Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
en je geeft ze niet op vaste tijden eten?
  (dat ze nog wat verwachten, oid?)

hier krijgen ze 'ergens' op de dag vreten (meestal na 't gekke rauzz uurtje) en dan ist slaaapies  :sleep1:

nah, je hebt 't er maar druk meej....en volgens mij doe je 't hardstikke goed!
Door *Nikki*
Nope, ze krijgen eten wanneer ik tijd heb.
Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ze zo een honger aan geven.

Ik ga nu gelijk even kippennekken uithalen. Morgen update ik dan hierover.
Door EllenL
[quote="flin"]
http://www.witsenburg.info/2009/nl/onze ... d-kat.html

Ingrediënten:
lijnzaad, rijstekiemen, gedroogde gist, melassestroop, zonnebloempitten, gedroogde alfalfa, wortel, gerstekiemen, zink, gedroogde kelp, lecithine, chroom gist, selenium gist, niacin (vitamine B3), pyridoxine hydrochloride (vitamine B6), knoflook, yucca Schidigera extract, riboflavin (vitamine B2), thiamine hydrochloride (vitamine B1), foliumzuur en cobalamine (vitamine B12).

~

neejjj, dat zou 'k mijn katzels niet voeren     :o 

[/quote]

Het staat natuurlijk iedereen vrij om dingen wel of niet te geven, maar ik geef persoonlijk liever dit dat chemische, synthetisch gemaakte vitamines, mineralen en spoorelementen zoals bijv. van de groene os. Het is een voedingssupplement he, geen hoofdbestanddeel van de voeding! Je geeft nog geen theelepeltje door de voeding, het enige minpuntje dat ik zie is de melassestroop en evt als er schildklier problemen zijn (omdat die bij katten meestal te snel is) de kelp, verder zie ik het probleem niet. En ok, de omega 3 uit lijnzaad kan door katten over het algemeen veel minder goed benut worden dan omega's uit vis, maar lijnzaad heeft vele andere goede kwaliteiten...

Bovendien heb ik deze tip van Wim de Leeuw en hecht ik toch vrij veel waarde aan zijn deskundige oordeel en ben ik inmiddels ervaringsdeskundige bij mijn katten en zie ik geen enkele slechte bijverschijnselen, alleen goede  8)

Een andere tip die in dezelfde les van Wim werd gegeven is trouwens ontgiften, dus je zou ook een kleikuurtje kunnen doen met groene leem. Combi werkt toch echt het beste: gifstoffen verwijderen en zorgen dat het lichaam alle juiste voedingsstoffen binnenkrijgt!
Door maddoc
*Ik ken hem niet zonder vetkwab. Grin  Grin*

huidplooi of echt plooi met vetvulling?

en honger lijkt me eerder gewoon 'lekkere trek' te zijn.

ah, nu kan ik opeens wel foto's zien, leuke katten!
Door *Nikki*
[quote="maddoc"]
*Ik ken hem niet zonder vetkwab. Grin  Grin*

huidplooi of echt plooi met vetvulling?

en honger lijkt me eerder gewoon 'lekkere trek' te zijn.

ah, nu kan ik opeens wel foto's zien, leuke katten!
[/quote]

Ik ga even voelen................ is toch wel vet hoor.
Van mijn weegschaal kan ik ook niet helemaal op aan want nu is Mika (de rode) 600gr lichter sinds de laatste weging de 7de :-X

Het is zekers ook regelmatig lekkere trek bij de kittens, vooral als ze net hebben gegeten.
Ik heb vanochtend kwartelkarkas, eendenkarkas en kippennekken neergelegd en 4 van de 7 hebben heerlijk gegeten. Ok het oudje en de boven kat wist ik dat die het niet zouden eten maar Amira (kitten poes) moest wederom niks van alles hebben. Boven kat eet br*k en bl*k, toen ik de br*kken bij vulde liepen de mannen kittens langs de br*kken. Mijn mond viel open.............. Ze waren VOLDAAN van de karkassen en nekken.
Ik heb alleen nu geen flauw idee hoeveel ze hebben gegeten. Ik heb 1 eenden karkas gewogen en min dat gewicht ga ik vanavond ze eten geven. Ik weet ongeveer wie meer of minder op heeft.

Foto's zijn er weer.

[quote="koekje"]
nou, kittentjes, hele grote katers!
ik krijg er wel neigingen van om eens even lekker buikjes te kneden.
[/quote]

Buikje kneden is een dagelijks ritueel hier, eigenlijk wel meerder keren zelfs per dag  ;D ;D
Door flin
Saille schreef: Het staat natuurlijk iedereen vrij om dingen wel of niet te geven, maar ik geef persoonlijk liever dit dat chemische, synthetisch gemaakte vitamines, mineralen en spoorelementen zoals bijv. van de groene os. Het is een voedingssupplement he, geen hoofdbestanddeel van de voeding! Je geeft nog geen theelepeltje door de voeding, het enige minpuntje dat ik zie is de melassestroop en evt als er schildklier problemen zijn (omdat die bij katten meestal te snel is) de kelp, verder zie ik het probleem niet. En ok, de omega 3 uit lijnzaad kan door katten over het algemeen veel minder goed benut worden dan omega's uit vis, maar lijnzaad heeft vele andere goede kwaliteiten...

Bovendien heb ik deze tip van Wim de Leeuw en hecht ik toch vrij veel waarde aan zijn deskundige oordeel en ben ik inmiddels ervaringsdeskundige bij mijn katten en zie ik geen enkele slechte bijverschijnselen, alleen goede  8)

Een andere tip die in dezelfde les van Wim werd gegeven is trouwens ontgiften, dus je zou ook een kleikuurtje kunnen doen met groene leem. Combi werkt toch echt het beste: gifstoffen verwijderen en zorgen dat het lichaam alle juiste voedingsstoffen binnenkrijgt!
natuurlijk staat iedereen vrij om dingen al dan niet te voeren...

als 'k van mening zou zijn dat m'n katten tekort zouden komen, zou 'k toch als allereerste de voeding onder de loep nemen, (geldt voor mezelf ook trouwens)
daarnaast geef en neem 'k liever ook geen synthetische vitamines, maar probeer natuurlijke aanvullingen te vinden

't probleem met de (meeste?) supplementen is wel, dat 't voor hond, mens en eventueel paard leuk kan werken, helaas is er heel weinig onderzoek naar 'kat' gedaan, en zoals ik de ingrediënten bezie in de samenstelling, dan heb 'k sterk m'n twijfels

'k zie dus helemaal geen verdere voordelen van lijnzaad , daarnaast ook zeker niet in gist, de alfalfa staat als giftig voor 'n kat, en  knoflook en yucca idem

natuurlijk kunnen misschien bepaalde vitamines uit deze basis goed opgenomen worden,
en net zoals je zegt: tis een supplement, als de hoeveelheden klein blijven, dus ook zodat de  niet acceptabele stoffen zich misschien niet opbouwen? of toch wel?

dan zou 'k liever kiezen voor een chlorella oid; acceptabel voor 'n kat en reinigend ineen

Wim raadt ook rijst aan in z'n vers-menu...
Door flin
*Nikki* schreef:
Het is zekers ook regelmatig lekkere trek bij de kittens, vooral als ze net hebben gegeten.
Ik heb vanochtend kwartelkarkas, eendenkarkas en kippennekken neergelegd en 4 van de 7 hebben heerlijk gegeten. Ok het oudje en de boven kat wist ik dat die het niet zouden eten maar Amira (kitten poes) moest wederom niks van alles hebben. Boven kat eet br*k en bl*k, toen ik de br*kken bij vulde liepen de mannen kittens langs de br*kken.
Mijn mond viel open.............. Ze waren VOLDAAN van de karkassen en nekken.
Ik heb alleen nu geen flauw idee hoeveel ze hebben gegeten. Ik heb 1 eenden karkas gewogen en min dat gewicht ga ik vanavond ze eten geven. Ik weet ongeveer wie meer of minder op heeft.

:D :D ;D

:thumbup: :thumbup:

we wachten met spanning op morgen...  ;)
Door EllenL
Hoi flin,
alles is giftig, ook water als je er te veel van drinkt  ;)
Als ik zo op alfalfa en katten google zijn de meningen er over verdeelt want het zit ook in almo natuurvoer bijvoorbeeld en Ian Billinghurt schijnt het zelfs in het menu voor katten aan te bevelen (zie http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2).
Knoflook kan rauw in te grote hoeveelheden voor bloedarmoede zorgen, het is aangetoond dat een teentje bij een konijn (die volgens mij zelfs nog gevoeliger er voor zijn dan katten) dodelijk is, maar naar gedroogde knoflook is naar mijn weten nooit zo'n onderzoek gedaan en werkt sowieso vele malen milder.
Als ik het vermoeden heb dat mijn katten tekorten hebben ondanks dat ze vooral carnibest krijgen vind ik het persoonlijk wel makkelijk als iemand anders het onderzoek voor me gedaan heeft, zoals je zegt zijn katten lastig met hun prutslevers, en ik vertrouw dan liever een bedrijf dat er grondig onderzoek naar heeft gedaan en betreur het alleen dat ze in Nederland niet de 'gewone' katten missing link verkopen maar alleen die combi die dan ook om een of andere duistere reden vegetarisch is  :-X

Voordeel van lijnzaad overigens is dat het goed is voor de darmen en het in dit specifieke geval in ieder geval wat meer vulling geeft en in mijn specifieke geval bij mijn kater constipatie tegengaat!

Oh, en ik ben wel mede dankzij de lessen van Wim overgegaan op carnibest diabetes omdat daar geen rijst in zit...  ???
Door flin
@ Saille,

tuurlijk, overal waar 'te' voor staat ... behalve tevreden... ;)

't artikel van Billinghurst is uit 2004 ('t topic in elk geval); en gelukkig staan we niet stil
en dat 'ze' 't in kattenvoer stoppen hebben 'ze' met de meest gekke dingen gedaan, maar allé
en onderzoeken gaan zo ver, tot bosjes beesten neervallen, of er een aantal regelmatige gebruikers aan de bel gaan hangen...

alfalfa schijnt ook 'n vorm van bloedarmoede te kunnen opwekken, en dan gaat 't omt stofje canavanine

perzoonlijk zie 'k geen voordeel in lijnzaad voor de darmen van 'n kat, en mocht je kat meer olie/vet om aan te zetten/poepen nodig hebben, dan zou 'k denkelijk voor een beetje vette vis of zalmolie kiezen , een stuk goedkoper, en je weet wat je katzel geeft

dan moest Wim z'n website maar n's up-daten met mooie rauw-menu's  ;)
Door maddoc
vwb obstipatie en de darmen beter laten werken dmv vezels en bulkvorming is
psyllium husk (Groene Os) bij uitstek geschikt, mits met extra vocht toegediend/ingenomen anders is het effect averechts.
Door *Nikki*
:D :D :D :D
Gisteren lieten ze zelf een stuk haring en eendenkarkas liggen!!!
:D :D :D :D

Helaas eten Amira (kittenpoes) en Kyra (poes 11 jr.) nog steeds geen barf. Kyra knabbelt wel wat op kippennekken maar daar blijft het ook bij. Vandaag gaan we een dagje naar het zuiden dus zet ik alleen KVV voor ze neer.
Door EllenL
flin schreef: @ Saille,

tuurlijk, overal waar 'te' voor staat ... behalve tevreden... ;)

't artikel van Billinghurst is uit 2004 ('t topic in elk geval); en gelukkig staan we niet stil
en dat 'ze' 't in kattenvoer stoppen hebben 'ze' met de meest gekke dingen gedaan, maar allé
en onderzoeken gaan zo ver, tot bosjes beesten neervallen, of er een aantal regelmatige gebruikers aan de bel gaan hangen...

alfalfa schijnt ook 'n vorm van bloedarmoede te kunnen opwekken, en dan gaat 't omt stofje canavanine

perzoonlijk zie 'k geen voordeel in lijnzaad voor de darmen van 'n kat, en mocht je kat meer olie/vet om aan te zetten/poepen nodig hebben, dan zou 'k denkelijk voor een beetje vette vis of zalmolie kiezen , een stuk goedkoper, en je weet wat je katzel geeft

dan moest Wim z'n website maar n's up-daten met mooie rauw-menu's  ;)
Hoi hoi,
beetje late reactie maar ik heb eindelijk weer wat energie over om een fatsoenlijk antwoord te formuleren (ligt niet aan jou of dit topic ;) )
Om te helpen met poepen etc lijkt visolie mij dan weer geen goede keus, helemaal niet voor dit topic, want dan kan je de katten van Nikki alleen maar minder eten geven omdat ze meer calorieën binnen krijgen... Voordeel van lijnzaad is dat het ook een prebiotische werking heeft en dus goed is voor de darmflora. Visolie heeft dan weer wel mijn voorkeur bij katten boven lijnzaadolie als het gaat om omega 3.

Oh ja, hehe, ik weet dat ze allerlei troep in kattenvoer doen, maar ook in goed voer, voor zover blik en brok goed voer kunnen zijn dan, zoals almo zit alfalfa. Ook hier gaat natuurlijk gewoon om hoeveelheden, een bepaalde hoeveelheid is gezond en kan juist grote voordelen hebben, maar te veel en het wordt giftig... En jah, ik zou ook liever een natuurlijk voedingssupplement hebben voor katten dat met name is gemaakt van dierlijke producten, maar helaas, dat is er niet  >:( in ieder geval niet hier te krijgen... 

De optie van maddoc is trouwens ook wel een goede Nikki, misschien dat als je dat door het kvv mengt dat ook meer vult zodat je andere katten ook vol zitten na het eten  :D Ik weet niet of ze last hebben van constipatie of obstipatie, maar ook dit spul heeft een prebiotische werking en dat lijkt me nooit kwaad te kunnen...
Groetjes,
Ellen
Door *Nikki*
Hier geen last van constipatie of obstipatie.

Uhhhhhhhh vandaag was ik erg moe en dus lui en ipv 's ochtends Bibi klaar te zetten heb ik op de bar een klein handje brok neer gelegd :whistling: :whistling:
's Avonds wel Bibi gegeven en 3 stukken halve parelhoenvleugels voor de liefhebbers. Gijs en Mika begonnen flink van de vleugels te eten maar lieten het toen liggen toen de Bibi er aankwam. Spike die in het begin totaal niks van rauw wilde weten heeft alle 3 de stukken toen opgegeten.

Voortaan dus eerst laten kluiven en dan als nodig is en als het bot op is dus KVV neerleggen. voor morgen heb ik kalkoenvlees uitgehaald en voor de kittens ieder 2 muizen. Tevens krijgen ze morgen dus iets minder aan grammen ivm de extra's van vandaag. Ze zaten vandaag namelijk alle 5 (de rauw eters) aan meer dan hun toegestane hoeveelheid.

Wat me opvalt is dat ze dus veel voldaner zijn als ze bot krijgen. Maar om elke dag KVV en/of bot te geven doe ik maar niet. Hopelijk dus morgen ook een voldaan gevoel voor ze met spiervlees.

We zijn 2 dagen en 1 nacht weggeweest dit weekend en ik had gisteren het idee dat Gijs en Mika toch wel iets slanker leken. Van mijn weegschaal ga ik niet meer vanuit want die geeft om het minuut iets anders aan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door