Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik heb even globaal gegoogled.. 

t kan  zich op 1 of meer manieren uiten: tandvlees ontsteking, ontstoken wangslijmvlies en ontstoken mondholte,
tja dan ga je natuurlijk liever niet ernstig knauwen slobberen is dan prettiger  :-\

Oorzaak is niet helemaal  eenduidig, calici [1 van veroorzakers van nies] wordt sowieso in veel katten gevonden zonder dat ze SGC hebben/krijgen

Wel weer typerend... de nederlandse pagina's hebben een mooie grote advertentie voor Oral Care brokken  :biggrin2:
Sja hahahah.... Nou bij mij geen brok meer hoor  ;) Daar ben ik sinds Nicky mee gestopt en wil ik niet weer ook.

Zodra ze voor bloedprikken gaan, zal ik zeggen dat ze ook moeten letten op dingen die met het tandvlees te maken kunnen hebben (zoals idd ontsteking, maar ook of het misschien ergens door/vandaan komt)...

Iig hebben ze weer 2 stukjes vlees door het KVV gehad en die waren zeker de grootte van een dobbelsteen (das voor hen behoorlijk groot al) ze deden er even over voor ze het weggekauwd hadden, maar hebben het allebei wel doorgezet en opgegeten!  :) ::) Ik heb niet de indruk dat het ze pijn doet, maar ze kauwen wel heel erg hard overal op (ook op je vingers of ineens in je kont!) Alle tandjes zouden door zijn volgens de assistente, maar het lijkt soms haast of ze daarom zo kauwen en bijten. Het stomme is als ik ze zo een stukje vlees geef (zelfde grootte als wat ze nu door de kvv hadden) dan eten ze het niet, stelletje ...  ???

Maar goed... ik ben al blij dat ze het niet laten liggen tussen de kvv want daar zag ik met name Paley wel voor aan  ;)... Maar nee hoor.. madam zat als een idioot te kauwen tot ze het weg had hihi...  ;D
Too schreef:

En die barfpakketjes... ze bestaan... je betaalt de hoofdprijs voor iets wat je zelf echt heel makkelijk zelf kunt. Ik zag er in t begin ook best tegenop maar met weinig vriezerruimte en een beperkt budget is t zoooo goed te doen  :)

Hai Too  :)

M.b.t. Barfen.... ik vind het heel moeilijk om te weten hoeveel ik van wat moet hebben. Ik wil natuurlijk dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen en niet teveel/te weinig van het een of ander.

Ik zie op Barfplaats idd wel menuutjes staan, maar die verschillen allemaal nogal. Het liefst zou ik zelf samenstellen dan zo doen, dat het bijv. overeen komt qua inhoudt met o.a. Bibi en CB (Goede KVV's), alleen dan in wat grotere stukjes allemaal.

Hoe doe jij dit bijvoorbeeld? Een vleesmolen lijkt mij niet de bedoeling, aangezien je het dan nog tot gehakt maakt toch? Maar ik kan mij niet voorstellen dat je een hele dag aan het snijden bent hahaha...  ;)

Verder zegt de een wel groente erdoor, de ander zegt van niet en zo wel moet dat dan gekookt zijn of ook rauw en wat gebruik je ervoor en hoeveel?? En in CB zit bijv. extra vit en omega's (uit mn hoofd 3 en 6)... is dat ook beter/nodig? Ik weet dat dat goed voor het bloed en hart is....

En dan de botten... is enkel kippennekken als bot erdoor voldoende, of moet je hierin ook afwisselen? En hoe krijg je dit klein en hoe groot moet dat uberhaupt zijn die stukjes?

Dan natuurlijk nog de percentages... de een zegt 50% spiervlees, 15% bijproducten (groenten, visolie???), 15% orgaan en 20% bot of vleesbot (wat is hierin trouwens het verschil..?)
De ander zegt weer nee je moet minimaal 70% spiervlees, geen bijproducten, 10% orgaan en 20% bot....

En dan heb je nog weer andere percentages....

Ik zie het bijv. niet zitten als ik overal heen moet voor ingrediënten, maar wil wel afwisseling voor ze natuurlijk om het zo uitgebreid en compleet mogelijk te maken. Kwartel van All Animal moesten ze niks van hebben (stonk ook enorm) net als eend van CB en Paley lust geen lamsvlees. Konijn bijv. kan ik hier niet krijgen ook bij de slager.

ALS ik ga Barfen (volgens mij als je het een keer hebt gedaan, precies weet wat erin moet en dit ook redelijk makkelijk kunt kopen en zeker weet dat je het goed doet, dan valt het misschien mee. Al weet ik niet hoe ik alles klein krijg, maar groot genoeg om te moeten kauwen) dan wil ik zeker weten dat ik de juiste hoeveelheden, ingrediënten en percentages bij elkaar heb en daarin ook weer voldoende afwisseling qua ingrediënten. Zodat ze echt een zo compleet en gezond mogelijk menuutje krijgen iedere keer...

Ik zou het heel erg fijn vinden als jullie mij wat menu voorbeelden kunnen geven, waarvan je weet dat het compleet en goed is en gevarieerd. En liefst met ingrediënten die bij de meeste slagers en/of supermarkten te verkrijgen zijn.

Dan kan ik aan de hand daarvan misschien beter beslissen om het wel/niet te kunnen/gaan doen.

Als je eenmaal de menuutjes in de vriezer hebt liggen, lijkt het mij idd wel een uitkomst en geld schelen!

Liefs Es
Meis wat een zorgen..  :-*

Om te beginnen: de supplementen in kvv's zitten erin om te zorgen dat ook een kat die levenslang die ene smaak van merk x eet geen heel rare tekorten oploopt.
Wanneer je zelf samenstelt [en maalt of niet] dan heb je de vrijheid om te varieren in diersoorten en zijn tekorten niet waarschijnlijk.
Voor de broodnodige variatie gebruik je vleesbot van verschillende dieren, idem voor spiervlees en orgaan, dus niet enkel kippenek maar ook ruggen of vleugels én andere diersoorten als bv parelhoen, eend, konijn

Omega 3 zit bv in vette vis [zalm, panharing, sardien, horsmakreel] en in wild
Omega 6 zit voldoende in t vlees

Het groenten-verhaal moet je maar even buiten beschouwing laten, een goed kattenmenu bestaat uit bot, orgaan en spiervlees .

En dan de praktijk... als iedereen zelf kauwt is t eenvoudig : Maaltijd-porties aan 1 stuk  :biggrin2:
Als ik een bestelling binnen krijg ben ik een goed uur aan t knippen en  snijden daarna kan er weer heel lang gegeten worden.

In t begin heb ik ook [super]markt-barf gevoerd, ik woon in een wat grotere stad met een goede markt en een aantal islam slagers,
in die tijd .. kip, eend, kwartel, konijn als vleesbot, spiervlees van kip, kalkoen, lam, koe [en een stukje zalmfilet], orgaan van kip, lam en eend.
T was eerst even zoeken maar zo hebben we t een hele tijd gedaan
Nu bestel ik met regelmaat mee met mede-barfers.. ideaal in 1x voor een x periode eten in huis.

Voor mijn dames werkt:
40-50% bevleesd bot, 15% orgaan, 45-35% spiervlees heel goed, extra's en bijprodukten 'doe' ik niet aan/ reken ik niet... ze krijgen samen 1 eitje in de week, de sporadische lepel yoghurt ... ik laat t buiten beschouwing.

Ik ben vast nog t een en ander vergeten... schiet maar weer  ;)
Hai Too  :)

Ik zit er toch over te denken om het te gaan proberen... als ik het goed begrijp "snij" en knip jij dus ook het vlees? En het bot, kun je dat ook knippen of snijden oid?
Ik merk aan ze zolang ze in de vorm van een menuutje eten (dus net als kvv alle ingrediënten door elkaar) dan eten ze het wel op. Ook grotere stukjes vlees! Zodra ik dingen apart geef dus niet, zelfs niet datzelfde stukje vlees (hoewel Phrabu het per ongeluk laatst ineens opat) haha..  :-\ Dus ik moet idd dan echt menu's gaan aanmaken.

Ik heb trouwens even foto's van ze op internet gezet!!!  ;D In de ren!

Hij is nog niet af, er komen nog klimbomen (boomstammen) e.d. in en ligplateaus enz.. er komt tzt ook nog een gazen tunneltje van het huis naar de ren, zodat ze er zelf in en uit kunnen. Maar dan moet ik eerst werk hebben, want het is momenteel allemaal stress en bezuinigen hier en kan maar nergens aangenomen worden  :'(

Iig! Hierbij de link naar de foto's: (OOK TE VINDEN IN "BAR-PLAATS FORUM BIJ DE INDEX VAN BARFPLAATS)

http://www.pure-images.nl/Esmeralda.html
Vandaag even snel geklikt dus up to date  :)

Phrabu lijkt heeeel stoer op de foto's, maar die kan me een partij blèren! Hij krijst aan een stuk door, zelfs na 2 uur nog... tussendoor ziet hij ineens iets interessants of wordt door Paley in de wurggreep genomen en dan is hij weer even stil hahahaha... echt zo'n watje, maar wel schatje hoor  ::) :biggrin2: Hij is een echt knuffelbeertje en heeft erg snel aandacht tekort  ;) ;D

ps.. ze zijn allebei weer aan de diarree, na er bijna 2 mnd vanaf te zijn geweest...  :'( Het begon nadat ik met ze naar de DA was geweest voor chippen (onzinnig trouwens, want ik laat ze niet loslopen, maar is verplicht van de verzekering voor mensen die hun dieren aan een boompje knopen met vakanties  :o iig... ik hoop niet dat ze nu daar weer iets opgelopen hebben of erger misschien dat de Giardia terug is!!  :-\ ???
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op wo 17 mar 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik snij /knip/hak alles in meal-size porties, stukken zijn zo groot mogelijk.. maar dat gaat echt niet op de microgram nauwkeurig

Vandaag ben ik voor jou met Barf-ogen de AH doorgelopen... als je bij Heijn je menu wilt kopen ben je ws niet voordeliger uit dan KVV, maar wanneer je een beetje shopt [of vriendjes wordt met mede BP-ers ;)]... kom je een heel eind
Ik ben inmiddels een beetje barf-weird  :D

Bij Heijn :
bevleesd bot : kipvleugels [evt een hele kip]
spiervlees:  kip, koe,  kalkoen, lam en [uit de vries vanwege de prijs] zalmfilet
orgaan:  kippenlever, runderhart [en als t nog/weer bestaat Rodi lamshart in de vriezer]
als je nog meer wilt.. eitje is ook lekker

Voor een optimaal menu zou nog een bot-bron wel mooi zijn.. [lams]niertjes voegen ook echt iets toe.. daarvoor zou je dus wel even op pad moeten maar zelfs bij Heijn kan je een fatsoenlijk barf-menu 'scoren'
Hmmmm... nou wij zitten vlakbij de C1000 welke ook best wel wat keuze heeft en denk ik goedkoper is daarin dan de AH. We hebben hier ook een slager in het dorp, dus niertjes oid moet geen probleem zijn. Ik weet niet of hij ook kippennekken heeft bijv. maar in geval van nood zou dat nog af en toe bij de Friki gehaald kunnen worden en anders kan ik er denk ik wel om vragen of ze het willen bewaren (bijv. bij C1000, aangezien die eigen slager hebben)....

De bot dingen...kun je die ook in stukjes hakken oid? Als ik er wel mee ga beginnen, zullen ze (met name Paley) in het begin dat nog niet zelf uit elkaar gaan kauwen ben ik bang ..

Waar ik dan nog mee zit is idd genoeg afwisseling qua diersoorten. Rund en Kip is ruim te krijgen overal (lam lust Paley niet, iig niet van CB), maar bijv. konijn of andere diersoorten zou ik niet weten.

Maakt het nog veel verschil welk stuk vlees je gebruikt van bijv. rund? Ik had nu geloof ik van die soepblokjes oid, maar kun je ook bijv. hamlappen, karbonade of weet ik wat gebruiken?
HAMlappen zijn altijd van varken, karbonades meestal ook!

op zich maakt het verder weinig uit wat voor spiervlees je wilt geven, als het dan maar spiervlees is en de diersoort die je wilt voeren. rundervlees is rundervlees. kijk maar wat er in de aanbieding is. tartaar is natuurlijk gemalen, dat doet weinig voor de tanden.
bij iedere supermarkt hebben ze wel kalkoenborstfilet, das weer een extra diersoort en hier vinden ze dat best lekker. hier heeft er ook een slager paardenvlees, is wel duur.
Mijn katten, onder andere twee Heilige Birmanen, vinden lam en eend ook niet te knagen. Daar halen ze hun neus voor op.
Konijn en kalkoen zijn hier favoriet, maar ook haas, parelhoen en kip gaan er wel in.

Mijn katten eten geen hele prooidiertjes en het knagen aan vleesbotten vinden ze teveel werk. Ik maak daarom zelf een soort kvv, de vleesbotten maal ik in mijn Hobart.
Omdat ik flink bevleesde vleesbotten gebruik hanteer ik de volgende verhoudingen:
- vleesbotten, 50 - 60%
- spiervlees, 25 - 35%
- orgaan, 15%
Mijn katten krijgen geen groenten, wel af en toe een beetje yoghurt en een rauw eitje.
;D ik heb hier een verwende htk-dame die geen kvv blieft (alleen soms beetje haaksbarf-konijn of CB-eend als ik niet kijk) maar wel graag barft dus ik laat haar maar.
Ze eet dan paar dagen per week verantwoorde blik en de rest barft ze gewoon, ze heeft wel duidelijk haar voorkeuren.

Heb je al hele of halve kwartels geprobeert? Zo heb ik m´n mutsenmeis ook breed aan het knagen gekregen........ze eet bijna alles nu qua diersoorten (geen rund ivm allergie) Kwartels zijn namelijk lekker zacht om te knagen (desnoods in 4-6 stukken knippen/snijden...
Laatst gewijzigd door Limpy op za 20 mar 2010, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door