Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danielle1980
brie schreef: Ja kweenie..
Aan de ene kant ben ik het met danielle eens en zou ik zeggen: keer m binnenstebuiten, misschien komt er wat uit, misschien ook niet. Heeft ie een vitamine tekort? Heeft ie iets lulligs als een goedaardig gezwel achter in zn bekkie waardoor hij slecht kan eten en ademen? Is het toch een longprobleem? Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik snap spreeuw ook wel dat ze niet al haar zuur verdiende spaarcentjes in snoopy kan stoppen..Soms is het er simpelweg niet..een kat "een dagje bij de dierenarts laten en er onderzoeken op los laten" kost honderden euro's..
En ja, je moet je verantwoordelijkheden nemen, dus hoort een financieel plaatje er ook bij, maar ja wat er nie is da is er nie... :-\  bovendien is het de kat van Jeroen  :-\
Aan de andere kant vind ik 12 dagen dwangvoederen veel! Ook al zou een kat vermagerd zijn, met 12 dagen voer in je bekkie gepropt krijgen moet je echt wel opknappen!!!!
Hij is natuurlijk al best op leeftijd..Het zou maar zo kunnen zijn dat hij het welletjes vind en zichzelf langzaam uitmergelt..Zn laatste energie..
Daar zijn katten ook heel goed in..
ik zeg niet dat het veel geld hoeft te kosten.
maar een da moet kunnen zeggen wat het ongeveer is, of niet dan andere ab kuur bv.
telefonisch kun je ook hoop overleggen hoor ::)

en over dat dwangvoeren, volgens mij zei ze dat ie geen barf wilde wel brok of andere dingen, nou dan is t simpel bij mij een ziek dier eet wat ie wil, klaar.
ik heb al suggesties gedaan van probioica, echinacea enz.
zelf doktoren kan ook, doe ik ook zo vaak, want ik heb ook maar beetje geld en boel dieren en een kindje.

en volgens mij is jeroen haar vriend maar woont die kat toch bij haar dus haar kat, zo simpel is t voor mij.

maar genoeg gezegd want er word niet op gereageerd en vind het jammer voor de kat, maar ik ga me niet meer druk erom maken, want heb ik alleen mezelf mee.

en ik zou mn kat nooit laten lijden als t genoeg is laat ik m inslapen, maar dat beeld krijg ik van deze kat dus niet, dus moet er wat gedaan worden, niets doen vind ik dus echt zielig
Door brie
danielle1980 schreef: ik zeg niet dat het veel geld hoeft te kosten.
maar een da moet kunnen zeggen wat het ongeveer is, of niet dan andere ab kuur bv.
telefonisch kun je ook hoop overleggen hoor ::)

en over dat dwangvoeren, volgens mij zei ze dat ie geen barf wilde wel brok of andere dingen, nou dan is t simpel bij mij een ziek dier eet wat ie wil, klaar.
ik heb al suggesties gedaan van probioica, echinacea enz.
zelf doktoren kan ook, doe ik ook zo vaak, want ik heb ook maar beetje geld en boel dieren en een kindje.

en volgens mij is jeroen haar vriend maar woont die kat toch bij haar dus haar kat, zo simpel is t voor mij.

maar genoeg gezegd want er word niet op gereageerd en vind het jammer voor de kat, maar ik ga me niet meer druk erom maken, want heb ik alleen mezelf mee.

en ik zou mn kat nooit laten lijden als t genoeg is laat ik m inslapen, maar dat beeld krijg ik van deze kat dus niet, dus moet er wat gedaan worden, niets doen vind ik dus echt zielig
ja inderdaad kun je telefonisch veel bespreken..
Zelf doktoren kan tot op zekere hoogte vind ik. Je kan ondersteunend je ding doen en heel vaak zijn dieren zelf goed in staat om weer op te krabbelen (met een beetje van jezelf en een beetje van maggie  :P)
Maar soms heb je van die gevallen waar je het gewoon niet meer goed weet..
Of het is heel duidelijk en er moeten hardere maatregelen genomen worden (dus je laat het over aan de da) of je hebt zo'n twijfelgeval...zoals droop wellicht heeft nu.
Maar goed, daar kunnen wij niet over oordelen via getypte tekst..
Ik ben het wel met je eens dat je voor je gevoel moet doen wat in je macht ligt.

Goed, poging 2 van mij voor een zinnig antwoord, een paar opties:

Een infuusje zal m goed doen. Een uitgedroogde kat voelt zich ook beroerd en zal niet gaan eten waardoor hij in zo'n negatief cirkeltje komt. Een infuusje  kan ter plekke bij de da en is niet duur.
Met een 5ml spuitje kun je m een paar keer per dag vocht toedienen eventueel aangelengd met wat kracht-infuus blikjes voer dat je bij de da kan kopen (veredelde leverpastei in blikje)
Zo'n spuitje spuit je in 1 keer in zn keeltje leeg. Merkt ie niets van, er is heel even stress, maar dat is alweer vergeten als hij 's avonds bij je op de kamer mag slapen.  ;)  (ik doe dat altijd in 1 snelle handeling, klinkt cru maar werkt heel effectief: katje bij zn nekvelletje pakken, iets omhoog tillen zodat zn voorpootjes omhoog komen, al het goed is gaat zn bekkie dan wat open staan en kun je er heel snel in 1 of 2 keer een slok water in spuiten, spuitje dan wel aan de zijkant, kat slikt en jij laat weer los= 2 seconden)
Echinacea of echinaforce kun je voor € 5 euro ofzo bij de drogist halen. vloeibaar, poeder en tabletjes meen ik, zelf heb ik de vloeibare vorm, vind ik het makkelijkst.
Laat m eten wat ie wil inderdaad (dan maar een poos apart en alleen op een kamer)

Verder denk ik ook dat het een kwestie van loslaten is..Doe wat je kan, overleg nog een keer met de da. Zet alles duidelijk op een rij en trek een plan voor de komende 2 weken.
Katten merken je stress en als je er teveel bovenop zit krijg ik altijd het idee dat het averechts werkt  :-\
Laatst gewijzigd door brie op do 05 feb 2009, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spreeuwtje
nou.. fijn dat ik zoveel aandacht krijg.. :P
alleen jammer dat er gedacht wordt (door een enkeling) dat ik niet genoeg doe.. of niet doe wat ik kan doen..
mijn hele leven hier loopt in de soep door droop.. (dat rijmt)
mijn zoontje en ik hebben tegenwoordig regelmatig ruzie.. omdat mamma zo in de rats zit om een kats.. (dat rijmt ook met een beetje hulp)..

even voor alle duidelijkheid..
ik ben TEGEN zomaar inslapen..
ik heb steeds gezegd.. hij is te beroerd om te laten leven en te goed om in te laten slapen..
daarom heb ik dus het oordeel van de d.a. laten meewegen en ben ik vanavond maar weer even gegaan..
want ik zie t niet meer..
ik ben iedere dag heel intensief met hem bezig..
mijn huishouden ligt op zijn gat.. ik heb een groot te kort aan energie.. en loop op mijn tandvlees..
dus laten we duidelijk stellen dat ik toch wel ernstig mijn best doe..

kijk.. ik KAN naar een kliniek gaan hier in de stad..
maar daar kost 1 dagje door de mangel al gauw 500 euro..
t spijt me.. maar dat gaat helaas niet..
bovendien vind ik dat ook niet eerlijk naar droop..
hem daar achterlaten voor een algeheel binnenstebuiten gedoetje.. gaat hij niet redden..
dan krijg ik hem kapot terug.. en ik wil hem juist heel maken..

ik heb zo lang volgehouden met dwangvoeding.. omdat de d.a hem dexamethason gegeven heeft..
en dat had 4 tot 7 dagen de tijd nodig om te werken..
toen ik op dag 7 was.. heb ik besloten om de dwangvoeding te stoppen.. even voor weer alle duidelijkheid.. dat was dus na 12 dagen dwangvoeden..
want droop werd daar erg stressig door.. en dat is niet bevorderlijk voor zijn adem..

naja..
om een lang verhaal kort te maken..
de vorige keer is alles gecheckt bij hem..
er is bloed afgenomen.. en alles wat de d.a. kon bekijken is gecheckt..
ook bloedarmoede, lever, nieren enzovoort..
er zijn 2 foto's gemaakt.. van borst en buik..
ook daar was niks op te zien..
zijn bekkie ziet er prima uit.. op wat tandsteen na..
maar geen losse elementen of gezwelletjes in de keel oid..
geen rood keelsgat of enige andere irritatie daar..
droop heeft geen tekort aan vocht.. hij drinkt niet goed..
maar toch is zijn vochtgehalte goed..
daarom krijgt hij geen infuus bij de d.a.  want dat is prima.. en hij krijgt nu water door zijn eten.. en dat vindt hij wel lekker..
hij heeft de vorige keer dus een spuit anabolen gehad.. en een spuit dex..
en iedere dag een hoge dosering dexamethason in zijn dwangvoeding..

we zijn nu op dag 10..
droop eet wel.. maar weinig..
alleen bij de d.a. bleek hij dus nog steeds op hetzelfde gewicht te zitten als toen ik begon met dwangvoeren..
3,2 kg..
is best redelijk zou je zeggen..
maar droop is een grote kat.. en behoorlijk mager nu..
geen billen meer.. een ruggenwerveltje waar je xylofoon op kunt spelen.. en ribbetjes die het prima zouden doen als harp..
hij is wiebelig.. als hij met zijn kop schudt dreigt hij om te vallen..
iets wat hij graag doet.. want dan kan ik over zijn buikie krieben en kan hij met zijn poten in de lucht pompen..

de d.a. vond zijn ademhaling wel beter..
tot we droop uit mijn nek moesten vissen.. wat hij niet wilde dus..
toen zag hij wel duidelijk dat hij daar niet goed tegenkon..
en feitelijk heeft hij dat zonder stress ook vaak..
soms kom ik bij hem op de kamer na een lange nachtrust voor hem.. (hij ligt nu even niet bij mij in bed.. anders stort tante spreeuw ter aarde en krijg ik zwaar de neiging om sanootje voor zijn laatste prikje bij de d.a. te brengen).. en dan nog is hij zo benauwd als dat hij nu na inspanning was..
het maakt dus niet uit wat hij wel of niet doet..
soms is het goed.. soms is het slecht.. en waarom???
de d.a. weet t niet..
ik weet t niet..
en droop weet t ws ook niet..

de d.a. vond droop toch ook te goed om te laten gaan..
dus droop zit weer in zijn kamertje boven..
heeft nu aardig wat eten op..
heeft weer een injectie met anabolen gehad..
en een injectie met een vitamine preparaat..

meer kunnen we niet doen..  :-X
hij is stabiel..
maar hij moet opknappen.. en dat is maar afwachten of dat gaat lukken..
en ik ben blij dat iemand er naar heeft kunnen kijken..
want langzaamaan werd ik dus helemaal krankjorum van de spanning..
ook al is het een katje van jeroen.. (dus mag hij er financieel ook voor opdraaien.. het is een volwassen vent).. dan nog ben ik ook aan hem gehecht.. (ik betaal al zijn lekkere hapjes (vieze blikjes enzo) en de stroom waar zijn eigen kacheltje op draait)..
ik wil niet dat hij dood gaat..
ik wil dat hij weer een lekkere dikke poes wordt.. en zoals vanouds weer lekker tegen mijn laarzen piest in de bijkeuken..

vooralsnog laten we het even zo..
hoelang ik droop nog moet geven zo weet ik niet..
ik ga ervanuit dat op een bepaald moment de da. ook wel zal aangeven dat hij niets meer kan doen..
maar t lijkt dat droop heel langzaam.. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam aan t opknappen is..

maar mochten mensen nog ideeen hebben over wat t anders zou kunnen zijn..
hoor ik dat graag..
:-*
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op vr 06 feb 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lefki&Amy
Het klinkt bijna als iets psychisch...een aandachtsprobleempje ofzo..of stress.
Blijkbaar vind ie het alleenrecht op jou(w bed) wel heel fijn en misschien zet hem dat dan weer aan tot eten?? Misschien zocht ie meer kwaliteit van leven???
Nou ja, ik weet het ook niet hoor. Ik zou hem, denk ik, als ie dat zelf zou willen wel weer naar buiten laten.....uitproberen wat ie nog leuk vindt en hem dat geven!!
Ahhh, mag ie vannacht weer op je bed??? Neem ik Nachi ook mee naar mijn bed...  :D  :D
Door spreeuwtje
grinnik...
ik liep er wel over te denken.. of droop weer mocht in bed..
maar.. ik heb een hele nare dag achter de rug..
sano en ik hadden zon ruzie.. dat de macaroni nu op de muur zit..  :-[
het gaat echt even niet goed met mij door alle spanningen.. dus ik heb mijn nachtrust nodig..

ik denk niet dat t psychisch is..
tenminste niet zijn ziek zijn.. wel zijn beter worden..
hij had meer zin om te gaan eten toen hij bij mij op bed mocht ipv in de badkamer..
wat heel logisch is eigenlijk..

naar buiten laten gaat echt nog niet..
ik vroeg het nog aan de d.a.
maar die wist ook zeker.. net als ik eigenlijk maar ik wilde het toch vragen.. dat droop daar te weinig energie voor had.. en dat hij dan vrijwel zeker weg zou kwijnen..
ik kan hem niet goed in de gaten houden als hij weer zijn oude leventje oppakt..
ik kom hem dan alleen tegen in de bijkeuken.. omdat hij anders de binnenpoes vermoord..

maar eu..
jij mag nachi wel mee naar bed nemen hoor..
ik heb er al drie poezennachten opzitten.. :P

Door flin
uhhhmmm...nou zat 'k dus naar 'House' te kieken (niet om 't 1 of ander belachelijk te maken),
  maar 't schijnt zo te zijn dat cystes op de longen niet op foto gezien kunnen worden,...
no idea verders...

no offendse...
Door spreeuwtje
ok.. da wist ik nie..
maar krijgt men het daar ook benauwd van??

eum..
trouwens.. zit ik nu te denken..
in een cyste zit vocht.. en vocht zie je wel! of ben ik nou dom??

no offense taken.. :P
Door koekje
ik kijk ook wel eens naar house. ik vind de diagnostiek altijd hilarisch!  :D
en volgens mij zijn longcystes echt wel te zien op een foto.

ik kan me heel goed voorstellen dat je 12 dagen dwangvoederen beu bent. zeker omdat het weinig heeft opgeleverd en je de kat zoveel stress iedere keer moet aandoen. het is geen jonge kat die stevige nies heeft en daardoor een dichte neus en geen eetlust heeft.
Door spreeuwtje
nou.. niet alleen beu..
maar ook gewoon niet realistisch meer..
als een kat na 12 dagen nog niet zelf eet.. is er volgens mij nog weinig hoop dat hij dat ooit weer wel gaat doen..
maar droop begon toen tussendoor kleine beetjes te eten.. en dus vond ik dat t tijd was om hem die kans te geven..
als je dwangvoert.. heeft hij ook geen trek tussendoor..
dat heeft nu ws toch wel goed uitgepakt..

het is zo lastig te zien he..
het ene moment denk je.. jeeeez.. wat issie mager!!
t andere moment valt het ineens weer erg mee..
de weegschaal bij de d.a... die steeds dezelfde is.. geeft ook steeds hetzelfde gewicht aan..
dus ik ga er nu ook vanuit.. dat hij dus kennelijk minder benauwd is..
want hij krijgt minder voeding binnen zonder dv..
maar ondanks dat blijft hij wel op t zelfde gewicht..
dus ws kost zijn gebrek aan adem hem minder energie..
want verder doet hij niet veel daar..
hij wil niet eens op t kozijn naar buiten kijken..  :-X

het dwangvoeren heeft hem overigens wel van de dood gered..
als ik dat niet had gedaan.. was hij binnen een paar dagen gestorven..
daar ben ik zeker van..
Door Lefki&Amy
spreeuwtje schreef: grinnik...
ik liep er wel over te denken.. of droop weer mocht in bed..
maar.. ik heb een hele nare dag achter de rug..
sano en ik hadden zon ruzie.. dat de macaroni nu op de muur zit..  :-[
het gaat echt even niet goed met mij door alle spanningen.. dus ik heb mijn nachtrust nodig..

ik denk niet dat t psychisch is..
tenminste niet zijn ziek zijn.. wel zijn beter worden..
hij had meer zin om te gaan eten toen hij bij mij op bed mocht ipv in de badkamer..
wat heel logisch is eigenlijk..

naar buiten laten gaat echt nog niet..
ik vroeg het nog aan de d.a.
maar die wist ook zeker.. net als ik eigenlijk maar ik wilde het toch vragen.. dat droop daar te weinig energie voor had.. en dat hij dan vrijwel zeker weg zou kwijnen..
ik kan hem niet goed in de gaten houden als hij weer zijn oude leventje oppakt..
ik kom hem dan alleen tegen in de bijkeuken.. omdat hij anders de binnenpoes vermoord..

maar eu..
jij mag nachi wel mee naar bed nemen hoor..
ik heb er al drie poezennachten opzitten.. :P

3 nog maar????  :D
Ik wil Nachi graag mee naar bed, maar Nachi komt voor alsnog niet onder de bank vandaan  :(
Maar Nachi slaapt op bed, niet erin, misschien scheelt dat??  :D
Door spreeuwtje
droop is op zich meer dan welkom..
alleen meneer wil echt de hele nacht geknufd worden..
draait zelfs mee als ik omdraai..  :o
dan stapt ie eruit.. en wil hij er weer in.. en laat dan een "mèèèèèèèr" horen..
ik moet echt op mijn eigen tellen passen..
mijn zoontje van 2 maakt het me vaak erg moeilijk..
en dat loopt uit de hand als ik op mijn tandvlees loop.. (heb ik weer eens gemerkt vanavond)..
dat kan niet..
beessies zijn heel belangrijk voor mij..
maar een mentaal beschadigd kindje omdat ik uit woede de macaroni in zijn haar smeer die hij net tegen de muur geworpen heeft..  is ook niet de bedoeling..
Door Lefki&Amy
spreeuwtje schreef: droop is op zich meer dan welkom..
alleen meneer wil echt de hele nacht geknufd worden..
draait zelfs mee als ik omdraai..  :o
dan stapt ie eruit.. en wil hij er weer in.. en laat dan een "mèèèèèèèr" horen..
ik moet echt op mijn eigen tellen passen..
mijn zoontje van 2 maakt het me vaak erg moeilijk..
en dat loopt uit de hand als ik op mijn tandvlees loop.. (heb ik weer eens gemerkt vanavond)..
dat kan niet..
beessies zijn heel belangrijk voor mij..
maar een mentaal beschadigd kindje omdat ik uit woede de macaroni in zijn haar smeer die hij net tegen de muur geworpen heeft..  is ook niet de bedoeling..
Ai, dat klinkt inderdaad heftig.....kan me je wanhoop wel voorstellen....misschien wel 1 van de redenen voor mij om geen kids te willen...heb mijn handen vol aan mijzelf en de dieren en wil een beetje in balans blijven.
Ben, net als jij, trouwens een avondmens, maar heb ook daar uitgevonden dat mijzelf dwingen op tijd te gaan slapen (voor 12 uur  :P) toch beter gaat, dus ik ga nu toch echt maar eens. Snap niet hoe jij dat doet, want Sano zal morgenvroeg toch niet even lekker uitslapen, vrees ik???
Door 202Spots
danielle1980 schreef: en ik zou mn kat nooit laten lijden als t genoeg is laat ik m inslapen, maar dat beeld krijg ik van deze kat dus niet, dus moet er wat gedaan worden, niets doen vind ik dus echt zielig
Ik lees 't zelfde als jij Danielle en het beeld wat ik heb is heel anders als wat jij ziet,
want ik vind dat deze kat dus wel lang genoeg heeft geleden....TE lang als je mij vraagd.
Wanneer het mijn kat was dan zou ik 'm dus zosnel mogelijk helpen met het enige en het laatste wat ik nog voor hem kan doen...hem vredig laten gaan....

En "houden van" betekend niet zolang mogelijk bij je houden...
houden van is ook "laten gaan".......
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 06 feb 2009, 03:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
Jopie schreef: Is Droop zijn hartje goed nagekeken? klinkt als een hartprobleem.
En ontwormen doe je dat?

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. is ook nog niet ter sprake gekomen geloof ik??
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door