- do 31 okt 2013, 09:21
Ze heeft zeer waarschijnlijk een hartafwijking gehad die niemand heeft kunnen ontdekken. Ze is in slaap gespoten en na de voorbereidingen zoals scheren en intuberen op gas aangesloten. Daarna is het nog een tijd goed gegaan, tot de apparatuur alarm sloeg vanwege een ademstilstand. Er bleek een grote hoeveelheid vocht in de longetjes te zitten en kort daarna heeft ze een hartstilstand gekregen. De dierenarts heeft nog gevochten om haar terug te krijgen met adrenaline, opnieuw intuberen, kunstmatige ademhaling en hartmassage, maar ze was weg. Het was een zwaar traumatische ervaring omdat ik erbij was, zoals altijd bij een ingreep. Ik ben daarna in shock geraakt.
Ze is van tevoren gewogen, goed beluisterd door een dierenarts van wie ik weet dat ze heel goed is in het ontdekken van ruisjes en onregelmatige hartslag, tot de ademstilstand was er geen enkel symptoom. Ze had echter roze schuim in het bekje, het hartje is er binnen een minuut mee gestopt terwijl het normaal na een ademstilstand 6-7 minuten min of meer actief blijft en de gebruikte inslaapvloeistof leidt tot een ademstilstand, vocht in de longen en hartfalen bij patiëntjes met een hartprobleem. Dit alles wijst op een hartafwijking. Helaas kan het, dat een hartprobleem niet ontdekt wordt. Iemand die ik ken is vier weken terug een kitten kwijtgeraakt, gewoon niet meer wakker geworden na een dutje. Na sectie bleek die te lijden aan een hartafwijking die zelfs niet op een echo te zien zou zijn geweest.
Een laparoscopische ingreep gaat trouwens ook via de buik.
Het gaat volgens mijn da mis bij 1 op de 10.000 ogenschijnlijk gezonde dieren maar dat zegt natuurlijk niet zoveel als het jezelf treft. Ze is zeven maanden geworden.
Laatst gewijzigd door NoaKaj op do 31 okt 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.