Moderators: koekje, pearlsofpassion
pearlsofpassion schreef: In mijn ogen is het een duidelijke pijnreactie. Erge pijn dus die plots opkomt en dan niet onmiddelijk wegtrekt. Daarom gaat hij zo in paniek.Er zijn 2 foto's getrokken en op de darm na zag het er allemaal goed uit. Misschien dat de ostipatie van jouw Kleintje op een mindergevoelige plek zat of is Flip pijngevoeliger, pijn is bij dieren toch moeilijk te meten. Ik had zijn buik zelf al gevoeld, maar een bol, zoals zijn maag vlak na het eten, heb ik zelf niet kunnen voelen.
Het kan dat het gewoon een ostipatie was, maar als hij het nog eens doet zou ik aandringen op een bloedonderzoek (algemene werking alle organen plus kijken of er niet ergens een tumor zit) en als dat niets oplevert een echo of minstens foto's.
Ik zou er persoonlijk helemaal niet gerust op zijn. Kleintje heeft ook eens ostipatie gehad, maar had daar niet zo'n pijn van. Ik voelde gewoon de bol zitten in haar buik (ik in paniek dacht meteen het ergste).
Maar dit was echt duidelijk heel erge pijn.
Ik zou maar opletten met die Metacam. Zoek eens op het internet, maar het kan de nieren erg aantasten. Zeker de suspensie mag eigenlijk niet bij katten gegeven worden (maar DA'n blijven dat maar voorschrijven) en de injectie maar eenmalig. Erna wordt het gevaarlijk voor de nieren.
Als hij gewoon verstopt zat die ik ook niet in dat pijnstilling nodig is eens de stop weg is.
pearlsofpassion schreef: Kunnen katten ook een blindedarmontsteking krijgen? ???Ik dacht dat alleen herbi- en omnivoren een blinde darm hadden. Zonder blinde darm kan deze niet ontstoken raken.
Misty schreef: Ik dacht gelijk aan de heupen. Later las ik ook dat hij z'n heup eerder gekneusd heeft. Dat zet je toch te denken. ???
Persoonlijk zou ik hem niet in een ongezekerde omgeving naar buiten laten. Zeker niet als hij een aanval heeft.
Je weet niet hoe opgejaagd hij zich voelt. En wat er dan allemaal kan gebeuren. Je moet er toch niet aan denken?
Mijn poes heeft ook aanvallen met rillingen over haar rug. Ze rent dan hard door de kamer, alsof ze achtervolgt wordt.
Begint zich driftig te wassen en heftig met haar staart heen en weer te slaan. Soms komt er een andere kat achter haar aan gerend.
Daar blaast ze dan heel heftig tegen, alsof die degene is die haar pijn doet. ??? Ik heb ook geen idee.
Ben met haar naar Jyoti geweest. http://dier.jyoti.nl/ Let op! Zij is een van de weinigen met een echte chiropractie opleiding voor dieren.
Goede ervaringen mee met o.a. behandeling HD van een van m'n andere katten.
Zij heeft mijn poes een chiropractische behandeling gegeven en een aantal wervels recht gezet. Nu afwachten hoe het gaat.
Maar ik heb goede hoop. Poes is al een stuk relaxter dan ervoor. Misschien ook iets om te overwegen?
Grtz, Winnie
*Flip* schreef: WB de heup, die was rechts gekneusd en Flip likt meer links, er zijn ook foto's getrokken en zijn heupen & rug zijn perfect in orde (zie eerdere post).Doordat de heup rechts gekneusd was, kan hij het juist met links zijn gaan compenseren. Er zijn foto's van gemaakt, maar in hoeverre zie je kneuzingen, verdikte spieren etc. op een foto?
*Flip* schreef: Stress kan weerslag hebben op gewrichten of dat bij Flip ook zo is of dat het enkel oversprong gedrag is van stress, dat weet ik niet.Ik ben er niet om te (ver)oordelen over het wel of niet in een verzekerde omgeving houden van je kat. Zo te lezen heb je de voor- en nadelen goed tegen elkaar afgewogen en accepteer je de risico's.
Als het stress is dan heeft binnenhouden echt een averechts effect. Er kan buiten altijd iets gebeuren, maar als ik hem binnen moet houden, dan weet ik zeker dat het vroeg of laat ergens mis gaat. Hij wordt dan echt helemaal dol (voor ons ook echt niet leuk). Beneden hebben wij een gietvloer(=glad) en met een gelakte open zoldertrap(=glad), dan wordt het vragen om problemen als hij ongecontroleerd door het huis gaat. Als hij binnen zijn energie kwijt moet, dan springt hij vanaf de onderste trede van de trap beneden tot halverwege de zoldertrap (2 gedraaide trappen) en weer terug naar beneden. Dat was toen ik hem 's morgens maar 1 uurtje binnen moest houden voor we naar de DA konden... (moet de verf op zolder trap dus ook weer bij werken)
Toen hij met zijn heupje zat en opgeknapt was heb ik de achterpoort hermetisch afgesloten, zodat hij toch buiten kon plassen ed. Binnen 2min zat hij op de container om zo over de schutting te kunnen. Toen heb ik hem een tuigje om gedaan met een lange lijn, erg blij was hij niet, maar dat ging 1 dag goed. De volgende dag sprong hij via de tuintafel op de 3m hoge schutting, krijg hem dan maar eens naar beneden zonder risico dat hij er aan de andere kan vanaf wilt springen en het lijntje niet lang genoeg is... Ik zat er bij, maar het ging zo vlug!
Echt, ik zou hem het liefst de hele dag in de gaten houden, maar het is het de kat niet naar. Daarbij heeft hij eerder een blaasontsteking gekregen van stress (moest 1 week 2x per dag de 2 buurkatten MacBrok voeren), dus wil ik hem zo veel mogelijk stress ontnemen. Hij weigert ook gebruik te maken van de kattenbak en ik heb er al gewoon zand in liggen.
*Flip* schreef: Gisteravond was hij al een stuk beter, vannacht heeft hij weer rond gewandeld en gespeeld. De laatste tijd ging hij na het eten ergens liggen en verplaatste uit zichzelf niet meer tot de volgende ochtend. Dan wilt hij meteen naar buiten.Dat dachten wij vroeger ook van een kater die we hadden totdat we hem een keer een stuk verderop vlakbij de op- en afrit van de snelweg zagen lopen. Deze kat is trouwens op een gegeven moment niet meer thuis gekomen. En niets is erger, dan niet te weten wat er met je kat gebeurd is.
Wij wonen halverwege een bult en hebben de achtertuin aan een bosje zitten, die bosjes lopen achter andere achtertuinen langs, in het midden is een veldje en er lopen geen wegen achter ons huis. Ik denk dat hij niet veel verder gaat dan die bosjes, want als ik richting dat veldje loop is hij er altijd binnen enkele seconden. Hij loopt ook altijd een stukje met de buren mee als zij de hond uit laten, maar zodra ze het trapje op moeten richting een woonwijk, dan gaat Flip altijd weer terug de bosjes in.
*Flip* schreef: Toch klinkt de reactie van jouw poes wel als die van Flip, heeft ze het vaak? Ik zou wel graag willen weten of de chiropractische behandeling werkt. Hoe wist je dat er wervels scheef zaten? en hoe oud is jouw kat?De poes is 3 jaar. De behandeling heeft zij afgelopen vrijdag gehad. Kan er nog niet zoveel over zeggen, maar voor zover ik weet heeft ze geen aanvallen meer gehad. Ik wist niet dat er wervels scheef zaten, maar dat was waar de holistische DA aan dacht toen ik de aanvallen beschreef.