Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
Esthertjuh schreef: Heeft de DA daar geen neusdruppels voor gegeven.
Er zijn namelijk gewoon neusdruppels speciaal voor dieren (weet zo alleen de naam niet meer).

Edit: het zijn Rhinigenta druppels.
nee helemaal niet. alleen iets voor zijn ogen en antibiotica. antibiotica 1 keer per dag en voor zijn ogen 2 a 3 keer per dag. maar zijn neusje zit dicht en hij ruikt zijn eten niet waardoor hij slecht eet. heb hem sinds thuiskomst gisteren niet zien eten. wel vanaf terug van de dierenarts zien drinken. koorts heeft hij niet. had gisteren ook bijna verkeerde medicijnen gehad ook. er werd mij gezegt van de antibiotica en de oogzalf kreeg bijna alleen pijnstillers mee die ik niet hoef te hebben.
Door lightning
klinkt een kat altijd zo erg als hij verstopt zit? vind het zo eng. neusspray gene succes. oogzalf ook niet hij vecht dan wel voor zijn leven. nu begin mijn oude kater ook. de heeft al 2 beroertes gehad (is ook bekend hier) en dus zijn weerstand is niet optimaal maar hij begint te rillen. heb een deken over hem heen gelegt en hij rilt dan niet dus hij zal het wel koud hebben.

nu vroeg ik me toch af kan een kat ziek worden van een mens? mijn vader is de laatste week van verzorging zelf dood en dood ziek (is hij trouwens nog). kan een kat die (waarschijnlijk) een beetje gestresst is omdat de baasjes op vakantie waren ziek worden van een mens?
Door lightning
weet jij het verschil tussen de niesziekte bij een kat of verkouden? de da gisteren kon me daar geen antwoord op geven. hij kan beide hebben volgens haar. niesziekt zou vreemd zijn maar de symptomen zijn er wel maar is zelfde als verkoudheid volgens de da. morgenochtend vroeg bel ik mijn eigen da. vind het geen fijn iets. kat klinkt eng met dichte neus. krijg niks in het neusje hij vecht dan en hoe steviger wij hem vast moeten houden hoe moeilijk hij het heeft met ademen dus laten wij los.
Door koekje
in principe is dat hetzelfde.
niesziekte is een verzameling van een aantal ziekteverwekkers, de bekendste/meest voorkomende zijn calici, 1 of ander feline herpes en nog iets. herpes is viraal, dus geen AB tegen. Calici is dacht ik bacterieel, dus daar wel AB tegen. De ene vorm van niesziekte werkt juist op de ogen, de andere juist weer op de luchtwegen en de andere op de slijmvliezen en mond.
Het lijkt allemaal op verkoudheid (wordt ook door verschillende dingen veroorzaakt) bij de mens.
Door Esthertjuh
lightning schreef: dank je. heb jij misschien een idee hoe ik iets in mijn kat kan krijgen?
Proberen in een handdoek te wikkelen en zorgen dat hij daar goed strak in zit zodat hij zijn poten niet meer kan gebruiken.
Maar bij Kayleigh is zelfs dat een groot gevecht :(
Pillen gooi je zo ver mogelijk achter in de keel, bek dichthouden en over keeltje wrijven zodat ze slikken.
Wel even controleren of het pilletje echt weg is, want Ranga slikt wel maar dan is het pilletje vaak niet weg.
Voor pilletjes leg ik ze vaak op hun rug bij mij op schoot.
Voor neus- en oogdruppels zet ik ze op schoot en trek ik het kopje wat achterover.
Het oogje wel goed openhouden bij druppelen, want vaak knijpen ze het oogje dicht.
Bij Kayleigh waren de neusdruppels het lastigste omdat ze ze op 1 of andere manier terugblies, maar alles wat blijft zitten is mooi meegenomen.
Door lightning
ik kan hem niet eens vasthouden hij vecht met alles voor zijn leve nwaardoor hij het super benauwt heeft. hij spuugt ook al gal dus hij is echt leeg. zijn pil is wel gelukt vraag niet hoe, maar 1,5 uur later was hij dus aan het spugen dus pillen hebben geen nut volgens mij is dat dan nog niet geheel in het systeem. morgenochtend om 9 uur hang ik aan de telefoon hij heeft vocht nodig en eten. we gaan hem nu proberen in een badkamer te zetten met hete stoom en iets wat dampt. voor een hallf uur. hopende dat, dat iets helpt.
Door flin
'k zou morgen even langs de DA gaan om voor 'n langwerkende AB-prik te vragen,
iets van Convenia oid (werkt 2 weken)

als pillen niet lukt, moet je wat.. :(

in theorie zou je na 3 dagen ab toch echt verbetering moeten zien

~
buitenlucht helpt ook met snotneuzen, (zonder koorts dan wel)

en extra sterke geurtjes (vis, stink-prutje blikvoer) om toch wat te eten

sterkte hoor!
Door lightning
met de rode kater het zelfde. zit nog steeds bij de da. eet niet zelfstandig en drinkt ook niet. zit al ruim een dag daar. hij word gestoomt krijgt injecties antibiotica neusspray dwangvoeding onderhuids vocht. al dat soort dingen. hij moet zelfstandig gaan eten.
Door lightning
vanavond weer op bezoek geweest en hij heeft nog steeds niks zelfstandig gegeten. hij moet nog langer blijven. zijn ogen blijven nu wel stukke schoner dus er gebeurd wel iets in het lichaampje. hij heeft nog helemaal gene koorts gehad dus dat is ook goed. drinken doet hij ook nog steeds niet zelf. maar vanavond zat hij zichzelf wel uitgebreid te wassen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door