Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
Heb voor de zekerheid toch zijn temp even opgenomen, hij heeft een temp van 38.4, geen koorts dus.
Vind het zo vervelend, zojuist wou hij weer niet eten, eff wat gourmet erdoor en dan gaat
er nog redelijk wat naar binnen. Het lijkt af en toe alsof ie een beetje een opgezwollen borst of buik heeft
maar hij is ook aardig rond zeg maar, dik bedoel ik dan dus ik vandaar dat ik eff zijn temp heb opgenomen.
Misschien dat ik ma voor de zekerheid nog even op consult ga, weet ik zeker dat castreren kan al
denk ik dat ik me te veel zorgen maak ..
Door Limpy
Ach pubers kunnen zo dramatisch doen, vooral als ze merken dat je je zorgen maakt...

Als ik tegen obi-wan zeg "ach gut, wat ben je toch vreeeeselijk zielig" staat dat garant voor dramatisch gillend en loeiend door het huis heen rennen gedurende een paar minuten  :D
Pekke als mn 1e verspuber at af en toe ook slecht door het wisselen, is inmiddels weer helemaal goed gekomen.
Door *Yvje*
Heb even goed in zijn bekkie gekeken, daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.
Hij heeft namelijk nog melkhoektandjes en precies daarnaast, ertegenaan dus, komen zijn
volwassen hoektanden erdoor, zijn er al een stuk door zelfs, en onder hetzelfde ..
Moet ik hiervoor volgende week naar de DA of kan ik afwachten ? Misschien dat ik de castratie wel
afzeg en hem eerst hiervoor laat checken ..
Door *Flip*
*Yvje* schreef: Heb even goed in zijn bekkie gekeken, daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.
Hij heeft namelijk nog melkhoektandjes en precies daarnaast, ertegenaan dus, komen zijn
volwassen hoektanden erdoor, zijn er al een stuk door zelfs, en onder hetzelfde ..
Moet ik hiervoor volgende week naar de DA of kan ik afwachten ? Misschien dat ik de castratie wel
afzeg en hem eerst hiervoor laat checken ..
Dat hoeft geen ramp te zijn, het komt vaker voor dat de melkhoektanden niet meteen uitvallen bij het doorbreken van de blijvende hoektanden. Kan je zien of de melktandjes van die kleine snijtandjes wel allemaal weg zijn?
Ik weet niet hoelang de 2 tanden al naast elkaar staan, maar de DA kan zeker zien of hij de melktand misschien moet verwijderen. Dit is een simpele ingreep, omdat het een melktand betreft, en zal waarschijnlijk tegelijk met casteratie kunnen gebeuren.
Ik zou liever 1x de kat onder zijl brengen en dan deze beide ingrepen tegelijk uit voeren, dan de kat 2x onder narcose moeten brengen.

als hij trouwens geen KVV met gourmet wilt hebben, dan zou hij of onwijs veel zeer in zijn bekje moeten hebben of het heeft er niets mee te maken...

Sterkte!
Door *Yvje*
Heb besloten om de castratie toch even uit te stellen, hij eet nog niet goed maar
ik denk tpch dat het door het wisselen komt, in twee dagen heb ik al 2 kiezen gevonden
en hij heeft dus allemaal dubbele hoektanden ... stel dat ze er niet vanzelf uit gaan
en ik moet ze eruit laten trekken, heb ik dit liever tegelijk met castratie ..
Dus ik ga morgen even heen om woensdag af te zeggen .. over een paar weekjes
maar weer kijken. Hopelijk gaan ze er zelf uit, he schijnt belachelijk duur te zijn
om te laten trekken !
Door *Flip*
*Yvje* schreef: Heb besloten om de castratie toch even uit te stellen, hij eet nog niet goed maar
ik denk tpch dat het door het wisselen komt, in twee dagen heb ik al 2 kiezen gevonden
en hij heeft dus allemaal dubbele hoektanden ... stel dat ze er niet vanzelf uit gaan
en ik moet ze eruit laten trekken, heb ik dit liever tegelijk met castratie ..
Dus ik ga morgen even heen om woensdag af te zeggen .. over een paar weekjes
maar weer kijken. Hopelijk gaan ze er zelf uit, he schijnt belachelijk duur te zijn
om te laten trekken !
Melktanden verwijderen is iets anders dan blijvende kiezen/tanden laten trekken hè! Ik zal de Da even vragen hoe hij/zij erover denkt. Een paar weekjes met melktanden die niet zelf uit gaan vallen, terwijl de blijvende tanden doorkomen, dan kan het zijn dat de blijvende tanden zich in een verkeerde positie gaan zetten.
Het wil niet zeggen dat als je kiezen vindt, de hoektanden ook goed uit zullen vallen. De blijvende kiezen drukken de melkkiezen, met een korte wortel, namelijk uit de kaak. Bij de hoektanden is het normaal dat de blijvende hoektand voor de melkhoektand doorkomt, maar het gebeurd vaak dat de melkhoektand niet vanzelf uitvalt.

Moest ik in jouw schoenen staan, dan zal ik de Da bellen om te aan te geven dat je nog niet zeker bent of je de casteratie wel/niet wilt doen en waarom, maar dat de Da eerst even naar de tanden kijkt. Casteratie van een kater is 'piece-of-cake' en is echt in 3min gedaan(in en uit de slaap halen kost meeste tijd), mocht de Da zeggen dat er geen reden voor paniek is wat de tanden betreft is er nog tijd zat over voor de casteratie.
Door *Yvje*
Ja, ik ben bang dat ze dan meteen zeggen, ja, die trekken we er ook maar "even"uit  terwijl het
nog niet echt nodig is en ik een fortuin kwijt ben aan allebei ... wie weet vallen ze er komende weken zelf wel uit.
Ik ga morgen iig even heen om te overleggen met de assistente.. naar het schijnt kost zo'n grapje ontzettend veel geld.
Door Limpy
Sjee, wat n mazzelpikkies zijn jullie, hier maakten ze wisseltanden altijd gelijk kwijt, van 4 pubers nooit een tand teruggevonden  :crying:
Kijk het gewoon effe een weekje of wat aan hoe het met die hoektanden gaat.
Door koekje
Ik heb van Sien 1 hoektandje gevonden. Ze had toen een enorme bui van alles op willen vreten en overal aan knagen. Van Ot heb ik nooit een tandje gevonden, maar die heeft wel een tijdje dubbele tanden gehad. Beide katten hebben mooie tandjes inmiddels.
Door *Yvje*
Ik ben net terug van de Da, heb even met de assistente overlegt,
castratie morgen gaat gewoon door, maar voor die tijd voor hij onder zeil gaat
als ik er nog bij ben wordt er even in zijn bekkie gekeken naar zijn
dubbele hoektanden, meestal kunnen ze wel voelen en zien of ze er nog zelf
uit gaan vallen en is dit niet het geval dan doen ze het terwijl hij onder zeil is
voor de castratie. Kwam er iets van 50 euro overheen dus dat valt ook nog mee gelukkig.
Had al belachelijke verhalen gehoord van mensen die meer dan 200 moesten betalen ..
Misschien dat dit dan om volwassen tanden ging ofzo ?
Nja.. ik ben benieuwd morgen ..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op di 08 nov 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
*Yvje* schreef: Ik ben net terug van de Da, heb even met de assistente overlegt,
castratie morgen gaat gewoon door, maar voor die tijd voor hij onder zeil gaat
als ik er nog bij ben wordt er even in zijn bekkie gekeken naar zijn
dubbele hoektanden, meestal kunnen ze wel voelen en zien of ze er nog zelf
uit gaan vallen en is dit niet het geval dan doen ze het terwijl hij onder zeil is
voor de castratie. Kwam er iets van 50 euro overheen dus dat valt ook nog mee gelukkig.
Had al belachelijke verhalen gehoord van mensen die meer dan 200 moesten betalen ..
Misschien dat dit dan om volwassen tanden ging ofzo ?

Nja.. ik ben benieuwd morgen ..
dat maakt inderdaad nog al uit qua werk & risico's.

Had de DA verder nog een mogelijke verklaring voor het gedrag?

Alvast succes morgen!

ps. mag je niet bij de castratie blijven? Of wil je dat zelf liever niet?
Door *Yvje*
Nou, ja, ik heb het aan de assistente verteld en zij zei ook dat het tijd werd ...
Ik weet niet of ik er bij mag blijven, ik denk het niet, maar waarom zou ik ?
Ik vertrouw erop dat het goed gaat ..
Ik hoop dat ze de tandjes laten zitten eigenlijk en dat de natuur zijn werk gaat doen.
Door *Yvje*
Nou, Liam is inmiddels weer terug van de DA, er zijn dus wel 4 melkhoektandjes getrokken
en hij is gecastreerd ! Hij is nu nog een beetje moe .. valt nu in slaap op de ton onder
een handdoek en zonet heeft ie liggen snurken bij me op schoot !!
Eten wil hij nog niet, èen hapje gourmet maar meer niet .. schijnt te komen omdat
ze een beetje misselijk kunnen zijn van de narcose.. vanavond nog een beetje proberen,
niet te veel maar denk ik. De DA dacht overigens dat zijn moeilijke eten de afgelopen week
wordt veroorzaakt door zijn kiesjes die zo'n beetje allemaal los zitten !
Hij keek in zijn bekje en raakte er per ongeluk èen aan en hij viel er zo uit.
Maar omdat de hoektanden nog best erg vast zaten konden ze er beter wel uit..
Ik heb trouwens geen kap meegekregen, was niet nodig zei ze, maar hij likt er wel
steeds aan nu natuurlijk ? Ik weet nog dat Axl er wel eèn had, zou dat sneetje zo snel weer
helemaal dicht zitten dan ?
Door pearlsofpassion
Bij castratie van een kater hoeft er helemaal geen kap.
Ze maken gewoon een klein sneetje tussen de twee balletjes, floepen die naar buiten, binden de zaadleiders af, balletjes eraf, even ontsmetten en het sneetje valt zo weer dicht.
Is op een dagje alweer dicht en vergeten en vergeven. Kan echt geen kwaad als ze eraan likken, ze kunnen er niets mis aan doen.

Ik vond het de eerste keer ook vreemd en eng  ???, maar het blijkt echt zo te werken en hebben er echt geen last van.
Geen zorgen dus, en zeker niet lastig gaan vallen met een kap. ;)
Door *Yvje*
Ok, top, dankje ! Hij heeft zojuist wat brokjes gegeten, vlees wil ie niet, brokjes krijgt ie normaal niet
maar wil toch dat ie even wat eet, hij is wel extra knuffelig !!  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door