Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
Mijn beide katten willen vanavond niet of nauwelijks eten... De een kan ik verklaren door een andere smaak brokken (normale orijen ipv 6fish), maar de andere kat is mijn alles verslindende 'medische molen' kat waar dit topic over gaat... Komkommer moet ze wel, maar van haar vlees heeft ze maar de helft op gegeten.. Ze miaauwde ook bijna niet om haar eten, terwijl ze me normaal hele maal komt halen rond een uur of 16.. Ze kreeg nu om 17uur eten en gaf pas 2 miaauwtjes toen ik het eten pakte.. Ik vraag me af wat er aan de hand is.. Ze had de laatste dagen Degomeat enkelvoudig kwartel (10% orgaan, 20% bot) met hier en daar wat groente en honing.
Door Roosj
Zojuist even rond gebeld naar Emmeloord en Any Animal. Emmeloord dacht dat het aan het rauwe voer lag, want dat bevat zo veel bacterien... Ze moest maar terug naar een goed lopend merk wat verkrijgbaar is in elke dierenwinkel.. Tja, ik kon wel raden welk merk ;)

Terug naar brok wil ik niet, dus Any Animal gebeld. A.s. donderdag kan ik terecht met een nuchtere kat. Ze krijgt een volledig bloedonderzoek en een volledige gebit controle en dan maar hopen dat er niet iets ernstigs uit komt..
Door Roosj
Sry, was mn eigen topic kwijt ;)

Ze blijkt blaasjes in haar mond te hebben, de da had het over een virus. Ze moest hiervoor 5 dagen NSAID hebben, die 5 dagen zijn nu over..
De keel was gevoelig.
De stank was zo goed als verdwenen toen ze daar nuchter kwam..
Vermoedelijk komt de stank uit de maag. Ik ben nu een lijstje aan het bijhouden met wat ze eet en of ze dan stinkt. De 3 BARF kwartel dagen gingen perfect. De Haaksbarf eend dag daarna ging ook goed, maar de Tinlo lam van vandaag ging niet goed.

Ik vermoed dat het te maken heeft met een lege maag en daardoor maagzuur. BARF verteerd langzamer als KVV. Op de KVV dagen zeurt ze meer om eten als op de BARF dagen. Daarbij is ze dol op komkommer en nu ontdekte ik dat komkommer maagzuur klachten afremt..

Rond 1 november gaan we een uitgebreide bloedtest doen om de functies van de organen te pijlen en te bekijken of de blaasjes minder of weg zijn.
Door Roosj
koekje schreef: Blaasjes in de mond? Je bedoelt niesziekte/calici? Daar kunnen ze idd van uit de bek gaan meuren.
Anderen beweren dat ze daarvan niet uit de bek kunnen stinken. Stinken ze bij niesziekte/calici continu uit hun bek of kan dat een paar dagen weg blijven?

De da heeft niet gezegd hoe of wat, behalve dat ze verwacht dat de blaasjes met een virus te maken heeft en de geur met de maag..

Kunnen ze dat ook hebben zonder te niezen?
Door Roosj
Die 2e link is het niet (er is niets aan de huid te zien). Die laatste link is in het engels.

Die eerste link had ik zelf idd ook al gelezen. Vooral dat stuk over kiezen trekken vind ik nogal drastisch, zeker bij onze kat. Ze heeft namelijk geen tandvlees ontstekingen, alleen blaasjes en een gevoelige keel. Ze kwijlt ook niet en eet juist wel (zeurt de halve dag om eten). Tandsteen heeft ze (als goed is) niet meer.
Door Roosj
Alle input is welkom ;) Normaal is Engels geen probleem voor mij, maar kan me niet echt goed concentreren, dus dan is engels even een drama ;) Ik zal straks eens kijken of ik hem kan vertalen in de vertaal machine :)

Gister avond had ze na het eten (weer Tinlo lam) geen stank. Een paar uur later had ze ineens toch weer stank uit haar bek. Kort daarna ging ze weer zeuren om eten. Ik vermoed dus dat het echt met die maag te maken heeft.

Vanmorgen kreeg ze natuurlijk eten (Haaksbarf Geit). Een paar uur later begon ze weer te miaauwen om eten. Ze kreeg niets, want ik wil dat gedrag niet belonen.

Ik ga haar vanaf 24 oktober dit voeren:
- Patrijs poten
- Eenden billen
- Geslachte kwartel
- Bosduif karkas (heel)
- Orgaan mix (maak ik zelf)

Dan voer ik toch voor een kat compleet? Uiteraard verdeel ik het orgaan in de juiste verhoudingen, maar dan hoef ik toch geen bot of vlees toe te voegen?
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 16 okt 2013, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
Alleen de kwartel is compleet, als het een complete kwartel betreft. De rest is vleesbot (of orgaan dan hè), dus er mag zeker spiervlees bij. Ik wil je aanraden gewoon even de barfrekenhulp van de voorpagina te gebruiken.

Voor een kat worden meestal ongeveer de volgende percentages gebruikt:
3% per dag (actieve katten meer, bankaardappels minder):
30-50% vleesbot
15-20% orgaan
de rest spiervlees.
Ik zou niet te hoog in het vleesbotdeel gaan zitten.
Door Roosj
Ik vind het zo lastig om vanaf een foto het bot percentage in te schatten ;) Vandaar.

De bosduif karkas is echt een heel karkas met vlees en organen. Zie de site van degomeat.
De kwartel is inclusief vlees, maar zonder orgaan. Uiteraard zijn de poten ook zonder orgaan, vandaar dat ik extra orgaan erbij schreef.

Maar ik begrijp nu dus dat ik met alleen de 15% orgaan toevoegen er niet kom ;) Met 30 tot 50 % vlees er ook nog bij toevoegen kom ik er wel als ik het goed begrijp.

Ik heb ook begrepen dat het super hoogwaardig vlees moet zijn. Hoe weet ik dat dit het is?

Iemand vertelde mij dat haar bosduiven vol met wormen zaten.. Dan moet ik daar wat anders voor zoeken neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Roosj op do 17 okt 2013, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door