Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nyncke
flin schreef: jah, super voor struvietklanten! en ook voor de dierenwinkels-omzet, ohw en vergeet de DA-rekening niet...
  het is zo een non appropriate voer voor katzels...
zeker (neej, alle katzels)  katzels met struviet problemen hebben een natuurlijk (vlees is verzurend) dieet nodig , met flink vocht, lekkere eiwitten en gezond calcium,; niet uit toegevoegde synthetische middelen, nauwelijks of slecht opneembaar

joh, super-voer; eerst graanbrokken, krijgen ze struviet van en dan los je dat op met jawel verzurende brokken...

wacht maar op andere problemen dan,

succes!

neej, dat maakt veel uit,
  op dit moment snap je 't geval kat niet helemaal, vrees ik  :-X
Je slaat een beetje door.
Dat gaat dus niet voor allemaal op, bij Binkie was het enige wat hielp Prins Struvit voer om op te lossen, vers voer niet.
Vers voer zorgde wel dat het minder vaak voorkwam dan toen hij nog op brokken zat.

@ Dancingdaydream
Volgens mij moest hij het minimaal 4 maanden eten, dat was geloof ik 2 zakken van 5 kilo.
Door Too
Die vraag/antwoord was al aan de orde..
flin schreef:
en dat plassen naast de bak: 't beest heeft nog pijn, of associeert de bak met pijn...
daar zou je nog glucosamine-chrondroïtine voor kunnen gebruiken,
't schijnt verzachtend op ontstekingen te werken (zelf geen ervaring mee)

succes met de patiënt in elk geval!

Ik denk trouwens dat je kritische blik en bijbehorende vragen verwart met negatief
Ik sluit me bij Too en Flin aan. Ik zou absoluut nooit voor brokken gaan maar voor vers zonder granen en met extra verzuring dmv vitC, en appelazijn. En zorgen voor zeer veel drinken.
En verder zou ik idd de vragen stellen die Flin aangeeft, zo weet je in feite nog niks.

Verder zou ik iedereen willen verzoeken om verhalen over brokken van welke aard dan ook niet hier op het forum te plaatsen. We hebben het hier over vers voeren, voor brokken-discussies zijn er voldoende ander forums en PB's.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat er toch nog katten blaasproblemen krijgen omdat ze op cb zitten, daar is al eerder een topic over geweest. Dat zou te wijten kunnen zijn aan de grotere hoeveelheid orgaanvlees en/of aan de rijst die er in zit.
Overstappen op cb diabetes lost in elk geval het rijstprobleem op, of overstappen op een ander merk kvv.
Ik kan me goed voorstellen dat je nu in met een dilemma zit. Mocht je (tijdelijk) willen kiezen voor het advies van de da, dan zou ik beslist vragen om de blikversie en die aanlengen met water om lekker te spoelen  en in geen geval de br*k.
Er zijn steeds meer da's die zeggen dat dieetvoer niet helpt, alleen vocht vocht vocht. Het maakt dan niet zoeel uit wat je voert als je er maar- veel - water aan toevoegt.

Als je kat (weer) blaasontsteking heeft, kijk dan ook eens naar zijn leefsituatie, kan  er bijvoorbeeld sprake van stress zijn? Dan zou je daar ook aan moeten werken, want bij herhaalde blaasontsteking blijft het gevaar op gruis ook aanwezig.

Dat plassen kan inderdaad te maken hebben met de bak. Vraag je da om een pijnstiller als ketofen of metacam voor een paar dagen, dat helpt meestal prima.

Verder toch even naar die pH-waarden vragen voordat je met verzuring aan de  slag gaat, want je wilt voorkomen dat het té zuur wordt en je te maken krijgt met oxalaat.
Door GKJF
Dit is geen verhaal over brokken, maar ik vraag advies in onze situatie.
Dat hij nu tijdelijk brokken krijgt is gewoon een deel van het verhaal. Ik vraag niet om wat de beste brokken zijn. Ik vraag juist of er meer mensen zijn die zo'n situatie hebben gehad, en of de kater uiteindelijk weer op vers voer kon.

Ik geloof ook niet dat het helemaal goed doorkomt wat ik zeg.
Hij heeft de eerste keer dat hij naar de Da moest voor blaasgruis ook geen dieetbrokken gehad, maar we zijn dieetvlees (van de DA) gaan voeren in combinatie met vers voer (ander merk dan CB) zonder granen e.d.
Dat heeft dus helemaal niets geholpen, want drie weken later was het weer zo erg dat hij opnieuw anderhalve dag opgenomen moest worden.
Daarom zijn we na de tweede keer toch maar voor de dieetbrokken gegaan, omdat we niet wisten wat we anders moesten voeren.
We willen voorkomen dat het nog een keer gebeurd.
Het lijkt wel alsof sommige mensen zich meer druk maken om het feit dat hij niet het "juiste" voer krijgt, dan dat we dat doen omdat we willen voorkomen dat hij nog een keer met pijn opgenomen moet worden. Als we er te laat bij zijn kan het zelfs fataal zijn.
Dan lijkt het me even minder erg dat we nu brokken proberen. Een Da is toch ook niet helemaal onwetend, want die heeft er toch voor gestudeerd, anderen niet.

Maar goed, voor zover maar weer een reactie op alle negatieve reacties (want dat waren het duidelijk wel en dat is gewoon erg jammer dat dit zo vaak voorkomt op fora).

Ik ga weer verder in de hoop dat er ook mensen zullen reageren die wel gewoon normale reacties kunnen plaatsen en misschien echt willen helpen.
Ik heb contact gehad met de leverancier van Bandit en hij zegt dat we over moeten stappen op het dieet voer van bandit, dat dit zelfs net zo goed helpt als de brokken van de DA. Zodra we kunnen (= leverancier zoeken) gaan we dit dan ook doen en proberen. Maar eerst maken we de zak brokken leeg, we willen gewoon zeker weten dat dit niet nog een keer gebeurd.

De blaasontsteking heeft hij niet opgelopen door stress, want hij ervaart eigenlijk niet echt stress. Het zou kunnen komen door het proberen dekken van de poes zei de DA, omdat hij toch nog aan het zoeken is waar hij moet wezen en de poes draagt ook bacteriën met zich mee. Hij kreeg de blaasontsteking namelijk een aantal dagen na de dekking. Dus we denken dat het gerelateerd moet zijn aan de dekking. Verder is namelijk niet echt een oorzaak te vinden voor de plotselinge blaasontsteking.
We gaan stripjes kopen om de ph-waarde te meten. Vooral voor als we over gaan stappen op het dieet voer van bandit.

Waar we nu vooral over in zitten is of het echt niet meer terug komt nu. Wat we moeten doen als het over een aantal weken toch weer prijs is en dat hij binnen plast.
Ik zag laatste een topic over iemand met een kater die ook precies als Moos voor de bak plast, maar verder ging het topic niet, dus ik kon ook niet verder lezen of het over is gegaan en wat ze er dan aan gedaan heeft.
Dat vind ik jammer, vandaar mijn nieuwe topic.
Ik heb ook een kater gehad die al op jonge leeftijd last had van blaasgruis. In deze situatie was het wel stress gerelateerd want hij had 'oorlog' met een van mijn andere katten. Katten uit huis doen is voor mij eigenlijk geen optie, dus ik zat met een probleem. Kater moest doorgeprikt worden. Allereerst heb ik hem een tijd op Hills blaasgruisvoer gehad, op advies van de DA. Barf kende ik toen nog niet. Eerst kreeg hij SD om het gruis op te lossen (struviet) en daarna CD. Van CD was er zowel nat als droog voer in de handel. Ik gaf het allebei, zodat hij wat afwisseling had. Gaf ook Royal Canin urinary, ook nat en droog. Omdat de blaasontsteking een paar keer achter elkaar hevig terugkwam, met enkele weken er tussen, ben ik direct nadat hij van de allopatische medicijnen af was homeopatische druppels gaan gegeven die goed helpen tegen blaasontsteking: koemis koetjing of orthosiphon. Ik heb dit een paar jaar volgehouden. In het begin een wat hogere dosering en later een 'onderhoudsdosering'.
Op een gegeven moment (na 3 1/2 jaar) had mijn kater het helemaal gehad met het dieetvoer en dat kon ik me zo voorstellen. Ik kwam toen in aanraking met deze site en heb de stap gewaagd om over te stappen op KVV. Ik geef ze Haaks. Ik meen dat daar geen granen in zitten en hij vond dat ook het lekkerst. Langzaam overgestapt op Haaks met appelazijn. Strips erbij om de zuurgraad van de urine in de gaten te houden en ik had daarnaast ook een kleine zak SD brokken (die dus oplossen) achter de hand voor nood. Af en toe gaf ik hem een handje SD. Of als ik een paar dagen wegging liet ik de oppas naast KVV ook wat SD geven om te voorkomen dat hij verstopt zou raken en niemand het zou merken tijdens mijn afwezigheid. Altijd daarnaast door blijven gaan met het geven van homeopatische druppels. Nadat ik met de homeopatische druppels ben begonnen heeft hij slechts één keer een blaasontsteking gehad, jaren later, terwijl in de stresssituatie geen oplossing kwam omdat de oorlog met de andere kat bleef voortduren min of meer tot haar overlijden.

Ik zou je dus adviseren om eerst ervoor te zorgen dat je kater inderdaad geen last meer heeft van dat gruis en ook van eventuele medicijnen af is, dan een weekje wachten en hem koemis koetjing of orthosiphon druppels geven. Twee keer daags, eerst in een wat hogere dosering en dan overschakelen op een lagere dosering. Of je hem nog even op blaasgruisdieet moet houden of dat je meteen weer teruggaat naar KVV dat durf ik niet te zeggen. Als eea erg heftig is geweest, is het misschien goed om hem een paar maanden op blaasgruisdieet te laten en dan langzaam weer over te stappen op vers als alles goed gaat. Maar door blijven gaan met de homeopatische druppels. Hopelijk heb je hier wat aan. De druppels zijn te krijgen bij vd Pigge in Haarlem.
Kefraya schreef: Het schijnt inderdaad zo te zijn dat er toch nog katten blaasproblemen krijgen omdat ze op cb zitten, daar is al eerder een topic over geweest. Dat zou te wijten kunnen zijn aan de grotere hoeveelheid orgaanvlees en/of aan de rijst die er in zit.
IK heb ook een kat gehad bij mij in de praktijk, die met carnibest een pH van 8 bleef houden ondanks toevoegen van extra appelazijn en cranberry. Helaas is de kat toen op brok gegaan en is er geen ander vers vlees geprobeerd. Dus ik kan niet zeggen of het nou aan de carnibest lag, maar ik heb het inderdaad ook vaker gehoord.
Mijn oudste kat heeft ook de nodige ellende achter de rug met blaasstenen (combi van uraat en binnenkant struviet) verder penisamputatie enz.

Staat al jaren op vers (6 jaar), maar ook een hoge ph van 8. Onlangs zijn we zelf gaan malen (dus een barf hap maar dan gemalen omdat je daar water door kan mengen) en de ph is gezakt naar 6,5!!!!
Ik had dit niet verwacht, hij kreeg immers al vers (combi van All Animal, Haaks Barf, Bibi, Carnivoer en af en toe een kippennekje en een prooidiertje).
Ik heb mijn kat ook een hele tijd appelazijn door zijn eten gegeven, maar de ph warde zakte daar niet genoeg van.

Over 2 weken laat ik zijn urine weer checken op gruis, laatste keer zat er alleen redelijk veel struviet in.

Verder kan het zijn dat mijn kat niet helemaal 'spoort' (dat er iets in zijn stofwisseling niet goed gaat die bepaalde dingen kan verklaren) hij heeft namelijk ook hoge leverwaarden, ook dat laten we over 2 weken checken.
nou hij is dekkater he? ik fok zelf ook katten. een collega fokker van mij had het zelfde probleem als jij. als ene kater bij een poes is drinken ze minder en eten ze ook minder. mijn collega fokker had dezelfde problemen als jij. de kater at en dronk minder waardoor minder vocht naar binnen. die kater at ook alleen maar vers ook CB. ligt naar mijn mening niet geheel aan de CB. haar kater heeft ook opgenomen moeten worden en was er bijna niet meer. nu gaat het al tijden goed. of ze hem nog gaat laten dekken weet ik niet.
Door Nyncke
Mevroi Kruim schreef: Ik sluit me bij Too en Flin aan. Ik zou absoluut nooit voor brokken gaan maar voor vers zonder granen en met extra verzuring dmv vitC, en appelazijn. En zorgen voor zeer veel drinken.
En verder zou ik idd de vragen stellen die Flin aangeeft, zo weet je in feite nog niks.

Verder zou ik iedereen willen verzoeken om verhalen over brokken van welke aard dan ook niet hier op het forum te plaatsen. We hebben het hier over vers voeren, voor brokken-discussies zijn er voldoende ander forums en PB's.
Het volgende moet mij even van het hart:

Het is een versforum maar waarom zou je niet iets kunnen noemen wat gewoon goed werkt?
Ik was erg blij met die brokken omdat het enige was wat hem hielp. In een volgende situatie zou ik die ook zeker weer gebruiken.
Ook op een versfoum zijn mensen met ervaringen, moet je dan je mond houden?
Voor mij staat het welzijn van het beestje voorop, als dat toevallig het beste gaat met die specifieke brokjes, dan is dat zo. Daar niet over praten staat voor mij gelijk als diermishandeling.

Als het zover is als in het openingstopic staat, kun je niet anders dan kiezen uit "kwaden".
Als je kanker hebt ga je voor een chemo, dat is puur vergif wat er in je donder gaat .... daar ga je toch ook niet zo over lopen doen?
Laatst gewijzigd door Nyncke op di 07 sep 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
Nyncke schreef:
Het is een versforum maar waarom zou je niet iets kunnen noemen wat gewoon goed werkt?
wat denk je dat aan die brokken toegevoegd wordt ,
wat we met versvoer niet kunnen toevoegen?

(afgezien van 't feit dat droog brok zowiso al noppes is...)

lees dit nog even, misschien wordt er dan meer duidelijk: onderaan pagina 3

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 0.html#bot
Nyncke schreef: Het volgende moet mij even van het hart:

Ik was erg blij met die brokken omdat het enige was wat hem hielp. In een volgende situatie zou ik die ook zeker weer gebruiken.
Ook op een versfoum zijn mensen met ervaringen, moet je dan je mond houden?
Voor mij staat het welzijn van het beestje voorop, als dat toevallig het beste gaat met die specifieke brokjes, dan is dat zo. Daar niet over praten staat voor mij gelijk als diermishandeling.

Als het zover is als in het openingstopic staat, kun je niet anders dan kiezen uit "kwaden".
Als je kanker hebt ga je voor een chemo, dat is puur vergif wat er in je donder gaat .... daar ga je toch ook niet zo over lopen doen?
Dit is hoe Lizzy en Leo het forum willen inrichten en dit is hoe de moderatoren het dus doen.
Het forum wil mensen voorlichten over en helpen met het voeren van vers aan hun honden en katten. Er zijn maar heel weinig websites waar mensen goede informatie daarover kunnen krijgen. Er zijn legio websites, voerfabrikanten en dierenartsen die je de oren van de kop willen kletsen over brok in alle vormen, maten, soorten en prijzen. Voor brok-informatie kun je dus overal terecht.

Websites van dit formaat met deze data-hoeveelheden onderhouden en een forum laten draaien kost geld, tijd en energie. Lizzy en Leo zijn zo geweldig dat ze die tijd, dat geld en die energie er in willen steken ten bate van ons versvoerders. Het gaat dus niet aan hun forum, met aanhangende kosten, te gebruiken voor discussies die prima elders gevoerd kunnen worden en informatie die prima elders te vinden is.

Als je iemand jouw ervaringen met een of andere brok wilt meedelen dan kun je dat via PB doen en verder via email, foon, of hoe je maar wilt. Er zijn voldoende websites waar je naar kunt verwijzen zonder dat je dit versvoerforum daarvoor gebruikt.
Door Nyncke
Zo rigide ben ik niet en zal ik ook niet worden.
De meeste ruimte wordt nu ingenomen door een discussie die naar mijn idee nergens over gaat.

Mensen en ervaringen in hun waarde laten is naar mijn idee belangrijker.
Nog belangrijker; actief meedenken aan een oplossing.
Dat kan alleen maar door breed te gaan.

Soms is vers niet voldoende, dat is heel jammer maar net doen of dat niet kan, is je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Door flin
Nyncke schreef:

Soms is vers niet voldoende, dat is heel jammer maar net doen of dat niet kan, is je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
nogmaals:

wat denk je dat aan die brokken toegevoegd wordt ,
wat we met versvoer niet kunnen toevoegen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door