij mensen kan 'k me dus voorstellen dat die balans: arginine/lysine nogal scheef kan lopen...Ik heb dit, tot vanochtend, nooit geweten..
dus nog even verder gezocht:
~~~~
al 't (rauwe) vlees, wat 'k zo bekeken heb, bevat altijd meer lysine dan arginine
ook eieren, en ook hart en lever
in principe zou de balans bij de vers-gevoerde katten dan prima moeten zijn
~~~~
om 't kort te sluiten:
arginine: groeistimulerend (bij herpes)
lysine: remmend
de opname van arginine in de darmwand verminderen: door een overmaat aan wedijverende lysine toe te voegen...
## edit: om de balans niet te verstoren zou 'k persoonlijk niet standaard l-lysine toevoegen, maar alleen in periodes van 'n herpes aanval....
brie schreef: Ik heb dit, tot vanochtend, nooit geweten..leuk hé, om zo wijzer te worden!!
Ik heb zelf wel eens een koortslip en ik heb echt nooit geweten dat voeding daarop van invloed kan zijn!!!
Misschien moet ik zelf ook maar gaan barfen
wat bedoel je eigenlijk met je laatste post? Crock=brok?= meer arginine? nog weer een extra argument dat vers voeren gewoon supergoed en gezond isyup! in crock = brok, zit verhoudingsgewijs meer arginine dan lysine ,
maar dat wisten we al
maddoc schreef: had dit topic gemist en kwam het nu bij googlen op l-lysine tegenmooi hé, BP vertegenwoordigt googel...
@flin (en wie nog meer geinteresseerd is);mooi, dank!
kwam dit artikel van Danielle Gunn-Moore (heeft ook lezing gegeven op de Kattendag) tegen op http://www.felineasthma.org,
had je die al gezien?
http://www.felineasthma.org/links/gunn-moore.htm
L-lysine werkt dus alleen als het een herpesinfectie is,dochter heeft 't nu ook uitgeprobeerd: heeft in tijden van drukte snel last van een koortslip-blaasje;
ga het denk ik ook maar proberen in combi met vit B (zag ik net in dit artikel) en nog wat dingetjes meer
flin schreef: wat wil je er nog meer bijgeven?Nouuu,
dus als ik het goed begrijp heb je ionisatoren, luchtzuiveraars en apparaten die allebei zijn.klopt; 't gaat ook vooral om de capaciteit van elk afzonderlijk apparaat, en de kubieke inhoud van de ruimte,
dus als ik het goed begrijp heb je ionisatoren, luchtzuiveraars en apparaten die allebei zijn.'k wil hier nog even op terugkomen;