Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
nu zat 'k nog 's naar de AAFCO-standaard te gluren...:

daar geven ze aan:

lysine: 0,83 % - 1,20 % van 'dry matter'
arginine: 1,25 % - 1,04 % van 'dry matter'

'n extra reden om geen crock te voeren?

Door brie
flin schreef: ja, precies! bij mensen kan 'k me dus voorstellen dat die balans: arginine/lysine nogal scheef kan lopen...

dus nog even verder gezocht:
~~~~

al 't (rauwe) vlees, wat 'k zo bekeken heb, bevat altijd meer lysine dan arginine
ook eieren, en ook hart en lever

in principe zou de balans bij de vers-gevoerde katten dan prima moeten zijn

~~~~

om 't kort te sluiten:

arginine: groeistimulerend (bij herpes)
lysine: remmend

de opname van arginine in de darmwand verminderen: door een overmaat aan wedijverende lysine toe te voegen...

## edit: om de balans niet te verstoren zou 'k persoonlijk niet standaard l-lysine toevoegen, maar alleen in periodes van 'n herpes aanval....
Ik heb dit, tot vanochtend, nooit geweten..
Ik heb zelf wel eens een koortslip en ik heb echt nooit geweten dat voeding daarop van invloed kan zijn!!!
Misschien moet ik zelf ook maar gaan barfen  :D

wat bedoel je eigenlijk met je laatste post? Crock=brok?= meer arginine?  nog weer een extra argument dat vers voeren gewoon supergoed en gezond is
maar dat wisten we al  ;)
Door flin
brie schreef: Ik heb dit, tot vanochtend, nooit geweten..
Ik heb zelf wel eens een koortslip en ik heb echt nooit geweten dat voeding daarop van invloed kan zijn!!!
Misschien moet ik zelf ook maar gaan barfen  :D
leuk hé, om zo wijzer te worden!! :D
wat bedoel je eigenlijk met je laatste post? Crock=brok?= meer arginine?  nog weer een extra argument dat vers voeren gewoon supergoed en gezond is
maar dat wisten we al  ;)
yup! in crock = brok, zit verhoudingsgewijs meer arginine dan lysine ,
    ( tenminste volgens de AAFCO standaard...wat er op 'n zak staat weet 'k natuurlijk niet,)
itt vlees: meer lysine dan arginine... ;)
...
Door koekje
gut, is dat argine en lysine (dat zijn toch aminozuren en essentieel voor de kat? herinner me zoiets uit de biologieles) verhaal dan de reden waarom ze hier eigenlijk nooit meer ziek zijn?
het ergste aan zieke toestanden wat ik hier heb meegemaakt sinds ze volledig op vers zitten (en eraan gewend zijn) is een beetje gesnif. zeker geen echte nies en dus ook echt geen niesziekte. en ook geen oogontstekingen en in de weer met zalfjes.
Door maddoc
had dit topic gemist en kwam het nu bij googlen op l-lysine tegen :P

@flin (en wie nog meer geinteresseerd is);
kwam dit artikel van Danielle Gunn-Moore (heeft ook lezing gegeven op de Kattendag) tegen op www.felineasthma.org,
had je die al gezien?
http://www.felineasthma.org/links/gunn-moore.htm

L-lysine werkt dus alleen als het een herpesinfectie is,
ga het denk ik ook maar proberen in combi met vit B (zag ik net in dit artikel) en nog wat dingetjes meer
Door flin
maddoc schreef: had dit topic gemist en kwam het nu bij googlen op l-lysine tegen :P
mooi hé, BP vertegenwoordigt googel... ;D
@flin (en wie nog meer geinteresseerd is);
kwam dit artikel van Danielle Gunn-Moore (heeft ook lezing gegeven op de Kattendag) tegen op http://www.felineasthma.org,
had je die al gezien?
http://www.felineasthma.org/links/gunn-moore.htm
mooi, dank!
L-lysine werkt dus alleen als het een herpesinfectie is,
ga het denk ik ook maar proberen in combi met vit B (zag ik net in dit artikel) en nog wat dingetjes meer
dochter heeft 't nu ook uitgeprobeerd: heeft in tijden van drukte snel last van een koortslip-blaasje;
na 4 dagen (zonder crème) en met 3 x op 'n dag de l-lysine was ze er vanaf...dit in tegenstelling tot alleen smeerseltjes....dat duurt altijd langer,
wèl direct begonnen te slikken, bij verschijnselen...

met de katten vind 'k 't nog steeds moeilijk inschatten; 't is niet zo dat ze er 1,2,3 vanaf zijn natuurlijk, 't zal er ook wel mee te maken hebben, hoe snel je er vanaf 't begin bij bent....en wat de dosering is, en of ze dat werkelijk binnenkrijgen, dat blijft  moeilijk
'k geef ze hier zowieso 1 x in de week wat vit-b-complex

wat wil je er nog meer bijgeven?
Door maddoc
flin schreef:   wat wil je er nog meer bijgeven?
Nouuu,
daar ben ik me nog op aan het beraden :D
Ik zit er al vanaf september mee; mee naar huis genomen (ondanks voorzorgsmaatregelen) van een kat met een hele agressieve, hardnekkige niesziekte vorm  die ik daar doorheen begeleid heb.
Eerst alleen maar een van mijn katten die daarbij vergeleken maar hele milde klachten heeft gehad en gelijk goede reactie op de antibiotica, maar na paar maanden weer terug. Andere antibiotica soort, gelijk weer goede reactie, nu hele lange kuur, weer even weggeweest na einde kuur en toen weer terug, weer met andere antibiotica begonnen maar dit keer gingen de andere katten ook mee doen, maar op een andere na geen snotogen of snotterbel (bij haar alleen per toeval een keer gezien toen ze nieste ), bacteriele infectie, dus met z'n tweeen aan de antibiotica.
Weer gelijk klachten over, weer lange kuur, maar dit keer was de kuur nog (net) niet over of het genies begon al weer bij een vd katten, dit keer heel kort na stoppen zit ze al weer helemaal vol :(.

Dus wil ik het nu op alle fronten aan gaan pakken; proberen om virusreductie te krijgen, de bacteriele infectie te lijf gaan, de algehele weerstand verbeteren.

Vwb de virusreductie gaan er denk ik maar chloortabletten in het dweilwater (maar kan natuurlijk nooit alle oppervlakken waar virusdeeltjes op zitten afnemen) en ik hoorde vd week dat de stichting Kat in Nood goede ervaringen zou hebben met Ionisatoren luchtreinigers (nog geen antwoord op mailtje voor info), http://www.airpur.nl, de ionen zouden de virusdeeltjes kapot maken, klinkt erg interessant maar wacht even af of ik antwoord krijg.
Het weer wordt beter, dus kunnen weer flink de boel gaan ventileren.

Dan denk ik dat ik ook maar ga beginnen met de L-lysine in combi met vit B (van NML-Health of bij de drogist weg).

Dan de weerstand verder proberen te verbeteren mbv antioxidanten complex of weerstandcompositum vd Groene Os? (moet ik 'ns verder bekijken).

Dan het vastzittend slijm zien los en kwijt te krijgen,
bedacht me dat ik de babyhaler zou kunnen gebruiken met de medicijnen die ik voor de longen gebruikte, otrivin neusspray mag evt kortdurend (2dgn vlgns het artikel) om het neusslijmvlies te laten slinken.

Dan toch maar wsch weer antibiotica erbij  (en dan zoals zij aangeeft 6-8 wkn, heb ook al keer 8 wkn gedaan):-\, 
ik zit echt niet op een chronisch snotteraar te wachten en kat ook niet die kan niet vrij ademhalen nu,
wil eens nazoeken of er antibiotica in aerosol is wat in de babyhaler kan zodat het direkt ter plekke komt en locaal blijft en
gentapol-b oogdruppels met de bedoeling dat ze via de traanbuisjes verder ter plekke komen.

Dat is waar ik nu zo op kom,
ga er morgen een begin mee maken en kijken wat kat ervan denkt (oogdruppels vindt ze een crime).
Door flin
ohw jee..,

wat betreft 'schoonhouden' gebruik 'k hier regelmatig de stoomreiniger...( geen schoonmaakmiddel), maar 'k weet niet of 't echt heet genoeg wordt om alles te killen...

daarnaast staat er hier ook een ionisator; is maar een kleintje, en doet er dus lang over om de lucht te reinigen, eigenlijk zou er nog 1 bijmoeten, en nee, die stond er niet voor de katten, maar vooral voor mij ( allergisch voor fijnstof en stofmijt) en om geurtjes sneller te doen verdwijnen (open keuken)
en ja, ''t doet z'n werk!

misschien kun je nog probiotica proberen?

Door maddoc
wat voor stoomreiniger heb je en hoe praktisch is ie in het gebruik?
Ik heb er ooit een gehad en vond hem knap waardeloos in gebruik en met een reservoir wat om de 5-10 min bijgevuld moest worden.

Hoe krijg je de L-lysine naar binnen?
Dat lukt me nog niet, door eten wordt vooralsnog geweigerd en tablet is te groot om zo ingegeven te krijgen . Met veel moeite de tabet in 3 stukken naar binnen gekregen, maar nog geen 2 uur later heeft ze daarop flink gebraakt, dus weer terug bij af, dat was op de nuchtere maag. Vanavond poging 5 na het eten en dit keer 1/2 tabl door zalm uit blik, heeft ze klein beetje van gegeten en nog binnen gehouden.

Ik heb antwoord van Kat in Nood gehad mbt de luchtzuiveraars, plasmaclusters noemde hij het, en dat was heel positief. In de 11/2 jaar dat ze die gebruiken hebben ze geen problemen meer gehad, geen enkel genies, wat uniek was.
Alleen toen de filters uitgewerkt waren, en nog niet vervangen, waren er weer een paar aan het niezen, maar na vervangen van de filters was dat ook weer over.
Dus ik ga nog even navragen welk merk/type dat precies is en als de prijs te doen is hem aanschaffen!

Nog een link naar een artikel van H.Egberink, viroloog, oa over niesziekte.
Door flin
de stoomreiniger is er 1 van de Aldi; met 5 BAR druk en 'n reservoir van 1.5 liter, daar ben je wel even zoet mee...
kwa prijs, heel redelijk, en hij doettut nog steeds....

de luchtzuiveraar, zou 'k zelf apart kopen van je ionisator ('k ben al geen fan van combi-apparaten: is't ene deel stuk, heb je minder mogelijkheden om't snel te kunnen vervangen)
je zou kunnen nadenken over een luchtzuiveraar, met filters, en daarnaast een aantal kleine ionisatoren neer te zetten...'k ken zelf trouwens alleen de goede berichten van mensen met luchtweg problemen,dat 't  katten ook zou helpen lijkt logisch idd, ...

de lysine-pil maak 'k helemaal fijn, ( met 't hakmes, zoals je look heel klein kunt maken) en meng 't door 't eten;
'k heb geen zin in de stress, om ze te pillen, en eigenlijk denk'k dat 't zo ook wel op de goede plek terecht komt
Door maddoc
11/2 ltr reservoir dat is idd niet verkeerd en qua schoonmaakresultaat bevalt ie ook?

dus als ik het goed begrijp heb je ionisatoren, luchtzuiveraars en apparaten die allebei zijn.

ja, ik zou het ook prettig vinden als ze de lysine fijngemaakt door eten/lekkers zou willen  opeten, maar dat lukt nog niet zo, ze vindt het vies. Dit geeft nu zo uiteindelijk meer stress en afkeer van haar voer dan even een tablet in de bek ingeven, probleem is alleen dat deze tabletten daar niet echt geschikt voor zijn.
De andere katten hebben trouwens vanochtend wel hun eten met een deel van een tablet erdoor opgegeten, dus waarom zij nu weer zo moeilijk moet doen.../ze heeft wel een verstopte neus, dus dat zal wel invloed op de reuk hebben\.
Door flin
een stoomapparaat maakt eigenlijk niet schoon; 't is een losweker van vuil
(door z'n hoge druk spuittie wel los-vuil alle kanten op, lost vuil van 'n oppervlak los, en door temperatuur van 't stoom kannie bacteriën, schimmels etc doden) 'k neem dus regelmatig de dekens waar de katten op en onder liggen met de stoom mee, en daarnaast ook delen van muren enzo ...de ondergesnotte ramen maar niet...ben bang dat ze dat niet aankunnen
dus als ik het goed begrijp heb je ionisatoren, luchtzuiveraars en apparaten die allebei zijn.
klopt; 't gaat ook vooral om de capaciteit van elk afzonderlijk apparaat, en de kubieke inhoud van de ruimte,
en kwa prijs en of onderhoud, ben je denk ik beter af met afzonderlijke apparaten

'k weet niet of er verschil in smaak is, kwa lysine-pillen?
'k heb hier de l-lysine met cats-claw van 'de rode pilaren' ;( http://www.derodepilaren.nl)
per 3 tabletten: 1500mg l-lysine en 300 mg catsclaw
Door maddoc
ik heb de l-lysine vd Tuinen, 1000 mg per tablet. De Cat's claw zal de smaak wel beiinvloeden. De Rode Pilaren hebben we hier volgens mij niet. De Tuinen was ook de enige waar ik l-lysine kon vinden, het reformhuis sloot al om half zes z'n deuren, voor mijn neus.
Door flin
'k wil hier nog even op terugkomen;
de ionisator is ook een luchtzuiveraar, en werkt op 'n heel andere manier dan de traditionele filter, met fan om luchttoevoer te bewerkstelligen:

Het HEPA filter vangt 99,99% van alle door de filters opgezogen stofdeeltjes, pollen, bacteriën en andere allergenen op wat het toestel bij uitstek geschikt maakt voor mensen met allergische aandoeningen. Het koolstoffilter zuivert de lucht dan weer van nare geurtjes. De actieve kool met minuscule poriën zuigt deze deeltjes volledig op. Zeer efficiënt tegen bijvoorbeeld de geur van tabaksrook.
Dat alles uiteraard in combinatie met de luchtzuiverende ionen die de gepatenteerde plasmaclustertechnologie in overvloed door de hele ruimte verspreid.

en geen idee, wat anders is aan aan gewone ionen, of gepantenteerde ionen? waarschijnlijk de prijs...en 't fannetje die ze door de ruimte verspreid....

en eigenlijk denk ik dat de combinatie traditionele luchtzuiveraar met filters en daarnaast een of meer ionisatoren natuurlijk 't beste werkt...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door