Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Decibels
spreeuwtje schreef: maar.. wat zou jij doen dan?
biopt?

naja.. ik krijg de d.a. nog niet aan de foon.. dus ik kan haar geen gerichte vragen stellen nog..
want als ze écht vindt dat boris ple heeft.. begrijp ik dus uit de reactie decibels, dat boris niet lang meer heeft..  :-\

vandaag voelt hij zich iets beter.. hij kijkt wat helderder en heeft gister wat vlees gegeten..
maar hij is nog niet echt de oude..
PLE symptomen zijn diarree en mager worden.
Door EllenL
[quote="spreeuwtje"]
maar.. wat zou jij doen dan?
biopt?

naja.. ik krijg de d.a. nog niet aan de foon.. dus ik kan haar geen gerichte vragen stellen nog..
want als ze écht vindt dat boris ple heeft.. begrijp ik dus uit de reactie decibels, dat boris niet lang meer heeft..  :-\

vandaag voelt hij zich iets beter.. hij kijkt wat helderder en heeft gister wat vlees gegeten..
maar hij is nog niet echt de oude..
[/quote]

jeetje, dat vind ik zoooo moeilijk om van een afstand te zeggen! Ik weet niet of ik het zou doen, misschien zou ik eerst proberen met een goed dieet te kijken wat er gebeurd en als dat niet afdoende werkt dan maar prednisolon er in...
Of ik wel of niet een biopt zou nemen hangt een beetje af van de argumentatie die de da geeft en de gezondheidstoestand van Boris, maar de da kan een betere inschatting maken dan ik of Boris dat wel of niet aankan!
Door spreeuwtje
net eindelijk de d.a. aan de foon gehad..
gevraagd waarom zij denkt aan ple en waarom boris dan geen diarree heeft maar gewoon misselijk is..
volgens haar kan ple op verschillende manieren zich uiten.. het is niet altijd gezegd dat ze er met diarree op reageren..
verder kan het dus ook de IBD zijn waardoor er ontstekingen ontstaan..
waar dan de prednison goed zou kunnen werken..

ik heb besloten om de pred te kiezen.. en ik ga uitproberen of boris daarna gewoon ook lekker zijn kuikentjes nog kan eten..
want verder doet hij het goed op de bibi.. en de kuikentjes zijn een traktatie waarbij boris altijd vooraan staat..
mijn ervaringen met pred zijn eigenlijk nooit negatief geweest.. mijn pruts heeft t 5 of 6 jaar gehad en is 21 geworden..
max krijgt atopica tegen de jeuk en de plekken in zijn bek.. dat heeft nu ook al een paar maanden.. en hij ziet er weer prachtig uit.. stinkt niet meer en heeft niet of nauwelijks jeuk..

we gaan t gewoon proberen..
hij krijgt nu iig voorlopig even geen kuiken meer.. en dan zien of hij op de pred snel opknapt..
hij is nu  niet misselijk meer.. maar ziet er nog wat rabbig uit..
Door Decibels
[quote="spreeuwtje"]
net eindelijk de d.a. aan de foon gehad..
gevraagd waarom zij denkt aan ple en waarom boris dan geen diarree heeft maar gewoon misselijk is..
volgens haar kan ple op verschillende manieren zich uiten.. het is niet altijd gezegd dat ze er met diarree op reageren..
verder kan het dus ook de IBD zijn waardoor er ontstekingen ontstaan..
waar dan de prednison goed zou kunnen werken..

ik heb besloten om de pred te kiezen.. en ik ga uitproberen of boris daarna gewoon ook lekker zijn kuikentjes nog kan eten..
want verder doet hij het goed op de bibi.. en de kuikentjes zijn een traktatie waarbij boris altijd vooraan staat..
mijn ervaringen met pred zijn eigenlijk nooit negatief geweest.. mijn pruts heeft t 5 of 6 jaar gehad en is 21 geworden..
max krijgt atopica tegen de jeuk en de plekken in zijn bek.. dat heeft nu ook al een paar maanden.. en hij ziet er weer prachtig uit.. stinkt niet meer en heeft niet of nauwelijks jeuk..

we gaan t gewoon proberen..
hij krijgt nu iig voorlopig even geen kuiken meer.. en dan zien of hij op de pred snel opknapt..
hij is nu  niet misselijk meer.. maar ziet er nog wat rabbig uit..
[/quote]

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... TEROPATHIE
Door spreeuwtje
:-\

nou weet ik t ook niet meer.. misschien begrijp ik haar verkeerd.. maar het diarree verhaal was niet altijd zei ze..
ik ga binnenkort nog maar eens persoonlijk met haar in gesprek.. dan mag ze me haarfijn uitleggen hoe boris ple kan hebben zonder diarree.. en of hij nog wel of niet eiwitverlies heeft..  :-X
Door Lefki&Amy
Hebben ze eigenlijk wel bloedonderzoek gedaan??
Dan kunnen ze toch zo zien of er voldoende eiwitten in het bloed zitten?? Als dat niet het geval is, zou het aannemelijk kunnen zijn, dat hij dus eiwitten verliest via zijn darmen.

Ik snap sowieso het verloop richting diagnose niet helemaal, of ik heb misschien iets gemist...

Ik zou op zijn minst het bloedbeeld willen weten, alle waardes en in dit geval dus ook de alvleesklier!!

Mocht het PLE zijn (wat ik dus ook niet denk), dan zou mijn keuze ook pred. zijn ipv biopt, gezien zijn leeftijd en verleden.
(Tenzij de uitslag van het biopt dusdanig bepalend is voor het verdere verloop en er iets is, waarmee hij dan weer volledig zou opknappen, maar dat begrijp ik niet uit dit verhaal)

Heel veel succes!!!  :-*
Door spreeuwtje
er is meerdere keren bloed afgenomen en die waardes waren goed..
ook t4, die was eerst te hoog en later prima..
ik heb er moeite mee dat het zo vaag is, haar uitleg wb PLE..
net wat decibels zegt, de naam zegt al genoeg.. dus waarom geen opvallende eiwitverliezen en diarree?
het probleem bij mij is dat ik me niet goed kan concentreren als ik in gesprek ben en er vliegen waardes en termen over de toonbank.. :shy:
ik zit zelf eerder te denken aan een echo.. dat is minder belastend voor boris.. of misschien een fotootje hier of daar..
2 vorige katjes zijn op deze leeftijd aan kanker overleden..
ik ga nu denken dat t misschien ook kan komen doordat er toch iets van kanker in zijn darmpjes zit?
dat hoef je niet noodzakelijkerwijs te voelen met palpatie..
misschien is t dan ook wel raar dat hij soms wekenlang prima gaat.. en dan ineens mis is..
hij reageert ook goed op AB.. dus t zouden dan eerder ontstekingen zijn.. dus misschien die IBD..
ik kijk dit nu even aan.. maar ga toch eens wat dingen voor mezelf opschrijven.. zoals de IBD en wat daar dan aan te doen is.. (dan zou de pred toch moeten aanslaan?)
en eerst ook dan proberen met haaksbarf geit of eend.. (was wat zij aanraadde ná dat ik haar sensitive brokjes afwees)
maar open maken.. nee.. dat vind ik niet eerlijk tov boris..
Door EllenL
Volgens mij wordt de term PLE soms ten onrechte verwisseld met IBD, dus misschien gewoon eens vragen of ze dat bedoelt... is nogal een verschil, chronische ontstekingen en geen eiwitten opnemen :-\

Maar hoe gaat het nu met Boris dan? Heeft hij nog veel last?  :-* :bigarmhug:
Door spreeuwtje
met boris gaat t wel beter nu..
eergister was hij nog echt misselijk..
gister nog een beetje stilletjes..
en vandaag is hij af en toe wat onrustig.. maar hij eet goed en spuugt niet meer..
hij krijgt nog wel 3x daags een kwartje metroclopramide.. dat ga ik dan nu heeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam afbouwen..
je ziet het zo goed aan hem als hij zich niet lekker voelt..
rabbig vachtje, loopoogje en donkere oogjes..
als hij dan weer opknapt gaat hij weer glimmen en krijgt hij weer een heerlijk wijsneuzerig smoeltje..

dat heeft hij ook, dat enorme verschil tussen ziek en beter zónder de prednison..
zouden dat dan evengoed ontstekingen kunnen zijn?
t lijkt me zo sterk dat hij dan zo verschilt in een paar dagen..
dat gaat toch niet zo op en neer in een dag of 2/3?
Door EllenL
Zou best kunnen hoor bij IBD, maar pin me er niet op vast want mijn hoofd werkt vandaag niet zoals het zou moeten  :D
Door spreeuwtje
;D
ik las t ja..
nah.. vooralsnog voelt hij zich nu ok..
maar ik twijfel ook nog over zijn schildklier..
die waardes waren een tijdje geleden tegen de bovengrens, daarna weer een stukje lager..
maar hij loopt de hele dag om eten te vragen..
hij heeft eigenlijk altijd wel honger en is er altijd als eerste bij..

misschien over een tijdje nog eens prikken..
Door Limpy
Maar als zn schildklier te snel werkt verklaard dat het hongergevoel wel....
Door spreeuwtje
ja dat zeker.. we waren er in t begin, na de eerste keer meten eigenlijk vrijwel zeker van dat dat ook het probleem zou zijn..
ik moest nog een paar maanden wachten en dan nog eens testen.. want de waardes waren niet te hoog, maar zaten tegen de bovengrens..

toen werd boris nog een keer ziek.. weer spugen en zijn gedrag veranderde ook, hij ging lelijk doen tegen zijn huisgenootjes.. iets wat absoluut niet boris is..
dat schijnt daar ook een beetje bij te horen..
dus nogmaals getest.. maar ik kreeg al wel medicijnen mee om aan de buurtjes te geven die op dat moment voor de katjes zorgden.. want ik was op vakantie..
tijdens de vakantie kreeg ik de nieuwe waardes door, en die waren gezakt.. die zaten nu netjes tussen de referentiewaarden..  :-X
heel raar eigenlijk..

maar dat gedrag is gebleven.. hij doet minder lelijk hoor.. dat wel.. hij zal zich gewoon niet lekker voelen zo nu en dan.. maar ook dat hebberige.. ik krijg t er af en toe benauwd van.. zon hebbert is t..
de laatste keer zijn alleen de multipanel bloedwaardes gemeten.. geen t4..
maar zo langzamerhand ga ik denken dat ik eens moet opperen om gewoon te beginnen met schildkliermedicatie.. want misschien moeten we minder hangen aan die waardes.. en meer kijken naar boris zelf..
Door EllenL
je kan altijd ook nog een proefbehandeling voor de schildklier overwegen natuurlijk, want bloedwaardes zegt gewoon niet altijd alles...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door