En weer zijn we 14 dagen verder! Ik ben bij een nieuwe da geweest met Vaya, omdat haar buik toch wel heel dik was van het vocht en ze nauwelijks nog at. De da meende dat meedere keren per week prikken geen goed idee was, en stelde voor om een voor mensen bedoelde vochtafdrijver in vloeibare vorm te proberen. Ik dacht niet dat dat iets zou worden, want dan moest ik dus weer met spuitjes en houdgreep aan de slag, maar goed, een alternatief was er niet (ja, inslapen, maar daar vond ik haar nog steeds te goed voor).
Toch maar begonnen de vloeistof toe te dienen, en verhip, hoewel ze het niet leuk vindt, kruipt ze ook niet meer weg op voor ons onbereikbare plekjes. Dus ik dacht: als ik dan toch dat medicijn moet toedienen, kan ik ook de Chinese kruiden voor de lever wel weer proberen. En dat gaat nu dus ook goed. Niet van harte, maar ze kruipt dus niet meer weg.
Inmiddels is de buik een stuk minder strakgespannen en dik (dus dat vloeibare medicijn slaat aan) en eten doet ze ook weer wat beter. Nog steeds te weinig eigenlijk (ze mag rustig een kilo aan gewicht toenemen), maar vele kleine beetjes maken ook een groot beetje. Het is wel een fijnproever, hoor. Ze begon pas weer te eten toen ik met gemalen elandenhart kwam aanzetten, vermengd met bloed en wat water.

Runderhart (van lokale Schotse hooglanders) gaat er ook goed in. Lever lust ze ook wel, maar dan moet hij wel heel vers zijn.
Vorige week dacht ik een paar maal: ik trek dit niet meer, het wordt tijd om haar te laten gaan. Maar nu ik die buik zie slinken en ze iedere nacht op mijn buik komt slapen en me wakker houdt met haar luide gespin, denk ik: toch nog maar even kijken of we nog meer verbetering gaan zien.
Kortom... we zien wel.