Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Dit zijn typische wondjes voor voedselallergie.
Vormen typisch bultjes rond de kop en halsstreek, worden dan korstjes, en enkel kunnen zo'n kale plekken vormen die dan lichtjes rood en vochtig zijn (al kunnen ze ook opdrogen).
Cuzco heeft het ook (van kunstmatige anti-oxidanten, ben ik vrij zeker van), en hij heeft er ook ook nooit echt jeuk van gehad.
Alle kweekjes waren negatief en het kwam ook na een verandering van voer (brok).
Door te vergelijken waar hij wel en niet tegen kon, ben ik op die anti-oxidanten uitgekomen.  Orijen verdraagt hij bv ook wel, daar zitten die niet in, die werken met natuurlijke.

Ik zou ook aan een eliminatiedieet beginnen, maar dat is moeilijker met KVV. Er zijn vast wel mensen (bv Nienk in de hondensectie) die je daar kunnen in tips geven.  Je moet gewoon opletten dat er echt niets anders dan die diersoort in zit...
En het moet een diersoort zijn die hij nog niet eerder gehad heeft.

Ik hoop dat je erachter kan komen wat de boosdoener is! Eens je dat weet moet je dat gewoon vermijden en probleem opgelost. ;)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij allergisch zou zijn aan iets dat in alle vlees zit. Mss wel in het merk kvv dat je geeft, dat zou wel kunnen... Ik weet niet of je iets met een premix geeft?  Of zitten er granen en/of groenten toegevoegd?  Ik zou zeker zoeken naar een zuivere vlees kvv om mee te elimineren. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 23 okt 2011, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Biancatje88
@ Flin: Ja blikvoer vind ze heerlijk, maar dat komt er hier al een hele tijd niet meer in. Vroeger kregen ze dat wel (toen ik nog niet wist wat er allemaal in zat).

@ koekje en pearlsofpassion: Ik zou wel zo'n eliminatie dieet willen proberen, maar het probleem is gewoon dat ze niets eet. En dat hou ik gerust een dag of 2 vol, maar dan begin ik zelf ongerust te worden of het nog wel gezond is voor haar, en geef ik haar toch maar iets anders te eten. Want echt ze verrekt het om te eten.

Ik voer ze kiezebrink, normaal gesproken is daar niets anders meer aan toegevoegd, kan er iniedergeval niets over vinden op hun website.
Door flin
ik denk dat ik juist blik zou gaan geven (als ze daar wèl tegen kan, ent lekker vindt)
en dan iets zonder graan/suiker/rijst/piepers

en dan langzaam-langzaamaan iets van Haaksbarf (1 smaak) zou gaan toevoegen

mocht dit goed gaan, langzzzaam weer 't blik afbouwen, en de HB smaakjes uitbreiden
Door Biancatje88
Ja, daarom geef ik haar nu ook Renske erbij. Dat is gestoomd, dus niet te vergelijken met een blik van bijv whiskas.

Vind het gewoon heel erg vreemd, en snap niet goed waar ze het precies van krijgt. Want je zou toch denken dat de goedkope brokken die ze 3 jaar geleden kreeg veel ongezonder en slechter voor haar zijn als dit, maar toen had ze nooit ergerns last van.

Mijn andere 4 katten doen het trouwens wel uitstekend op kvv.

En een eliminatie dieet is bij haar gewoon zo moeilijk want ze eet echt niets, alleen de kip en konijn van kiezebrink gaat er in. Heb al haaksbarf, tinlo en bibi geprobeerd maar ze haalt haar neus er voor op.
Door pearlsofpassion
Het is inderdaad lastig als ze niets eet.
Ik zou denken dat ze allergisch is voor een bepaalde diersoort omdat ze het op goedkope brokken goed deed (daar zit namelijk geen vlees in). Maar ik kan er natuurlijk naast zitten...

Katten die moeilijk doen laten overgaan op vers wordt inderdaad met blikvoer gedaan dus vind ik het idee van Flin zeker te overwegen.
Gewoon een goed! blik zoeken dat ze wel lust en dan stillaan steeds meer kvv onder doen. Als ze Renske eet, kan dat misschien ook voor dat doel dienen (daar de kvv onder), maar dat ken ik niet, dus weet ik niet.

Als ze tegen iets in brokken of blik kan wil dat trouwens niet zeggen dat ze daar vers tegen kan. De eiwitten schijnen te veranderen...
Door Khari
Blikvoer van Animonda, Shesir en Porta 21 zijn onder andere merken die zonder granen en rijst hebben (bepaalde smaken ieder geval).
Ook dan Renske en Yarrah.
Zeker de shesir en porta, sommige smaken van Animonda worden hier erg goed gegeten.

Het eerste waar ik ook aan dacht met deze plekjes was voedsel allergie, erg vergelijkbaar met 2 katsels hier die ook allergisch zijn
Door pearlsofpassion
Er zijn nog wel meer merken, gewoon even zoeken (ik kan er nog wel een heel aantal opnoemen, maar dat wordt niet zo geapprecieerd ;)).
Dat is niet het moeilijkste...
Moeilijker lijkt me om een Kvv te vinden die enkel 1 diersoort bevat en dan nog eentje die ze nog nooit gehad heeft... Moet wel te vinden zijn waarschijnlijk, maar hoe je de overgang naar kvv dan in je eliminatiedieet inpast, weet ik ook niet.
Als ze op blik niet reageert, moet je dan met de diersoorten in je blik ook rekening houden? Of maakt dat dan niet uit (want een blik zonder iets van kip of rund moet je al iets meer zoeken). Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op weet...
Door Biancatje88
Ja het is echt moeilijk. Ik ga haar vanaf nu maar geen kvv meer geven en alleen nog renske tot de bulten weg zijn, dan geef ik haar weer kiezebrink kip, met renske, als ze dan weer bulten krijgt ligt het aan de kip. Krijgt ze geen bulten zal het wrs wel aan de konijn liggen.

Bedankt iniedergeval voor het meedenken allemaal!
Door flin
Biancatje88 schreef: Ja het is echt moeilijk. Ik ga haar vanaf nu maar geen kvv meer geven en alleen nog renske tot de bulten weg zijn, dan geef ik haar weer kiezebrink kip, met renske, als ze dan weer bulten krijgt ligt het aan de kip. Krijgt ze geen bulten zal het wrs wel aan de konijn liggen.

Bedankt iniedergeval voor het meedenken allemaal!
Wat denk je hier zelf van? :

Kiezebrink Kipmix
Ingredienten: 35% kippenruggen, 15% kippenlever, 35% kippennekken, 15% kippenmaag

Kiezebrink Konijnenmix
Ingredienten: 70% konijnkarkas, 15% konijnenhartjes, 15% konijnenlong
Door Biancatje88
Ik weet het wel, maar ik krijg er niets anders in. En ik bedoel niet dat ik haar alleen maar kip voer he, kip in combinatie met renske. Dus 2 keer in de week kip en de rest renske.

Mijn andere katten eten wel verschillende soorten en doen het perfect, maar zij blijft een moeilijke eter.
Door koekje
Renske is echt hetzelfde als blik. Het is verhit commercieel voer. Niets meer en niets minder. Dat ze die verhitting dan via stomen hebben gedaan, omdat het bakje anders smelt, is niet het verschil.
Als ze wel rauwe kip en konijn lust, zou je eens kunnen proberen vanuit daar een barf-eliminatiemenu te beginnen. Langzaam wat andere dingen bijdoen die ook niet te moeilijk smaken en zodat ze langzaam ook aan andere smaken kan wennen, want dat lijkt in mijn optiek het grootste qua andere dingen niet willen eten. Kwartel en parelhoen smaken erg naar kip en tam konijn.
Door flin
Biancatje88 schreef: Dan ga ik dat maar eens proberen.
maar dan liever niet alleen met Kiezebrink mix met 70 % vleesbot toch?

voeg eventueel nog wat anders aan de mix toe (spiervlees/orgaan/blikvoer)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door